Materialisme

Kaw
Contacteer:

Materialisme

Bericht door Kaw »

Het verbaast mij al mijn hele leven dat er nauwelijks vermanend gesproken wordt over materialisme terwijl:

Math. 6:
19 Vergadert u geen schatten op de aarde, waar ze de mot en de roest verderft, en waar de dieven doorgraven en stelen;
20 Maar vergadert u schatten in den hemel, waar ze noch mot noch roest verderft, en waar de dieven niet doorgraven noch stelen;
21 Want waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn.
...
24 Niemand kan twee heren dienen; want of hij zal den enen haten en den anderen liefhebben, of hij zal den enen aanhangen en den anderen verachten; gij kunt niet God dienen en den Mammon.
25 Daarom zeg Ik u: Zijt niet bezorgd voor uw leven, wat gij eten, en wat gij drinken zult; noch voor uw lichaam, waarmede gij u kleden zult; is het leven niet meer dan het voedsel, en het lichaam dan de kleding?
26 Aanziet de vogelen des hemels, dat zij niet zaaien, noch maaien, noch verzamelen in de schuren; en uw hemelse Vader voedt [nochtans] dezelve; gaat gij dezelve niet [zeer] veel te boven?
27 Wie toch van u kan, met bezorgd te zijn, een el tot zijn lengte toedoen
28 En wat zijt gij bezorgd voor de kleding? Aanmerkt de lelien des velds, hoe zij wassen; zij arbeiden niet, en spinnen niet;
29 En Ik zeg u, dat ook Salomo, in al zijn heerlijkheid, niet is bekleed geweest, gelijk een van deze.
30 Indien nu God het gras des velds, dat heden is, en morgen in den oven geworpen wordt, alzo bekleedt, zal Hij u niet veel meer [kleden], gij kleingelovigen?
31 Daarom zijt niet bezorgd, zeggende: Wat zullen wij eten, of wat zullen wij drinken, of waarmede zullen wij ons kleden?
32 Want al deze dingen zoeken de heidenen; want uw hemelse Vader weet, dat gij al deze dingen behoeft.
33 Maar zoekt eerst het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden.

Math. 10:
9 Verkrijgt u noch goud, noch zilver, noch koper [geld] in uw gordels;
10 Noch male tot den weg, noch twee rokken, noch schoenen, noch staf; want de arbeider is zijn voedsel waardig.

Math. 19:
20 De jongeling zeide tot Hem: Al deze dingen heb ik onderhouden van mijn jonkheid af; wat ontbreekt mij nog
21 Jezus zeide tot hem: Zo gij wilt volmaakt zijn, ga heen, verkoop wat gij hebt, en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in de hemel; en kom herwaarts, volg Mij.
22 Als nu de jongeling dit woord hoorde, ging hij bedroefd weg; want hij had vele goederen.
23 En Jezus zeide tot Zijn discipelen: Voorwaar, Ik zeg u, dat een rijke bezwaarlijk in het Koninkrijk der hemelen zal ingaan.
24 En wederom zeg Ik u: Het is lichter, dat een kemel ga door het oog van een naald, dan dat een rijke inga in het Koninkrijk Gods.

En dat is alleen nog maar Mattheus.

Ik denk dat heel wat onbekeerden zich van Christus af kunnen houden omdat ze ogenschijnlijk wel zonder God kunnen. Het gaat prima in hun leven. Daarnaast zie ik duidelijk dat bekeerde mensen vaak een gebeurtenis in hun leven hebben gehad die hun uit die valse roes hebben gehaald.

Ik maak me er eigenlijk vaak best wel zorgen om. Hoeveel mensen leven in feite niet voor stomme spulletjes en kleding? Zelfs in mijn directe omgeving... Zelfs je levensgeluk wordt er aan afgemeten. Ik weet dat veel diaconieen de grootste moeite hebben om heel veel mensen met een tophypotheek en maximale leningen weer tot een normaal leven te krijgen. Zulke informatie komt niet zo vaak naar buiten, maar het komt veel vaker voor dan je zou denken. Natuurlijk verschilt dit wel per gemeente, maar het is een landelijke trent om je zo diep mogelijk in de schulden te steken en de kerkmensen blijven daar helaas niet vreemd van. En dat enkel voor de spulletjes en die auto die drie maanden nieuwer is als die van de buurman. In de kerk kijk je naar mensen die per persoon een halve maandloon aan kleding aan hebben en beginnen achterom te kijken en te fluisteren wanneer er een hopeloos geval binnen komt, of juist wanneer een concurrent ze toch weer heeft afgetroeft. Als je thuis komt wordt niet de preek besproken, maar de kleding van de kerkgangers. Vervolgens pak je een reformatorisch blad, maar dat brengt ook geen uitkomt. De reformatorische bladen staan vol met materialistische waanzin en de 1ne advertentie beloofd nog duurdere merken dan de andere. Je hebt zelfs hele katerns over het onderwerp kleding of auto's. Stelletjes die willen trouwen weten vaak niet hoe ze het geld bij elkaar moeten krijgen om een KOOPhuis te krijgen (huren is voor de achterbuurt), het volledig "smaak- en stijlvol" in te richten en daarnaast uiteraard nog een bruiloft te doen die net weer ff verder moet gaan dan de vorige. Vaak is deze drang verbonden aan de onvermijdelijke tophypotheek, gebasseerd op 2 lonen en zonder aflossing. Als het ten sprake komt, dan was het wel op 2 lonen gebasseerd, maar het kon ook wel op 1 loon volgens de bank. En niet aflossen is belastingtechnisch slimmer. De kerken krijgen steeds minder giften en dat ligt aan de economie. Op vakantie gaan is werelds en geldverspilling, maar ik kan voor het gemiddelde mantelpakje in de kerk zeker 2 weken riant op vakantie. Zelfs het koopgedrag van de levensmiddelen moet boven gemiddeld zijn. Ja, je komt een hoop reformatorischen tegen bij de Aldi, maar gek genoeg vaak alleen bij de Aldi verderop en niet bij de Aldi in hun eigen stad. Dit alles moet natuurlijk wel gefinancieerd worden, maar gelukkig zegent God ons zodat we ons kapitalisme uit kunnen leven...
memento

