DDD schreef: ↑Vandaag, 11:05
Waarom gaat de vergelijking met de Gestapo te ver?
We hebben het over de Gestapo in 1933, uiteraard. Want Trump is ook nog niet zo lang aan de macht.
Himmler maakte van de Gestapo een korps dat alle vermeende of echte staatsvijanden van nazi-Duitsland in het Duitse binnenland en de bezette Europese gebieden opspoorde en, via een gerechtelijke vrijbrief, zonder uitgebreide juridische procedures vervolgde. Alhoewel de Gestapo geen grote eenheid was, had het een uitgebreid netwerk van informanten die massaal overgingen tot het verklikken van iedere mogelijke vijand van het Hitler-regime. Ontegensprekelijk kwamen personen zonder enige blaam of schuld aan hoogverraad met deze terreurtactiek in de vele concentratiekampen.
Het gaat ook zeker niet te ver. Trump heeft alleen (nog) geen concentratiekampen in het leven geroepen. De reden dat mensen dit te ver vinden gaan, is dat het oncomfortabel voelt. Als je nog positieve gevoelens koestert tegenover Trump en z'n kornuiten, wuif je dit uiteraard weg.
Er zijn mensen die vinden dat ik te ver ben gegaan met mijn dood wensen. Laat ik het dan nuanceren: ik hoop dat er voldoende coutervailing power is in de States. Dat er een plan klaarligt om de president af te voeren als hij ook maar 1 stap richting Groenland zet. Als dat voldoende functioneert, hoop ik uiteraard niet op de dood van Trump. Als dit echter niet goed functioneert, dan is de wereld beter af met een dode Trump.