Locatie van de hof van Eden

Wim Anker

Re: Locatie van de hof van Eden

Bericht door Wim Anker »

parsifal schreef: 03 jan 2026, 15:32
Wim Anker schreef: 03 jan 2026, 15:21
parsifal schreef: 03 jan 2026, 15:07
Wim Anker schreef: 03 jan 2026, 14:59

Dat laatste doe ik niet, dat doet de Bijbel.
Waar?
Romeinen 5. vs 12, 18, 19 o.a.

Deze teksten zouden niet kloppen als wij ook duivels als voorouders zouden hebben.
Volgens mij zouden de teksten niet kloppen als de biologische afstamming essentieel is. Want dan is de vergelijking met de redding door Christus heel vreemd (waar duidelijk geen biologische afstamming van de Heere Jezus voor alle geredde mensen is). Ik zie deze teksten juist als bewijs dat biologische afstamming niet essentieel is.
Het gaat mij ook niet om biolologische afstamming maar om het feit dat mensen ook andere voorouders zouden hebben dan Adam en Eva. Dat ontkend de bijbel.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Genesis 3 20 En Adam gaf zijn vrouw de naam Eva, omdat zij moeder van alle levenden is.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
parsifal

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef: 03 jan 2026, 15:39
parsifal schreef: 03 jan 2026, 15:32
Wim Anker schreef: 03 jan 2026, 15:21
parsifal schreef: 03 jan 2026, 15:07

Waar?
Romeinen 5. vs 12, 18, 19 o.a.

Deze teksten zouden niet kloppen als wij ook duivels als voorouders zouden hebben.
Volgens mij zouden de teksten niet kloppen als de biologische afstamming essentieel is. Want dan is de vergelijking met de redding door Christus heel vreemd (waar duidelijk geen biologische afstamming van de Heere Jezus voor alle geredde mensen is). Ik zie deze teksten juist als bewijs dat biologische afstamming niet essentieel is.
Het gaat mij ook niet om biolologische afstamming maar om het feit dat mensen ook andere voorouders zouden hebben dan Adam en Eva. Dat ontkend de bijbel.
Waar dan? Het ligt in Romeinen voor de hand dat "in" niet over afstamming (dus voorouders) perse gaat. Verder betekent meerdere voorouders niet dat de afstamming van Adam er helemaal niet is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
parsifal

Bericht door parsifal »

Johann Gottfried Walther schreef: 03 jan 2026, 15:42 Genesis 3 20 En Adam gaf zijn vrouw de naam Eva, omdat zij moeder van alle levenden is.
En Willem van Oranje is de Vader des Vaderlands.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

ZWP schreef: 03 jan 2026, 11:01 Bij wijze van proef eens aan AI gevraagd en ik geef hier alleen de conclusie weer:
Ligt er aan hoe je het vraagt... Mij gaf het een ander antwoord. Ik bebruik het om bij de 'source' te komen, want je kunt niet een zielloos iets vertrouwen, vooral in geestelijke dingen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Vind een theistisch theoloog nu dat de mens half aap half duivel is? dtv.
Bert Mulder
Contacteer:

helma schreef: 03 jan 2026, 11:46 @Valcke de uitleg is voor mij niet een vaststaand feit. Ik weet het gewoon niet, maar neig wel om te denken dat dit de uitleg is die het meest recht doet aan alle gegevens (ook vergeleken met teksten als Job 1,2/Psalm 82/2 Petrus 2:4/ en zeker Judas 1

Ik vind de uitleg erg onbegrijpelijk dat een huwelijk tussen 'kerkelijke' meisjes met 'wereldse' jongens reuzen zouden voortgebracht hebben.

Het woord wat God gebruikt in Genesis 6 'Hamas' is ook: door en door verdorven. Dan denk je toch ook aan demonisch kwaad.
Die 'reuzen' waren er all eerder...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
ZWP

Bericht door ZWP »

Bert Mulder schreef: 03 jan 2026, 16:26
ZWP schreef: 03 jan 2026, 11:01 Bij wijze van proef eens aan AI gevraagd en ik geef hier alleen de conclusie weer:
Ligt er aan hoe je het vraagt... Mij gaf het een ander antwoord. Ik bebruik het om bij de 'source' te komen, want je kunt niet een zielloos iets vertrouwen, vooral in geestelijke dingen.
Eens hoor!
Ik vind het wel intrigerend dat zo'n stuk techniek zo razendsnel de bronnen kan vinden en soort van afwegen en daar ook een coherent verhaal bij maakt.
Geeske_1991

Bericht door Geeske_1991 »

Ik snap niet waarom dominees dit zulk informatie moeten geven.
Ze zouden aan de inhoudt van de Bijbel genoeg moeten hebben
Valcke

Bericht door Valcke »

Wat verder van belang is, is dat in hetzelfde hoofdstuk er generiek over 'de mens' gesproken wordt. En ook over de mens zoals die door God geschapen is. Dat wijst op geen andere afstamming dan de afstamming van de door God geschapen eerste voorouders. Zie de volgende tekst:

Gen. 6:7: 'En de HEERE zeide: Ik zal den mens, dien Ik geschapen heb, verdelgen van den aardbodem, van den mens tot het vee, tot het kruipend gedierte en tot het gevogelte des hemels toe; want het berouwt Mij dat Ik hen gemaakt heb.'

Vervolgens Gen. 8:21: '(...) en de HEERE zeide in Zijn hart: Ik zal voortaan den aardbodem niet meer vervloeken om des mensen wil, want het gedichtsel van des mensen hart is boos van zijn jeugd aan; en Ik zal voortaan niet meer al het levende slaan, gelijk als Ik gedaan heb.'