Bericht door memento »

Het materialisme is een grote kwaal voor ons christenen. Ja, het komt voort uit een te weinig gericht zijn op het eeuwige, en veels te veel op dit tijdelijke, met al haar genietingen.

De wereld ziet het, en lacht, en denkt: ze zijn precies zoals wij, eten, drinken en vrolijk zijn is het enige wat telt, ze leven t alleen anders uit...
rekcor

Bericht door rekcor »

Memento schreef:Ja, het komt voort uit een te weinig gericht zijn op het eeuwige, en veels te veel op dit tijdelijke, met al haar genietingen.
Ik zou het anders zeggen:

Mensen die door en voor God leven, hechten geen waarde aan het materiele. Het kan ze simpelweg gestolen worden. Dat wil echter niet zeggen dat ze niet genieten van materiele zaken. Ze genieten wel degelijk, omdat ze weten dat God het is die in alles - dus ook in het stoffelijke - voor hen zorgt.

In jouw formulering bespeur ik namelijk een (Platonische) neiging om het aardse af te zetten tegen het geestelijke.
memento

Bericht door memento »

rekcor schreef:
Memento schreef:Ja, het komt voort uit een te weinig gericht zijn op het eeuwige, en veels te veel op dit tijdelijke, met al haar genietingen.
Ik zou het anders zeggen:

Mensen die door en voor God leven, hechten geen waarde aan het materiele. Het kan ze simpelweg gestolen worden. Dat wil echter niet zeggen dat ze niet genieten van materiele zaken. Ze genieten wel degelijk, omdat ze weten dat God het is die in alles - dus ook in het stoffelijke - voor hen zorgt.

In jouw formulering bespeur ik namelijk een (Platonische) neiging om het aardse af te zetten tegen het geestelijke.
Ik zeg niet dat genieten niet mag. Ik zeg wél dat op genieten gericht zijn, ipv op het hemelse, verkeerd is. Genieten kan en mag niet ons doel zijn in dit leven, hóger dan het dienen van God.
Barryvrouw

Re: Materialisme

Bericht door Barryvrouw »

Kaw schreef: Ja, je komt een hoop reformatorischen tegen bij de Aldi, maar gek genoeg vaak alleen bij de Aldi verderop en niet bij de Aldi in hun eigen stad.
Wat doe jij bij die Aldi in de stad naast je eigen stad?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Barryvrouw schreef:
Kaw schreef: Ja, je komt een hoop reformatorischen tegen bij de Aldi, maar gek genoeg vaak alleen bij de Aldi verderop en niet bij de Aldi in hun eigen stad.
Verkering?
Barryvrouw

Kaw schreef:
Barryvrouw schreef:
Verkering?
:oops: Oeps :oops:
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Vervolgens pak je een reformatorisch blad, maar dat brengt ook geen uitkomt. De reformatorische bladen staan vol met materialistische waanzin en de 1ne advertentie beloofd nog duurdere merken dan de andere. Je hebt zelfs hele katerns over het onderwerp kleding of auto's.
Tja, dit is een logisch gevolg van vraag - aanbod.
Maar triest is het wel. Ik heb onder andere om deze reden een bekend familie blad niet in huis...
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

OK. Jullie zien dus gevaarlijke en zondige zaken bij anderen. In de openingspost wordt voor de vorm nog wel in de 'we-vorm' geschreven, maar eigenlijk wordt er gewoon 'ze' bedoeld. Niet dan?

