Bijbels of niet?

Vinden jullie wat Ds. Smijtegelt hieronder geschreven heeft bijbels of niet?

Peiling eindigde op 15 dec 2025, 13:30

Helemaal volgens de Schriften
14
58%
Waarschuwing tegen klip 1 niet
1
4%
Waarschuwing tegen klip 2 niet
1
4%
Waarschuwing tegen klip 3 niet
4
17%
Waarschuwing tegen klip 4 niet
2
8%
Waarschuwing tegen klip 5 niet
2
8%

Totaal aantal stemmen: 24

Johann Gottfried Walther

Re: Bijbels of niet?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Geeske_1991 schreef: 28 jan 2026, 16:11
Bertiel schreef:
Geeske_1991 schreef: 27 jan 2026, 03:40
Bertiel schreef:de term onderzoekt u zeer nauw staat voor zorgelozen in de schrift (Zefanja 2)
en waar hebben we na te zoeken? Ervaringen vooraf, of vruchten uit het geloof?
Dat is de staat waarin wij ontvangen en geboren worden.
correct, maar vaak voorgehouden aan hen die aan het avondmaal denken te gaan of zijn gegaan, dan is die tekst niet op zijn plaats
Ik denk het zeker wel. Want tegenwoordig gaan er meer onbekeerd aan het avondmaal dan bekeerd
En jij bent geroepen om als onbekeerde een hartenkenner te zijn en op de troon van God te gaan zitten?
Laatst gewijzigd door Johann Gottfried Walther op 28 jan 2026, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
KDD

Bericht door KDD »

Bertiel schreef:
Bertiel schreef:de term onderzoekt u zeer nauw staat voor zorgelozen in de schrift (Zefanja 2)
correct, maar vaak voorgehouden aan hen die aan het avondmaal denken te gaan of zijn gegaan, dan is die tekst niet op zijn plaats
Ik denk het zeker wel. Want tegenwoordig gaan er meer onbekeerd aan het avondmaal dan bekeerd
Wat is erger? Niet aangaan met een koude constatering dat er meer onbekeerd aangaan of onbekeerd aangaan?
Geeske_1991

Bericht door Geeske_1991 »

Johann Gottfried Walther schreef:
Bertiel schreef:
Geeske_1991 schreef: 27 jan 2026, 03:40 Dat is de staat waarin wij ontvangen en geboren worden.
En jij bent geroepen om als onbekeerde een hartenkenner te zijn en op de troon van God te gaan zitten?
Nee maar ik weet wel dat zowel God als Gods volk veel waarschuwt voor het verschil tussen zijn en wezen
Geeske_1991

KDD schreef:
Bertiel schreef:
Geeske_1991 schreef: 27 jan 2026, 03:40 Dat is de staat waarin wij ontvangen en geboren worden.
Wat is erger? Niet aangaan met een koude constatering dat er meer onbekeerd aangaan of onbekeerd aangaan?
Ik hoop dat je begrijpt dat Gods volk veelal blijft zitten als er onbekeerden aam de tafel zitten die letterlijk Gods toorn over de gemeente halen?
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Geeske_1991 schreef:
KDD schreef:
Bertiel schreef: correct, maar vaak voorgehouden aan hen die aan het avondmaal denken te gaan of zijn gegaan, dan is die tekst niet op zijn plaats
Ik hoop dat je begrijpt dat Gods volk veelal blijft zitten als er onbekeerden aam de tafel zitten die letterlijk Gods toorn over de gemeente halen?
Nee, dat doet Gods volk niet. Want die willen gehoorzaam zijn aan datgene wat God zelf bevolen heeft: doe dat tot Mijn gedachtenis.

Gods volk blijft hoogstens zitten omdat ze niet over hun eigen zonden en onwaardigheid heen kunnen zien.

Bijven zitten van Gods volk om het aangaan van anderen en daarmee ongehoorzaam zijn aan de inzettingen die de Heere heeft ingesteld is ook Gods toorn over zichzelf halen
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
KDD

Bericht door KDD »

Geeske_1991 schreef: 28 jan 2026, 16:37
KDD schreef:
Bertiel schreef:
Wat je zegt is niet waar en het is geen antwoord op mijn vraag. Nogmaals, Wat is erger? Niet aangaan met een koude constatering dat er meer onbekeerd aangaan of onbekeerd aangaan?
Geeske_1991

KDD schreef:
KDD schreef:
Geeske_1991 schreef: 28 jan 2026, 16:11 Ik denk het zeker wel. Want tegenwoordig gaan er meer onbekeerd aan het avondmaal dan bekeerd
Wat je zegt is niet waar en het is geen antwoord op mijn vraag. Nogmaals, Wat is erger? Niet aangaan met een koude constatering dat er meer onbekeerd aangaan of onbekeerd aangaan?
Ik snap je vraag niet. Onbekeerd aangaan of onbekeerd aangaan? Wat is het verschil
pierre27

Bericht door pierre27 »

Bertiel schreef:
Waar baseer je dit op? Los van het feit of het wel of niet zou kloppen?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Geeske_1991

pierre27 schreef:
Bertiel schreef:
Teksten uit Gods woord zelf. Lees openbaringen! Plus kanttekeningen. Geschreven door mensen met inzicht, meer dan wij ooit zullen krijgen.

Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Geeske_1991 schreef: 28 jan 2026, 17:50
pierre27 schreef:
Bertiel schreef:
Teksten uit Gods woord zelf. Lees openbaringen! Plus kanttekeningen. Geschreven door mensen met inzicht, meer dan wij ooit zullen krijgen.
Iets meer specifiek zou fijn zijn. Het Bijbelboek Openbaring bevat ruim 20 hoofdstukken.
En de claim dat de kanttekenaren meer licht en zich hadden, waar baseer je dat precies op?
KDD

Bericht door KDD »

Geeske_1991 schreef: 28 jan 2026, 17:46
KDD schreef:
KDD schreef: Wat is erger? Niet aangaan met een koude constatering dat er meer onbekeerd aangaan of onbekeerd aangaan?
Ik snap je vraag niet. Onbekeerd aangaan of onbekeerd aangaan? Wat is het verschil
Ik denk dat je me wel begrijp. Hier is een stukje van ds. Fraanje hierover:

Terwijl in de kerk het Heilig Avondmaal bediend wordt, zitten er twee jongens naast elkaar in de bank. Ze zijn in de grond allebei onbekeerd, maar de ene is toch heel anders dan de andere. We zullen hen Henk en Jan noemen. Henk is erg godsdienstig en gemoedelijk, hij hoort hoe de predikant nodigt, en gaat ook uit zijn bank naar de tafel Maar Jan is zo week niet, die moet eigenlijk niets van godsdienst hebben, hij blijft hard en koud in de bank zitten, en trekt zich nergens iets van aan. Doet Jan dan minder kwaad, als hij zo onverschillig blijft onder de bediening, dan Henk, die er onbekeerd aangaat?

Nogmaals, wie zondigt meer Jan of Henk?
KDD

Bericht door KDD »

KDD schreef:
Bertiel schreef:
Ik krijg geen antwoord op mijn vraag maar hier is wat onderwijs uit onze belijdenis schriften die laat zien dat je het mis hebt:

HC
VRAAG 82
Zal men ook diegenen tot dit Avondmaal laten komen, die zich met hun belijdenis en hun leven als ongelovige en goddeloze mensen aanstellen?

ANTWOORD:
Neen; want alzo wordt het verbond Gods ontheiligd, en Zijn toorn over de ganse gemeente verwekt. Daarom is de christelijke kerk schuldig, naar de ordening van Christus en Zijn apostelen, zulken, totdat zij betering huns levens bewijzen, door de sleutelen des hemelrijks uit te sluiten.

DL
H3/4 PAR. 15
(...)
Voorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend.
(...)
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

Maanenschijn schreef: 28 jan 2026, 16:55
Geeske_1991 schreef:
KDD schreef:
Geeske_1991 schreef: 28 jan 2026, 16:11 Ik denk het zeker wel. Want tegenwoordig gaan er meer onbekeerd aan het avondmaal dan bekeerd
Nee, dat doet Gods volk niet. Want die willen gehoorzaam zijn aan datgene wat God zelf bevolen heeft: doe dat tot Mijn gedachtenis.

Gods volk blijft hoogstens zitten omdat ze niet over hun eigen zonden en onwaardigheid heen kunnen zien.

Bijven zitten van Gods volk om het aangaan van anderen en daarmee ongehoorzaam zijn aan de inzettingen die de Heere heeft ingesteld is ook Gods toorn over zichzelf halen
Het aan de bediening van het Heilig Avondmaal gaan is een daad. Het blijven zitten is ook een daad.
En inderdaad, het ongehoorzaam zijn, tegen beter weten in, aan het bevel van de Heere Jezus is heel erg. Dat brengt zo'n duisternis over je ziel.
Geeske_1991

Mister schreef:
Geeske_1991 schreef: 28 jan 2026, 17:50
pierre27 schreef:
Iets meer specifiek zou fijn zijn. Het Bijbelboek Openbaring bevat ruim 20 hoofdstukken.
En de claim dat de kanttekenaren meer licht en zich hadden, waar baseer je dat precies op?
W.a. Brakel schrijft hierover het volgende in zijn uitleg over de Openbaringen van Johannes;

".....Maar als de kerk in die tijd op 't heerlijkste zal geweest zijn, zo zal zij allengskens afnemen, de Godzaligen zullen verminderen en de onbekeerden vermeerderen, zodat deze op 't laatste weer vèr de meesten zullen uitmaken, hetgeen in de opstand van Gog en Magog zal blijken...."

