Israel beticht van oorlogsmisdaden en massamoord

DDD

Re: Israel beticht van oorlogsmisdaden en massamoord

Bericht door DDD »

Ik zag onlangs een documentaire over het doodschieten van twee ambulancemedewerkers van de Rode Halve Maan.

Schokkend. De stem van Hind Rayat.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

helma schreef: 26 jan 2026, 14:56 De IDF heeft de stoffelijke resten van Ran Gvili, de laatste gijzelaar van 7 oktober, gevonden in het noorden van Gaza

https://www.jpost.com/israel-news/article-884594
Wat moet dat, ondanks alles, een opluchting zijn voor zijn familie. (En wat een mooi maar loodzwaar werk moet dat geweest zijn voor de onderzoekers...!)
Een memorabel moment ook, nu alle gegijzelden thuis zijn.
helma

Bericht door helma »

Edelweiss schreef:
helma schreef: 26 jan 2026, 14:56 De IDF heeft de stoffelijke resten van Ran Gvili, de laatste gijzelaar van 7 oktober, gevonden in het noorden van Gaza

https://www.jpost.com/israel-news/article-884594
Wat moet dat, ondanks alles, een opluchting zijn voor zijn familie. (En wat een mooi maar loodzwaar werk moet dat geweest zijn voor de onderzoekers...!)
Een memorabel moment ook, nu alle gegijzelden thuis zijn.
Ja, echt.

Al ben ik wel bezorgd over wat er nu gaat gebeuren...
Er is geen reden meer voor Israël om terughoudend te zijn.
En Hamas heeft zich niet aan de deal gehouden.
helma

Bericht door helma »

Op de beelden is te zien hoe IDF-soldaten zingen op de begraafplaats in het oosten van Gaza-stad, waar het lichaam van sergeant-majoor Ran Gvili werd gevonden en geïdentificeerd.

De soldaten zingen Ani Ma'amin (Ik geloof). Met de tekst: "Ik geloof met volkomen vertrouwen in de komst van de Messias, en al zou Hij nog wel even op zich laten wachten, ik zal dagelijks op Zijn komst wachten", is het een Joodse geloofsbelijdenis die vaak wordt aangehaald als symbool van veerkracht.

https://www.timesofisrael.com/liveblog_ ... ilis-body/
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

helma schreef: 26 jan 2026, 16:07 Op de beelden is te zien hoe IDF-soldaten zingen op de begraafplaats in het oosten van Gaza-stad, waar het lichaam van sergeant-majoor Ran Gvili werd gevonden en geïdentificeerd.

De soldaten zingen Ani Ma'amin (Ik geloof). Met de tekst: "Ik geloof met volkomen vertrouwen in de komst van de Messias, en al zou Hij nog wel even op zich laten wachten, ik zal dagelijks op Zijn komst wachten", is het een Joodse geloofsbelijdenis die vaak wordt aangehaald als symbool van veerkracht.

Maar tevens ook een symbool van ongeloof en verwerping van de reeds gekomen Messias. Dat is verdrietig.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
helma

Bericht door helma »

Maanenschijn schreef:
helma schreef: 26 jan 2026, 16:07 Op de beelden is te zien hoe IDF-soldaten zingen op de begraafplaats in het oosten van Gaza-stad, waar het lichaam van sergeant-majoor Ran Gvili werd gevonden en geïdentificeerd.

Maar tevens ook een symbool van ongeloof en verwerping van de reeds gekomen Messias. Dat is verdrietig.
Ja, aangrijpend.
Arja

Bericht door Arja »

Eindelijk rust voor zijn familie.

Wist je dat bekende melodie ontstond in een veewagon (op weg naar Treblinka). Een Joodse zanger uit Warschau, Azriel David Fastag, zette de woorden op muziek en begon te zingen. Anderen in de wagon zongen mee. Het verhaal gaat dat hij vroeg of iemand de melodie wilde doorgeven, omdat hij wist dat hij het waarschijnlijk niet zou overleven. Eén man die uit de trein sprong, kwam om het leven. De ander overleefde en bracht de melodie uiteindelijk bij rabbi Taub, die toen in Amerika was. Hoeveel er waar is van het verhaal weet ik niet, maar het werd ooit verteld :)

In het leger zijn ook veel Messiasbelijdende Joden.
Ook zij zingen dit lied, als uitdrukking van hun verlangen naar de komst van de Messias... naar Zijn terugkomst, en naar vrede, herstel en voltooiing.
DDD

Bericht door DDD »

Ik mag hopen dat dat er niet veel zijn, gezien de gruweldaden die ook gebeurd zijn.
helma

Bericht door helma »

Arja schreef:

Eindelijk rust voor zijn familie.

