Presidentsverkiezingen USA 2024

Wim Anker

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door Wim Anker »

Jeremiah schreef: Vandaag, 15:13 Trump nu live in Davos.

https://nos.nl/livestream/2599071-toesp ... omic-forum

Die is echt he-le-maal gek.
Trump in Davos: "VS zullen geen geweld gebruiken". Kijk, gewoon een klasbak. Hij vraagt om een stuk land, bedekt met ijs, waar Denemarken niets aan heeft maar voor de strategische veiligheid van de VS van levensbelang is. Alleen de hele groten hebben de power en gebruiken het niet al drijft heel Europa de spot met hem.
(hij memoreerde wel dat de VS het na de tweede wereldoorlog gewoon niet terug had moeten geven)
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 21 jan 2026, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

parsifal schreef: Vandaag, 14:15 Er zijn vast regels voor. Verkeersboetes vallen er sowieso buiten. Je zou aan iets kunnen denken: Misdaden waar gevangenisstraf voor gegeven kan worden, of iets uitgebreider, dingen waar je daadwerkelijk strafblad voor krijgt. En dan wel strafblad in het land waar je op dat moment bent (Dus niet dat vrouw in problemen komt omdat ze in VAE verkracht is, en vervolgd is voor buitenechtelijke gemeenschap).
Ah, zo. Ja, dat ben ik met je eens.
Wim Anker schreef: Vandaag, 14:56 Allemaal leuk, dit geneuzel. Maar in de VS - icm - met de ICE discussie gaat het om illegaal in het land verblijven. Dat mag niet dus oppakken, vastzetten en uitzetten is legitiem. VAE (of all places) is niet nodig om dat met een drogredenering buitenproportioneel te maken.
Het gesprekje ging even niet specifiek over de VS (zie de eerste zin van mijn eerste post: 'Even los van ICE en the USA is dit natuurlijk een interessante vraag.') maar vloeide uit de vraag die Amstelodamense aan jou stelde. Maar natuurlijk dank dat je ons geneuzel leuk vind!
parsifal

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef: Vandaag, 14:56
parsifal schreef: Vandaag, 14:15
Edelweiss schreef: Vandaag, 13:36
parsifal schreef: Vandaag, 12:40 Hier ben ik het mee eens. Al is het in de VS nog wat lastiger, omdat veel mensen zonder juiste papieren jaren lang gewoon kunnen werken en belasting betalen. Zorg dat de juiste wegen, wel begaanbaar zijn voor degenen die je goed genoeg vindt om belasting te betalen in je land.

En "geen strafbare feiten" is me net iets te ruim (zeg ik als iemand die wel eens bij rood licht is overgestoken, ook in het land waar ik als vreemdeling was).
Hoe zie jij de 'geen strafbare feiten'?
De situatie in de VS is inderdaad wat anders, daarom sprak ik ook wat meer in het algemeen.

Overigens ben ik heel benieuwd wat jij, @Amstelodamense, van deze visie vindt.
Er zijn vast regels voor. Verkeersboetes vallen er sowieso buiten. Je zou aan iets kunnen denken: Misdaden waar gevangenisstraf voor gegeven kan worden, of iets uitgebreider, dingen waar je daadwerkelijk strafblad voor krijgt. En dan wel strafblad in het land waar je op dat moment bent (Dus niet dat vrouw in problemen komt omdat ze in VAE verkracht is, en vervolgd is voor buitenechtelijke gemeenschap).
Allemaal leuk, dit geneuzel. Maar in de VS - icm - met de ICE discussie gaat het om illegaal in het land verblijven. Dat mag niet dus oppakken, vastzetten en uitzetten is legitiem. VAE (of all places) is niet nodig om dat met een drogredenering buitenproportioneel te maken.
Juist in de VS lijkt me illegaal in land zijn net iets minder erg dan in andere landen. Juist omdat het daar lang geaccepteerd was, je er gewoon kon werken en belasting betalen. Het is voor zover ik weet ook niet zo dat illegaal in het land zijn strafbaar was. (Illegaal in het land komen wel, maar na verlopen visum in land blijven niet).

