Presidentsverkiezingen USA 2024

merel

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door merel »

huisman schreef: Vandaag, 11:13
DDD schreef: Vandaag, 10:35 Een goede analyse ook op nu.nl:

https://www.nu.nl/blog/6382843/journali ... nemen.html

Het gaat niet alleen om een rare president, het gaat om een ontwikkeling naar een dicatuur. Met knokploegen, en verdwijningen van mensen. Trump is driester op weg dan Poetin ooit geweest is.

Waarbij ik wel denk dat er in Amerika eerder een nieuwe burgeroorlog uitbreekt dan dat het een tweede Rusland wordt.

Ik hoop dat Groenland weer lid wordt van de EU. En wat mij betref, Oekraïne erbij. Alleen al voor de grondstoffen is een flinke investering om Groenland te verdedigen, te rechtvaardigen. Maar ook uit principe.
Heb je zelf nu niet het idee dat je volkomen over de top gaat. Ik zou bijna zeggen dat jouw berichten Trumpiaans zijn. De VS is niet op weg naar een dictatuur. Er zijn gewoon democratische verkiezingen . In New York is een linkse moslim burgermeester geworden en dit is met talloze voorbeelden aan te vullen. De Hoge raad fluit Trump talloze keren terug. De rechtstaat in de VS werkt gewoon. Een Amerikaanse president heeft erg veel invloed op de Buitenland politiek maar een veel beperktere in het binnenland. En de VS heeft zich nog nooit gehouden aan ‘het internationaal recht’ als ze vinden dat het hun eigen belang schaadt.
Denk aan Chili, El Salvador, Nicaragua,Panama, Vietnam, Irak enz. enz.

Dus eens dat Trump en vooral Vance na de volgende democratische verkiezingen z.s.m. de arena moeten verlaten. Maar blijf alles wel in perspectief zien. Leugens met leugens bestrijden werkt niet en dat is wel wat jij doet.
Ik denk dat jij nog een te rooskleurig beeld hebt. De betreffende president houdt zich nergens aan. Hij heeft de mensen die een staatsgreep, onder zijn druk, wilden plegen gratie verleend. Hij ontslaat mensen die het niet met hem eens zijn, hij bedreigt mensen die hem tegen spreken. Hij liegt en bedriegt en velen geloven hem. Dit is inderdaad nog niet zover als Poetin die mensen uit het raam gooit, maar Trump is nog geen jaar aan de macht. Het leed zou niet te overzien zijn als hij 20 jaar kan regeren. Het beangstigt mij dat hij ook vanuit zijn eigen partij relatief weinig weerwoord krijgt.
DDD

Bericht door DDD »

Precies.

huisman is verblind door de goede persoonlijke contacten met Amerikaanse soldaten.

@huisman:
Het is niet mijn opzet om te liegen, maar ik zie ook geen onjuistheden in wat ik schrijf. Maar goed, jij hebt steeds geroepen dat het Amerikaanse leger Trump wel in toom zou houden, maar ondertussen zijn er al best wat mensen vervangen. Ik denk niet dat jij je hand er voor in het vuur zou steken dat Amerikaanse troepen Groenland niet zouden aanvallen.

Europa moet, nu Amerika geen betrouwbaar land meer is, zo snel mogelijk zelfstandig gaan functioneren, zeker ook op het gebied van Defensie. Misschien dat Trump ooit zegt dat dat zijn doel was. Dat is dan goed gelukt.
KDD

Bericht door KDD »

Ik ben een beetje verbaasd wat in deze topic door de beugel kan. Er is ook nog een zesde gebod volgens mij. Als iedereen dood zou zijn omdat iemand dat zo gewenst had, zouden er niet veel mensen meer overblijven. Onze persoonlijke mening over deze mensen moet ook geleid zijn door de Schrift en niet door gevoelens. Paulus heeft dit duidelijk onderwijs hierin gegeven in Romeinen 13. Hoe de profeet Elia met Koning Achab omging is ook een voorbeeld om te volgen.

