In Christus gedoopt - Dr. W. van Vlastuin

Groepscirkel

Re: In Christus gedoopt - Dr. W. van Vlastuin

Bericht door Groepscirkel »

Vrouwke schreef: 22 jan 2026, 10:48<> Dr. T. Ouwerkerk heeft het boek veel aandacht gegeven en is met een uitgebreide reactie gekomen die vrij gedeeld mag worden: https://acrobat.adobe.com/id/urn:aaid:s ... p-discover

Die reactie is allesbehalve lovend..
Pfoe, dat is een grondige reactie die geen spaan heel laat van dit boek van prof. Van Vlastuin. Ik heb het boek nog niet gelezen.
helma

Bericht door helma »

Ik heb het boek ook nog niet gelezen. Hopelijk komen de punten van de recensie aan bod op 29 februari bij het symposium.

Wel heb ik er moeite mee dat dhr Ouwerkerk bijvoorbeeld het woord 'gewiekst' gebruikt. Dat suggereert m.i. kwade opzet. Dat gaat wel heel ver om dat in een recensie te gebruiken.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

KDD schreef: 22 jan 2026, 23:44 Het zou mooi zijn als Ds. van Vlastuin reageert op de recensie van Ds. Ouwerkerk.
Het lijkt me vooral nuttig en interessant om Ouwerkerk’s uitgebreide commentaar (die hij je op aanvraag mailt zoals hij schrijft in de samenvattende recensie die ik deelde) naast het boek te leggen. En te gaan bestuderen wie meer spreekt naar Schrift en belijdenis. En in navolging van de rode lijn in de kerk der eeuwen.
DDD

Bericht door DDD »

Groepscirkel schreef: 23 jan 2026, 07:55
Vrouwke schreef: 22 jan 2026, 10:48<> Dr. T. Ouwerkerk heeft het boek veel aandacht gegeven en is met een uitgebreide reactie gekomen die vrij gedeeld mag worden: https://acrobat.adobe.com/id/urn:aaid:s ... p-discover

Pfoe, dat is een grondige reactie die geen spaan heel laat van dit boek van prof. Van Vlastuin. Ik heb het boek nog niet gelezen.
Wat een bijzondere reactie. Over de doop wordt al eeuwen heel verschillend gedacht binnen de gereformeerde traditie.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

dr de Vries komt binnenkort met een recensie, ik wacht die eerst maar af.
De toonzetting is al zo dat ik de recensie van ds Ouwerkerk dat het me niet uitnodigd om verder te lezen.
Zo zou dat toch niet moeten zijn onderling
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
JanRap

Bericht door JanRap »

Vrouwke schreef: 23 jan 2026, 08:29
KDD schreef: 22 jan 2026, 23:44 Het zou mooi zijn als Ds. van Vlastuin reageert op de recensie van Ds. Ouwerkerk.
Het lijkt me vooral nuttig en interessant om Ouwerkerk’s uitgebreide commentaar (die hij je op aanvraag mailt zoals hij schrijft in de samenvattende recensie die ik deelde) naast het boek te leggen. En te gaan bestuderen wie meer spreekt naar Schrift en belijdenis. En in navolging van de rode lijn in de kerk der eeuwen.
@Vrouwke, Nog hartelijk dank voor de link die u meestuurde. heb geen recht van spreken omdat ik het boek van dr. van Vlastuin niet heb. Staat op m'n verlanglijst. De indruk die ik krijg van de samnevattende recensie van dr. Ouwerkerk is dat er sprake is van twee theologieën die haaks op elkaar staan. Uit de opmerkingen die dr. T.O. maakt blijkt dat dr. van Vl. de katholieke en reformatorische doop- en verbondsvisie verdedigt. Vermoed ook dat de visie van dr. van Vl. sterk tegen Luther aanleunt. Dr. T. O. mist vooral de toeëigeningsvragen? Precies de vragen die in de tijd van het ontstaan van de formulieren minder relevant waren, maar in later eeuwen mogelijk de theologie gingen overheersen. In de Reformatie draaide het meer om het geloof in de beloften van het Evangelie.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Bertiel schreef: 23 jan 2026, 09:43 dr de Vries komt binnenkort met een recensie
We kunnen iets verwachten maar wat er komt is toch afwachten en zal de tijd ons leren..