Het is op zich best dat mensen die illegaal in het land verblijven het land uitgezet worden, maar wees dan redelijk en pak ook de bedrijven aan die veel mensen zonder juiste papieren in dienst hebben en wees aardig voor de mensen die al lang belasting betalen. Als VS heb je gewoon jaren een systeem in stand gehouden waarbij het okee was om "illegaal" in het land te zijn, tot belasting innen toe. In die zin verschilt het nog van EU. En ja, daarbij hoort m.i. dat je niet met overval-teams mensen die al jaren in het land zijn als eerzame inwoners gaat oppakken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

parsifal schreef: Vandaag, 15:37
De situatie in de VS is inderdaad wat anders, daarom sprak ik ook wat meer in het algemeen.

Er zijn vast regels voor. Verkeersboetes vallen er sowieso buiten. Je zou aan iets kunnen denken: Misdaden waar gevangenisstraf voor gegeven kan worden, of iets uitgebreider, dingen waar je daadwerkelijk strafblad voor krijgt. En dan wel strafblad in het land waar je op dat moment bent (Dus niet dat vrouw in problemen komt omdat ze in VAE verkracht is, en vervolgd is voor buitenechtelijke gemeenschap).
Allemaal leuk, dit geneuzel. Maar in de VS - icm - met de ICE discussie gaat het om illegaal in het land verblijven. Dat mag niet dus oppakken, vastzetten en uitzetten is legitiem. VAE (of all places) is niet nodig om dat met een drogredenering buitenproportioneel te maken.
Juist in de VS lijkt me illegaal in land zijn net iets minder erg dan in andere landen. Juist omdat het daar lang geaccepteerd was, je er gewoon kon werken en belasting betalen. Het is voor zover ik weet ook niet zo dat illegaal in het land zijn strafbaar was. (Illegaal in het land komen wel, maar na verlopen visum in land blijven niet).

Het is op zich best dat mensen die illegaal in het land verblijven het land uitgezet worden, maar wees dan redelijk en pak ook de bedrijven aan die veel mensen zonder juiste papieren in dienst hebben en wees aardig voor de mensen die al lang belasting betalen. Als VS heb je gewoon jaren een systeem in stand gehouden waarbij het okee was om "illegaal" in het land te zijn, tot belasting innen toe. In die zin verschilt het nog van EU. En ja, daarbij hoort m.i. dat je niet met overval-teams mensen die al jaren in het land zijn als eerzame inwoners gaat oppakken.
Je hoeft het er niet mee eens te zijn.

(al denk ik er ook echt anders over, als stelen verboden is maar er wordt niet gehandhaafd hebben de dieven mazzel. Het geeft geen recht of zo als de handhaving wel weer wordt opgepakt noch is het een vrijbrief voor anderen om ook maar te gaan stelen).
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 21 jan 2026, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

merel schreef: Vandaag, 15:22 Klopt. Niemand spreekt hem tegen en iedereen, waaronder Rutte, paait hem. Dan kweek je hele vervelende mensen
Eens. Dat is ook de verantwoordelijkheid van Europa zelf.
KDD

Bericht door KDD »

Had je liever iets anders gehoord? Als hij had gezegd dat er een vliegdekschip groep naar de Groenlandse Zee werd gestuurd, zou dat dan rationeler zijn geweest?
parsifal

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef: Vandaag, 15:55

Je hoeft het er niet mee eens te zijn.

(al denk ik er ook echt anders over, als stelen verboden is maar er wordt niet gehandhaafd hebben de dieven mazzel. Het geeft geen recht of zo al de handhaving wel weer wordt opgepakt noch is het een vrijbrief voor anderen om ook maar te gaan stelen).
Handhaven is goed, maar ook het handhaven is aan wetten gebonden. Een politieagent hoeft een jongen met vuurwerk op 5 januari niet neer te schieten (ook niet in de benen). Ook bij uitzetten van mensen die illegaal in land zijn, is het goed om niet gemaskerd en zonder je eerst te identificeren te werk te gaan. En als je fouten maakt, doe dingen om het goed te maken. Voor zover ik weet hoef je in VS niet altijd je ID kaart op zak te hebben. Als je opgepakt wordt en je blijkt legaal in het land te zijn, zet op zijn minst weer af op plek waar de persoon moet zijn en geef een schadevergoeding als er schade is geleden.

