Op een gegeven moment maken ze eigen keuzes. Dan maakt het niet uit of ze thuis wonen of niet.
Kerkverlating
Re: Kerkverlating
Het kan dat ze andere keuzes maken. Als ouders kan je daar verdriet over hebben. Maar er gelden regels in het huis. Daar kun je aan conformeren of zelfstandig gaan wonen. Het kan niet zo zijn dat ouders naar een kerk gaan en dochter ligt thuis uit te slapen. Persoonlijk denk ik dat er dan iets mis is.helma schreef: ↑Vandaag, 07:35En hoe zie je dat in de praktijk? Als je een zoon of dochter heb van 25 die nog thuis woont?CvdW schreef:Zolang ze thuis wonen.J.C. Philpot schreef: ↑Gisteren, 12:32Moeilijke vraag. Ik denk zolang als het enigzins mogelijk is.
Dat dacht ik ook altijd. Totdat het wel gebeurt.CvdW schreef:Het kan dat ze andere keuzes maken. Als ouders kan je daar verdriet over hebben. Maar er gelden regels in het huis. Daar kun je aan conformeren of zelfstandig gaan wonen. Het kan niet zo zijn dat ouders naar een kerk gaan en dochter ligt thuis uit te slapen. Persoonlijk denk ik dat er dan iets mis is.helma schreef: ↑Vandaag, 07:35En hoe zie je dat in de praktijk? Als je een zoon of dochter heb van 25 die nog thuis woont?CvdW schreef:Zolang ze thuis wonen.J.C. Philpot schreef: ↑Gisteren, 12:32 Moeilijke vraag. Ik denk zolang als het enigzins mogelijk is.
En dan blijkt de praktijk veel weerbarstiger dan dat je dacht. En hoopte...
Het ergste is als iemand het geloof loslaat. Het geloof is belangrijker dan de kerkgang.
Ik vind niet dat je als ouders er goed aan doet om kinderen op straat te zetten. De omstandigheden zijn zo dat het heel moeilijk is om woonruimte te vinden, en kinderen zijn er niet primair zelf verantwoordelijk voor dat ze er zijn en opgroeien.
Het voornaamste is dat de liefde van Christus je dringt.
Het voornaamste is dat de liefde van Christus je dringt.
Natuurlijk is dit een waarheid maar het is wel een modern denken dat geloof zonder kerkgang kan blijven. Het gaat ook rechtstreeks in tegen de Schrift. Juist in het N.T. zie je hoe belangrijk een gemeente/kerk is voor de gelovige.
Waar gelovigen kwamen door Woord en Geest werden gemeenten gevormd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zeker. Maar de manier waarop kerkdiensten onder ons vorm wordt gegeven, heeft soms weinig van doen met 'gemeentezijn'. Daarbij komt dat de preken vaak ook ondermaats zijn. Dus waarom zou je naar de kerk willen?huisman schreef: ↑Vandaag, 10:03Natuurlijk is dit een waarheid maar het is wel een modern denken dat geloof zonder kerkgang kan blijven. Het gaat ook rechtstreeks in tegen de Schrift. Juist in het N.T. zie je hoe belangrijk een gemeente/kerk is voor de gelovige.
Kerkverlating komt vaak niet doordat mensen hun geloof verliezen, maar doordat ze zich niet meer thuis voelen in de kerk. De oplossing ligt daarom niet alleen in een andere vorm, maar in een andere manier van kerk-zijn.Posthoorn schreef: ↑Vandaag, 10:05Zeker. Maar de manier waarop kerkdiensten onder ons vorm wordt gegeven, heeft soms weinig van doen met 'gemeentezijn'. Daarbij komt dat de preken vaak ook ondermaats zijn. Dus waarom zou je naar de kerk willen?huisman schreef: ↑Vandaag, 10:03Natuurlijk is dit een waarheid maar het is wel een modern denken dat geloof zonder kerkgang kan blijven. Het gaat ook rechtstreeks in tegen de Schrift. Juist in het N.T. zie je hoe belangrijk een gemeente/kerk is voor de gelovige.
Minder focus op het instituut en meer op echte relaties, ruimte voor vragen en twijfel, en geloof dat verbonden is met het dagelijks leven. Kerken die luisteren in plaats van zenden, die betekenis bieden in plaats van alleen vorm, en waar je mag blijven zonder alles zeker te weten, houden mensen langer betrokken.
De kernvraag is dus niet: hoe maken we de kerk aantrekkelijker? maar: hoe zijn we een gemeenschap waar mensen echt mens mogen zijn, voor God en voor elkaar.
..
Ik vind dat nog niet zo eenvoudig vorm te geven in een tijd die gekenmerkt wordt door individualisme.
-
Groepscirkel
Dan probeer je daar binnen je cirkel van invloed toch verbetering in aan te brengen en anders kan je je bij een gemeente voegen die beter aan die kenmerken voldoet?Posthoorn schreef: ↑Vandaag, 10:05Zeker. Maar de manier waarop kerkdiensten onder ons vorm wordt gegeven, heeft soms weinig van doen met 'gemeentezijn'. Daarbij komt dat de preken vaak ook ondermaats zijn. Dus waarom zou je naar de kerk willen?huisman schreef: ↑Vandaag, 10:03Natuurlijk is dit een waarheid maar het is wel een modern denken dat geloof zonder kerkgang kan blijven. Het gaat ook rechtstreeks in tegen de Schrift. Juist in het N.T. zie je hoe belangrijk een gemeente/kerk is voor de gelovige.
