Gereformeerde Gemeenten

Konijntje

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Konijntje »

GG links schreef: 06 jan 2026, 13:28 https://www.youtube.com/watch?v=DHNZ0b83dOs

Prachtig interview
Inderdaad een mooi interview. Hij formuleert uiterst voorzichtig, maar toch doeltreffend. Fijn dat we in de GG nog zulke predikanten hebben.

Toch ook een klein kritiekpunt. Ik vind het jammer dat hij in Mijnsherenland is gaan wonen en hij er niet voor heeft gekozen om in Rotterdam Zuid te gaan wonen.

Dominee De Heer woont bijvoorbeeld wel op loopafstand van de Thaborkerk (en dus Rotterdam Zuid) en op fietsafstand van de theologische school.
JvW

Bericht door JvW »

Konijntje schreef: 06 jan 2026, 18:56
GG links schreef: 06 jan 2026, 13:28 https://www.youtube.com/watch?v=DHNZ0b83dOs

Prachtig interview
Inderdaad een mooi interview. Hij formuleert uiterst voorzichtig, maar toch doeltreffend. Fijn dat we in de GG nog zulke predikanten hebben.

Toch ook een klein kritiekpunt. Ik vind het jammer dat hij in Mijnsherenland is gaan wonen en hij er niet voor heeft gekozen om in Rotterdam Zuid te gaan wonen.

Dominee De Heer woont bijvoorbeeld wel op loopafstand van de Thaborkerk (en dus Rotterdam Zuid) en op fietsafstand van de theologische school.
Heel mooi en open interview. Als gezin hebben we hele fijne herinneringen aan deze predikant.

Ik snap wel dat hij in Mijnsherenland is gaan wonen, er was geen pastorie (volgens mij) en op deze manier kan hij veel meer gemeenten van dienst zijn. Scheelt hem denk ik uiteindelijk veel reistijd (verkeer in een stad schiet niet op). Steeds meer pastorieën staan niet meer op loopafstand, die in Vlissingen staat ook een heel stuk van de kerk.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
MGG

Bericht door MGG »

JvW schreef: 06 jan 2026, 19:27

Prachtig interview

Heel mooi en open interview. Als gezin hebben we hele fijne herinneringen aan deze predikant.

Ik snap wel dat hij in Mijnsherenland is gaan wonen, er was geen pastorie (volgens mij) en op deze manier kan hij veel meer gemeenten van dienst zijn. Scheelt hem denk ik uiteindelijk veel reistijd (verkeer in een stad schiet niet op). Steeds meer pastorieën staan niet meer op loopafstand, die in Vlissingen staat ook een heel stuk van de kerk.
Zonder file is het 10 a 15 minuten. Kost je heel wat tijd in een week. Maar of het per saldo tijd bespaart, valt te bezien. Ik kan mij goed voorstellen dat een dominee zelf op een rustige plek een woning koopt. Niet iedereen woont graag in een stad.
Henk J

Bericht door Henk J »

JvW schreef: 06 jan 2026, 19:27 Heel mooi en open interview. Als gezin hebben we hele fijne herinneringen aan deze predikant.

Dan staat die nog wel in de plaats waar ook de kerk gevestigd is. Het is het mooiste als een kerk ook geworteld is in de stad of dorp waar de kerk staat. Als de dominee dan een stuk verderop woont in een heel andere sociale omgeving dan geeft dat afstand.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Henk J schreef: 06 jan 2026, 20:21
JvW schreef: 06 jan 2026, 19:27 Heel mooi en open interview. Als gezin hebben we hele fijne herinneringen aan deze predikant.

Dan staat die nog wel in de plaats waar ook de kerk gevestigd is. Het is het mooiste als een kerk ook geworteld is in de stad of dorp waar de kerk staat. Als de dominee dan een stuk verderop woont in een heel andere sociale omgeving dan geeft dat afstand.
Precies. Daarnaast: een herder hoort bij zijn kudde. Niet op afstand.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

JvW schreef: 06 jan 2026, 19:27

Prachtig interview

Ik begrijp ook goed dat hij in Mijnsherenland is gaan wonen: behoort tot de mooiste dorpen van de Hoeksche Waard. Maar hoort het wonen in de omgeving van een kerk ook niet bij een roeping?

Verder zijn de uitvalswegen vanuit Rotterdam prima: je zit binnen een mum van tijd op de snelweg. Vanuit de Hoeksche Waard heb je vaak te maken met onderhoud aan de Heinenoordtunnel in de weekenden, waardoor je flink moet omrijden.