Het gaat niet om stelen, maar om zonder juiste papieren in het land zijn, wat in VS geen misdaad is en de situatie is nu wel dat er mensen zonder juiste papieren in VS zijn die Amerikaanse minderjarige kinderen hebben (want op VS grond geboren), en al jaren zonder problemen in VS zijn. Daar moet je wat mee, en ouder van kind scheiden is niet ideaal, maar ook kind met Amerikaans staatsburgerschap uitzetten moet niet zomaar zonder tussenkomst van rechter kunnen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Edelweiss schreef: Vandaag, 12:31
Amstelodamense schreef: Vandaag, 11:51 (...) Stel je bent arm en hebt het slecht en zoekt een betere toekomst voor jou en je gezin. Je probeert naar een land te gaan waar het beter is, betere voeding en goede scholen voor je kinderen. Ben je dan een crimineel? Zou jij niet hetzelfde doen in die situatie?
(...)
Even los van ICE en the USA is dit natuurlijk een interessante vraag.

Ik denk zelf niet dat het crimineel is of ooit zou moeten worden als je naar een ander land verhuist omdat het daar beter is of lijkt te zijn. Ikzelf heb ook zeer bewust gekozen om Nederland te verlaten, in plaats van dat ik mijn man heb gevraagd om zich in NL te vestigen. Daar lijkt me niks mis mee.

Het land waar de immigrant naar toe gaat, heeft een belangrijke verantwoordelijkheid: de immigrant op de juiste routes wijzen en assisteren waar nodig. Het lijkt mij niet onredelijk dat het land mag verwachten dat de immigrant bij gaat dragen aan de economie en inburgert. Het land mag best een oogje in het zeil houden of de immigrant zich aan de wetten en regels houdt, en gepast (!!!) ingrijpen waar nodig.
Bij een volle rap sheet lijkt het mij overigens niet meer dan normaal als een immigrant vervolgens geen paspoort krijgt.

De immigrant zelf heeft ook een zeer belangrijke verantwoordelijkheid. En één daarvan is: de juiste procedures doorlopen en je aanpassen aan het land waar je een betere toekomst wilt opbouwen. Dat betekent: je bewandelt de juiste juridische wegen, je begaat geen strafbare feiten, je leert de taal, je zoekt een eerlijke baan en je houd je aan de regels en wetten. Ook, als je heel wanhopig bent omdat je het zo arm bent. Misschien zelfs wel juist, want via de juiste wegen heb je de beste en meest stabiele toekomst.
Dat betekent dus niet: illegaal en dus strafbaar binnenkomen, wetten overtreden en boos worden als dat gevolgen heeft, en in sommige gevallen met de vlag van je thuisland staan te schreeuwen op straat. Die groep, en laten we hopen dat die klein is, verziekt het verschrikkelijk voor de welwillenden, waarvan er hopelijk veel meer zijn.

Al met al ingewikkelde materie, waarbij de balans in de USA in elk geval ernstig zoek lijkt.
Ik denk dat ik het met je eens ben. Ik heb echter wel moeite met illegaliteit. Daar zit een zweem om heen alsof je crimineel zou zijn. En natuurlijk heb je je aan te passen aan het land waar je je gaat vestigen. Vwb strafbare feiten: ik vind het net zo erg als een autochtoon strafbare feiten pleegt als een allochtoon. Heb er moeite meer dat mensen hier een andere weging aan geven. Beiden zijn fout, punt. Om dan gelijk de kaart te trekken "het land uit", is me te makkelijk. Daarbij kan het dus heel snel misbruikt worden. Als je ziet hoe mensen nu in angst leven in de VS, kan ook niet de bedoeling zijn.

Inderdaad, ingewikkelde materie. Maar het blijft frappant dat de voorouders van Drumpf/Trump ook ordinaire gelukzoekers waren (ik gebruik bewust ordinaire gelukzoekers, omdat veel mensen smalend doen over gelukzoekers, daar vind ik ook wat van omdat in wezen iedereen in dit leven een gelukzoeker is).
Amstelodamense

