Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]
Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]
Ik begin het wel wat sneu te vinden vanuit ds. Op t Hof.
De groep met volgelingen die achter hem staan is volgens mij kleiner dan de groep die achter de kerkenraad staan (?).
Rond Driedorp zijn er genoeg refo ondernemers, scholen, boeren met schuren of dorpshuizen beschikbaar die op zondag vast een ruimte beschikbaar willen stellen. Ga met je groepje daarheen en speel daar kerkje.
Vervolgens kun je salariëring en een nette afronding van dit alles natuurlijk nog uitvechten via de rechter. Maar op deze manier verder gaan is toch enorm nutteloos en meer een prestige kwestie van ds. Op t Hof.
De groep met volgelingen die achter hem staan is volgens mij kleiner dan de groep die achter de kerkenraad staan (?).
Rond Driedorp zijn er genoeg refo ondernemers, scholen, boeren met schuren of dorpshuizen beschikbaar die op zondag vast een ruimte beschikbaar willen stellen. Ga met je groepje daarheen en speel daar kerkje.
Vervolgens kun je salariëring en een nette afronding van dit alles natuurlijk nog uitvechten via de rechter. Maar op deze manier verder gaan is toch enorm nutteloos en meer een prestige kwestie van ds. Op t Hof.
Er is natuurlijk niet voor niets een emeritaatsleeftijd. Veel mensen beginnen zo rond die tijd duidelijk minder helder te denken. Deze gang van zaken bevestigt dat daar wel iets voor te zeggen is, hoewel ik zelf ook zie dat er óók predikanten zijn die op hun 75 nog prima functioneren.
- J.C. Philpot
Dat zou waarschijnlijk niet duurder geweest zijn dan nu, met al die juridische kosten die ze maken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
-
MGG
Het conflict is volledig geëscaleerd en beide partijen willen niet de minste zijn. De externe commissie gaf de opdracht terug. Alle signalen staan op rood. In zo'n situatie is het heel lastig om 100% principieel te blijven en niet te denken in eigenbelang.
Het spijt mij wel. Maar daar zou ik geen enkel begrip voor opbrengen als rechter.
Sterker nog, als de advocaat van de kerkachtige gemeenschap zou bewijzen dat dr. Op 't Hof eerder bepleitte dat vrouwen niet mogen stemmen, en nu wel, zou ik al de neiging krijgen om de vordering af te wijzen op grond van niet volledig informeren van de rechter. Dat is een wettelijk voorschrift, waar je als rechter de consequenties aan kunt verbinden die je passend vindt.
Leugenachtigheid mag op geen enkele manier beloond worden. In de kerk ook niet trouwens.
Sterker nog, als de advocaat van de kerkachtige gemeenschap zou bewijzen dat dr. Op 't Hof eerder bepleitte dat vrouwen niet mogen stemmen, en nu wel, zou ik al de neiging krijgen om de vordering af te wijzen op grond van niet volledig informeren van de rechter. Dat is een wettelijk voorschrift, waar je als rechter de consequenties aan kunt verbinden die je passend vindt.
Leugenachtigheid mag op geen enkele manier beloond worden. In de kerk ook niet trouwens.
- Maanenschijn
Want dat mocht in de eerdere gemeenten die ds Op 't Hof gediend heeft niet?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-
MGG
Ik durf niet te zeggen of in HHK Urk vrouwen in de periode dat hij daar dominee was mochten stemmen. Al zou dat wel of niet zo zijn, dan zegt het nog niet dat hij het hiermee eens was. Volgens de HHKO mogen de belijdende leden stemmen. Nu wil hij dat iedereen mag stemmen. Daarom ben ik bang dat wie mogen stemmen meer politiek gedreven is dan principieel.Maanenschijn schreef: ↑Vandaag, 11:14Want dat mocht in de eerdere gemeenten die ds Op 't Hof gediend heeft niet?
