Valcke schreef: ↑03 jan 2026, 19:45
Nou nou Herman, er zijn vele bewijzen aangedragen tegen de door jou en anderen verdedigde uitleg. Daar is volgens mij nog niets van weerlegd. Ik vraag je eens te beginnen met de argumenten van Keil en Poole, de woorden van de Heere Jezus (wist hij dan niet van deze vermenging als hij over gewone huwelijken sprak in de tijden van Noach?). Zolang als deze zaken onweersproken blijven houd ik het erop dat de mythologische uitleg wel heel slechte papieren heeft.
Het zijn geen bewijzen tegen mij. Het zijn betogen naast mij. Dat is een wezenlijk verschil en ook een andere manier waarop ik Bijbelstudie verricht. Meestal is er een veelheid aan argumenten. En dan is het aan de lezer om de meest overtuigende argumenten te kiezen. Dus ik hoef me niet gedwongen te voelen om argumenten te weerleggen, want ze zijn nooit als tegenargumenten opgesteld.
De uitleg dat gevallen engelen worden bedoeld zijn, is de oudst bekende uitleg die voorkomt in het Genesis Apocryphon en in de Pseudepigrafen 1 Henoch 6 en Jubileeën 5:1 De relatie tussen Henoch zien we dan weer terug in Judas 6. Maar er lopen dus ook lijnen naar Petrus over de geesten uit de tijd van Noach die gevangen zijn. Zowel Judas 6 als de verwijzing naar Petrus geven mijns insziens aan dat we niet al te snel voor een vereenvoudigde uitleg moeten gaan die aan die mythologische aspecten voorbij gaat.
Ik sta ook geen 'mythologische uitleg voor', maar ik sta ervoor dat die aspecten in de uitleg en verklaring worden meegewogen dan wel geïntegreerd. De redenering van Calvijn 'het staat nergens anders in de bijbel' is niet valide, omdat het hier nu juist wel staat. Misschien dat het tot het eind van de tijden onhelder of induidelijk blijft, maar het streven is niet om dingen weg te verklaren, maar om de meest juiste verklaring te vinden.
Voor het overige heeft Willem A van Gemeren een zeer interessant artikel geschreven over de vraag waarom reformatorische mensen voor een gedemythologiseerd en gerationaliseerde verklaring hebben gezocht voor een zeer moeilijke en problematische tekst. Bij hem lees ik dat de Vroege Kerkvaders Justinus, Irenaeus, Tertullianus, Clement van Alexandria allen de gedachte voorstonden dat hier in Genesis 6 engelen werden bedoeld. Ik val dus echt niet uit de kerk van alle tijden en plaatsen en ik stoor me bijzonder aan de onder de gordel mentaliteit dat als een andere visie wordt weergegeven dan Calvijn, je integriteit in twijfel wordt getrokken. Dat vind ik een zeer onwaardige manier van discussiëren en daar maak ik me erg boos over.