Spijker op z'n kop!
Amstelodamense

Wim Anker schreef: Vandaag, 15:24

Trump in Davos: "VS zullen geen geweld gebruiken". Kijk, gewoon een klasbak. Hij vraagt om een stuk land, bedekt met ijs, waar Denemarken niets aan heeft maar voor de strategische veiligheid van de VS van levensbelang is. Alleen de hele groten hebben de power en gebruiken het niet al drijft heel Europa de spot met hem.
(hij memoreerde wel dat de VS het na de tweede wereldoorlog gewoon niet terug had moeten geven)
Hij is inderdaad compleet van het padje..."we gaan geen geweld gebruiken", "iedereen haalt opgelucht adem". Wat een kind, je ziet hem ervan genieten. Sick. President onwaardig en pathetic. Total disgrace voor de Amerikanen, het zal je leider maar zijn. Niemand neemt hem meer serieus, het enige waar mensen voor vrezen is de militaire macht van Amerika.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Amstelodamense schreef: Vandaag, 16:45
Wim Anker schreef: Vandaag, 15:24

Hij is inderdaad compleet van het padje..."we gaan geen geweld gebruiken", "iedereen haalt opgelucht adem". Wat een kind, je ziet hem ervan genieten. Sick. President onwaardig en pathetic. Total disgrace voor de Amerikanen, het zal je leider maar zijn. Niemand neemt hem meer serieus, het enige waar mensen voor vrezen is de militaire macht van Amerika.
Tja, als forummers op dit forum tegen andere forummers tekeer gaan zoals jij tegen Trump weten ze vaak niet hoe snel ze het mod team erbij moeten halen om scanties uit te delen. Het is fijn dat mr. President Trump niet zo is als de meeste forummers.
Amstelodamense

Mompelt iets met pot en ketel.....
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Amstelodamense schreef: Vandaag, 16:36 Ik denk dat ik het met je eens ben. Ik heb echter wel moeite met illegaliteit. Daar zit een zweem om heen alsof je crimineel zou zijn. En natuurlijk heb je je aan te passen aan het land waar je je gaat vestigen. Vwb strafbare feiten: ik vind het net zo erg als een autochtoon strafbare feiten pleegt als een allochtoon. Heb er moeite meer dat mensen hier een andere weging aan geven. Beiden zijn fout, punt. Om dan gelijk de kaart te trekken "het land uit", is me te makkelijk. Daarbij kan het dus heel snel misbruikt worden. Als je ziet hoe mensen nu in angst leven in de VS, kan ook niet de bedoeling zijn.

Inderdaad, ingewikkelde materie. Maar het blijft frappant dat de voorouders van Drumpf/Trump ook ordinaire gelukzoekers waren (ik gebruik bewust ordinaire gelukzoekers, omdat veel mensen smalend doen over gelukzoekers, daar vind ik ook wat van omdat in wezen iedereen in dit leven een gelukzoeker is).
Dank voor je reactie! Ik kom er wellicht later nog even op terug - nu een beetje tijdgebrek.

Ik ga vanavond in elk geval nog even naar Davos om Trump persoonlijk te bedanken. Zwitserland is namelijk an incredible place (nou, dat ben ik met hem eens!) maar we are only good because of the US'. The more you know!
refo

Bericht door refo »

Onder Obama werden jaarlijks 390.000 illegalen uitgezet van wie 195.000 veroordeelde criminelen, die in de meeste gevallen in de VS de wet hadden overtreden.

Vorig jaar: Onder de Amerikaanse president Joe Biden zijn in een jaar tijd 271.484 migranten het land uitgezet. Volgens de krant ‘The Washington Post’ is dat het hoogste aantal in tien jaar.
Amstelodamense

Edelweiss schreef: Vandaag, 17:04
Amstelodamense schreef: Vandaag, 16:36 Ik denk dat ik het met je eens ben. Ik heb echter wel moeite met illegaliteit. Daar zit een zweem om heen alsof je crimineel zou zijn. En natuurlijk heb je je aan te passen aan het land waar je je gaat vestigen. Vwb strafbare feiten: ik vind het net zo erg als een autochtoon strafbare feiten pleegt als een allochtoon. Heb er moeite meer dat mensen hier een andere weging aan geven. Beiden zijn fout, punt. Om dan gelijk de kaart te trekken "het land uit", is me te makkelijk. Daarbij kan het dus heel snel misbruikt worden. Als je ziet hoe mensen nu in angst leven in de VS, kan ook niet de bedoeling zijn.

Dank voor je reactie! Ik kom er wellicht later nog even op terug - nu een beetje tijdgebrek.

Ik ga vanavond in elk geval nog even naar Davos om Trump persoonlijk te bedanken. Zwitserland is namelijk an incredible place (nou, dat ben ik met hem eens!) maar we are only good because of the US'. The more you know!
:D
Plaats reactie