Mits en tenzij, ook zoiets-DIA- schreef: ↑24 jan 2026, 11:09Opmerkingen over taalfoutjes blijken zelden opbouwend, en als ik zie in welke context ze worden geplaatst lijken ze eerder uit verlegenheid te zijn opgemerkt dan dat men werkelijk op de inhoud reageert. En ik begrijp zelf ook wel hoe het kan gebeuren dat er dergelijke foutjes worden gemaakt. Als men in het vuur van het schrijven is kan dit wel gebeuren, evenals in het gesproken woord: wanneer men in het vuur van een rede fouten maakt, bv. een afgebroken zin, dat is, wat mij betreft niet om daarop teveel kritiek te leveren, mits het tot misverstaan zou kunnen leiden.
*dit even tussendoor, zonder nu verder op de inhoud in te gaan.*
Welk boek ben jij nu aan het lezen?
Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?
~~Soli Deo Gloria~~
Uit verlegenheid? Die moet je even uitleggen.
Wellicht is het een aardig idee om op de juiste plaats een topic te openen waar alle opmerkingen over taal, spelling en grammatica uit alle overige topics kunnen worden geplaatst. Niet alleen ter leering ende vermaeck maar ook om de inhoudelijke lopende discussies en/of gesprekken niet te verstoren.
Ontopic: ik lees op dit moment verschillende titels van Alison Weir over Henry VIII.
Voorbeelden heb ik niet bij de hand, maar let maar eens op. Ik heb er zelf veel me van doen gehad, opmerkingen die geheel niet terzake zijn, maar meer als afleiding worden geschreven.Edelweiss schreef: ↑24 jan 2026, 12:01Uit verlegenheid? Die moet je even uitleggen.
Wellicht is het een aardig idee om op de juiste plaats een topic te openen waar alle opmerkingen over taal, spelling en grammatica uit alle overige topics kunnen worden geplaatst. Niet alleen ter leering ende vermaeck maar ook om de inhoudelijke lopende discussies en/of gesprekken niet te verstoren.
Ontopic: ik lees op dit moment verschillende titels van Alison Weir over Henry VIII.
Als het u lust kunt u het in de voorgaande jaren nalezen, want dit is niet een opmerking van een kleine tijd maar van een lange periode waarin dit gebeurt.
Ontopic: Ik lees nu "DE DODING DER ZONDE IN DE GELOVIGEN" door dr. John Owen
© -DIA- 33.999 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ah, 'afleiding' klinkt al heel wat logischer in de oren dan 'verlegenheid'. Ik begrijp het nu beter en zal er eens op letten. Dank voor de uitleg!-DIA- schreef: ↑24 jan 2026, 12:11 Voorbeelden heb ik niet bij de hand, maar let maar eens op. Ik heb er zelf veel me van doen gehad, opmerkingen die geheel niet terzake zijn, maar meer als afleiding worden geschreven.
Als het u lust kunt u het in de voorgaande jaren nalezen, want dit is niet een opmerking van een kleine tijd maar van een lange periode waarin dit gebeurt.
Ontopic: Ik lees nu "DE DODING DER ZONDE IN DE GELOVIGEN" door dr. John Owen
Dat lijkt mij niet. Een opmerking over een taalfout lijkt mij juist per definitie opbouwend, ook als deze niet opbouwend bedoeld is.-DIA- schreef: ↑24 jan 2026, 11:09Opmerkingen over taalfoutjes blijken zelden opbouwend, en als ik zie in welke context ze worden geplaatst lijken ze eerder uit verlegenheid te zijn opgemerkt dan dat men werkelijk op de inhoud reageert. En ik begrijp zelf ook wel hoe het kan gebeuren dat er dergelijke foutjes worden gemaakt. Als men in het vuur van het schrijven is kan dit wel gebeuren, evenals in het gesproken woord: wanneer men in het vuur van een rede fouten maakt, bv. een afgebroken zin, dat is, wat mij betreft niet om daarop teveel kritiek te leveren, mits het tot misverstaan zou kunnen leiden.
Dat lijkt mij helemaal geen goed idee, omdat de voornaamste dwalende schapen terzake dat topic niet zullen lezen.Edelweiss schreef: ↑24 jan 2026, 12:01Uit verlegenheid? Die moet je even uitleggen.
