Wat er mis was met het kolonialisme van de Denen kan je zelf opzoeken.parsifal schreef: ↑08 jan 2026, 11:17Zolang de Denen het maar niet hebben? Of zolang de man van het gouden standbeeld het maar krijgt? Wat was er nu mis met het kolonialisme van de Denen? En nogmaals er is goede kans dat toen de Vikingen er eerst kwamen het eiland onbewoond was, en dat de nakomelingen van deze Vikingen er met geweld zijn uitgeroeid.Wim Anker schreef: ↑08 jan 2026, 11:06Groenland is geen land, nooit geweest ook. Dus ik weet niet of de Groenlanders het allemaal zelf mogen beslissen. Er zijn ook andere belangen.ZWP schreef: ↑08 jan 2026, 10:36De vraag is vooral: wat wil Groenland zelf? Dat is doorslaggevend, anders ben je gewoon imperialistisch.Wim Anker schreef: ↑08 jan 2026, 08:54
Woordjudo..... Macht krijgt gelijk in deze wereld.... Of iets recht is oordeelt God en wij kunnen inderdaad weten of iets gerechtvaardigd is uit de Schrift. En niemand zegt hier (en ik zeker niet) dat wie dan ook juist moet vinden wat wie dan ook doet.
En het stoort mij dat het nu van stal wordt gehaald in de kwestie Groenland. Denemarken heeft - als uitbuiten en kolonisator - helemaal nergens recht op en moet de mond houden. Laten ze beginnen met de karige schadevergoedingen uit te betalen. En zich een paar decennia diep gaan schamen met wat ze flikten in Groenland tot de jaren '90!. Qua verdediging tegen de Russen heb ik 0 vertrouwen in de EU en in de NAVO idd. Laat de VS dat maar doen.
Denemarken kan dus gewoon inschikken en Groenland verkopen. Een vraag van een bondgenoot weiger je niet.
Wat ik zeg dat er best rationeel naar gekeken kan worden en dat de VS net zoveel recht hebben als Denemarken. De belangen van de VS zijn wel heel wat helderder. Denemarken heeft verder geen enkel belang behalve "voor de hep".