De wolf in Nederland

Hoe denken jullie over wolven in Nederland?

Geweldig dat er weer wolven zijn in Nederland!
16
21%
Het maakt me helemaal niets uit.
4
5%
Zo snel mogelijk alle wolven afschieten of wegjagen uit ons land.
23
31%
In sommige gebieden zou het eventueel kunnen, maar dan wel met beleid.
32
43%

Totaal aantal stemmen: 75

merel

Re: De wolf in Nederland

Bericht door merel »

Henk J schreef: Vandaag, 08:43 Dat lukt behoorlijk in ieder geval, ken genoeg mensen in mijn omgeving die in het donker niet meer buitenaf durven te fietsen i.v.m. de wolf.
Waarom zou je in het donker ook buitenaf willen fietsen. Dat was lang geleden al niet veilig en is het nog steeds niet.
refo schreef: Vandaag, 09:56 Stond afgelopen week een ingezonden brief in het EW van een bioloog (niet ecoloog stond er nog bij). 167 jaar geleden is de wolf in Nederland uitgeroeid, omdat de mens en de wolf nu eenmaal niet samen kunnen leven.

Nu is het niet anders: weg met de wolf. Uitroeien, vandaag nog.
Nog even en we moeten ook beren accepteren omdat die 1000 jaar geleden ook in ons land voorkwamen.
Waarom moet alles wat ons niet zint uitgeroeid worden? Dat is toch de omgekeerde wereld? Misschien moeten we maar accepteren dat het wandelen in een park, zoals de Hoge Veluwe lang was, nu ook risico's met zich mee brengt. Ik ben wel van mening dat een wolf die vaker mensen opzoekt afgeschoten mag worden. De rest die diep in het bos blijft, mag van mij hier prima wonen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: Vandaag, 10:08
Henk J schreef: Vandaag, 08:43 Dat lukt behoorlijk in ieder geval, ken genoeg mensen in mijn omgeving die in het donker niet meer buitenaf durven te fietsen i.v.m. de wolf.
Waarom zou je in het donker ook buitenaf willen fietsen. Dat was lang geleden al niet veilig en is het nog steeds niet.
refo schreef: Vandaag, 09:56 Stond afgelopen week een ingezonden brief in het EW van een bioloog (niet ecoloog stond er nog bij). 167 jaar geleden is de wolf in Nederland uitgeroeid, omdat de mens en de wolf nu eenmaal niet samen kunnen leven.

Nu is het niet anders: weg met de wolf. Uitroeien, vandaag nog.
Nog even en we moeten ook beren accepteren omdat die 1000 jaar geleden ook in ons land voorkwamen.
Waarom moet alles wat ons niet zint uitgeroeid worden? Dat is toch de omgekeerde wereld? Misschien moeten we maar accepteren dat het wandelen in een park, zoals de Hoge Veluwe lang was, nu ook risico's met zich mee brengt. Ik ben wel van mening dat een wolf die vaker mensen opzoekt afgeschoten mag worden. De rest die diep in het bos blijft, mag van mij hier prima wonen.
En hoe vind je dat iemand dan met die risico's om moet gaan? Stel dat je er loopt met je kinderen en er komt een wolf op je af, mag je je dan verdedigen, moet je middelen daartoe meenemen?
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

@merel

Woon je in een stad?

Ik krijg het idee dat je totaal niet begrijpt wat de impact is van de aanwezigheid van de wolf voor mensen die buitenaf wonen.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

merel schreef: Vandaag, 10:08Ik ben wel van mening dat een wolf die vaker mensen opzoekt afgeschoten mag worden. De rest die diep in het bos blijft, mag van mij hier prima wonen.
Goed punt. We moeten de goeden niet onder de kwaden laten lijden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Henk J

Bericht door Henk J »

Vraag me af wat daar niet veilig aan is/was. Je kunt beter in het donker hier buitenaf fietsen dan door sommige steden heen.
merel

Bericht door merel »

Vrouwke schreef: Vandaag, 10:26 @merel

Woon je in een stad?

Ik krijg het idee dat je totaal niet begrijpt wat de impact is van de aanwezigheid van de wolf voor mensen die buitenaf wonen.
Ik woon inmiddels in een dorp in een regio waar de wolf nog niet gezien is. Mijn familie woont in een dorp op de Veluwe en daar kom ik geregeld. Ik ken daardoor de impact van de wolf heel goed. Ik vind het alleen naïef om te denken dat je schapen zonder bescherming in een wei kan laten staan. Ik was vorige week in Epe en zag midden in de bossen schapen staan in een weiland met twee grote wolfshonden erbij. Niemand kon in de buurt van de schapen komen en de schapen waren veilig.
Henk J schreef: Vandaag, 10:40
Vraag me af wat daar niet veilig aan is/was. Je kunt beter in het donker hier buitenaf fietsen dan door sommige steden heen.
Dan spreek je jezelf toch al tegen?
Henk J