Openbaringen 20:8, En hij zal uitgaan om de volken te verleiden, die in de vier hoeken der aarde zijn, den Gog en den Magog, om hen te vergaderen tot den krijg; welker getal is als het zand aan de zee.

Gog betekend bedekte vijanden, alle onbekeerden in de kerk
Magog betekend onbedekte, openbare vijanden

Luk. 18:8, de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op aarde?

Matth. 24:37-39, En zoals de dagen van Noach waren, alzo zal ook zijn de toekomst van de Zoon des mensen. Want zoals zij waren in die dagen voor de zondvloed, etende en drinkende, trouwende en ten huwelijk uitgevende, tot de dag toe, in welken Noach in de ark ging; en bekenden het niet tot dat de zondvloed kwam, en hen allen wegnam; alszo zal ook zijn de toekomst van de Zoon des mensen.

1 Tim:1. Doch de geest zegt duidelijk, dat in de laatste tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, zich begevende tot verleidende geesten en leringen der duivelen.
Adagio

Bericht door Adagio »

KDD schreef: 28 jan 2026, 20:53 Ik krijg geen antwoord op mijn vraag maar hier is wat onderwijs uit onze belijdenis schriften die laat zien dat je het mis hebt:

HC
VRAAG 82
Zal men ook diegenen tot dit Avondmaal laten komen, die zich met hun belijdenis en hun leven als ongelovige en goddeloze mensen aanstellen?

ANTWOORD:
Neen; want alzo wordt het verbond Gods ontheiligd, en Zijn toorn over de ganse gemeente verwekt. Daarom is de christelijke kerk schuldig, naar de ordening van Christus en Zijn apostelen, zulken, totdat zij betering huns levens bewijzen, door de sleutelen des hemelrijks uit te sluiten.

DL
H3/4 PAR. 15
(...)
Voorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend.
(...)
Mee eens, maar ik dacht nog aan de term 'oordeel der liefde'. Soms wordt het ook te onpas erbij gehaald. Daarom een stukje van Johannes Verschuir (Waarheid in het binnenste).
Johannes Verschuir schreef:Men zegt: Een leraar is geen hartenkenner. Het is zo. Dit heeft de Heere voor Hemzelf behouden. Maar daarom moet een leraar uit de daden en uitwerksels des harten oordelen. Dus heeft Jezus tot hen gezegd: Aan hun vruchten zult gij ze kennen, leest men ook druiven van doornen, of vijgen van distelen? Matth. 7. En zo moest een leraar in diegenen, welke hij zal aannemen tot lidmaten, of toelaten tot het Heilig Avondmaal zien:
1. Genoegzame kennis, ten minste van de eenvoudige waarheden van Christus, Joh. 17:3.
2. Een verlegen gezicht van de schrikkelijke ellende en verdoemelijke onmacht van de ziel, Matth. 11:28.
3. Een ernstige begeerte, zich in een dadelijke werkzaamheid vertonende, naar de Heere Jezus, Matth. 5:6.
4. Een hartelijke onderwerping aan de wetten des verbonds, om hoe heiliger hoe liever te leven, Luk. 1:74.
5. Een vertoning van liefde tot de gemeenschap der heiligen, en leden van Christus' geestelijk lichaam, Joh. 13:35.
6. En dat leven en wandel hiernaar geschikt zij, en dit alles niet omwerpen, maar bevestigen, Matth. 7:21.
Daar dit nu gevonden wordt, kan men wel geen onfeilbaar oordeel vellen, want de Heere alleen kent het hart. En er is ook een gedaante van godzaligheid, en daarom is des mensen oordeel feilbaar. Maar hier kon genade zijn, en daarom moet het oordeel der liefde plaats hebben. Zo hier nochtans bedrog was, en dit onkruid naar tarwe gelijkt, zo moeten zij opwassen tot de tijd des oogstes, opdat door haar uittrekken de goede tarwe niet ontworteld worde, Matth. 13.
Men zegt: De lidmaten moeten zichzelf beproeven. Het is zo. (En dan legt Verschuir dat verder uit, blz 383 mijn uitgave. Hij schrijft dat er een andere grond moet zijn om aan te gaan, dan onderzoek of instemming van anderen. Daarbij citeert hij Ursinus, dat er velen toegaan die niet behoorden, maar die wel toegelaten moeten worden.)
Plaats reactie