Oei.
Plus, de schepen in eerder genoemde vloot hebben hun transponders uitgezet zie ik nu. D'r broeit wat inderdaad.
Situatie Iran (Uit: Waar denk je op dit moment aan?)
Re: Situatie Iran (Uit: Waar denk je op dit moment aan?)
Uptdate op de socials van president Trump:
A massive Armada is heading to Iran. It is moving quickly, with great power, enthusiasm, and purpose. It is a larger fleet, headed by the great Aircraft Carrier Abraham Lincoln, than that sent to Venezuela. Like with Venezuela, it is, ready, willing, and able to rapidly fulfill its mission, with speed and violence, if necessary.
Met daarbij nog de oproep om te onderhandelen en de dreiging dat een nieuwe aanval erger zal zijn dan Operation Midnight Hammer.
A massive Armada is heading to Iran. It is moving quickly, with great power, enthusiasm, and purpose. It is a larger fleet, headed by the great Aircraft Carrier Abraham Lincoln, than that sent to Venezuela. Like with Venezuela, it is, ready, willing, and able to rapidly fulfill its mission, with speed and violence, if necessary.
Met daarbij nog de oproep om te onderhandelen en de dreiging dat een nieuwe aanval erger zal zijn dan Operation Midnight Hammer.
Afwachten wat gaat gebeuren. Iran is wel een groot land en alleen de leider weghalen zonder verdere regime-verandering (zoals in Venezuela) haalt weinig uit en lijkt bovendien lastiger dan in Venezuela.Edelweiss schreef: ↑28 jan 2026, 15:14 Uptdate op de socials van president Trump:
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Als het ingrijpen langer dan een week duurt, dan zal Trump waarschijnlijk weer een uitweg zoeken en mogelijk een deal willen sluiten met het bewind in Iran. Het omverwerpen lijkt me nogal lastig met een aantal ideologische extremisten aan het bewind in Teheran die voor hun voortbestaan vechten.
Overigens heeft Iran wel een paar troefkaarten in handen bij een militaire confrontatie, zoals het pogen de straat van Hormoez af te sluiten of het bestoken van Amerikaanse bases of olieraffinaderijen in de regio met raketten en drones.
Laatst gewijzigd door elbert op 28 jan 2026, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Precies. Ik merk dat ik het daarom best spannend vind.
Ik vind het ook spannend.
Vooral omdat er niet zoveel nieuws is vanuit Iran zelf.
Dit haal ik uit het Arabische (en Israëlische nieuws) van vandaag.
Ik weet niet of het klopt met NOS en NU
Iran ontkent elk direct contact met de VS over onderhandelingen.
Er zijn wel indirecte boodschappen via bemiddelaars
Die gaan over drie dossiers: nucleair programma, defensie, regionale rol
Trump gebruikt openlijke dreiging (“volgende aanval erger”)
Iran zegt: geen onderhandelingen onder dreiging
Binnen Iran is interne verdeeldheid: wel of niet opnieuw onderhandelen
Die terughoudendheid komt door juni vorig jaar, toen gesprekken eindigden in een aanval
Iran zet leger en IRGC op hoogste paraatheid (lucht en zee)
Dit is bedoeld als afschrikking naar buiten en geruststelling naar binnen
Tegelijk intensiveert Iran binnenlandse repressie (executie wegens spionage)
Bron: Al Araby TV en The Times of Israel
Vooral omdat er niet zoveel nieuws is vanuit Iran zelf.
Dit haal ik uit het Arabische (en Israëlische nieuws) van vandaag.
Ik weet niet of het klopt met NOS en NU
Iran ontkent elk direct contact met de VS over onderhandelingen.
Er zijn wel indirecte boodschappen via bemiddelaars
Die gaan over drie dossiers: nucleair programma, defensie, regionale rol
Trump gebruikt openlijke dreiging (“volgende aanval erger”)
Iran zegt: geen onderhandelingen onder dreiging
Binnen Iran is interne verdeeldheid: wel of niet opnieuw onderhandelen
Die terughoudendheid komt door juni vorig jaar, toen gesprekken eindigden in een aanval
Iran zet leger en IRGC op hoogste paraatheid (lucht en zee)
Dit is bedoeld als afschrikking naar buiten en geruststelling naar binnen
Tegelijk intensiveert Iran binnenlandse repressie (executie wegens spionage)
Bron: Al Araby TV en The Times of Israel
Mogelijk 30.000 doden in 2 dagen. Het is niet te bevatten wat daar is gebeurd.
Het heeft (te) lang geduurd, maar de IRG is eindelijk aangemerkt als terroristische organisatie.
Triest, dat er eerst zoveel doden hebben moeten vallen.
Triest, dat er eerst zoveel doden hebben moeten vallen.
Wel vreemd, dat de repressie in Iran daarbij een rol speelt. Dat is vreselijk slecht en net zo erg als terrorisme, maar het lijkt me zelf geen terrorisme.
"Then he isn't safe?" said Lucy.