Of heb ik het verkeerd en hebben jullie zelf ook last van de zonden van het materialisme?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Barryvrouw

Ben het wel met je eens Kaw dat het af en toe best eens wat minder mag. Dan steek ik de hand in eigen boezem en moet ik heel eerlijk bekennen dat je soms erg makkelijk omgaat met de middelen die je gegeven worden. Later denk je dan wel eens, had ik het maar aan een goed doel gedaan, of iets dergelijks.
Maar aan de andere kant vind ik je stukje ook wat zuur. 'k Weet niet exact waarom, maar ik lees nergens iets waar je het op jezelf betrekt. Hoeft natuurlijk ook niet, maar toch. Het klinkt/leest als ze. En gelukkig hoeven we niet voor de ander verantwoording af te leggen. En alleen voor onze eigen daden.
Wat de een belangrijk vind, is voor de ander weer heel onnut. Ik lees stomme spulletjes, wie bepaalt wat onnodig is en wat nodig? We hebben allemaal zulke andere behoeften.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik heb wel moeite om nuchter te blijven leven. Ik werk nu sommige weken meer dan 60 uur in de week. Ik krijg daardoor hele positieve reacties van mijn omgeving, maar het gevolg is wel dat ik smorgens wakker wordt en aan het werk ga en savonds laat thuis kom en me echt moet bewegen om ff te tandenpoetsen en eventueel te doucen, maar dan plof ik op mijn bed en slaap ik. Bidden? Bijbellezen? Dat schiet er dan vaak bij in en dat vind ik ook een vorm van verkeerde materialisme.

Maar ik hecht me niet aan spullen of geld. Daar heb ik gewoon geen karakter voor. Dat doet me allemaal niets.

Pim,

Wij of zij... Maakt dat dan het ter sprake brengen van dit onderwerp ongeldig?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Barryvrouw schreef:Wat de een belangrijk vind, is voor de ander weer heel onnut. Ik lees stomme spulletjes, wie bepaalt wat onnodig is en wat nodig? We hebben allemaal zulke andere behoeften.
Ik noem maar een paar voorbeelden uit mijn omgeving:
Kiezen voor Wedgewood in plaats van een goedkopere vervanger.
Kiezen voor een dure bestekset in plaats van Sola of iets dergelijks.
Kiezen voor een duur kledingmerk in plaats voor een gemiddeld kledingmerk.
Kiezen voor nieuwe "antieke" meubels in plaats van marktplaats of ikeameubels.
Kiezen voor een nieuwe auto in plaats van een tweedehandse auto.
We hebben het nodig omdat we dat mooier vinden?
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Kaw schreef:Pim,

Het maakt uit hoe je in deze discussie staat. Het risico is dan aanwezig dat je allemaal staat te wijzen naar al die splinters die je bij mensen in de ogen ziet.....

Gaat deze discussie over ZE die zoveel zonden bedrijven, of over WE die zoveel moeite hebben om het hoofd boven water te houden in deze tijd waarin allerlei (im)materiele zaken ons van God, Zijn Woord en Zijn dienst afhouden.
Hartelijke groet,

Pim.

Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Pim schreef:
Kaw schreef:Pim,

Het maakt uit hoe je in deze discussie staat. Het risico is dan aanwezig dat je allemaal staat te wijzen naar al die splinters die je bij mensen in de ogen ziet.....

Gaat deze discussie over ZE die zoveel zonden bedrijven, of over WE die zoveel moeite hebben om het hoofd boven water te houden in deze tijd waarin allerlei (im)materiele zaken ons van God, Zijn Woord en Zijn dienst afhouden.
Mijn grootste punt van kritiek is de aandacht voor materialisme. Bepaalde onderwerpen hoor je elke zondag terug als gevaarlijk en zondig, maar dit onderwerp wordt doodgezwegen. We doen het allemaal, dus we praten er maar niet over ofzo. En anders is er altijd wel een verhaaltje over splinters en balken enzo ;)
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Ik heb helemaal niet de bedoeling discussies dood te slaan of zaken te verzwijgen, maar ik prefereer wel een discussie vanuit het juiste perspectief (dus niet wijzende het vingertje) en niet eentje op het niveau van: 'waarom Wedgewood servies in plaats van goedkoop servies?' Met name als je als vraagsteller dan ook nog zegt dat je een dusdanig karakter hebt dat spullen hem niets doen. Moet iemand anders dan aan jou uitleggen dat bepaalde zaken hun waarde hebben en dat goedkoop wel eens duurkoop kan zijn? Wat kan je dan nog terug zeggen? Moet de volgende dan gaan vragen: 'Kaw, waarom ging je vorig jaar ver op vakantie, in plaats van een weekje naar zeeland?'

Mij lijkt een bezinning op bijvoorbeeld 'hoe om te gaan met tijdelijke (materiele) zaken/zegeningen' meer nut hebben, dan het wijzen naar de advertenties in de Terdege. Dan liggen de standpunten erg voor de hand en de hand hoeft bijna niet in eigen boezem. Maar goed, dat is mijn bescheiden mening. Ik denk namelijk zelfs dat de mensen die naar de Aldi gaan omdat ze anders de boel niet rond krijgen, misschien wel meer met geld bezig (moeten) zijn dan mensen die zich niet zo druk hoeven te maken over de bodem van hun portemonnee en bij Appie Hein hun boodschapjes halen. Daarom is boodschappen doen bij de Aldi voor mij niet zozeer het kenmerk van het vreemdelingschap.
Hartelijke groet,

Pim.

Plaats reactie