Niet-gereformeerden op SGP-lijsten

refo

Re: Niet-gereformeerden op SGP-lijsten

Bericht door refo »

J.C. Philpot schreef: Gisteren, 16:25
refo schreef: Gisteren, 16:22Of dat mensen met spijt uit de CU zijn, betwijfel ik. De CU wordt wel kleiner, maar de SGP krijgt die stemmen er niet bij.
Hoe dat regionaal of plaatselijk zit, weet ik niet.
Hoe kom je tot die conclusie? Ipsos I&O Kiezersonderzoek: In analyses rondom de Tweede Kamerverkiezingen van 2025 werd vastgesteld dat de ChristenUnie een deel van haar electoraat verloor aan zowel het CDA als de SGP. Terwijl de overstap naar het CDA vaak een politiek-strategische keuze was (gericht op bestuurlijke stabiliteit), was de verschuiving naar de SGP inhoudelijk gedreven.
Het is gewoon een feit dat de zetels die de CU is kwijtgeraakt niet naar de SGP zijn gegaan. Terwijl men daar bij de SGP wél op rekende. Alles boven de 2 zetels komt van elders.
JvW

Bericht door JvW »

Job schreef: Gisteren, 22:52
parsifal schreef: Gisteren, 12:57
Job schreef: Gisteren, 12:23
HHR schreef: Gisteren, 10:11 Steeds vaker voelen bijbelgetrouwe christenen zich niet meer thuis bij CU en komen bij de SGP uit.
Die proces is al een paar jaar gaande. Men waardeert de duidelijkheid en radicaliteit bij de SGP.
Zeer regelmatig hoor ik van christenen uit evangelische hoek dat men graag lid zou willen worden (...)
Tegelijk heb ik de indruk dat er aan de andere kant ook, alhoewel nog niet met grote cijfers, wat meer mensen teleurgesteld raken in de (zoals men vindt) wat populistischer koers van de SGP. Misschien nog met een verwaarloosbaar effect, maar naar mijn indruk wel toenemend.

Of men het nu populistisch duidt of anders, maar soms herken ik het wel enigszins. De vertrouwde getuigenispartij mis ik weleens. De SGP komt veel pragmatischer en gewiekster over. Ik hoop ontzettend dat stemmentrekken en de achterban verbreden geen doel op zich wordt.
Mee eens, al denk ik niet dat dit "populisme" hoeft samen te hangen met de bredere koers.
Klopt, ik verwoordde niet goed wat ik bedoelde. Ik bedoelde dat ik niet hoop dat er aangestuurd wordt op een groter (en daarmee dus breder) kiezerspubliek. Vooral zij die lid worden krijgen ook stemrecht/inspraak binnen de partij en het is de druppel die de steen uitholt. Laat de SGP-achterban alsjeblieft maar heel erg SGP blijven.
Ik denk dat we meer dan ooit over kerkmuren heen moeten kijken. We hebben elkaar keihard nodig. Laten we juist samen optrekken vanuit Gods Woord, of het nu gereformeerde gemeente is of volle evangeliegemeente. Ga het gesprek eens aan met die ander en je komt erachter hoe die ander in het geloof staat. Mijn conclusie is regelmatig dat we dichter bij elkaar staan dan we denken. Als dat onderlinge gesprek er is, dan leer je ook van elkaar. Wat mij betreft dus zeker (ook) in de politiek.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Dank aan allen die mijn vraag hebben beantwoord.

JvW schreef: Vandaag, 06:52 Ik denk dat we meer dan ooit over kerkmuren heen moeten kijken. We hebben elkaar keihard nodig. Laten we juist samen optrekken vanuit Gods Woord, of het nu gereformeerde gemeente is of volle evangeliegemeente. Ga het gesprek eens aan met die ander en je komt erachter hoe die ander in het geloof staat. Mijn conclusie is regelmatig dat we dichter bij elkaar staan dan we denken. Als dat onderlinge gesprek er is, dan leer je ook van elkaar. Wat mij betreft dus zeker (ook) in de politiek.
Ik denk dat hier een grote kern van waarheid in zit.
Plaats reactie