Tijdens een inhoudelijk gesprek wijzen op taalfouten kan verstorend werken en van de inhoud afleiden. Daar is dit gesprek het bewijs van.DDD schreef: ↑24 jan 2026, 16:06Dat lijkt mij niet. Een opmerking over een taalfout lijkt mij juist per definitie opbouwend, ook als deze niet opbouwend bedoeld is.-DIA- schreef: ↑24 jan 2026, 11:09Opmerkingen over taalfoutjes blijken zelden opbouwend, en als ik zie in welke context ze worden geplaatst lijken ze eerder uit verlegenheid te zijn opgemerkt dan dat men werkelijk op de inhoud reageert. En ik begrijp zelf ook wel hoe het kan gebeuren dat er dergelijke foutjes worden gemaakt. Als men in het vuur van het schrijven is kan dit wel gebeuren, evenals in het gesproken woord: wanneer men in het vuur van een rede fouten maakt, bv. een afgebroken zin, dat is, wat mij betreft niet om daarop teveel kritiek te leveren, mits het tot misverstaan zou kunnen leiden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dat geldt wellicht voor mensen die de Nederlandse taal niet goed machtig zijn, anders is het wel degelijk afleidend. Meestal kun je heel goed begrijpen wat wordt bedoeld als een d- of t-fout wordt gemaakt.DDD schreef: ↑24 jan 2026, 16:06Dat lijkt mij niet. Een opmerking over een taalfout lijkt mij juist per definitie opbouwend, ook als deze niet opbouwend bedoeld is.-DIA- schreef: ↑24 jan 2026, 11:09Opmerkingen over taalfoutjes blijken zelden opbouwend, en als ik zie in welke context ze worden geplaatst lijken ze eerder uit verlegenheid te zijn opgemerkt dan dat men werkelijk op de inhoud reageert. En ik begrijp zelf ook wel hoe het kan gebeuren dat er dergelijke foutjes worden gemaakt. Als men in het vuur van het schrijven is kan dit wel gebeuren, evenals in het gesproken woord: wanneer men in het vuur van een rede fouten maakt, bv. een afgebroken zin, dat is, wat mij betreft niet om daarop teveel kritiek te leveren, mits het tot misverstaan zou kunnen leiden.
© -DIA- 33.999 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
De boeken van Theodorus van Thuynen, zijn korte uitlegging van het gereformeerd geloof (ook hier te vinden: https://www.dewoesteweg.nl/wp-content/u ... GELOOF.pdf), en de boeken die hij daarna ter verdediging schreef. Ik vind dat hij nuttige dingen schrijft over de leer van de reformatie, die ook vandaag nog relevant zijn.
Theodorus van Thuynen schreef: Om er dan een vertrouwen bij te krijgen zegt men dat die toestemming, als ze oprecht is, een ernstige begeerte voortbrengt, een toevlucht, een honger en dorst naar Jezus en Zijn gerechtigheid, en dat daar, waar deze gemoedsbewegingen zijn, ook het oprechte geloof is. En zo werpt men in één adem opnieuw omver wat men zojuist gezegd heeft: dat de wezenlijke daad van het geloof de toestemming is. Want hiermee plaatst men haar in die gemoedsbeweging, in die ernstige begeerte, in die toevlucht, in die honger en dorst naar Jezus en Zijn gerechtigheid. Maar is er dan vertrouwen, nadat de toestemming zulke gemoedsbewegingen voortgebracht heeft? Ja, zegt men, dan is er vertrouwen in het geloof.
En hoezo? Omdat daaruit blijkt dat men Jezus het werk volkomen toevertrouwt. Ja zelfs zeggen wij dat dit doorgaans gepaard gaat met een bijzonder vertrouwen, wat hierin bestaat: niet alleen dat zij haar zaligheid in Hem zoekt, en Hem dat als genoegzaam zijnde toevertrouwt, en dan ook Gods belofte in Christus voor zeker houdt, maar daarboven dat ze ook, als zij Gods goede werk in acht neemt, wat Hij reeds in haar begonnen is, moed schept dat Christus ook voor haar is.
Maar, ei lieve, wat voor vertrouwen is dit toch? Is dit vertrouwen van u wel iets anders dan ten eerste dat algemene vertrouwen dat de verlossing van de zondaar alleen in Christus Jezus te vinden is? En ten tweede dan dat bijzondere vertrouwen dat Hij, die nu begonnen is u te heiligen, u voortaan verder zal heiligen, en zo het goede werk wat in u aangevangen is ook verder voleindigen? Nee… dit vertrouwen is niet dat vertrouwen wat onze catechismus voor het geloof nodig acht.