En tot slot kan je ook de fiets pakken als je op huisbezoek moet. Ik heb dominee De Heer meerdere keren zien fietsen. Nog goed voor de gezondheid en geest ook.
DDD

Bericht door DDD »

Er zijn natuurlijk ook andere gemeenteleden die in dat dorp wonen. Het is een streekgemeente. Dus ik vind dit wel een relatief gering probleem. En je kunt ook prima fietsen vanuit een dorp naar de stad.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

DDD schreef: 06 jan 2026, 22:14 Er zijn natuurlijk ook andere gemeenteleden die in dat dorp wonen. Het is een streekgemeente. Dus ik vind dit wel een relatief gering probleem. En je kunt ook prima fietsen vanuit een dorp naar de stad.
Het eerste lijkt me sterk: Oud Beijerland ligt veel dichterbij Mijnsheerenland. En Barendrecht. En Zwijndrecht. Er zullen weinig Mijnsheerenlanders naar Rotterdam Zuidwijk gaan, als ik naar de afstanden kijk.
40 minuten fietsen is best wel te doen, maar niet optimaal.
Ik weet niet precies wat de overwegingen van ds Baan zijn geweest om niet in Rotterdam te gaan wonen. Het signaal naar de gemeenteleden vind ik niet zo prettig: zij wonen in een ietwat achterstandsomgeving, maar de dominee kiest ervoor om landelijk te gaan wonen. En je mist gewoon het zwaaipastoraat (zoals ik dat pas ergens hoorde noemen): de zichtbaarheid van de dominee op straat, en daarmee zijn zichtbare beschikbaarheid.
Maar goed, ik ken deze situatie verder niet van binnenuit.
DDD

Bericht door DDD »

Ik weet het niet, maar ik denk dat je daarvoor niet alleen naar de afstanden moet kijken, maar ook naar het profiel van de gemeente. Maar goed. Ik ben het met je eens dat het voor het zwaaipastoraat beter is als een dominee in de buurt woont. Onze predikant woont ook buiten het dorp, maar niet buiten de kerkelijke regio. Hoewel een andere GG misschien nog wel dichterbij is.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

In Rotterdam wonen natuurlijk veel mocro criminelen, dus snap ook wel dat je daar niet wil wonen… Ik geef hem groot gelijk. Hij had beter naar Rijssen kunnen komen. Hier is het geweldig en woont alleen maar vriendelijk volk. Vooral degene die deze post heeft lopen intypen, uiteraard
Job

Bericht door Job »

Zie in Rotterdam maar eens iets vrijstaands te vinden. Dat is denk ik toch wel een vereiste gezien de instrumenten van deze dominee, waarvan één fors exemplaar achter de interviewer zichtbaar is.

Mooi gesprek!
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Het is allemaal wat geneuzel. We praten er vanaf en afstand over en weten er verder niks van.

Zwaaipastoraat zal in een stad niet echt van toepassing zijn of de dominee moet naar elke willekeurige voorbijganger gaan zwaaien. Onze gemeente bediend zo’n 4-5 dorpen, dan zijn heel wat mensen verstoken van zwaaipastoraat.
DDD

Bericht door DDD »

Dat geldt natuurlijk voor wel meer gesprekken hier. Het onderwerp is op zich helemaal niet gek, ik heb er destijds ook verbaasd van opgekeken. Want er zijn zeker vijf GG dichterbij gelegen en in sommige regio's doet men ontzettend moeilijk over kerkelijke grenzen. Nu betreft het een andere classis, dat scheelt. Aan de andere kant, op deze manier kun je heel makkelijk vier keer per zondag preken, en er zijn best heel wat dominees die zich beperken tot twee keer per zondag. Voor het geheel van de gemeenten is een actievere dominee wel zo fijn, natuurlijk. Al kan ik me ook voorstellen dat dominees vinden dat het niet hun verantwoordelijkheid is dat er zo weinig ambtsgenoten zijn.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Volgens mij hier destijds op het forum gelezen van iemand uit Zuidwijk dat er destijds door de dominee (en kerkenraad) maandenlang gezocht is naar een woning op Zuid, dat is niet gelukt. Zuidwijk heeft immers geen pastorie. Tijdelijk de pastorie bewonen van Slikkerveer, en ondertussen verder zoeken, is toen nog overwogen. Uiteindelijk is last moment voor Mijnsheerenland gekozen.
Laatst gewijzigd door Erskinees op 06 jan 2026, 23:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Job

Bericht door Job »

De Rijssenaar schreef: 06 jan 2026, 22:37 In Rotterdam wonen natuurlijk veel mocro criminelen, dus snap ook wel dat je daar niet wil wonen… Ik geef hem groot gelijk. Hij had beter naar Rijssen kunnen komen. Hier is het geweldig en woont alleen maar vriendelijk volk. Vooral degene die deze post heeft lopen intypen, uiteraard
Heerlijke stad is Rotterdam man. Ik dompel me er graag in onder, zij het dat ik de bedel- en dakloosheidproblematiek met lede ogen aanzie. En het is geestelijk gezien een stad zonder hart geworden, dat is ook aangrijpend.

Maar rondborstige Rotterdammerts, ze hebben mijn sympathie.
Plaats reactie