Presidentsverkiezingen USA 2024

Wim Anker

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door Wim Anker »

parsifal schreef: 08 jan 2026, 11:17
Wim Anker schreef: 08 jan 2026, 11:06
ZWP schreef: 08 jan 2026, 10:36
Wim Anker schreef: 08 jan 2026, 08:54

Woordjudo..... Macht krijgt gelijk in deze wereld.... Of iets recht is oordeelt God en wij kunnen inderdaad weten of iets gerechtvaardigd is uit de Schrift. En niemand zegt hier (en ik zeker niet) dat wie dan ook juist moet vinden wat wie dan ook doet.
En het stoort mij dat het nu van stal wordt gehaald in de kwestie Groenland. Denemarken heeft - als uitbuiten en kolonisator - helemaal nergens recht op en moet de mond houden. Laten ze beginnen met de karige schadevergoedingen uit te betalen. En zich een paar decennia diep gaan schamen met wat ze flikten in Groenland tot de jaren '90!. Qua verdediging tegen de Russen heb ik 0 vertrouwen in de EU en in de NAVO idd. Laat de VS dat maar doen.
Denemarken kan dus gewoon inschikken en Groenland verkopen. Een vraag van een bondgenoot weiger je niet.
De vraag is vooral: wat wil Groenland zelf? Dat is doorslaggevend, anders ben je gewoon imperialistisch.
Groenland is geen land, nooit geweest ook. Dus ik weet niet of de Groenlanders het allemaal zelf mogen beslissen. Er zijn ook andere belangen.
Zolang de Denen het maar niet hebben? Of zolang de man van het gouden standbeeld het maar krijgt? Wat was er nu mis met het kolonialisme van de Denen? En nogmaals er is goede kans dat toen de Vikingen er eerst kwamen het eiland onbewoond was, en dat de nakomelingen van deze Vikingen er met geweld zijn uitgeroeid.
Wat er mis was met het kolonialisme van de Denen kan je zelf opzoeken.
Wat ik zeg dat er best rationeel naar gekeken kan worden en dat de VS net zoveel recht hebben als Denemarken. De belangen van de VS zijn wel heel wat helderder. Denemarken heeft verder geen enkel belang behalve "voor de hep".
parsifal

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef: 08 jan 2026, 11:50
parsifal schreef: 08 jan 2026, 11:17
Wim Anker schreef: 08 jan 2026, 11:06
ZWP schreef: 08 jan 2026, 10:36
De vraag is vooral: wat wil Groenland zelf? Dat is doorslaggevend, anders ben je gewoon imperialistisch.
Groenland is geen land, nooit geweest ook. Dus ik weet niet of de Groenlanders het allemaal zelf mogen beslissen. Er zijn ook andere belangen.
Zolang de Denen het maar niet hebben? Of zolang de man van het gouden standbeeld het maar krijgt? Wat was er nu mis met het kolonialisme van de Denen? En nogmaals er is goede kans dat toen de Vikingen er eerst kwamen het eiland onbewoond was, en dat de nakomelingen van deze Vikingen er met geweld zijn uitgeroeid.
Wat er mis was met het kolonialisme van de Denen kan je zelf opzoeken.
Wat ik zeg dat er best rationeel naar gekeken kan worden en dat de VS net zoveel recht hebben als Denemarken. De belangen van de VS zijn wel heel wat helderder. Denemarken heeft verder geen enkel belang behalve "voor de hep".
Nee, niet net zoveel recht. Althans niet naar wat tot voor kort als recht werd gezien. En ja ik weet dat de Denen aardig wat fout hebben gedaan: Verplichte sterilisatie en kinderen bij ouders weghalen. Dat eerste is men voor door het stof gegaan (niet genoeg en te laat) en het tweede wordt door Trump regering nu nog steeds gepromoot.

Denemarken heeft weinig belang bij Groenland zoals het nu is inderdaad. Men pompt er geld in en denkt aan de bevolking. Trump maakt er geen geheim van dat hij er voornamelijk geld uit wil halen, niet om de wens van de bevolking geeft om natuur van land te respecteren. Daarbij heeft VS al een keer nucleair wapens op Groenland laten vallen (letterlijk) en hebben ze daar al bases (waar ze gezien de nucleaire wapens weinig van Denemarken aantrekken).

