In memoriam

Bogerman

Re: In memoriam

Bericht door Bogerman »

BSH schreef: Gisteren, 12:29De opschrift boven de advertentie vind ik ook veelzeggend en in lijn met zijn standpunten. Totaal geen titels (prof. dr. of dominee), maar alleen eenvoudig 'zeer geliefde man, vader en (over)grootvader'.
Dat zou iedere predikant moeten vastleggen. je sterft namelijk niet als dominee, als professor of als iemand die een lintje heeft gekregen. (Wat in sommigen advertenties er ook nog eens bij staat.)
pierre27

Bericht door pierre27 »

Bogerman schreef: Gisteren, 12:33
BSH schreef: Gisteren, 12:29De opschrift boven de advertentie vind ik ook veelzeggend en in lijn met zijn standpunten. Totaal geen titels (prof. dr. of dominee), maar alleen eenvoudig 'zeer geliefde man, vader en (over)grootvader'.
Dat zou iedere predikant moeten vastleggen. je sterft namelijk niet als dominee, als professor of als iemand die een lintje heeft gekregen. (Wat in sommigen advertenties er ook nog eens bij staat.)
Ik zou niet goed weten wat er verkeerd aan is wanneer de geschonken titels een plekje krijgen in een rouwadvertentie. Dat was toch een onderdeel van wie de overledene was..
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
vriend-en-metgezel

Bericht door vriend-en-metgezel »

Bogerman schreef: Gisteren, 12:33
De advertentie is altijd vanuit het perspectief van de afzender. Een echtgenote is bedroefd omdat haar man is overleden, een kerkenraad is getroffen door het verlies van haar (oud-)predikant. Het lijkt me geen probleem dat ondergetekenden aangeven welke rol iemand in hun leven gehad heeft. Voor buitenstaanders is het dan ook meteen duidelijk.
CvdW

Bericht door CvdW »

De eenvoud van de rouwadvertentie spreekt mij aan.

Wat moet je vermelden? Je laatste functie of je eerste functie? Is het belangrijk om het lintje te vermelden in rouwadvertentie? Waar gaat het dan om? Een mens in het middelpunt? Nee, toch.

Doopnamen vermelden in rouwadvertentie vind ik wel passen.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

De eenvoud past ook wel een beetje bij de betrokkenen is mijn waarneming. Ik ben in mijn schooltijd wel in de pastorie geweest, ook nu nog ken ik wel familieleden. Die ik ken zijn hard werkende, eenvoudige mensen, overigens met een prima verstand!
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

kan eenvoud niet doorslaan?
Ik vind het prima dat er geen titels en lintjes op staan, maar geen bijbeltekst, geen goed getuigenis van de Heere, dat vind ik toch altijd wel tekortschietend.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
Arja

Bericht door Arja »

Bertiel schreef: Vandaag, 11:28 kan eenvoud niet doorslaan?
Ik vind het prima dat er geen titels en lintjes op staan, maar geen bijbeltekst, geen goed getuigenis van de Heere, dat vind ik toch altijd wel tekortschietend.
Als zelfs dát ontbreekt, schuift eenvoud richting leegte. Dan wordt soberheid zwijgen. Maar het kan een persoonlijke keuze zijn.
Je zou ook kunnen kiezen om geen advertentie te plaatsen. De meesten weten het toch al (online enzo).
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Mogelijk dat de veelheid aan bijbelteksten bij rouwadvertenties tegenwoordig ("het lijkt wel of er geen onbekeerde mensen meer sterven tegenwoordig" hoor ik weleens zeggen), er voor hebben gezorgt dat de betreffende familie daar niet van houd of terughoudend in is. Of het kan te maken hebben met de omstandigheden van het laatste jaar.

Ik zou zeggen: een ieder zei in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd - advertenties en rouwkaarten zijn maar een traditie in onze tijd en in onze cultuur. De boodschap en tekst moeten natuurlijk wel in der waarheid passen bij het leven en sterven van de overledene. En het is goed om te weten dat de mens aanziet wat voor ogen is, maar de Heere het hart aanziet.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
CvdW

Bericht door CvdW »

Het hangt dus van een rouwadvertentie af of (bij een predikant) hoe zijn laatste preek is geweest of van de laatste woorden op een sterfbed. Dat is pas tekortschietend.
In leven moet een mens goed getuigenis geven van de Heere.
Job

Bericht door Job »

Ik zit daar diametraal anders in. Bijbelteksten op een rouwbrief, vrijwel nooit geciteerd in hun verband, gaan veel te vaak een eigen leven leiden. God heeft inderdaad zoals CvdW zeer terecht aangeeft, recht op ons leven, niet in de eerste plaats op onze rouwkaart.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

een rouwkaart reflecteerd toch hetgeen in het leven gebeurd is?
Bij mij ligt nu al vast wat er op mijn kaart komt, dat bespreek je toch vooraf?
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

pierre27

Bericht door pierre27 »

Job schreef: Vandaag, 12:52
Ik zit daar diametraal anders in. Bijbelteksten op een rouwbrief, vrijwel nooit geciteerd in hun verband, gaan veel te vaak een eigen leven leiden. God heeft inderdaad zoals CvdW zeer terecht aangeeft, recht op ons leven, niet in de eerste plaats op onze rouwkaart.
Plus dat een tekst boven een rouwkaart soms compleet in tegenspraak is hoe iemand in zijn/haar leven bekend was.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Job

Bericht door Job »

Bertiel schreef: Vandaag, 12:55 een rouwkaart reflecteerd toch hetgeen in het leven gebeurd is?
Bij mij ligt nu al vast wat er op mijn kaart komt, dat bespreek je toch vooraf?
Ik denk dat je dan anders kijkt naar wat een rouwkaart inhoudt dan ik. Voor mij is een kaart alleen een kennisgeving. Bovendien ook nog eens van iets schandelijks, namelijk de dood, ondergaan als straf op de zonde. Daar is niets moois van te maken mijns inziens.

Maar ik geloof dat de intenties ook goed zijn wanneer je het anders doet.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Zo dan Christus voor ons gestorven is, hoe komt het dat wij ook moeten sterven?
Antwoord:
Onze dood is geen betaling voor onze zonden, a
maar alleen een afsterving van de zonden
en een doorgang tot het eeuwige leven. b

Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

Het is hier een goede gewoonte om (kort na een sterfgeval) niet te discussiëren over die persoon. Ik zou het wel waarderen als die gewoonte voortgang heeft.
Plaats reactie