Ik ga naar de kerk en neem mee

Maanenschijn

Re: Ik ga naar de kerk en neem mee

Bericht door Maanenschijn »

refo schreef:
Anselmus schreef: Vandaag, 11:37
refo schreef: Vandaag, 07:30
Bertiel schreef: Gisteren, 17:58 Als ik niet meeschrijf is mijn concentratie stukken minder
Dat lijkt maar zo. Als je schrijft staat luisteren uit. Je gaat dus een soort aan-uit-aan-uit. Terwijl het idee van een preek is dat je luistert.

Het zou kunnen dat de manier waarop men de kerkdienst is gaan invullen teveel van de hoorders vraagt.
Een uur lang geconcentreerd luisteren is eigenlijk onmogelijk. Dan ga je van alles verzinnen om wakker te blijven.
Ds Van der Net had 2 tussenzangen. Dat zou al helpen.

Als ik bijvoorbeeld de Acta van de Dordtsche Synode goed begrijp moet de leerdienst als volgt: de predikant legt de Catechismus-vragen kort uit. Vervolgens begeeft hij zich tussen de mensen en onderzoekt of ze het begrepen hebben. En legt indien nodig verder uit. Hoe heerlijk zou dat zijn.
Nu staat de prediker er een uur lang over te spreken, terwijl de bedoeling van de HC dat het zélf een leerboekje is. Om dingen uit te leggen, niet om ze ingewikkelder te maken.
Een tussenzang vind ik echt niet fijn. Ik ervaar het als een onderbreking van een betoog. Als een preek goed opgebouwd is, is een tussenzang en interruptie. Als een preek ingebouwd is uit losse gedachten die geen verband met elkaar hebben of los van elkaar staan is het zingen minder en onderbreking, dan kun je daarna weer verder met het aan elkaar reigen van losse gedachten.
Een preek is geen betoog en ook het idee dat het zingen (daarvan) een 'onderbreking' is, is niet juist. Het is een essentieel deel van de eredienst. In die dienst spreekt God tot de hoorders en de hoorders tot God via resp. preek en gebed. De hoorders spreken ook met elkaar, door de zang.
het ontbreken van een tussenzang betekent niet dat er minder gezongen wordt. Het zit vooral in de volgorde.

Zoals ook afhankelijk van de predikant de schriftlezing voor of na het gebed plaats vindt.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD

Bericht door DDD »

Anselmus schreef: Vandaag, 11:37
refo schreef: Vandaag, 07:30
Bertiel schreef: Gisteren, 17:58 Als ik niet meeschrijf is mijn concentratie stukken minder
Dat lijkt maar zo. Als je schrijft staat luisteren uit. Je gaat dus een soort aan-uit-aan-uit. Terwijl het idee van een preek is dat je luistert.

Het zou kunnen dat de manier waarop men de kerkdienst is gaan invullen teveel van de hoorders vraagt.
Een uur lang geconcentreerd luisteren is eigenlijk onmogelijk. Dan ga je van alles verzinnen om wakker te blijven.
Ds Van der Net had 2 tussenzangen. Dat zou al helpen.

Als ik bijvoorbeeld de Acta van de Dordtse Synode goed begrijp moet de leerdienst als volgt: de predikant legt de Catechismus-vragen kort uit. Vervolgens begeeft hij zich tussen de mensen en onderzoekt of ze het begrepen hebben. En legt indien nodig verder uit. Hoe heerlijk zou dat zijn.
Nu staat de prediker er een uur lang over te spreken, terwijl de bedoeling van de HC dat het zélf een leerboekje is. Om dingen uit te leggen, niet om ze ingewikkelder te maken.
Een tussenzang vind ik echt niet fijn. Ik ervaar het als een onderbreking van een betoog. Als een preek goed opgebouwd is, is een tussenzang en interruptie. Als een preek ingebouwd is uit losse gedachten die geen verband met elkaar hebben of los van elkaar staan is het zingen minder en onderbreking, dan kun je daarna weer verder met het aan elkaar rijgen van losse gedachten.
Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Als een preek goed opgebouwd is, dan creëert die behoefte aan responsies. Een tussenzang kan daarin voorzien. Dat is ook heel bijbels, trouwens.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

J.C. Philpot schreef: Gisteren, 22:44
De Rijssenaar schreef: Gisteren, 18:41Zulke zoutzakken hebben het misschien beter begrepen dan ieder ander. Het is 100% Gods werk en 0% van de mens.
Sorry, maar genade maakt toch echt hongerig naar Gods Woord. Als er structureel geen interesse is in de prediking van Gods genade in Christus en Zijn volbrachte werk, is er ook geen genade bij die persoon.

En dan heb ik het uiteraard niet over mensen die door medicijnen, buitenwerk of andere redenen tegen de slaap moeten vechten, en daar last van hebben.
Tuurlijk heb je gelijk.. Maar ik denk dat soms Gods volk ook wel ff een dutje doet.
Arja

Bericht door Arja »

Ik probeer eigenlijk van het schrijven onder de preek af te komen :)
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Ik kan me ook lang niet altijd concentreren.
Soms pak in dan mijn bijbeltje en lees ik het hoofstuk van voor en na het schriftgedeelte.
Dan gaat er wel wat van de preek langs mij heen.
Plaats reactie