Veel Avondmaalgangers in de GerGem
- J.C. Philpot
Re: Veel Avondmaalgangers in de GerGem
Tijdens de 1e eeuw was heel veel riskanter om uit 1 beker te drinken, omdat er toen vrijwel geen medische voorzieningen waren. Ook was er toen nog geen verslavingszorg. En dan zou het in de 21e eeuw met al onze voorzieningen te riskant zijn om de bijbelse richtlijnen te volgen bij het vieren van het Heilig Avondmaal?
Ik denk dat het verschil met de gemeente uit de 1e eeuw, dat de levende gemeente toen rekende met een grote en wonderdoende God, heilig en afhankelijk leefde, en vervuld was van de Heilige Geest. Nu in de 21e eeuw zijn we verlicht, en rederneren we, waarmee we de rede eren in plaats van God.
Dan is de oplossing niet om maar cupjes en limonade te gebruiken, maar dan hebben we bekering nodig.
Ik denk dat het verschil met de gemeente uit de 1e eeuw, dat de levende gemeente toen rekende met een grote en wonderdoende God, heilig en afhankelijk leefde, en vervuld was van de Heilige Geest. Nu in de 21e eeuw zijn we verlicht, en rederneren we, waarmee we de rede eren in plaats van God.
Dan is de oplossing niet om maar cupjes en limonade te gebruiken, maar dan hebben we bekering nodig.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
-
MGG
Het gaat erom dat Jezus iets instelt en dat je dan heel wat vrijmoedigheid moet hebben om het naar eigen inzicht aan te passen. Jezus koos wijn en wist echt wel wat de gevolgen daarvan zijn. Dat telt ook voor het drinken uit 1 beker. Blijkbaar vond Jezus dat belangrijker dan het hygiënische voordeel van ieder een eigen beker.
Een keizersnede valt onder medische zorg dus geen idee hoe jij dit koppelt aan dit onderwerp.
Dus als je aan het Avondmaal geroepen wordt en je hebt coeliakie, zou je niet aan mogen gaan? Omdat er glutenbrood gebroken wordt? Nou ik weet uit ervaring dat dit de Heere niet in de weg staat. En dan zal jij dat waarschijnlijk als heel bevindelijk beschouwen maar op dat moment is het al een groot wonder dat je als onwaardige mag aangaan en het wonder wordt nog groter als je weet dat je er normaal gezien ziek van zou worden. En dat er dan geen ziekte optreedt.DDD schreef: ↑Vandaag, 10:34 Dat zal vast heel bevindelijk zijn en het sluit aan bij ons arglistige hart. Hoe bijzonderder, hoe beter.
Maar dat is lijnrecht in strijd met het duidelijke onderwijs van Jezus, te lezen in de geschiedenis van de verzoeking in de woestijn.
Ik zou zeggen: er staat geschreven, u moet de HEERE, uw God, niet verzoeken.
Het onderwijs van de Heere Jezus: Gij zult den Heere uw God niet verzoeken, staat na aanleiding van de onnodige verzoeking dat de Heere Jezus Zichzelf van de tinne des tempels moest werpen. En daarvan zegt Jezus: er staat geschreven: Gij zult de Heere uw God niet verzoeken.
Maar dit is een instelling van de Heere Jezus Zelf: doe dit tot Mijn gedachtenis. Het gaat in het Heilig Avondmaal ten diepste niet om de avondmaalganger maar om Gods Zelf. Of verzocht Daniel de Heere ook, toen hij aan Gods gebod voldeed en drie maal per dag bad? En de drie mannen, die niet wilden knielen, en daardoor in de oven geworpen werden?
Is de betekenis dan weg als je kiest voor ( bv) glutenvrij brood en alcoholvrije wijn? Ik snap werkelijk deze bezwaren niet.
Natuurlijk wel maar dan maak je dat van tevoren kenbaar en dan wordt daar rekening mee gehouden met het brood en eventueel ook de alcohol.Hoopvol schreef: ↑Vandaag, 14:04Dus als je aan het Avondmaal geroepen wordt en je hebt coeliakie, zou je niet aan mogen gaan? Omdat er glutenbrood gebroken wordt?DDD schreef: ↑Vandaag, 10:34 Dat zal vast heel bevindelijk zijn en het sluit aan bij ons arglistige hart. Hoe bijzonderder, hoe beter.
