ZWP schreef: ↑Vandaag, 15:44
Het lijkt me toch het kind met het badwater weggooien, maar misschien begrijp ik je verkeerd? Wat bedoel jij dan?
Om te beginnen, zijn wij het in de basis heel erg met elkaar eens. Ik ga het hieronder uitleggen.
Verder wil ik voorop stellen dat, hoewel er in de USAID ook schimmige organisaties bij zaten die weinig werkelijke hulp geleverd hebben, hun administratie niet op orde hadden, etc. etc., ik het absoluut kwalijk en ook schandalig vind dat de hulp
abrupt stop is gezet. Dat er zaken tegen het licht werden gehouden was hard nodig, dat weet ik uit eigen ervaring, maar de manier waarop kan ik absoluut niet achter staan.
ZWP schreef: ↑Vandaag, 15:15
Er zijn hoogstwaarschijnlijk tienduizenden doden te betreuren en jij legt de schuld niet bij degenen die abrupt afbouwen maar bij degenen die er afhankelijk van waren (de armste mensen in onderontwikkelde landen). Ik weet niet of die mensen in de positie waren om hier niet afhankelijk van te zijn.
Als je goed leest, zie je dat ik de schuld bij niemand legde, maar pleitte voor een totaal ander systeem, wat uiteindelijk beter zal werken en stabieler zal zijn voor de mensen die er afhankelijk van zijn. Zie verder hieronder.
ZWP schreef: ↑Vandaag, 15:15
Is het niet gewoon beter om eerlijk te zeggen dat het abrupt stoppen van grote geldstromen richting de allerarmsten een vreselijke manier is om te 'bezuinigen'?
Ja.
Met het huidige systeem zijn bepaalde landen niet alleen afhankelijk van aid maar worden ook
afhankelijk gehouden. Dat is een gevaarlijke en onstabiele constructie. Dat blijkt nu maar weer: één man draait de geldkraan dicht, en er vallen doden, omdàt die landen afhankelijk zijn. Dat is toch te gek voor woorden?
Bovendien worden lokale (micro)economieen structureel ondermijnd oor de constante flow aan aid. Een heel klein maisboertje bijvoorbeeld kan zijn waar niet verkopen aan zijn dorpsgenoten omdat er toch wel gratis zakken maismeel uitgedeeld worden. De armoede wordt zo in stand gehouden, maar ook de corruptie en/of politieke spelletjes, waardoor de allerarmsten uiteindelijk alsnog verstoken (kunnen) blijven van hulp. Het lijkt tegenstrijdig, maar door aid blijven landen arm, worden landen niet alleen de kans ontnomen om zelfstandig te worden, maar zijn ze ook overgeleverd aan de grillen van Westerse leiders.
Daarom pleit ik juist voor een systeem waarbij afhankelijke landen stapsgewijs minder afhankelijk worden gemaakt en veel meer op eigen benen worden gezet dan nu het geval is, met als uiteindelijk einddoel dat die landen volledig zélf kunnen functioneren en niet meer van hulp afhankelijk zijn. In zulke gevallen heeft het minder impact (utopisch: geen impact) als een twijfelachtig figuur besluit ineens de geldkraan dicht te draaien.
In juli 2024 schreef trouwens ik onderstaande. Dat heeft mijn kijk op zaken veranderd. Ik heb mensen zien sterven door corruptie. Dat moet veranderen.
Edelweiss schreef: ↑06 jul 2024, 14:26
Ik ben zelf bij een aantal ontwikkelingsprojecten betrokken geweest. Een paar daarvan in Bangladesh, een aantal in een Afrikaans land. In dat laatste geval ging het om het opzetten van een medische post. (...)
Ik heb daar mensen gezien die vijf uur kwamen lopen om medische zorg te krijgen. Je ziet de meest ernstige gevolgen van de meest eenvoudige oorzaken (bijvoorbeeld: iemand die volledig blind wordt door een, in het westen, simpel verhelpbare oogontsteking). Bij het opzetten van zo'n post is de hulp en goedkeuring van de lokale autoriteiten nodig. Toen we na een x maanden teruggingen naar dat land om het veldteam te bezoeken, bleek een hoop geld verdwenen en liep de lokale oudste in een handgemaakt Gucci pak met idem schoenen, en waren de leveringen van medicatie drastisch verminderd, omdat hij zijn voorkomen belangrijker vond. Dat heeft letterlijk mensenlevens gekost.
Aldus resumerend: absoluut niet abrupt stoppen, maar wel het hele systeem op de schop. Ik hoop dat e.e.a. duidelijker is geworden.