Geopolitiek gezien is het voor een land beter om land te verwerven dan dat het eigen land vol wordt met illegalen, zoals onder de vorige regering is gebeurd. En wat we de afgelopen decennia in Europa hebben zien gebeuren. In Amerika probeert men in ieder geval de schade te herstellen.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: Vandaag, 11:22 Precies.

huisman is verblind door de goede persoonlijke contacten met Amerikaanse soldaten.

@huisman:
Het is niet mijn opzet om te liegen, maar ik zie ook geen onjuistheden in wat ik schrijf. Maar goed, jij hebt steeds geroepen dat het Amerikaanse leger Trump wel in toom zou houden, maar ondertussen zijn er al best wat mensen vervangen. Ik denk niet dat jij je hand er voor in het vuur zou steken dat Amerikaanse troepen Groenland niet zouden aanvallen.

Europa moet, nu Amerika geen betrouwbaar land meer is, zo snel mogelijk zelfstandig gaan functioneren, zeker ook op het gebied van Defensie. Misschien dat Trump ooit zegt dat dat zijn doel was. Dat is dan goed gelukt.
Dat laatste gaat nog minimaal 10 jaar duren. Verder zijn de Europese NAVO legers volkomen geïntegreerd met die van de VS. En onze belangrijkste wapens kopen wij in de VS omdat er geen Europese alternatieven zijn die ook maar in de buurt komen van de kwaliteit van de Amerikaanse. (Patriot, F35)
Ik ben niet verblind door persoonlijke contacten maar heb juist open ogen vanwege een beetje kennis van de Amerikaanse geschiedenis.

Zoals ik al eerder schreef. Ik wordt pas echt bezorgd als Vance na Trump president zou worden. Nu zie ik een beweging waar ik zorg over heb maar wel in het juiste perspectief.

Europa moet nu gewoon een rode lijn trekken en vooral de VS in de portemonnee raken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

KDD schreef: Vandaag, 11:28Geopolitiek gezien is het voor een land beter om land te verwerven dan dat het eigen land vol wordt met illegalen, zoals onder de vorige regering is gebeurd. En wat we de afgelopen decennia in Europa hebben zien gebeuren. In Amerika probeert men in ieder geval de schade te herstellen.
Het verwerven van land is een kwestie van imperialisme en is in elk geval geen kwestie van de schade te herstellen. Het verlangen van Trump om Groenland in te pikken, is te vergelijken met Poetin die de Krim inpikte en vervolgens de rest van Oekraïne wil veroveren.
De kans dat de schade daardoor toeneemt, is levensgroot, zoals we in elk geval in Oekraïne al kunnen zien.
huisman schreef:Zoals ik al eerder schreef. Ik wordt pas echt bezorgd als Vance na Trump president zou worden. Nu zie ik een beweging waar ik zorg over heb maar wel in het juiste perspectief.
40% van de Amerikaanse kiezers staat hoe dan ook achter Trump (en ook Vance). Die zullen op zijn minst niet van partijkleur veranderen. De overige 10.1% die nodig is om de verkiezingen te winnen, zijn met wat beloften en het demoniseren van de Democratische tegenstander om te praten. Het is zeker tijd om bezorgd te zijn.
huisman schreef:Europa moet nu gewoon een rode lijn trekken en vooral de VS in de portemonnee raken.
Doet Europa dat niet, dan kunnen de Europese landen het vergeten om ooit nog een stem op het geopolitieke toneel te krijgen. Wie niet bereid is om voor de eigen belangen op te komen, zal die belangen steeds meer verliezen.
Laatst gewijzigd door elbert op 19 jan 2026, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
ZWP

Bericht door ZWP »

elbert schreef: Vandaag, 11:37 Doet Europa dat niet, dan kunnen de Europese landen het vergeten om ooit nog een stem op het geopolitieke toneel te krijgen. Wie niet bereid is om voor de eigen belangen op te komen, zal die belangen steeds meer verliezen.
Hopelijk helpt een gemeenschappelijke 'vijand' het besef dat we als Europa samen moeten optrekken om een machtsblok te vormen/blijven.
Het is er Trump cs vooral om te doen om Europa uit elkaar te spelen, en dat lukt ook nog wel aardig. Met Poetin (en Xi) al lachende derden uiteraard.
KDD

Bericht door KDD »

Wat je leest heeft invloed.

