Even los van ICE en the USA is dit natuurlijk een interessante vraag.Amstelodamense schreef: ↑Gisteren, 11:51 (...) Stel je bent arm en hebt het slecht en zoekt een betere toekomst voor jou en je gezin. Je probeert naar een land te gaan waar het beter is, betere voeding en goede scholen voor je kinderen. Ben je dan een crimineel? Zou jij niet hetzelfde doen in die situatie?
(...)
Ik denk zelf niet dat het crimineel is of ooit zou moeten worden als je naar een ander land verhuist omdat het daar beter is of lijkt te zijn. Ikzelf heb ook zeer bewust gekozen om Nederland te verlaten, in plaats van dat ik mijn man heb gevraagd om zich in NL te vestigen. Daar lijkt me niks mis mee.
Het land waar de immigrant naar toe gaat, heeft een belangrijke verantwoordelijkheid: de immigrant op de juiste routes wijzen en assisteren waar nodig. Het lijkt mij niet onredelijk dat het land mag verwachten dat de immigrant bij gaat dragen aan de economie en inburgert. Het land mag best een oogje in het zeil houden of de immigrant zich aan de wetten en regels houdt, en gepast (!!!) ingrijpen waar nodig.
Bij een volle rap sheet lijkt het mij overigens niet meer dan normaal als een immigrant vervolgens geen paspoort krijgt.
De immigrant zelf heeft ook een zeer belangrijke verantwoordelijkheid. En één daarvan is: de juiste procedures doorlopen en je aanpassen aan het land waar je een betere toekomst wilt opbouwen. Dat betekent: je bewandelt de juiste juridische wegen, je begaat geen strafbare feiten, je leert de taal, je zoekt een eerlijke baan en je houd je aan de regels en wetten. Ook, als je heel wanhopig bent omdat je het zo arm bent. Misschien zelfs wel juist, want via de juiste wegen heb je de beste en meest stabiele toekomst.
Dat betekent dus niet: illegaal en dus strafbaar binnenkomen, wetten overtreden en boos worden als dat gevolgen heeft, en in sommige gevallen met de vlag van je thuisland staan te schreeuwen op straat. Die groep, en laten we hopen dat die klein is, verziekt het verschrikkelijk voor de welwillenden, waarvan er hopelijk veel meer zijn.
Al met al ingewikkelde materie, waarbij de balans in de USA in elk geval ernstig zoek lijkt.