😉
Groepscirkel

DDD schreef: 23 jan 2026, 09:37

Wat een bijzondere reactie. Over de doop wordt al eeuwen heel verschillend gedacht binnen de gereformeerde traditie.
Wiens reactie bedoel je?
DDD

Bericht door DDD »

Die van jou. Daar reageerde ik ook op.
Groepscirkel

DDD schreef: 23 jan 2026, 10:11Die van jou. Daar reageerde ik ook op.
Wat is bijzonder aan een redelijk neutrale reactie? De recensie is grondig en de slotconclusie van dr. Ouwerkerk stelt dat een halve waarheid een hele leugen is. Zo'n conclusie kwalificeer ik als 'geen spaan heel laten'. Ik zeg niet dat ik die slotconclusie deel, want: 'Ik heb het boek nog niet gelezen'.
DDD

Bericht door DDD »

Dat iemand grote woorden gebruikt, betekent niet dat hij geen spaan heel laat van wat een ander schrijft, wat mij betreft. Maar goed. De doop is een eindeloze discussie, en daar ga ik niet aan beginnen.
KDD

Bericht door KDD »

DDD schreef: 23 jan 2026, 10:46 Dat iemand grote woorden gebruikt, betekent niet dat hij geen spaan heel laat van wat een ander schrijft, wat mij betreft. Maar goed. De doop is een eindeloze discussie, en daar ga ik niet aan beginnen.
Niet spreken is ook spreken. :huhu
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Zeker bijzondere reactie van een bijzondere dominee, hoewel, dominee, niet meer:

https://www.nd.nl/geloof/geloof/655671/ ... ambt-gezet

Matthew Henry schrijft van zo'n leraar:
"Aan hun vruchten zult gij hen kennen. Aan de vruchten van hun persoon, hun woorden en daden, en de richting van hun wandel. Wilt gij weten, of zij al of niet op de rechten weg zijn, zo let op hun manier van leven, hun werken zullen voor of tegen hen getuigen. (...) Als mensen voorgeven profeten te zijn, en zijn onzedelijk, dan wordt hun voorgeven hierdoor weerlegd. Diegenen, welker God is de buik, en die aardse dingen bedenken, zijn geen vrienden des kruises van Christus, wàt zij ook mogen zeggen of beweren. Diegenen zijn niet van de heiligen God geleerd of gezonden, uit wier leven blijkt, dat zij door de onreinen geest worden geleid. God legt de schat in aarden vaten, maar niet in zulke verdorvene vaten, zij kunnen wel Gods inzettingen vertellen, maar, "wat hebben zij zijn inzettingen te vertellen?" (...) Maar indien de leer, welke deze profeten prediken, een blijkbare strekking heeft om de mensen hoogmoedig, wereldsgezind en twistgierig te maken, hen loszinnig en slordig te maken in hun wandel, onrechtvaardig of liefdeloos, oproerig of verstoorders van de openbaren vrede, indien zij vleselijke vrijheid bevordert, en de mensen er van afbrengt om zichzelf en hun gezin te regeren door de stipte regelen van de nauwen weg, dan kunnen wij tot de gevolgtrekking komen, dat dit gevoelen niet is uit Hem, die ons roept, Galaten 5:8.
KDD

Bericht door KDD »

Refojongere schreef: 23 jan 2026, 13:33

Zeker bijzondere reactie van een bijzondere dominee, hoewel, dominee, niet meer:

https://www.nd.nl/geloof/geloof/655671/ ... ambt-gezet

Matthew Henry schrijft van zo'n leraar:
"Aan hun vruchten zult gij hen kennen. Aan de vruchten van hun persoon, hun woorden en daden, en de richting van hun wandel. Wilt gij weten, of zij al of niet op de rechten weg zijn, zo let op hun manier van leven, hun werken zullen voor of tegen hen getuigen. (...) Als mensen voorgeven profeten te zijn, en zijn onzedelijk, dan wordt hun voorgeven hierdoor weerlegd. Diegenen, welker God is de buik, en die aardse dingen bedenken, zijn geen vrienden des kruises van Christus, wàt zij ook mogen zeggen of beweren. Diegenen zijn niet van de heiligen God geleerd of gezonden, uit wier leven blijkt, dat zij door de onreinen geest worden geleid. God legt de schat in aarden vaten, maar niet in zulke verdorvene vaten, zij kunnen wel Gods inzettingen vertellen, maar, "wat hebben zij zijn inzettingen te vertellen?" (...) Maar indien de leer, welke deze profeten prediken, een blijkbare strekking heeft om de mensen hoogmoedig, wereldsgezind en twistgierig te maken, hen loszinnig en slordig te maken in hun wandel, onrechtvaardig of liefdeloos, oproerig of verstoorders van de openbaren vrede, indien zij vleselijke vrijheid bevordert, en de mensen er van afbrengt om zichzelf en hun gezin te regeren door de stipte regelen van de nauwen weg, dan kunnen wij tot de gevolgtrekking komen, dat dit gevoelen niet is uit Hem, die ons roept, Galaten 5:8.
::please misschien wat gedachte over wat hij geschreven heeft?
Groepscirkel

Refojongere schreef:<>
Ik ken de beste man niet, maar schrijf je nu over de vruchten vanuit situatie 2005, de vruchten die blijken vanuit de recensie (2026) of heb je het nog over andere situaties waaruit de boom gekend kan worden?
Plaats reactie