NYTimes:

“De steun van de president aan fossiele brandstoffen... zal het moeilijk maken om de opwarming van de aarde binnen veilige grenzen te houden.”

“Trumps uitstoot van broeikasgassen zal leiden tot Trumps hittegolven, Trumps droogtes, Trumps overstromingen en Trumps bosbranden.”

President Trump heeft er nooit een geheim van gemaakt dat hij de wetenschappelijke realiteit van de opwarming van de aarde verwerpt: het is een “hoax”, heeft hij gezegd, een “oplichting” en een “bedrog”.

Realiteit:

De uitslag van Amerikaanse verkiezingen is volledig onzichtbaar in de klimaatgegevens. Zelfs zeer grote gebeurtenissen, zoals Covid of de ineenstorting van de Sovjet-industrie, laten hoogstens een merkbare afdruk achter op de variërende jaarlijkse toename van de emissies, niet op de totale hoeveelheid CO2 in de atmosfeer.

De grootste menselijke CO2-uitstoot in de geschiedenis, de opkomst van China als industriële grootmacht, lijkt op een emissiegrafiek slechts een voortzetting van een ononderbroken stijgende trend sinds de Industriële Revolutie.

De NYTimes doet alsof Trump klimaatwetenschap een hoax noemde, maar zijn duidelijke woorden waren gericht aan de klimaatlobby: "Het is een geldmachine, oké? Het is grotendeels een hoax."

https://www.wsj.com/opinion/trump-the-c ... opin_pos_5
Laatst gewijzigd door KDD op 19 jan 2026, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

huisman schreef: Vandaag, 11:34 Europa moet nu gewoon een rode lijn trekken en vooral de VS in de portemonnee raken.
Precies.
parsifal

Bericht door parsifal »

ZWP schreef: Vandaag, 11:45
elbert schreef: Vandaag, 11:37 Doet Europa dat niet, dan kunnen de Europese landen het vergeten om ooit nog een stem op het geopolitieke toneel te krijgen. Wie niet bereid is om voor de eigen belangen op te komen, zal die belangen steeds meer verliezen.
Hopelijk helpt een gemeenschappelijke 'vijand' het besef dat we als Europa samen moeten optrekken om een machtsblok te vormen/blijven.
Het is er Trump cs vooral om te doen om Europa uit elkaar te spelen, en dat lukt ook nog wel aardig. Met Poetin (en Xi) al lachende derden uiteraard.
Dat denk ik ook. En het is ook waar dat ook met Trump, VS nog te prefereren is boven Rusland of China (zoals ook in vroege jaren 1930, Duitsland eigenlijk nog wel te prefereren was boven SovjetUnie en Japan). De EU zal niet zomaar VS en China tegen elkaar uitspelen met als jullie het zo spelen gaan we wel kijken of we meer met China kunnen samenwerken op gebied van tech.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Terri

Bericht door Terri »

KDD schreef: Vandaag, 11:28 Ik ben een beetje verbaasd wat in deze topic door de beugel kan. Er is ook nog een zesde gebod volgens mij. Als iedereen dood zou zijn omdat iemand dat zo gewenst had, zouden er niet veel mensen meer overblijven. Onze persoonlijke mening over deze mensen moet ook geleid zijn door de Schrift en niet door gevoelens. Paulus heeft dit duidelijk onderwijs hierin gegeven in Romeinen 13. Hoe de profeet Elia met Koning Achab omging is ook een voorbeeld om te volgen.