Toevoeging: Gedwongen sterilisatie is nog steeds toegestaan in VS en het is niet veel langer geleden dat het op raciale gronden gebeurde in VS. https://truthout.org/articles/forced-st ... gI_e_D_BwE
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

De Rijssenaar schreef: 08 jan 2026, 07:54 Tja, wat maakt het uit al Trump Groenland pakt?? Als Europa het niet eens kan verdedigen, dan verdien je het ook niet.. Iedereen hier maar janken, maar dat krijg je er van als je denkt dat je zonder defensie afkunt en denkt dat de wereld met praten alles goed komt .. Dat mensbeeld klopt dus helemaal niet. Als je de bijbel had gelezen wist je dat het anders is.. SGP was altijd voor sterke defensie.. iemand vertelde mij dat ze altijd beetje belachelijk werden aangekeken.. Nu zitten we mooi op de blaren.. wat een prutsers..
Kom toch op man. Denk jij nou echt dat het Trump te doen is om het recht van de Groenlanders? Er is maar 1 belang wat telt bij deze man: eigen belang. Lees z'n biografie maar eens. Hij is liefdeloos opgevoed, dus misschien nog beter om medelijden met hem te hebben. Maar 1 ding is wel duidelijk: deze man had nooit aan het hoofd mogen komen in de VS. Levensgevaarlijk. Ik hoop oprecht dat hij het eind van z'n termijn niet haalt...
Amstelodamense

merel schreef: 08 jan 2026, 08:10
De Rijssenaar schreef: 08 jan 2026, 07:54 Tja, wat maakt het uit al Trump Groenland pakt?? Als Europa het niet eens kan verdedigen, dan verdien je het ook niet.. Iedereen hier maar janken, maar dat krijg je er van als je denkt dat je zonder defensie afkunt en denkt dat de wereld met praten alles goed komt .. Dat mensbeeld klopt dus helemaal niet. Als je de bijbel had gelezen wist je dat het anders is.. SGP was altijd voor sterke defensie.. iemand vertelde mij dat ze altijd beetje belachelijk werden aangekeken.. Nu zitten we mooi op de blaren.. wat een prutsers..
Wat een rare reactie. Als een winkel zijn spullen niet voldoende beveiligd, geeft het dan een derde het recht om deze te pakken/stelen?

Europa en Australië zijn de enige werelddelen waar men in vrede met elkaar probeert te leven. De rest van de werelddelen vervalt steeds in oorlogsretoriek.
Exact!
Amstelodamense

De Rijssenaar schreef: 08 jan 2026, 09:03 Wat als Trump Nederland gaat opeisen? Zouden we er echt slechter mee af zijn? Dan kunnen we weer heerlijk bouwen, snelwegen maken en ondernemen.
Tuurlijk. Want we hebben geen klimaatprobleem. Drill baby, drill
parsifal

Bericht door parsifal »

Amstelodamense schreef: 08 jan 2026, 13:21
Kom toch op man. Denk jij nou echt dat het Trump te doen is om het recht van de Groenlanders? Er is maar 1 belang wat telt bij deze man: eigen belang. Lees z'n biografie maar eens. Hij is liefdeloos opgevoed, dus misschien nog beter om medelijden met hem te hebben. Maar 1 ding is wel duidelijk: deze man had nooit aan het hoofd mogen komen in de VS. Levensgevaarlijk. Ik hoop oprecht dat hij het eind van z'n termijn niet haalt...
Dat laatste hoop ik eigenlijk wel. Hij is democratisch gekozen door mensen die wisten wat ze deden. Daarbij verwacht ik dat Vance effectiever is in rechtstaat afbreken dan Trump. Ik hoop dat de verkiezingen in 2026 en 2028 eerlijk zijn en dat vanaf 2027 Congres zijn taak weer kan uitvoeren.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Het Amerikaanse volk heeft hem gekozen. Dus blijkbaar willen ze dit.. Trump zit er echt om eigen belang, maar hij doet wel goede dingen. Je hoort in Nederland veel gepiep, maar dat zijn allemaal verliezers. Wil je meepraten in deze wereld dan moeten we hier meer defensie hebben, betere economie en mee grondstoffen gaan delven. Dus niet heel de tijd dat gezeur over Trump. Laat onze leiders eerst maar eens wat daadkracht zien. Grenzen dicht. Ruim baan voor mensen die werken. Alle uitkeringen dichtdraaien. Ondernemers de vrije hand geven. Boeren weer laten boeren. Schiphol flink uitbreiden. Meer blauw op straat. Criminelen en tuig hard aanpakken en straffen. Al die onzin ondersteunende beroepen in onderwijs en hulpverlening schrappen (levert een mooie kostenbesparing op). Dan komen we nog eens ergens … Maar deze slappe hap gaat ons nergens brengen.. Ja, gehuil over Trump, dat wel..
parsifal

