DDD schreef: ↑Gisteren, 10:25
Ik denk dat je veel opmerkingen van de betrokken broeders ook nog wel goed kunt uitleggen. Maar je moet wel verder kijken, naar het kwalijke gedachtengoed er achter.
Natuurlijk is er niets mis mee als je bij studiekeuze ook nadenkt over de vraag of je daarmee in de maatschappij wilt dienen.
Maar de argumentatie komt uit een verkeerde bron. Dat zie je aan heel veel dingen. Bijvoorbeeld als hij roept dat een vrouwelijke predikant niet goed is voor de continuïteit van het gemeenteleven, vanwege zwangerschappen.
Wat mij betreft, is het voor de continuïteit van het gemeenteleven juist heel goed als een vaste predikant geregeld een paar maanden elders werkt. Dan hoor je nog eens een andere predikant en dan komen misstanden ook sneller aan het licht. Bovendien lijkt dr. Klaassen te vergeten dat een predikant een voorbijganger is.
In zijn algemeenheid vind ik dat zijn teksten onvoldoende de nederigheid van Christus weerspiegelen en daarom afbreuk doen aan Gods Koninkrijk. En ik besef heel goed dat dat voor mijn bijdragen ook geldt, maar dat is géén voorbeeld en ik heb ook niet zo'n functie. Ik heb alle begrip voor onbescheiden mensen, maar laten zij dan hun artikelen op zijn minst laten nalezen door mensen die op Gods leerschool in dat vak een stuk verder gevorderd zijn.
Ja, ik kan hier een heel eind in meekomen.
Over dat ene artikel:
In dit betoog wordt veel gezegd dat bijbels klinkt, maar op een aantal punten schuift de uitleg daarvan weg. De Bijbel leert inderdaad dat man en vrouw verschillend zijn en dat God orde schept (Gen. 1–2). Maar in dit artikel wordt van dat verschil een vaste hiërarchie gemaakt, waarbij biologie en natuurlijke aanleg bepalen wat iemand mag of kan doen. Die stap zet de Bijbel zelf helemaal niet zo. Paulus legt het zwaartepunt niet bij lichamelijke geschiktheid of natuurlijke rollen, maar bij het leven in Christus. Het gaat hier over het leven in de gemeente. Daarom begint hij met: “Elkander onderdanig zijnde in de vreze van Christus” (Ef. 5:21),
en spreekt hij over man en vrouw als één lichaam (Ef. 5:30) en als één nieuwe mens (Ef. 2:15).
Als Genesis wordt gebruikt om blijvende rangorde vast te leggen, zonder dat dit wordt gelezen in het licht van Jezus’ woorden over dienen in plaats van heersen (Mark. 10:42–45) en Paulus’ onderwijs over de gemeente (1 Kor. 12) dan ben ik bang dat de uitleg blijft steken bij het begin van de Bijbel en niet de lijn volgt die de Schrift zelf trekt. O en er worden ook praktische argumenten gebruikt zoals zwangerschap of continuïteit in het werk om roeping m/v te begrenzen. Dat vind ik aan de ene kant begrijpelijke overwegingen, maar ze komen niet uit de Bijbel. Een man kan ook een handicap hebben. Of andere struggles op zijn pad ervaren. Denk aan Mozes, Jeremia en Paulus zelf met zijn doorn in het vlees. De Schrift sluit niemand uit van roeping vanwege lichamelijke omstandigheden of praktische bezwaren.
Op mij komt het over alsof Christus mag dienen tot bevestiging van een zienswijze, in plaats van het centrum, de bron van waar we uit denken. Christus hoort het beginpunt te zijn van hoe we de Bijbel lezen. Bij Paulus bepaalt Christus hoe we naar orde, macht en relaties kijken: dienen in plaats van heersen, jezelf geven in plaats van jezelf handhaven. In dit betoog wordt Hij vooral aangehaald om een bestaande structuur te ondersteunen.
---
Christus wordt voorbeeld, niet fundament. het lijkt erop dat K. zegt: “Ons m/v-zijn moet gemodelleerd worden naar het beeld van Christus.” Dat klinkt goed, maar functioneert hier als: Christus als voorbeeld van juiste mannelijkheid.
Nog iets dat me opviel: Dit onbreekt: “in Christus”, “één lichaam”, “één nieuwe mens”, “elkander onderdanig”
Dat zijn precies de sleutelwoorden waarmee Paulus m/v-ethiek opbouwt (Ef. 2–5; Gal. 3:28). Christus wordt dus door Klaassen wel genoemd in het artikel, maar niet zoals Paulus Hem gebruikt. Het is natuurlijk ook een verdediging van zijn boek hè. Alleen: zo redeneert Paulus zelf niet over man en vrouw in Christus. Vanuit dit oogpunt. En hiermee kom ik voorzichtig toch uit bij wat jij zegt @DDD: "dat doet afbreuk doen aan Gods Koninkrijk".