-
OnlineHenk J
Gemeenten mogen in de HHK zelf vastleggen of belijdende vrouwen mogen stemmen of niet, in onze gemeente mogen bijvoorbeeld alleen de mannen stemmen voor de vacatures in de kerkenraad en de kerkvoogdij. Doopleden of gastleden laten stemmen is overal onmogelijk. Dr. Op 't Hof kennende is hij geen voorstander van vrouwen die mogen stemmen en gezien de gemeenten die hij gediend heeft vermoed ik niet dat daar ergens vrouwen mogen stemmen. Wel moet je er rekening mee houden dat in deze casus verschil kan zitten tussen de principes van dr. Op 't Hof en die van de gemeenteleden die hem steunen/de advocaat.MGG schreef: ↑Vandaag, 11:43 Ik durf niet te zeggen of in HHK Urk vrouwen in de periode dat hij daar dominee was mochten stemmen. Al zou dat wel of niet zo zijn, dan zegt het nog niet dat hij het hiermee eens was. Volgens de HHKO mogen de belijdende leden stemmen. Nu wil hij dat iedereen mag stemmen. Daarom ben ik bang dat wie mogen stemmen meer politiek gedreven is dan principieel.
Dan mag ik hopen dat de kerkenraad de rechter daarover informeert en de eisers in deze procedure glansrijk verliezen.
Er is nooit een stemming geweest over de komst van Op ‘t Hof. Er is een gemeenteavond geweest en het is medegedeeld. Gastleden bestonden destijds niet in Driedorp, dat is in de periode van Op t Hof gekomen voor leden die van ver weg komen. Gastleden hebben geen actief en geen passief stemrecht aldus de gemeentegids.Henk J schreef: ↑Vandaag, 08:49 Ik hoop ook op duidelijkheid. Dat er niet aangekondigd is dat er gestemd zou worden over de positie van de dominee vind ik wel onbehoorlijk. Net zoals het verzoek tot dit soort absurde dwangsommen trouwens. Verder vraag ik me af wat er gereformeerd is aan het gegeven dat de gehele gemeente inclusief doopleden en gastleden hierover moet stemmen. Mij lijkt dat de regering van de kerk ligt bij de kerkenraad, met name de ouderlingen, en in sommige gevallen bij de (mans)lidmaten. Maar goed, als er toendertijd door leden, gastleden en doopleden gestemd is over de komst van ds. Op 't Hof en er is verder niets vastgelegd qua orde dan snap ik wel dat de rechter dat als uitgangspunt neemt voor een losmaking.
Vorige keer kwamen alle (in ieder geval meeste) kosten voor de kerkenraad. Zie rechtbankverslag.J.C. Philpot schreef: ↑Vandaag, 09:59Dat zou waarschijnlijk niet duurder geweest zijn dan nu, met al die juridische kosten die ze maken.
Het verbaasd mij wel dat over de fouten die kerkenraad maakt eigenlijk niet wordt gesproken. Vooringenomenheid?
-
OnlineHenk J
Oke, dat idee van die stemming baseer ik op wat de rechter meedeelde, ben verder niet op de hoogte van de regeling in Driedorp.Refo123 schreef: ↑Vandaag, 13:20 Er is nooit een stemming geweest over de komst van Op ‘t Hof. Er is een gemeenteavond geweest en het is medegedeeld. Gastleden bestonden destijds niet in Driedorp, dat is in de periode van Op t Hof gekomen voor leden die van ver weg komen. Gastleden hebben geen actief en geen passief stemrecht aldus de gemeentegids.
-
OnlineHenk J
In overeenstemming met gereformeerde principes vind ik dat het consistorie (dominee plus ouderlingen) de regering vormen van de kerk. Zij besluiten wie er voor mag gaan. Vind een meerderheid van het consistorie dat er afscheid genomen moet worden van de huidige predikant dan is dat droevig en pijnlijk maar het komt voor. Dat is wat anders dan een direct ontslag of een stemming niet aankondigen en wel gaan houden maar deze fouten van de kerkenraad nemen voor mij niet weg dat het regeerambt de ouderlingen (en de dominee) wel toekomt. De gemeente kan bij stemmingen voor een andere verhouding in de kerkenraad kiezen.
hier wat verwijderd. In de topic in memoriam is er plaats voor nieuws rond een overlijden. Ook daar past grote terughoudendheid.