Gereformeerde Gemeenten

MichelT

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MichelT »

FlyingEagle schreef: 13 jan 2026, 16:35
MichelT schreef:
FlyingEagle schreef: 09 jan 2026, 22:46 Wij hebben nu een paar keer ‘zangles’ gehad. Voor een dankdag dienst een paar verzen acapella en daarna met het orgel. Vanaf nu wordt dit elk jaar voor de dankdagdienst herhaald omdat het na verloop van tijd toch weer afzakt en in het tussen de oren van nieuwe leden te krijgen.
GerGem Ede?
Daar heb ik het nu ook aantal keer meegemaakt
Yes
Ah mooi zingen mooi daar
Ik kerk in GG Wageningen
GG-er

Bericht door GG-er »

Michaels schreef: 13 jan 2026, 08:42
GG-er schreef: 13 jan 2026, 00:15
Michaels schreef: 12 jan 2026, 13:51
vriend-en-metgezel schreef: 12 jan 2026, 11:50 Ik vind het ontwerp op zich niet lelijk. Vind alleen dat het te veel op een zinkend schip lijkt, dat is symbolisch niet handig.
Ja dat klopt. En dat komt ook weer omdat je vanaf de Nieuwe Gouwe tegen de achterkant aan kijkt.
Dit is de voorkant van de Kerk, vanaf het parkeerterrein.
Afbeelding
Dit is een artist impression, toch? Zo ziet het er in het echt niet uit aan deze zijde van de kerk.
Jawel, zo ziet het kerkgebouw er werkelijk aan de voorkant uit. Op de site van ger.gem.info zie je ook zo’n foto maar die is waarschijnlijk van Google Maps genomen die is niet mooi. https://www.gergeminfo.nl/gemeenten/gouda
Het gebouw ziet er wel zo uit, maar het parkeerterrein niet. Dat is heel anders ingericht. Daarom denk ik dat het een artist impression is. Het ziet er ook een beetje onecht uit, net zoals je altijd ziet bij een artist impression.
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
refo

Bericht door refo »

Het is een foto uit 2009. Toen waren de parkeerterreinen nog niet ingericht.
klaasgijpstra

Bericht door klaasgijpstra »

Job schreef: 07 jan 2026, 19:30
Henk J schreef: 07 jan 2026, 16:41
MGG schreef: 07 jan 2026, 16:37 Helaas is uitbreiding van het aantal zitplaatsen populairder dan een nieuwe gemeente. Ook al is het kapitaalvernietiging dan nog zou ik voor een 3e gemeente zijn.
Als ze wat willen zal een derde gemeente nu wel moeten, beide kerkgebouwen kun je niet eenvoudig nog verder uitbreiden. Maar eerst gaat De Valk nog uitbreiden, dan zitten alle GG's in deze omgeving rond de 2000 zitplaatsen, Kootwijkerbroek en Centrum wat daarboven en De Valk en Zuid er net onder.
Ongekend, zulke aantallen. De Valk en Kootwijkerbroek zijn geen grote dorpen, daarom zullen tweede en derde kerkgebouwen daar niet meevallen, maar hoe functioneert het gemeentezijn met zulke ledentallen? Ik neem aan dat er gemeenteleden zijn in zulke grote kerken die elkaar in tientallen jaren nog nooit gezien hebben.
In De Valk zal een tweede gemeente niet meevallen maar er zou prima een gemeente in Harskamp kunnen komen. Dan hoefde Kootwijkerbroek ook niet uit te breiden.

Wij zijn in De Valk een tijdje lid geweest, maar je komt er als buitenstaander niet tussen. Het was zelfs zo dat na de corona er gezegd werd: hecht niet teveel aan je eigen plaats, want er zijn mensen die dat niet weten, en het was al zo lang geleden etc etc. Een hele redelijke oproep m.i. na een lange periode van placeren. Maar na twee diensten kregen we toch echt een whatsapp bericht dat ik niet meer op hun plek mocht zitten want zij zaten daar altijd al. En ik (1 persoon) kon er echt niet bij in de bank.

De grootte van de gemeentes in die hoek van de Veluwe is ook een beetje hun identiteit. Het geloof is uit het gehoor en het gehoor door het Woord Gods. Daar kom je dus voor naar de kerk, niet voor het gemeente zijn want daar kun je niet mee zalig worden. Het is juist positief dat er zoveel mensen zijn die zich willen begeven onder de waarheid.

