Een democratische regering kan prima besluiten nemen die niet de steun hebben van de meerderheid van de bevolking.DDD schreef: ↑07 jan 2026, 10:36 Ik wil inderdaad geen regering die ondemocratisch is. Het is voor mij wel ingewikkeld in welk geval je je mag gaan verzetten.
Stel dat democratisch zou worden besloten dat alle gereformeerde ouderen van 70 en ouder gedood mogen of moeten worden, dan vind ik dat een recht van opstand wel passend is. Ik sluit niet helemaal uit dat zoiets komt, er zijn meer culturele ontwikkelingen geweest die wij niet voorzagen en die toch gekomen zijn en vanuit de heidense gedachte van het recht van de sterkste die voor sommige partijen steeds meer leidend wordt, is zoiets helemaal niet gek. Denk ook aan de Inuit, die een dergelijke regel hadden. Bovendien is er een wereldwijde neiging naar sterke-man-politiek, en daar zo zoiets in kunnen passen.
Maar vooralsnog denk ik, dat zolang je zelf niet gedwongen wordt tot abortus ondergaan, de overheid in dit opzicht de normen moet bepalen. Anders is een samenleving onleefbaar.
Naar mijn idee is dit een van de redenen waarom referenda zijn afgeschaft.