De EU gaat niet zozeer over militaire samenwerking (Daarom wilden Zweden en Finland ook bij Navo). In tegenstelling tot wat Wim Anker in dit topic claimt is Groenland wel deel van de NAVO, en is er gewoon recht op verdediging. De VS heeft ook een basis op Groenland en had er meer (zelf afgeschaald). Ze hebben zelfs de vrijheid genomen om er kernwapens te houden en (is er wat verloren daar) https://historiek.net/amerikaanse-kernb ... nd/171272/DDD schreef: ↑Vandaag, 08:49 Los daarvan heb ik me iets meer verdiept in Groenland. Groenland is zelf buiten de EU gestapt. Wat natuurlijk een extra risico heeft meegebracht op oorlog met Amerika. Dat maakt de verwijten van Wim Anker aan 'de kolonisator' ook wel wat eenzijdig.
Overigens zag ik in de krant dat de bezwaren tegen de militaire macht van Trump binnen de Republikeinen weer zijn ingetrokken. Helaas. Dan blijft alleen de Fed over als bastion tegen dictator Trump. De voorzitter daarvan zei wijze woorden. Soms vereist de tijd dat je aanblijft, niet uit eigen belang, maar in het publieke belang.
Een stuk beter dan al die Amerikaanse ambtenaren die plaatsmaakten voor volgelingen van de dictator zodra het er een beetje op aankwam en ze in de problemen konden komen. En dat allemaal zogenaamd uit principe. Alsof je dan niet zelf verantwoordelijk bent voor wat er gebeurt.
Het is niet heel makkelijk om vanuit VS naar Nederland te komen. De vriend van een collega van me zit in het proces en dat is iemand met goede baan, hoge opleiding en inkomen vanuit VS, dus gaat alleen belastinggeld binnen brengen. Het is wel zo dat veel migratie tussen Westerse landen, migratie van hoger-opgeleiden, ondernemers of mensen die de ruimte nodig hebben is. Ruimte is er meer in de VS, ook is er een grote markt met minder beperkingen en het heeft nog steeds de grote universiteiten met veel aanzien en geld (Engeland en Zwitserland kunnen daar wel mee concureren en ook een medische universiteit als Karolinska in Stockholm, waar dan ook redelijk wat Amerikanen rondlopen).
Ik heb zelf wel eens aanbieding gehad om in VS te komen werken. Maar ik moet er niet aan denken om dat vanuit Zweden of Nederland te doen, en dan gaat het om een goede werkgever (Amerikaanse universiteit).