Wat doen we vandaag?

-DIA-

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door -DIA- »

Henk J schreef: 06 jan 2026, 20:30
-DIA- schreef: 06 jan 2026, 13:24 Eenzaam en alleen thuiszitten, maar tussendoor lees ik nogal eens wat. Zo ben ik ook bezig met het lezen van Matthew Henry. Niet helemaal op volgorde, maar plaatsen waar ik wat meer achtergronden bij zoek. Ook kan ik online nu Dächsel en Luther nazien. Verder lees ik tussendoor wat achtergronden uit de geschiedenis van Duitsland. Over de wording van de Noordduitse Bond (1867), de eenwording van Duitsland in 1871 met name artikelen rond Otto von Bismarck. Wat een vreselijk leven moet die man hebben gehad.
Von Bismarck is een uiterst interessant persoon, heeft toch aan de wieg gestaan van het moderne Duitsland. En daarmee ook geheel onbedoeld een kiem gelegd voor de wereldoorlogen? De man moet uitzonderlijke talenten hebben gehad als je leest wat voor een succesvol staatsman het is geweest. Hij was trouwens Luthers en heeft zich gekeerd tegen de Rooms-Katholieke kerk omdat die teveel politieke macht naar zich toe trokken naar zijn mening.
Maar zijn karakter was niet mals. En zijn levenswijze was zeker ook tot een voorbeeld. En ja, hij stond aan de wieg van de eerste Duitse eenheidsstaat. Eerst de Noordduitse Bond, de zuidduitse staten deden niet nog niet mee.
Het Duitse Keizerrijk zoals het Duitse Rijk van 1871 tot 1918 werd genoemd. En ja, wat er in 1918 gebeurde dat zullen we allemaal wel weten. Na de eerste wereldoorlog kwam er in feite de eerste Duitse deling, d.w.z. Duitsland raakte bij het Verdrag van Versailles een stuk in het oosten kwijt, waardoor Oost-Pruisen een enclave werd, de corridor kwam bij Polen, Danzig werd een vrije stad, een deel werd bij Denemarken gevoegd, delen kwamen aan Litouwen, Tsjechoslowakije, en Eupen, Malmedy en Sankt Vith kwamen bij België.
De vredesvoorwaarden waren dermate dat daar in feite de kiem werd geleid voor de Tweede Wereldoorlog.

Ik zie dat er net is gereageerd. Nee volgens mij is er geen video of film van, wel was de fotografie er al, waardoor we wel weten hoe de heer Otto eruitzag. Hij overleed in 1898.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Henk J schreef:
Maanenschijn schreef: 06 jan 2026, 16:39 Ik vind dat filmpje over de aankomst van zijn lichaam na zijn dood bij het klooster indrukwekkend.

Eerst wordt hij aangekondigd met zijn titels, waarop de abt aangeeft, die ken ik niet. Dan met zijn functies, ook dan: die ken ik niet. Als laatste Otto, een zondig mens. Dan zegt de abt: kom binnen.

Ook van hem bleef niet meer over dan een zondig mens.
Otto von Bismarck overleed in 1898, denk niet dat daar nog een video van is. Maar je zult ongetwijfeld diegene bedoelen waar Zita een video van deelt, inderdaad indrukwekkend.
Eens, ik zit er ruim 100 jaar naast, excuus. Maar toch wel een indrukwekkend filmpje.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
huisman

Bericht door huisman »

Thuiswerken. Iets met neerslag en Schiphol :OO3
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

in 010 geen problemen op het vliegveld begreep ik
...
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
huisman

Bericht door huisman »

Bertiel schreef: Gisteren, 17:09 in 010 geen problemen op het vliegveld begreep ik
...
Wel hoor. Ook vluchten geschrapt. Schaalgrote Rotterdam is natuurlijk niet te vergelijken met Schiphol.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel

Bericht door merel »

Thuisgewerkt en tussendoor sneeuwballengevecht met de buren en (buur) kinderen.
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef: Gisteren, 18:27 Thuisgewerkt en tussendoor sneeuwballengevecht met de buren en (buur) kinderen.
Waren bij jullie de scholen allemaal gewoon open?
merel

Bericht door merel »

huisman schreef: Gisteren, 20:14
merel schreef: Gisteren, 18:27 Thuisgewerkt en tussendoor sneeuwballengevecht met de buren en (buur) kinderen.
De middelbare school van onze kinderen was gesloten vandaag. De lagere scholen waren volgens mij wel open.
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef: Gisteren, 20:16
De middelbare school van onze kinderen was gesloten vandaag. De lagere scholen waren volgens mij wel open.
Hier hetzelfde. Ik heb wat kleinkinderen van school gehaald maar vond het vrij bizar dat ze voor deze halve schooldag de school niet hadden gesloten. Het was hier in het midden van het land wel heel winters. Had medelijden met die moeders die met hun fiets bij school stonden omdat ze geen alternatief hadden.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

huisman schreef: Gisteren, 20:39
Hier hetzelfde. Ik heb wat kleinkinderen van school gehaald maar vond het vrij bizar dat ze voor deze halve schooldag de school niet hadden gesloten. Het was hier in het midden van het land wel heel winters. Had medelijden met die moeders die met hun fiets bij school stonden omdat ze geen alternatief hadden.
Ouders staan ook niet zo te juichen als ze onverwacht de kinderen thuis hebben en in allerijl opvang moeten regelen.
Voor een middelbare school ligt het iets anders: de meeste leerlingen hebben veel meer reistijd en ze kunnen meestal zichzelf wel opvangen.
helma

Bericht door helma »

Fietsen was vandaag nauwelijks te doen...zag veel ouders voorbijkomen met de slee om hun kinderen naar school te brengen.
Ook nog enkele Huismankleinkinderen kwamen voorbij op de slee.

Onze kringloop was open vandaag en het was verrassend dat we nog aardig aanloop hadden. Verschillende winkels in de straat waren overigens wel gesloten.
Klanten waren vandaag extra blij met de gratis koffie en thee. En er was zelfs een traktatie: carrot-cake. Hoeveel mazzel kan je hebben.

#Nachamu Nachamu Ami

Kringloopwinkel Veenendaal:
Mazzeltje
Prins Bernhardlaan 48

openingstijden:
woensdag t/m vrijdag van 10.00 tot 16.00 uur

merel

Bericht door merel »

Zita schreef: Gisteren, 20:48

Ouders staan ook niet zo te juichen als ze onverwacht de kinderen thuis hebben en in allerijl opvang moeten regelen.
Voor een middelbare school ligt het iets anders: de meeste leerlingen hebben veel meer reistijd en ze kunnen meestal zichzelf wel opvangen.
Klopt, maar ik vind het verwarrend dat ze morgen wel school hebben. Er ligt net zo veel sneeuw als vandaag en openbaar vervoer rijdt ook niet/nauwelijks.
MGG

Bericht door MGG »

merel schreef: Gisteren, 22:10
Zita schreef: Gisteren, 20:48

Klopt, maar ik vind het verwarrend dat ze morgen wel school hebben. Er ligt net zo veel sneeuw als vandaag en openbaar vervoer rijdt ook niet/nauwelijks.
De wegen zijn veel beter begaanbaar en waarschijnlijk rijdt morgenochtend een groot deel van het OV in de regio Rotterdam. Als ik mij niet vergis woon jij daar.
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben net een stuk gereden, maar het dooit flink in onze regio. Het is 2,5 graden en het regent. Ik zie echt niet in waarom je niet zou kunnen fietsen of autorijden morgen.
Plaats reactie