Bericht door parsifal »

De Rijssenaar schreef: 08 jan 2026, 19:21
Het Amerikaanse volk heeft hem gekozen. Dus blijkbaar willen ze dit.. Trump zit er echt om eigen belang, maar hij doet wel goede dingen. Je hoort in Nederland veel gepiep, maar dat zijn allemaal verliezers. Wil je meepraten in deze wereld dan moeten we hier meer defensie hebben, betere economie en mee grondstoffen gaan delven. Dus niet heel de tijd dat gezeur over Trump. Laat onze leiders eerst maar eens wat daadkracht zien. Grenzen dicht. Ruim baan voor mensen die werken. Alle uitkeringen dichtdraaien. Ondernemers de vrije hand geven. Boeren weer laten boeren. Schiphol flink uitbreiden. Meer blauw op straat. Criminelen en tuig hard aanpakken en straffen. Al die onzin ondersteunende beroepen in onderwijs en hulpverlening schrappen (levert een mooie kostenbesparing op). Dan komen we nog eens ergens … Maar deze slappe hap gaat ons nergens brengen.. Ja, gehuil over Trump, dat wel..
Misschien krijgen we dan ook een levensverwachting zoals in VS en kindersterfte zoals in VS en is het jammer voor de Groningers dat hun huizen instorten en voor de IJmuidenaars dat ze nog wat extra van hun levensverwachting afhalen. En lekker veel PFAS in de Alblasserwaard.

Klinkt als Isengard.
DDD

Bericht door DDD »

Het wordt tijd dat De Rijssenaar een fatsoenlijke krant gaat lezen. De Telegraaf zou al een verbetering zijn.
De Rijssenaar

Je hoeft niet op die plekken te wonen heh, niemand dwingt je om daar te wonen. Maar wel een goed idee om Groningen leeg te pompen. Zit miljarden in de grond, dat moeten we gaan beleggen. Verder zou het mooi zijn als ze hele IJsselmeer en Waddenzee droogleggen. Heb je meteen meer grond voor bouwen, ondernemen en boeren. Dat zijn nou nog eens plannen die de boel veranderen..

Hier nog wat top plannen:
- En dan flink de bezem door medialandschap.
- Pensioenleeftijd fors verhogen. De ouderen kunnen best nog aan het werk.
- Politie achter het bureau weghalen en echt op boevenjacht sturen. Ze moeten meer vrijheid hebben om bij iemand binnen te vallen, waar ze ook maar willen. Ook mogen ze met meer vrijheid hun wapen gebruiken.
- Onderwijs flink hervormen. Niet eindeloos gepraat. Gewoon straffen uitdelen. Niet allerlei onderzoeken etc..
- Zorg premie omhoog voor mensen die ongezond leven.
- Ambtenaren flink reduceren.

Kortom: gewoon een wat mannelijkere en volwassen samenleving
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

De Rijssenaar schreef: 08 jan 2026, 20:02 Je hoeft niet op die plekken te wonen heh, niemand dwingt je om daar te wonen. Maar wel een goed idee om Groningen leeg te pompen. Zit miljarden in de grond, dat moeten we gaan beleggen. Verder zou het mooi zijn als ze hele IJsselmeer en Waddenzee droogleggen. Heb je meteen meer grond voor bouwen, ondernemen en boeren. Dat zijn nou nog eens plannen die de boel veranderen..

- Politie achter het bureau weghalen en echt op boevenjacht sturen. Ze moeten meer vrijheid hebben om bij iemand binnen te vallen, waar ze ook maar willen. Ook mogen ze met meer vrijheid hun wapen gebruiken.
- Onderwijs flink hervormen. Niet eindeloos gepraat. Gewoon straffen uitdelen. Niet allerlei onderzoeken etc..

