De Rijssenaar schreef:Forummer schreef: ↑Gisteren, 10:01
De Rijssenaar schreef: ↑10 jan 2026, 17:16
Arja schreef: ↑10 jan 2026, 13:47
Ik had hier gisteravond al een stukje over geschreven en dat ga ik nu kopieren en plakken.
Paulus zegt inderdaad dat een vrouw haar man onderdanig is. Maar hij zegt niet: dus haar man volgen, en ook niet dat dit iets is wat vrouwen van nature doen. Paulus spreekt hier niet over natuur of psychologie, maar over leven in Christus. Hij begint namelijk met: “Elkander onderdanig zijnde in de vreze van Christus.” (Ef. 5:21). Dat is het kader. Onderdanigheid is geen vrouwelijke eigenschap, maar een houding die hoort bij mensen die bij Christus horen. Van daaruit werkt Paulus het huwelijk uit.
Ook zegt Paulus nergens dat hij inspeelt op psychologische behoeften zoals “mannen willen respect en vrouwen liefde”. Hij zegt iets anders: “Mannen, hebt uw vrouwen lief, zoals Christus de gemeente heeft liefgehad.” (Ef. 5:25). Dat gaat over zelfgave, trouw, etc... zoals Christus dat doet. Dus ja, het gaat diep maar niet omdat het aansluit bij hoe mannen en vrouwen van nature zijn. Het gaat diep omdat Paulus laat zien hoe het leven in Christus er concreet uitziet in het huwelijk. Dat vraagt echt iets van man en vrouw.
Ik heb even mijn GBS bijbel geopend en dat vers (Ef. 5:21) opgezocht. Ik denk dat je dit meer moet zien in context van gemeente, staat ook onder dat kopje. Daarna gaat het over vrouwen in relatie tot hun man. Je kunt volgens mij niet deze tekst gebruiken om de teksten aan de vrouw te neutraliseren...
Ja, denk ook dat man zelfgave, trouw etc moet hebben.. Maar dit doet hij niet vanuit onderdanigheid maar vanuit leiderschap. De vrouw volgt de man in zijn leiderschap. Zij respecteert de man.. De vrouw moet ook een hoed op. Daaran kun je ook zien dat ze onderdanig is aan de man. En de meeste vrouwen willen dat ook gewoon dat de man leiding neemt. Je merkt dat ze dat veel leuker vinden
Jij bent nog niet getrouwd en nog geen eigen huis.
Zelfs in de volgens ds. Klaassen ideale situatie heeft de vrouw de leiding over de onderneming die 'huishouden en gezin runnen' heet. Zij bepaalt wat er gegeten wordt enz enz. En dat bepaalt zij niet vanuit onderdanigheid. De man heeft hierin echt niet de leiding.
Dit om even een spiegel voor te houden.
Mijn eigen mening is niet die van ds Klaassen.
Klopt.. Maar tis wel hoe God het bedoelt heeft. Dus dan kun je hoog of laag springen, maar zo zit het wel.. Maar als goed is ga je als man natuurlijk niet je mening afdwingen als je vrouw iets niet wil. Want dan heb je haar niet lief. Je zoekt natuurlijk wat de vrouw wil en houdt daar rekening mee. Dus je kunt geen autoritaire man zijn die maar doet wat hij zelf wil en de vrouw moet maar luisteren..
De vrouw mag zeker wel beslissingen maken, over het huishouden... Ik geloof ook niet dat vrouw alleen in huishouden moet zijn. Ze mag best werken. Dus ben dan niet met Klaassen eens..
Hoezo op deze manier? Dit is een karikatuur.
Als man en vrouw beiden hun Bijbelse positie innemen dan leidt de man als Christus. Dat heeft niets, helemaal niets te maken met mening opdringen. En de vrouw respecteert haar man en volgt hem in zijn leiding zoals ze ook onderdanig is aan Christus.
Dan overleggen man en vrouw samen over iets. En bespreken ze voor en tegens.
Als ze elkaar liefhebben zoals God het heeft bedoeld , s dat een liefdevol gesprek waarin ze naar elkaar luisteren. Samen afwegen. Maar dan kán het voorkomen dat je toch niet op hetzelfde uitkomt. En dan is het Bijbels als de vrouw haar man volgt omdat God dat van haar vraagt. (Mits het geen zonde is, maar dat is dan een andere discussie)
En het is mijn eigen ervaring dat je dan ook wel eens biddend ontdekt dat je man toch gelijk had.