Bijbels Beraad M/V (Uit Is tussenvertaling als SV27 beloning voor verdeeldheid?)

DDD

Bijbels Beraad M/V (Uit Is tussenvertaling als SV27 beloning voor verdeeldheid?)

Bericht door DDD »

helma schreef: 08 jan 2026, 19:03 Je allergie voor Bijbels Beraad begint op te vallen...
Ik zie daar precies dezelfde recalcitrante houding als bij de GBS, inderdaad. In de loop van de tijd ga je soms dingen scherper zien.
Arja
Contacteer:

Re: Is tussenvertaling als SV27 beloning voor verdeeldheid? (Uit Herziene Statenvertaling)

Bericht door Arja »

DDD schreef: 08 jan 2026, 19:52
helma schreef: 08 jan 2026, 19:03 Je allergie voor Bijbels Beraad begint op te vallen...
Ik zie daar precies dezelfde recalcitrante houding als bij de GBS, inderdaad. In de loop van de tijd ga je soms dingen scherper zien.
En of dat allergie is de vraag nog maar. We zouden gewoon eens een concreet artikel van Bijbels Beraad kunnen pakken en dat inhoudelijk bespreken. Dan zie je beter waar het precies schuurt: is het de inhoud, de toon, de manier van redeneren, of de sfeer die wordt neergezet?

Wat mij persoonlijk ook wat afstand geeft, is dat de visie op man en vrouw soms doet denken aan de complementaire benadering zoals je die bij Amerikaanse evangelicale kringen (bijvoorbeeld Southern Baptists) ziet. Dat is begrijpelijk als reactie op culturele ontwikkelingen, maar het is niet de manier waarop ik zelf omga met de cultuur om me heen.

De link met GBS zie ik niet zo goed nog @DDD.
Bedoel je wat ik bedoel :jongle
JanRap

Re: Is tussenvertaling als SV27 beloning voor verdeeldheid? (Uit Herziene Statenvertaling)

Bericht door JanRap »

@ Helma, nou ja.... DDD voelt de zaken wel haarscherp aan. Onlangs was ik bij een huisbijbelkring, en één van de deelneemsters ( waar ik dat helemaal niet van verwachtte) liet een door Bijbels Beraad uitgegeven boek zien. Ik geloof dat de titel was Man/Vrouw ( ?) Ze vond het mooi, waardevol, raadde het ons aan, maar zei ze: het is wel een beetje heel erg stellig geschreven. Misschien is dat wat DDD bedoelde? Je kunt wel vanuit je eigen veilige en welomlijnde bastion stevige standpunten hebben, maar dan kan ook zomaar de nuance ontbreken.
helma

Bericht door helma »

Oh ja, ik herken wel dat het soms heel zwart-wit wordt neergezet; het is heel radicaal.
Het zet in elk geval tot nadenken over Bijbelse rolpatronen en het houdt je steeds de vraag voor hoe ver we ons eigenlijk (hebben) laten beïnvloeden door de tijdgeest.
Maar dat sluit niet uit dat het belangrijk is om het Bijbels denken over Man/Vrouw en seksualiteit aan de orde te stellen in onze gezindte.
Je hoeft het niet met alles eens te zijn om het vele goede ook te waarderen.
DDD

Bericht door DDD »

Ik heb geen problemen met stellig formuleren. Als het maar juiste stellingen zijn. Ik heb een probleem met zwart-wit denken en dingen tot in het extreme doortrekken, omdat het zogenaamd principes zijn. Zonder een zinnige gedachte te wijden aan hoe je een bijbeltekst contextualiseert in een totaal andere culturele omgeving. Ik vind Bijbels Beraad M/V biblicistisch.

En een BB-er zal mij te vrijzinnig vinden.

Je ziet dat doorgeslagen gedachtegoed ook als men bijvoorbeeld bepleit dat ouders hun kinderen gaan uithuwelijken. Ik denk dan echt dat er een steekje los zit bij zo iemand, maar dat kan natuurlijk aan mij liggen. Zij zullen zeggen: wij volgen gewoon de Bijbel na. Ik denk dan: je hebt van het hele concept van Gods openbaring weinig begrepen.