Dat puntje over onderwijs vind ik het meest - hoe zeg ik dat netjes? - intrigerend. Kun je die wat nader toelichten? Dan kan ik daar volgende week mijn voordeel mee doen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Amstelodamense schreef: 08 jan 2026, 13:21 Er is maar 1 belang wat telt bij deze man: eigen belang. Lees z'n biografie maar eens. Hij is liefdeloos opgevoed, dus misschien nog beter om medelijden met hem te hebben. Maar 1 ding is wel duidelijk: deze man had nooit aan het hoofd mogen komen in de VS. Levensgevaarlijk. Ik hoop oprecht dat hij het eind van z'n termijn niet haalt...
Natuurlijk heeft hij primair het belang van de VS voor ogen, althans zo als hij dat ziet. Dat vind ik vrij logisch.

Er hadden wel meer mensen niet moeten regeren, maar om dan iemand maar dood te wensen gaar wat ver.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Amstelodamense schreef: 08 jan 2026, 13:24 Tuurlijk. Want we hebben geen klimaatprobleem. Drill baby, drill
Het klimaat verandert, dat is niet perse een probleem. Het zorgt enkel voor uitdagingen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: 08 jan 2026, 19:36
Misschien krijgen we dan ook een levensverwachting zoals in VS en kindersterfte zoals in VS en is het jammer voor de Groningers dat hun huizen instorten en voor de IJmuidenaars dat ze nog wat extra van hun levensverwachting afhalen. En lekker veel PFAS in de Alblasserwaard.

Klinkt als Isengard.
Je behoort toch niet tot de kletsende klasse? Een paar statistieken er uit vissen om "aan te tonen" dat Europa veel beter is. Dat we hier een welvaartsstaat hebben is dankzij de Amerikanen die betaald hebben voor onze vrijheid de afgelopen 30 jaar, terwijl wij op defensie bezuinigen.

Onze welvaart zal relatief dalen de komende jaren, omdat we nu zelf meer moeten investeren.
De Rijssenaar

Zita schreef: 08 jan 2026, 22:40
De Rijssenaar schreef: 08 jan 2026, 20:02 Je hoeft niet op die plekken te wonen heh, niemand dwingt je om daar te wonen. Maar wel een goed idee om Groningen leeg te pompen. Zit miljarden in de grond, dat moeten we gaan beleggen. Verder zou het mooi zijn als ze hele IJsselmeer en Waddenzee droogleggen. Heb je meteen meer grond voor bouwen, ondernemen en boeren. Dat zijn nou nog eens plannen die de boel veranderen..

Dat puntje over onderwijs vind ik het meest - hoe zeg ik dat netjes? - intrigerend. Kun je die wat nader toelichten? Dan kan ik daar volgende week mijn voordeel mee doen.
Zeker ben ik daar toebereid! Kijk, je moet het zo zien. Jij als onderwijzer moet leren denken als een ondernemer. Nu vraag je natuurlijk: hoe denkt zo’n ondernemer? Dat kan ik je uitleggen. Die stelt zichzelf altijd de volgende vraag: “hoe haal ik met zo min mogelijk moeite zoveel mogelijk geld binnen?” Dat moet ook jouw vraag worden. Elke dag als je op school aankomt stel je deze vraag. Je kijkt om je heen naar wat je kunt laten liggen. Wat niet nodig is wordt niet gedaan. Prachtig.. Dat is namelijk voor je collega’s of de verantwoordelijkheid van de studenten. Dus dat is de basis houding.

Dan is de vraag: wat kan in het onderwijs geschrapt worden? Dit:
- alle cursussen die leraren hebben (allemaal nutteloos tijdverdrijf, ze kunnen ons in die tijd ook gewoon les geven)
- alle administratieve rompslomp laten weghalen
- niet kijken naar gedragsproblemen oid, lost toch niks op, dit personeel per direct ontslaan
- onzinnige projecten en dagen schrappen.
- als er geen orde in klas is moeten en per direct stevige sancties zijn voor leerlingen. Geen discussies. Gehoorzaamheid. Klaar.
Plaats reactie