Geopolitiek gezien is het voor een land beter om land te verwerven dan dat het eigen land vol wordt met illegalen, zoals onder de vorige regering is gebeurd. En wat we de afgelopen decennia in Europa hebben zien gebeuren. In Amerika probeert men in ieder geval de schade te herstellen.
Eens met KDD.
Vooropgesteld dat ik niet voldoende op de hoogte ben van alle commotie rondom Trump en wel vanwege de krantenkoppen een unheimisch gevoel krijg, schrik ik wat hier aan haat geschreven wordt met zelfs doodwensen, het doet me werkelijk mijn ogen uitwrijven....
We lijken wel teruggekeerd naar het oude testament....oog om oog, tand om tand....
DDD

Bericht door DDD »

Ik zie hier nergens haat.

Maar als je wenst dat massamoordenaars sterven, dan is dat geen haat. Dan is dat een gebed om groter onheil te voorkomen.

Ik heb helemaal geen hekel aan Trump. Maar Trump is een gevaar voor de wereldvrede. Ik wacht op een moment dat hij gras eet zoals een koe, maar ik begrijp ook dat zulke geschiedenissen zich niet vaak herhalen.
Laatst gewijzigd door DDD op 19 jan 2026, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
refo

Bericht door refo »

Jeremiah schreef: Vandaag, 08:52 [...] zeker als EU ook nog eens Amerikaans schuldpapier gaat dumpen.
Nou, dan moet Europa wel een erge hekel aan zichzelf hebben. Dan kan Amerika de eigen staatsschuld opkopen voor de helft van de prijs.
parsifal

Bericht door parsifal »

Terri schreef: Vandaag, 12:06
KDD schreef: Vandaag, 11:28 Ik ben een beetje verbaasd wat in deze topic door de beugel kan. Er is ook nog een zesde gebod volgens mij. Als iedereen dood zou zijn omdat iemand dat zo gewenst had, zouden er niet veel mensen meer overblijven. Onze persoonlijke mening over deze mensen moet ook geleid zijn door de Schrift en niet door gevoelens. Paulus heeft dit duidelijk onderwijs hierin gegeven in Romeinen 13. Hoe de profeet Elia met Koning Achab omging is ook een voorbeeld om te volgen.

Eens met KDD.
Vooropgesteld dat ik niet voldoende op de hoogte ben van alle commotie rondom Trump en wel vanwege de krantenkoppen een unheimisch gevoel krijg, schrik ik wat hier aan haat geschreven wordt met zelfs doodwensen, het doet me werkelijk mijn ogen uitwrijven....
We lijken wel teruggekeerd naar het oude testament....oog om oog, tand om tand....
Ik weet het niet. Bij Fidel Castro was er misschien niet echt het doodwensen, maar men was ook niet echt rouwig toen hij overleed. Bij Franco en Mussolini was er vast wel genoeg doodwensen (laten we Hitler nog even in buitencategorie houden). Ik zet Trump een beetje in Fidel Castro hoek, daarbij nooit oproepen tot moord, maar nog steeds wel van mening dat wereld zonder hem, Vance en Miller er waarschijnlijk niet zoveel slechter uitziet.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD

Bericht door DDD »

Ik roep ook niet op tot moord.

Maar voor alle zonden die Trump niet meer kan doen als hij nu sterft, zal hij ook niet meer gestraft worden. Nog even los van de tienduizenden mensenlevens die zijn handelen al heeft gekost (overigens: dat geldt ook voor het weifelachtige optreden van Europa in Oekraïne, wat dat betreft heeft Europa ook de handen vol bloed).
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

DDD schreef: Vandaag, 12:13 Ik zie hier nergens haat.

Maar als je wenst dat massamoordenaars sterven, dan is dat geen haat. Dan is dat een gebed om groter onheil te voorkomen.

Ik heb helemaal geen hekel aan Trump. Maar Trump is een gevaar voor de wereldvrede. Ik wacht op een moment dat hij gras eet zoals een koe, maar ik begrijp ook dat zulke geschiedenissen zich niet vaak herhalen.
Eens. Dit heeft niet met haat te maken, maar het voorkomen van (veel) erger. Misschien zijn dit de dingen die moeten gebeuren en brengt dit de komst van Jezus op de wolken dichterbij.
Plaats reactie