Bericht door Henk J »

merel schreef: Vandaag, 10:54
Henk J schreef: Vandaag, 10:40 Vraag me af wat daar niet veilig aan is/was. Je kunt beter in het donker hier buitenaf fietsen dan door sommige steden heen.
Hoe bedoel je? Ik bedoel te zeggen dat er dus mensen zijn die prima buitenaf in het donker durfden te fietsen maar het nu niet meer doen. Dat vind ik zelf wat overdreven maar men ervaart het wel zo.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Mij verbaast vooral de burgelijke gehoorzaamheid. Ik had verwacht dat er elke week wel een doodgeschoten wolf gevonden zou worden onderhand.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Dat zal ook best wel gebeuren.
Je moet die dode wolf alleen wel opruimen. Anders gaan ze ook nog kostbare tijd investeren om de dader te vinden..
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

merel schreef: Vandaag, 10:54 Ik vind het alleen naïef om te denken dat je schapen zonder bescherming in een wei kan laten staan. Ik was vorige week in Epe en zag midden in de bossen schapen staan in een weiland met twee grote wolfshonden erbij. Niemand kon in de buurt van de schapen komen en de schapen waren veilig.
Eens. Veehouders moeten ook bescherming aanbrengen.
In Duitsland (toch niet het meest innovatieve land) gebruiken ze speciale afrasteringen die de schapen beschermd tegen wolven. Vrij eenvoudig en effectief.

Verder gaan er soms dieren dood. Door een ziekte of door een wolf.
Het is dan erg naïef om direct bij de overheid aan te gaan kloppen dat wolven doodgeschoten moeten worden.
Die dieren leefden altijd al hier, met een tussenpauze van twee eeuwen ofzo.
merel

Bericht door merel »

Henk J schreef: Vandaag, 11:37
merel schreef: Vandaag, 10:54
Henk J schreef: Vandaag, 10:40 Vraag me af wat daar niet veilig aan is/was. Je kunt beter in het donker hier buitenaf fietsen dan door sommige steden heen.
Hoe bedoel je? Ik bedoel te zeggen dat er dus mensen zijn die prima buitenaf in het donker durfden te fietsen maar het nu niet meer doen. Dat vind ik zelf wat overdreven maar men ervaart het wel zo.
Ik durfde vroeger al niet op verlaten stukken te fietsen. Vroeger waren het mannen met kwade bedoelingen en nu mannen en wolven ;)
merel

Bericht door merel »

Wim Anker schreef: Vandaag, 11:38 Mij verbaast vooral de burgelijke gehoorzaamheid. Ik had verwacht dat er elke week wel een doodgeschoten wolf gevonden zou worden onderhand.
Een tijdje terug was in het nieuws dat de onderzoekers al diverse wolven niet meer konden achterhalen. Men vermoedt dat die ergens zijn omgelegd.
Henk J

Bericht door Henk J »

merel schreef: Vandaag, 12:06 Ik durfde vroeger al niet op verlaten stukken te fietsen. Vroeger waren het mannen met kwade bedoelingen en nu mannen en wolven ;)
Hier tussen de dorpen valt het aantal mannen met kwade bedoelingen wel mee, dat sommigen niet door een stuk bos bij Ede durven te fietsen kan ik wel begrijpen. Daar zit ook wel een plek waar mensen via wat duistere websites afspreken.
Henk J

Bericht door Henk J »

Wim Anker schreef: Vandaag, 11:38 Mij verbaast vooral de burgelijke gehoorzaamheid. Ik had verwacht dat er elke week wel een doodgeschoten wolf gevonden zou worden onderhand.
Het gebeurt wel maar een gewone jager brandt zich er niet aan. Wordt de wolf met kogel gevonden dan kan de politie achterhalen uit welk geweer die komt. In het bos hoef je ook niet te gaan jagen want dat zit vol met camera's dus daar kom je niet ongezien weg. Moet je het van de buitengebieden hebben, liefst wat verlaten plekken natuurlijk. Dat is best wel een speld in een hooiberg. Maar zoals anderen al zeiden, er verdwijnt nog wel het een en ander. De meeste wolven sneuvelen echter in het verkeer.
merel

Bericht door merel »

Henk J schreef: Vandaag, 13:20
merel schreef: Vandaag, 12:06 Ik durfde vroeger al niet op verlaten stukken te fietsen. Vroeger waren het mannen met kwade bedoelingen en nu mannen en wolven ;)
Hier tussen de dorpen valt het aantal mannen met kwade bedoelingen wel mee, dat sommigen niet door een stuk bos bij Ede durven te fietsen kan ik wel begrijpen. Daar zit ook wel een plek waar mensen via wat duistere websites afspreken.
We denken en hopen dat het meevalt. Tanja Groen verdween ook op een rustig gedeelte en Marianne Vaatstra is ook vermoord tussen de boerderijen. Laten we ook Lisa niet vergeten. Mijn tante is vroeger ook in Doornspijk van de fiets af getrokken en kon gelukkig ontsnappen. Daarom vind ik het onzinnig om te veronderstellen dat men eerder wel veilig door bossen en heide kon wandelen en nu niet meer. Het is niet veilig, was niet veilig en is nooit veilig geweest. Alleen is het nu een dierlijke factor die het onveiliger maakt.
Plaats reactie