Die boosheid van zijn jeugd aan was ná de zondvloed dus niet anders dan vóór de zondvloed. Daaruit blijkt duidelijk dat er ook geen geslachtelijke vermenging kan zijn met niet-menselijke wezens vóór de zondvloed wat ook maar iets te maken heeft met de zondvloed: ná de zondvloed was het volgens deze tekst niet anders dan vóór de zondvloed.

In dit verband is het ook van belang wat de Heere Jezus over de tijd van Noach zegt:

Luk. 17:26, 27: 'En gelijk het geschied is in de dagen van Noach, alzo zal het ook zijn in de dagen van den Zoon des mensen: Zij aten, zij dronken, zij namen ten huwelijk, zij werden ten huwelijk gegeven, tot den dag op welken Noach in de ark ging, en de zondvloed kwam en verdierf hen allen.'

Dit ten huwelijk nemen en ten huwelijk geven kan moeilijk anders gezien worden als een verwijzing naar Genesis 6:2. De Heere Jezus maakt echter duidelijk dat het in de laatste tijden niet anders zal zijn dan in die tijd van en enige tijd daarvoor. Dit alles - naast al het andere wat aangevoerd is - maakt m.i. duidelijk dat een vermenging van hemelse wezens / demonen met het menselijk geslacht vóór de zondvloed niet aan de orde is.
Bert Mulder
Contacteer:

Broeders en zusters, ik heb genoeg tijd aan dit onderwerp besteed, en uitgebreid onderzocht en geschreven. Kan er niks nieuws aan toevoegen, zo laat het erbij.

Gods zegen aan jullie allen, en bid dat Hij voor ons allen Zijn Woord opent.

nog wat leesmateriaal https://puritanboard.com/threads/genesi ... ion.19861/

moet ik ook even toevoegen dat ik me verbaas dat sommigen hier meer credentie geven aan theologen die hier op refoforum misschien niet gedoogd worden, dan solide gereformeerde broeders...
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 03 jan 2026, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Ik als volstrekte leek en te mager onderlegd: Kan zo zijn dat voor de zondvloed er een zuiver menselijk geslacht was en een vermengd geslacht/deel van de toenmalige bevolking?

Dat het geslacht van Noach, en daarmee als lijn vanuit Adam, Noach en het hedendaags menselijk geslacht dus geheel door eigen schuld deel heeft aan de zondeval en aan de verlossing in Christus, maar dat er voor de zondvloed een gemengd en demonisch geslacht was, en met de zondvloed is vergaan?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Michaels

Bericht door Michaels »

En wat belangrijk is, in het Nieuwe Testament komen geen reuzen meer voor.
Nu ja…. toch wel….. reuzen in geloof zoals Abraham Romeinen 4:20–21: “Hij heeft aan de belofte van God niet getwijfeld door ongeloof, maar is gesterkt geweest in het geloof.” Wat een reus.
Nog een reus Elia in Jakobus 5:16–18 Hoewel hij “een mens was zoals wij”, wordt zijn geloof en gebed als voorbeeldig gepresenteerd. Een reus genoemd als iemand van wie het gebed grote kracht had.

En wat zei Jezus meerdere keren in Mattheüs 8:10 (de hoofdman): “Zelfs in Israël heb Ik zo’n groot geloof niet gevonden.” Mattheüs 15:28 (de Kanaänitische vrouw): “Vrouw, groot is uw geloof!
Wat een reuzen! Markus 16:16 (HSV): “Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar wie niet geloofd zal hebben, zal veroordeeld worden.”
..
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Wim Anker schreef: 03 jan 2026, 14:49
DDD schreef: 03 jan 2026, 14:46 Het is in onze cultuur sowieso vreemd om mensen verantwoordelijk te houden voor de daden van hun voorouders. Of dat nu mensen of duivels zijn, lijkt me daarbij maar een beperkt verschil maken.
Prima hoor. Maar als er duivelse genen in ons DNA zitten is ook er ook geen mogelijkheid om mensen verantwoordelijk te houden voor hun eigen daden.

En uiteraard doel ik hier op de bijbelse notie dat wij allen in Adam begrepen zijn. Dat klopt niet als mensen ook andere voorouders hebben. Dan zijn ze hoogstens deels in Adam begrepen.
Afgezien van wat je allemaal beweert, zegt Jezus zelf 'gij zijt uit uw vader, de duivel' tegen de farizeeën (Joh 8:44). Dus zo schokkend is het allemaal niet dat Genesis 6 die relatie legt, die we op zijn minst overdrachtelijk moeten lezen.
Evenmin is de gedachte schokkend dat de mens dus het dna van een aap zou hebben. Het is veel erger dan dat. De mens is namelijk uit het nutteloze stof van de aarde geschapen (Genesis 2). Zijn waardigheid ligt niet in zijn dna, maar in zijn gelijkenis aan Zijn schepper.
Valcke

Bericht door Valcke »

Maanenschijn schreef: 03 jan 2026, 18:10 Ik als volstrekte leek en te mager onderlegd: Kan zo zijn dat voor de zondvloed er een zuiver menselijk geslacht was en een vermengd geslacht/deel van de toenmalige bevolking?

Dat het geslacht van Noach, en daarmee als lijn vanuit Adam, Noach en het hedendaags menselijk geslacht dus geheel door eigen schuld deel heeft aan de zondeval en aan de verlossing in Christus, maar dat er voor de zondvloed een gemengd en demonisch geslacht was, en met de zondvloed is vergaan?
Mi wordt dit weerlegd in de teksten die ik in mijn laatste post noemde, met inbegrip van de woorden van de Heere Jezus Zelf over de dagen van Noach.
Plaats reactie