Maar goed. BB en GBS zijn mijns inziens allebei reactionaire bewegingen. Die vinden een voedingsbodem in angst voor het onbekende en voor snelle culturele verschuivingen die niet iedereen mee kan maken.
DDD

Bericht door DDD »

Zou het dan mogelijk zijn om dit af te splitsen? Mijns inziens is er overigens een direct verband tussen beide subculturele ontwikkelingen. Het is alleen een spade dieper dan het oppervlakkige fenomeen van de op detailpunten verschillende bijbelversies. Het geruzie daarom is een fenomeen op zich, en trouwens wat mij betreft begrepen in het onderwerpwoord: verdeeldheid. Want dat is precies wat er aan de hand is: mensen worden tegen elkaar opgezet, en doen een wedstrijd in rechtszinnigheid.
Ad Anker
Moderator

Re: Bijbels Beraad M/V (Uit Is tussenvertaling als SV27 beloning voor verdeeldheid?)

Bericht door Ad Anker »

En hier verder met Bijbels Beraad M/V
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: 08 jan 2026, 22:27
Je ziet dat doorgeslagen gedachtegoed ook als men bijvoorbeeld bepleit dat ouders hun kinderen gaan uithuwelijken. Ik denk dan echt dat er een steekje los zit bij zo iemand, maar dat kan natuurlijk aan mij liggen. Zij zullen zeggen: wij volgen gewoon de Bijbel na. Ik denk dan: je hebt van het hele concept van Gods openbaring weinig begrepen.

Maar goed. BB en GBS zijn mijns inziens allebei reactionaire bewegingen. Die vinden een voedingsbodem in angst voor het onbekende en voor snelle culturele verschuivingen die niet iedereen mee kan maken.
Ik deel de strekking van wat je zegt.
Johann Gottfried Walther

Re: Bijbels Beraad M/V (Uit Is tussenvertaling als SV27 beloning voor verdeeldheid?)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Gods woord is niet veranderd, de tijden zijn veranderd, maar dan nog steeds moeten wij ons laten corrigeren door Gods woord.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Johann Gottfried Walther schreef: Gisteren, 07:53 Gods woord is niet veranderd, de tijden zijn veranderd, maar dan nog steeds moeten wij ons laten corrigeren door Gods woord.
Eens, je lijkt te suggereren dat deze stichting dat doet. Ik denk dat daar nog wel op valt af te dingen.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Ja ben eigenlijk benieuwd wat er mis mee is.. Tot nu toe nog niet echt bewijs gezien..

Dit artikel is bijvoorbeeld toch prima?
https://www.bijbelsberaadmv.nl/2025/05/ ... nderdanig/

Ik vond het juist goed dat ze tegengeluid laten horen.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

De Rijssenaar schreef: Gisteren, 08:13 Ja ben eigenlijk benieuwd wat er mis mee is.. Tot nu toe nog niet echt bewijs gezien..

Dit artikel is bijvoorbeeld toch prima?
https://www.bijbelsberaadmv.nl/2025/05/ ... nderdanig/

Ik vond het juist goed dat ze tegengeluid laten horen.
nou.... zie dit citaat:
BB schreef:Als er een ding is waar een man op afknapt is dat wanneer een vrouw altijd maar commentaar op haar man heeft. Als zij hem het gevoel geeft dat hij niet goed genoeg is. Een man is gevoelig voor wel of niet gerespecteerd worden. De innerlijke houding die de vrouw aanneemt ten aanzien van haar man bepaalt veel. Als zij vanbinnen op hem neerkijkt, niet tevreden is met zijn persoonlijkheid, uiterlijk of inkomen, en denigrerende opmerkingen of grapjes over hem maakt, dan werkt dat dodend. Vrouwen, heb respect, heb ontzag voor je man. Dat moet niet alleen afhankelijk zijn van hoe hij zich opstelt. Het is ook een keuze.
Dit is gewoon een inverse margrietverhaal in telegraafstijl.
merel

Bericht door merel »

Dat is inderdaad heel eng. Ik kende deze organisatie niet. Ik denk dat ik de lijn van DDD hierin volg
helma

Bericht door helma »

Wat vind je het meest enge aan dit stukje?
Dodo

Bericht door Dodo »

helma schreef: Gisteren, 09:28 Wat vind je het meest enge aan dit stukje?
Sowieso werkt respect twee kanten op.
Plaats reactie