Dit is de vraag niet: of men moet vertrouwen dat er geen zaligheid is dan alleen door Christus Jezus, en of een gelovige moet vertrouwen dat God het goede werk, dat Hij in hem begonnen is, verder zal volmaken en voleindigen tot op de dag van Christus. Wij moeten elkaar hier geen blinde paarden voor de deur leiden. Maar de vraag is of er behalve en boven dat algemene vertrouwen, waardoor ik alles voor waarachtig houd, wat God ons in Zijn woord geopenbaard heeft, voor het geloof ook dat bijzondere vertrouwen vereist wordt: dat niet alleen anderen, maar ook mij, vergeving van zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is uit loutere genade, alleen omwille van de verdiensten van Christus, zoals onze catechismus leert in vraag 21. Als het enige waaruit onze troost in leven en sterven, onze vrede van de consciëntie, ja onze dankbaarheid en verheerlijking van God moet voortkomen…
En of men nu al wil aantonen dat men een vertrouwen erkent en stelt in het geloof, als het niet dit vertrouwen is waar onze catechismus over spreekt, dan is het niets, dan zijn het woorden zonder zaken, en dan dient het er alleen maar toe om de mensen met het woord ‘vertrouwen’ wat zand in de ogen te werpen. Dit vertrouwen waar onze onderwijzer over spreekt moet er zijn. Zo’n algemeen vertrouwen is niet genoeg, het bijzondere vertrouwen moet er zijn. Niet dat dit bijzondere vertrouwen nu juist vast en zeker zonder de minste twijfel moet wezen, dat heeft de gereformeerde kerk nooit geëist, maar een mens moet het daar echter niet volledig aan ontbreken, want dan kan hij geen troost hebben door het geloof in Christus Jezus.
Ik zie mezelf niet als intellectueel, daarvoor ben ik niet analytisch genoeg en daarvoor is mijn kennis te beperkt. Wel had ik voor mijn taaltoets op de VU een 9,4 en die 0,6 verlies miste ik door een redekundige ontleding, niet door dt-fouten.
Het is niet een kwestie van niet weten, maar van snel typen, autocorrectie en het niet zorgvuldig controleren van mijn tekst. Daar neem ik refoforum net niet serieus genoeg voor, maar misschien moet ik dat wat vaker doen voor de gemoedzruts van medeforummers.
Vaak typ ik al lopend onderweg naar huis omdat ik mijn schermtijd zo beperk en thuis zo min mogelijk op mijn mobiele telefoon zit waar de kinderen bij zijn.
Wist je trouwens dat wetenschappelijk bewezen is dat taalnaziïsme/Dt-fetisjisme een karakterdingetje is? Minder meegaande mensen zijn gevoeliger voor grammaticale fouten, gewetensvolle en minder open mensen zijn gevoeliger voor typefouten https://news.umich.edu/personality-infl ... il-errors/
Maar dit is misschien wat offtopic.
Op dit moment lees ik: Zevensprong van Tonke Dragt. Eens met de kinderen van merel: niet door te komen zo traag, nog een kwart te gaan.
Fides Quaerens Intellectum
Toch goed om hier nog even op te reageren. Als je jezelf Anselmus noemt en je neemt een Latijnse spreuk als voettekst, dan presenteer je jezelf toch een beetje als een 'intellectueel'. Daar hoort dan geen dt-fout bij.
Vandaar mijn opmerking.
Een taalnazi ben ik niet. Ik ben niet de hele dag bezig taalfouten bij iedereen te corrigeren; op social media zou je dan dagwerk hebben.
Een taalnazi ben ik niet. Ik ben niet de hele dag bezig taalfouten bij iedereen te corrigeren; op social media zou je dan dagwerk hebben.
Ik vind de term 'taalnazi' best wel ongepast (ja, ik weet dat het een staande uitdrukking is). Of gaat mijn associatie helemaal de verkeerde kant op?
Ik zal het aan hen doorgevenAnselmus schreef: ↑Gisteren, 21:26Ik zie mezelf niet als intellectueel, daarvoor ben ik niet analytisch genoeg en daarvoor is mijn kennis te beperkt. Wel had ik voor mijn taaltoets op de VU een 9,4 en die 0,6 verlies miste ik door een redekundige ontleding, niet door dt-fouten.
Het is niet een kwestie van niet weten, maar van snel typen, autocorrectie en het niet zorgvuldig controleren van mijn tekst. Daar neem ik refoforum net niet serieus genoeg voor, maar misschien moet ik dat wat vaker doen voor de gemoedzruts van medeforummers.
Vaak typ ik al lopend onderweg naar huis omdat ik mijn schermtijd zo beperk en thuis zo min mogelijk op mijn mobiele telefoon zit waar de kinderen bij zijn.
Wist je trouwens dat wetenschappelijk bewezen is dat taalnaziïsme/Dt-fetisjisme een karakterdingetje is? Minder meegaande mensen zijn gevoeliger voor grammaticale fouten, gewetensvolle en minder open mensen zijn gevoeliger voor typefouten https://news.umich.edu/personality-infl ... il-errors/
Maar dit is misschien wat offtopic.
Op dit moment lees ik: Zevensprong van Tonke Dragt. Eens met de kinderen van merel: niet door te komen zo traag, nog een kwart te gaan.
@taalfouten
Ik zie ze in mijn eigen schrijfsels ook regelmatig terug. Inderdaad door gehaastheid en het niet naleven van de post.
@posthoorn
Jouw opmerking en de sneer over intellectuele presentatie was mijns inziens ook niet nodig