Wist je dat bekende melodie ontstond in een veewagon (op weg naar Treblinka). Een Joodse zanger uit Warschau, Azriel David Fastag, zette de woorden op muziek en begon te zingen. Anderen in de wagon zongen mee. Het verhaal gaat dat hij vroeg of iemand de melodie wilde doorgeven, omdat hij wist dat hij het waarschijnlijk niet zou overleven. Eén man die uit de trein sprong, kwam om het leven. De ander overleefde en bracht de melodie uiteindelijk bij rabbi Taub, die toen in Amerika was. Hoeveel er waar is van het verhaal weet ik niet, maar het werd ooit verteld :)

In het leger zijn ook veel Messiasbelijdende Joden.
Ook zij zingen dit lied, als uitdrukking van hun verlangen naar de komst van de Messias... naar Zijn terugkomst, en naar vrede, herstel en voltooiing.
Dank voor deze aanvulling.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Arja schreef: 26 jan 2026, 17:09 (...)
(...)
Dit verhaal is mij ook verteld :). Dat was in mijn tijd in Israel, waar ik een Shabbat-viering bijwoonde die werd geleid door een Holocaustoverlevende. Indrukwekkend.

DDD schreef: 26 jan 2026, 23:38 Ik mag hopen dat dat er niet veel zijn, gezien de gruweldaden die ook gebeurd zijn.
Pas maar op dat je geen kou vat, daar op de moral high ground.
Arja

Bericht door Arja »

DDD schreef: 26 jan 2026, 23:38 Ik mag hopen dat dat er niet veel zijn, gezien de gruweldaden die ook gebeurd zijn.
Ik weet niet hoeveel er precies in het leger zijn. 400 met naam bekend, 2 jaar geleden.
Maar meer tijdens de oorlog omdat er ook anderen dienden dat de soldaten die verplicht dienden.

Misschien is dit een goede video van een jaar geleden om een kijkje te nemen hoe het in het leger gaat.
En te starten met gebed voor hen (als we dat al die deden na de wereldwijde oproep).

https://www.youtube.com/watch?v=1PpMjrBy4Fw
https://www.oneforisrael.org/messianic-soldiers-idf/
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

70000 doden waaronder 25000 Hamas terroristen.

Schandalig natuurlijk, ben benieuwd wanneer Netanyahu en zn criminele kabinet ter verantwoording worden geroepen.

https://www.jpost.com/israel-news/defen ... cle-884905
Arja

Bericht door Arja »

Jeremiah schreef: Vandaag, 14:35 70000 doden waaronder 25000 Hamas terroristen.

Schandalig natuurlijk, ben benieuwd wanneer Netanyahu en zn criminele kabinet ter verantwoording worden geroepen.

https://www.jpost.com/israel-news/defen ... cle-884905
Heb je de kop gelezen, of ook het artikel zelf? Die kop klinkt alsof alles vaststaat, terwijl in het artikel juist staat dat de IDF nog geen uitgewerkte verdeling heeft van burgers, strijders en door Hamas veroorzaakte doden. En dat zulke cijfers pas later, vertrouwelijk, worden aangeleverd. In maart? Of april? Ook The Times of Israel zegt dit expliciet: de IDF gelooft dat het totale dodental rond de 70.000 ligt, in lijn met wat Hamas zegt, maar benadrukt dat de verhouding tussen burgers en strijders onbekend is. Dat wordt door beide bronnen zo gezegd.

Daarbij komt dat zowel het totale dodental als de claims over hongerdoden volledig afkomstig zijn van het Hamas-ministerie van Volksgezondheid, terwijl Israël die cijfers betwist en stelt dat de criteria en doodsoorzaken niet onafhankelijk zijn vastgesteld. Alle beschikbare onderzoeken* tellen doden, geen daders... en dat erkent zelfs Israël. Ironisch genoeg is Hamas de enige partij die wél daderschap ‘uitrekent’: alle doden vallen daar per definitie onder Israël. Daarom is het methodologisch te voorbarig om op basis van deze cijfers nu al stellige conclusies te trekken over schuld of verantwoordelijkheid.

*Dat sluit aan bij mijn onderzoekje: vergelijken van verschillende onderzoeksmethoden, zoals VN-data en de Lancet-studie. Ze schatten sterfte, niet schuld. Ze gebruiken wèl Gaza-gezondheidsdata van Hamas, maar doen geen uitspraken over wie verantwoordelijk is voor individuele doden.
DDD

Bericht door DDD »

Dat kan wel. Maar er zijn tientallen ambulances overhoop geschoten, en daar was géén reden voor.
Plaats reactie