Persoonlijk zou het goed zijn als een gemeente niet groter is dan 600 personen. Wordt het groter dan moet het automatisch gesplitst worden. Vaak zie je alleen wel dat er dan getouwtrek rond een eventuele dominee is. Maar de praktijk wijst uit dat het ook goed kan gaan. Zie bijvoorbeeld de gemeente van Sliedrecht en in de GGiN in Kootwijkerbroek.
Job

Bericht door Job »

klaasgijpstra schreef: Gisteren, 22:09 (...)
De grootte van de gemeentes in die hoek van de Veluwe is ook een beetje hun identiteit. Het geloof is uit het gehoor en het gehoor door het Woord Gods. Daar kom je dus voor naar de kerk, niet voor het gemeente zijn want daar kun je niet mee zalig worden. (...)
Bedankt voor je reactie, Klaas. Ik pik deze zinsnede er even uit. Wordt er in deze gemeenten weinig geïnvesteerd in het gemeenteleven door middel van verenigingen en dergelijke? Doen mensen hun best om elkaar te kennen en samen iets op te bouwen of begrijp ik uit je bericht dat dat niet telt?
Henk J

Bericht door Henk J »

Niet echt, De Valk heeft helemaal geen verenigingen, Kootwijkerbroek alleen van 12-15 jaar. Gemeentedagen of marktdagen etc. zijn niet aan de orde. Vind men inderdaad niet zo nodig.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Henk J schreef: Vandaag, 00:38 Niet echt, De Valk heeft helemaal geen verenigingen, Kootwijkerbroek alleen van 12-15 jaar. Gemeentedagen of marktdagen etc. zijn niet aan de orde. Vind men inderdaad niet zo nodig.
Ergens een mooie nuchterheid zij het niet dat iets voor jongeren an sich niet verkeerd zou zijn.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
ejvl

Bericht door ejvl »

klaasgijpstra schreef:
Wij zijn in De Valk een tijdje lid geweest, maar je komt er als buitenstaander niet tussen. Het was zelfs zo dat na de corona er gezegd werd: hecht niet teveel aan je eigen plaats, want er zijn mensen die dat niet weten, en het was al zo lang geleden etc etc. Een hele redelijke oproep m.i. na een lange periode van placeren. Maar na twee diensten kregen we toch echt een whatsapp bericht dat ik niet meer op hun plek mocht zitten want zij zaten daar altijd al. En ik (1 persoon) kon er echt niet bij in de bank.
Dit herken ik ook wel. Als kind, 10-12 jaar, zijn we daar langere tijd als gast geweest onder ds Mouw. Ik kon nagenoeg nooit bij m'n ouders zitten omdat het erg vol was, ik ben als kind zelfs weggestuurd van een plek door een gemeentelid omdat dat zijn plek was met een wegwezengebaar.
Verder wel goede herinneringen aan de preken maar niet aan de gastvrijheid.

Job

Bericht door Job »

Henk J schreef: Vandaag, 00:38 Niet echt, De Valk heeft helemaal geen verenigingen, Kootwijkerbroek alleen van 12-15 jaar. Gemeentedagen of marktdagen etc. zijn niet aan de orde. Vind men inderdaad niet zo nodig.
Als de wens er niet is, is die er niet. En eerlijk: soms bekruipt me het gevoel dat in steeds meer gemeenten het 'gezellige' gemeenteleven steeds belangrijker wordt dan de zondagse prediking. Aan de andere kant zou ik in zo'n gemeente zonder gemeenteleven bang zijn dat alles als los zand aaneen hangt. Investeren in de horizontale lijn kan mede voedingsbodem creëeren voor menselijke ontvankelijkheid op de verticale lijn.

Hopelijk functioneert er een ongeorganiseerd gemeentezijn: bidden voor elkaar, elkaar opzoeken, in het bijzonder de weduwen, weduwnaren en wezen en met elkaar meeleven.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wel mooi om daar op te bezinnen. Ik geef leiding aan een JV en vindt binding met de jeugd erg belangrijk, al zie ik dat de jeugd vasthouden erg moeilijk is. In onze gemeente is dat best een probleem.

