Ik zeg niet dat het boek verkeerd is, maar preekvoorbereiding leer je niet uit een boekje.Johann Gottfried Walther schreef: ↑31 dec 2025, 11:58Het boek is natuurlijk gedetailleerder en uitgebreider, maar ja ik ga niet het hele boek hier aanhalen.
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... effe32eb1e
Ontwikkelingen HHK
Re: Ontwikkelingen HHK
Dit bedoel ik dus. Waarom zo hardvochtig? We zijn nog niet bij zeventig maal zeven. Zes weken is een prima tijd om zich wat bij te scholen en misschien alvast wat preken te schrijven.2e Hans schreef: ↑31 dec 2025, 11:55 Gezien de herhaalde waarschuwingen en het verlies aan vertrouwen zou stoppen misschien het eerlijkste en meest rustige besluit zijn voor hemzelf én voor de gemeente.
Daarnaast roept het de vraag op hoe hij zijn roeping uitlegt, wanneer hij herhaaldelijk preken van anderen overneemt. Een roeping vraagt om eerlijkheid en eigen verantwoordelijkheid en niet om het werk van collega’s als eigen werk te presenteren.
- Johann Gottfried Walther
Om terug te komen bij de HHK, juist daar is uitgebreid aandacht voor homiletiek, neem het handboek van Dr. R. van Kooten.
1700 bladzijden,
terwijl het boek van Klippert is maar een beperkt maar zeer nuttig boek, die een goede richtlijn geeft.
1700 bladzijden,
terwijl het boek van Klippert is maar een beperkt maar zeer nuttig boek, die een goede richtlijn geeft.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Dan heeft die dominee even de tijd om dat boek door te lezen.Johann Gottfried Walther schreef: ↑31 dec 2025, 12:02 Om terug te komen bij de HHK, juist daar is uitgebreid aandacht voor homiletiek, neem het handboek van Dr. R. van Kooten.
1700 bladzijden,
Daarnaast is preken met diepgang niet voorbehouden aan de rechterzijde van de gezindte.Tiberius schreef: ↑31 dec 2025, 11:58Dat krijg je zeker niet door diepgang uit de preekvoorbereiding weg te halen.Johann Gottfried Walther schreef: ↑31 dec 2025, 11:55 Nou wat meer diepgang in de prediking zeker in de linkerflank van de CGK is zeer welkom.
Sommigen predikanten hebben nu eenmaal de gave van het woord, anderen hebben andere talenten
Ik sta juist voor diepgang in de voorbereiding, GODS WOORD moet het volle pond krijgen niet preken en meditaties van anderen,Tiberius schreef: ↑31 dec 2025, 11:58Dat krijg je zeker niet door diepgang uit de preekvoorbereiding weg te halen.Johann Gottfried Walther schreef: ↑31 dec 2025, 11:55 Nou wat meer diepgang in de prediking zeker in de linkerflank van de CGK is zeer welkom.
Gods woord is het uitgangspunt, en dan moeten zelfs commentaren soms ter zijde geschoven worden, omdat die niet de grondtaal en de bedoeling van tekst volgen, maar zelfs tegenspreken.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Juist die elkaar tegensprekende commentaren zijn leerzaam.Johann Gottfried Walther schreef: ↑31 dec 2025, 12:13Ik sta juist voor diepgang in de voorbereiding, GODS WOORD moet het volle pond krijgen niet preken en meditaties van anderen,Tiberius schreef: ↑31 dec 2025, 11:58Dat krijg je zeker niet door diepgang uit de preekvoorbereiding weg te halen.Johann Gottfried Walther schreef: ↑31 dec 2025, 11:55 Nou wat meer diepgang in de prediking zeker in de linkerflank van de CGK is zeer welkom.
Gods woord is het uitgangspunt, en dan moeten zelfs commentaren soms ter zijde geschoven worden, omdat die niet de grondtaal en de bedoeling van tekst volgen, maar zelfs tegenspreken.
Paulus was geen groot spreker, maar heeft zeer rijke zegen op zijn prediking gekend, omdat hij Gods woord het volle pond gaf en echt serieus nam.merel schreef: ↑31 dec 2025, 12:10Daarnaast is preken met diepgang niet voorbehouden aan de rechterzijde van de gezindte.Tiberius schreef: ↑31 dec 2025, 11:58Dat krijg je zeker niet door diepgang uit de preekvoorbereiding weg te halen.Johann Gottfried Walther schreef: ↑31 dec 2025, 11:55 Nou wat meer diepgang in de prediking zeker in de linkerflank van de CGK is zeer welkom.
Sommigen predikanten hebben nu eenmaal de gave van het woord, anderen hebben andere talenten
En ja, ik weet dat jij vele oppervlakkige preken waardeert, die discussie hebben we gehad.