- Maanenschijn
Ik geloof eigenlijk niet dat dat kan: de kerk verlaten (dus niet meer naar een kerk gaan) en je geloof behouden.Michaels schreef:Kerkverlating komt vaak niet doordat mensen hun geloof verliezen, maar doordat ze zich niet meer thuis voelen in de kerk. De oplossing ligt daarom niet alleen in een andere vorm, maar in een andere manier van kerk-zijn.Posthoorn schreef: ↑Vandaag, 10:05Zeker. Maar de manier waarop kerkdiensten onder ons vorm wordt gegeven, heeft soms weinig van doen met 'gemeentezijn'. Daarbij komt dat de preken vaak ook ondermaats zijn. Dus waarom zou je naar de kerk willen?huisman schreef: ↑Vandaag, 10:03Natuurlijk is dit een waarheid maar het is wel een modern denken dat geloof zonder kerkgang kan blijven. Het gaat ook rechtstreeks in tegen de Schrift. Juist in het N.T. zie je hoe belangrijk een gemeente/kerk is voor de gelovige.
Minder focus op het instituut en meer op echte relaties, ruimte voor vragen en twijfel, en geloof dat verbonden is met het dagelijks leven. Kerken die luisteren in plaats van zenden, die betekenis bieden in plaats van alleen vorm, en waar je mag blijven zonder alles zeker te weten, houden mensen langer betrokken.
De kernvraag is dus niet: hoe maken we de kerk aantrekkelijker? maar: hoe zijn we een gemeenschap waar mensen echt mens mogen zijn, voor God en voor elkaar.
Geloof wil gevoed worden, zoekt gemeenschap, zoekt de sacramenten, zoekt samen te zijn met het lichaam van Christus. Een kerk of vorm van kerkelijke gemeenschap is hier essentieel voor.
Het klink ongetwijfeld niet politiek correct, maar mensen die zeggen wel gelovig te zijn maar niet naar een kerk (of vergelijkbaar) te gaan, roepen bij mij hun geloof in twijfel.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
De preken die ik zondags hoor zijn zeker niet ondermaats. Je weet waar ik kerk dus beluister de preken van bv afgelopen zondag of ik gelijk heb. Voor ons en best veel in onze gemeente is de kerkgang een vreugde.Posthoorn schreef: ↑Vandaag, 10:05Zeker. Maar de manier waarop kerkdiensten onder ons vorm wordt gegeven, heeft soms weinig van doen met 'gemeentezijn'. Daarbij komt dat de preken vaak ook ondermaats zijn. Dus waarom zou je naar de kerkhuisman schreef: ↑Vandaag, 10:03Natuurlijk is dit een waarheid maar het is wel een modern denken dat geloof zonder kerkgang kan blijven. Het gaat ook rechtstreeks in tegen de Schrift. Juist in het N.T. zie je hoe belangrijk een gemeente/kerk is voor de gelovige.
willen?
Ik spreek meestal met de afhakers bij ons. Helaas gaat het afhaken van kerkgang en geloof meestal samen op. Doordat het Godsbestaan wordt betwijfeld wordt de kerkgang irrelevant. Dat houden ze dan ook niet vol.
Maar we hebben Gode zij dank ook terugkomers. Volkomen afgehaakt en nu elke zondag weer 2 keer in de kerk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Precies. En zo pas je gewetensdwang toe. Ga eerst het gesprek aan voor je oordeelt.Maanenschijn schreef: ↑Vandaag, 10:47
Het klink ongetwijfeld niet politiek correct, maar mensen die zeggen wel gelovig te zijn maar niet naar een kerk (of vergelijkbaar) te gaan, roepen bij mij hun geloof in twijfel.
Ik heb daarover dezelfde twijfel als Maanenschijn. Ik merk namelijk bij veel van die gelovigen niets van hun geloof. Ze bidden als het hen uitkomt, lezen selectief in de bijbel, dopen hun kinderen niet, sturen hun kinderen niet naar een christelijke school en doen verder wat zij willen. Waaruit blijkt dan hun geloof?Posthoorn schreef: ↑Vandaag, 10:52Precies. En zo pas je gewetensdwang toe. Ga eerst het gesprek aan voor je oordeelt.Maanenschijn schreef: ↑Vandaag, 10:47
Ik heb ooit eens een preek gehoord van ds. Dirk de Bree over volharding in het geloof. Hij sprak met name tieners en studenten hierop aan. Hij hoorde namelijk in de studentenwereld geluiden dat je ook wel kon geloven zonder kerk, helemaal als je ook wel eens deelnam aan een bijbelkring. Hij was het hier absoluut niet mee eens. Hij zei letterlijk dat je zonder kerkgang binnen 5 jaar niet meer zou geloven. De aanscherping van een wekelijkse kerkgang, het samen bidden en zingen (in welke vorm dan ook) heb je nodig om te kunnen volharden.