Ik zou ook meer focus op preekbesprekingen en bijbelstudie wensen als verlengstuk van de prediking. Want dat staat centraal. Toch is ook dat lastig.
Forummer

Bericht door Forummer »

Job schreef: Vandaag, 09:06
Als de wens er niet is, is die er niet. En eerlijk: soms bekruipt me het gevoel dat in steeds meer gemeenten het 'gezellige' gemeenteleven steeds belangrijker wordt dan de zondagse prediking. Aan de andere kant zou ik in zo'n gemeente zonder gemeenteleven bang zijn dat alles als los zand aaneen hangt. Investeren in de horizontale lijn kan mede voedingsbodem creëeren voor menselijke ontvankelijkheid op de verticale lijn.

Hopelijk functioneert er een ongeorganiseerd gemeentezijn: bidden voor elkaar, elkaar opzoeken, in het bijzonder de weduwen, weduwnaren en wezen en met elkaar meeleven.
Het is niet dat de wens er niet is, maar het mag niet van de kerkenraad en/of predikant. Van verenigingen komen maar dwaalleraars enzo.

Erg jammer want de jeugd is de toekomst van de kerk. En daar wordt niet in geïnvesteerd. De jeugd krijgt dus vooral de 'buitenkant' mee. Er is geld genoeg, er wordt wat af gebouwd daar. Maar dat is helaas geen graadmeter voor het geestelijk leven. Het is een behoorlijk eigen cultuur daar, vergelijkbaar met Kwb.

Verschillende gemeenteleden zoeken het daarom in bijvoorbeeld een koor.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Job

Bericht door Job »

Ad Anker schreef: Vandaag, 09:30 Wel mooi om daar op te bezinnen. Ik geef leiding aan een JV en vindt binding met de jeugd erg belangrijk, al zie ik dat de jeugd vasthouden erg moeilijk is. In onze gemeente is dat best een probleem.

Ik zou ook meer focus op preekbesprekingen en bijbelstudie wensen als verlengstuk van de prediking. Want dat staat centraal. Toch is ook dat lastig.
Ja, het is lastig. Ik ondersteep zeker het belang van jeugdwerk, heb er zelf ook warme herinneringen aan en het is vormend en verbindend.

Tegelijk begrijp ik ook de huiver wel voor horizontaal denken en handelen in een gemeente. Het moet niet in de eerste plaats een gezellige club mensen worden, daarvoor zijn we niet op aarde. Alles moet staan in het teken van: mensen binden aan het Woord. Ik kan me indenken dat dit voor kerkenraden een grote worsteling is bij alle initiatieven die ontplooid worden. Van creatieve workshops tot natuurtrips en van gemeente-vaartochten tot winterfairs. Ik wil niet te makkelijk oordelen over kerkenraden die in hun gemoed zeggen: dat heeft niets met het Woord van doen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

een gemeente van enkel zondag, is geen huisgezin.
In Paulus tijd kwamen ze ook dagelijks bijeen. Ik verbaas me hier echt over en dat kan je met allerlei vrome reden omkleden maar het klopt niet!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
MGG

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: Vandaag, 09:58 een gemeente van enkel zondag, is geen huisgezin.
In Paulus tijd kwamen ze ook dagelijks bijeen. Ik verbaas me hier echt over en dat kan je met allerlei vrome reden omkleden maar het klopt niet!
Als een doordeweekse dienst voor een groot deel al teveel is dan snap ik dat een gemeente minder belangrijke dingen laat liggen. De JV draag ik een warm hart toe maar zie het wel als een optioneel iets.

Met een groep vrijwilligers de gebouwen en terreinen bijhouden combineert het nuttige en het aangename.

Hoe vul jij/jullie het dagelijks bijeenkomen in?
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

@Job, ik snap je voorzichtigheid niet helemaal. Die andere bijeenkomsten zijn bedoeld om de onderlinge relatie met elkaar te versterken en nieuwe leden kunnen laagdrempelig contacten opbouwen. Met een fair trek je ook nog mensen die niet kerkelijk meelevend zijn waar je wat kunt delen over het evangelie en over de onderlinge verhoudingen in de gemeente.
En deze bijeenkomsten komen niet in de plaats van de woordverkondiging of andere ambtelijke werkzaamheden.

Je zou een vergelijking kunnen maken met de eerste gemeenten in Handelingen, wat zouden zij in onze tijd en situatie gedaan hebben.
Plaats reactie