Gods woord is het uitgangspunt, de grondtekst, en de context, als je die echt serieus neemt en bestudeert, ben je al heel erg veel tijd kwijt,Tiberius schreef: ↑31 dec 2025, 12:14Juist die elkaar tegensprekende commentaren zijn leerzaam.Johann Gottfried Walther schreef: ↑31 dec 2025, 12:13Ik sta juist voor diepgang in de voorbereiding, GODS WOORD moet het volle pond krijgen niet preken en meditaties van anderen,Tiberius schreef: ↑31 dec 2025, 11:58Dat krijg je zeker niet door diepgang uit de preekvoorbereiding weg te halen.Johann Gottfried Walther schreef: ↑31 dec 2025, 11:55 Nou wat meer diepgang in de prediking zeker in de linkerflank van de CGK is zeer welkom.
niet de mening van de prediker of andere predikanten.
Graven en worstelen om de betekenis en boodschap van de tekst te vinden.
Juist ook als die al duidelijk lijkt, zoeken naar teksten en gedeelten die dezelfde betekenis of boodschap hebben.
In gebed en meditatie worstelen en zoeken. Naar de leiding van God de Heilige Geest wandelen.
Zoeken wat zijn zin en mening is.
Niet hardvochtig hoor ik gun gemeente en predikant een nieuwe start.DDD schreef: ↑31 dec 2025, 12:012e Hans schreef: ↑31 dec 2025, 11:55 Gezien de herhaalde waarschuwingen en het verlies aan vertrouwen zou stoppen misschien het eerlijkste en meest rustige besluit zijn voor hemzelf én voor de gemeente.
Daarnaast roept het de vraag op hoe hij zijn roeping uitlegt, wanneer hij herhaaldelijk preken van anderen overneemt. Een roeping vraagt om eerlijkheid en eigen verantwoordelijkheid en niet om het werk van collega’s als eigen werk te presenteren.
Dit bedoel ik dus. Waarom zo hardvochtig? We zijn nog niet bij zeventig maal zeven. Zes weken is een prima tijd om zich wat bij te scholen en misschien alvast wat preken te schrijven.
Waar is die laatste opmerking nu voor nodig?Johann Gottfried Walther schreef: ↑31 dec 2025, 12:15Paulus was geen groot spreker, maar heeft zeer rijke zegen op zijn prediking gekend, omdat hij Gods woord het volle pond gaf en echt serieus nam.merel schreef: ↑31 dec 2025, 12:10Daarnaast is preken met diepgang niet voorbehouden aan de rechterzijde van de gezindte.Tiberius schreef: ↑31 dec 2025, 11:58Dat krijg je zeker niet door diepgang uit de preekvoorbereiding weg te halen.Johann Gottfried Walther schreef: ↑31 dec 2025, 11:55 Nou wat meer diepgang in de prediking zeker in de linkerflank van de CGK is zeer welkom.
En ja, ik weet dat jij vele oppervlakkige preken waardeert, die discussie hebben we gehad.
Nare sneer inderdaad.merel schreef: ↑31 dec 2025, 13:24Waar is die laatste opmerking nu voor nodig?Johann Gottfried Walther schreef: ↑31 dec 2025, 12:15Paulus was geen groot spreker, maar heeft zeer rijke zegen op zijn prediking gekend, omdat hij Gods woord het volle pond gaf en echt serieus nam.
'k Vind het overigens knap om zo voor Paulus te kunnen spreken.
Zelf denk ik dat Paulus vooral zo heeft kunnen spreken en met zegen heeft kunnen werken vanwege zijn zitten aan de voeten van Gamaliël. Maar dat zal ik wel bij anderen hebben gelezen of gehoord.
Sorry, ik vind dit echt kletskoek. Wat denk je dat een predikant na 2000 jaar exegese nog kan toevoegen?Johann Gottfried Walther schreef: ↑31 dec 2025, 11:36 Lezen van andere preken en meditaties om een preek te maken, is juist ten zeerste af te raden.
Onzin controleren of je niets vergeten bent...
En die diepe gedachten komen uit de lucht vallen?Johann Gottfried Walther schreef: ↑31 dec 2025, 12:13
Ik sta juist voor diepgang in de voorbereiding, GODS WOORD moet het volle pond krijgen niet preken en meditaties van anderen,
Ik schreef al:Ambtenaar schreef: ↑31 dec 2025, 15:25En die diepe gedachten komen uit de lucht vallen?Johann Gottfried Walther schreef: ↑31 dec 2025, 12:13
Ik sta juist voor diepgang in de voorbereiding, GODS WOORD moet het volle pond krijgen niet preken en meditaties van anderen,
"In gebed en meditatie worstelen en zoeken. Naar de leiding van God de Heilige Geest wandelen.
Zoeken wat zijn zin en mening is."