Maar dat is lijnrecht in strijd met het duidelijke onderwijs van Jezus, te lezen in de geschiedenis van de verzoeking in de woestijn.
Daar is niets mis mee.
Ik ben het eens met DDD, ik weet zeker dat als 1 van de discipelen niet tegen alcohol had gekund of een allergie met gluten had, dat het direct aangepast zou zijn en het niet maar toch doen om het geloof.
Het huidige brood heeft ook weinig te maken met de instelling zelf, dat kan met allerlei soorten brood zijn, glutenvrij, bruin, wit, gedesemd, enzovoorts.
Het is niet voor het eerst dat deze vraag gesteld wordt. In het verleden werd daar behoorlijk pragmatisch mee omgegaan.
Vr. (52) Wat moet zodanig een doen, die ene onverwinnelijke afkeer van Wijn heeft?
Antw. Zulk een, als hij anderszins wel gesteld is, mag daarom niet afblijven, maar kan de Drinkbeker aannemen, en aan de mond brengen, zo verre de reuk van de Wijn hem niet hinderlijk is.
De vermaarde Voetius is van oordeel, dat aan zo iemand een andere drank, die naar de Wijn zweemt [erop lijkt], zou kunnen worden toegediend.
Uit: Johannes Oorman, Korte verklaringe over de formulieren van den H. doop, en het heilig nagtmaal (Groningen, 1721).
Vr. (52) Wat moet zodanig een doen, die ene onverwinnelijke afkeer van Wijn heeft?
Antw. Zulk een, als hij anderszins wel gesteld is, mag daarom niet afblijven, maar kan de Drinkbeker aannemen, en aan de mond brengen, zo verre de reuk van de Wijn hem niet hinderlijk is.
De vermaarde Voetius is van oordeel, dat aan zo iemand een andere drank, die naar de Wijn zweemt [erop lijkt], zou kunnen worden toegediend.
Uit: Johannes Oorman, Korte verklaringe over de formulieren van den H. doop, en het heilig nagtmaal (Groningen, 1721).
-
MGG
Hoe weet jij zo zeker dat Jezus voor een alternatief zou kiezen en niet Zijn macht zou gebruiken om te zorgen dat de middelen zijn discipel niet zou schaden?ejvl schreef: ↑Vandaag, 15:12Natuurlijk wel maar dan maak je dat van tevoren kenbaar en dan wordt daar rekening mee gehouden met het brood en eventueel ook de alcohol.Hoopvol schreef: ↑Vandaag, 14:04Dus als je aan het Avondmaal geroepen wordt en je hebt coeliakie, zou je niet aan mogen gaan? Omdat er glutenbrood gebroken wordt?DDD schreef: ↑Vandaag, 10:34 Dat zal vast heel bevindelijk zijn en het sluit aan bij ons arglistige hart. Hoe bijzonderder, hoe beter.
Daar is niets mis mee.
Ik ben het eens met DDD, ik weet zeker dat als 1 van de discipelen niet tegen alcohol had gekund of een allergie met gluten had, dat het direct aangepast zou zijn en het niet maar toch doen om het geloof.
Het huidige brood heeft ook weinig te maken met de instelling zelf, dat kan met allerlei soorten brood zijn, glutenvrij, bruin, wit, gedesemd, enzovoorts.
De betekenis voor een deel wel. Er zit namelijk symboliek in het ongerezen brood en de wijn (met alcohol). Dus een deel van de symboliek verdwijnt. Wil niet zeggen dat dit per se een probleem is. 'Besprenkeling' (in plaats van onderdompeling) is net zo goed een 'uitkleding' van het oorspronkelijke symbool.
Welke betekenis zit er in gluten en alcohol?rhadders schreef: ↑Vandaag, 17:14
De betekenis voor een deel wel. Er zit namelijk symboliek in het ongerezen brood en de wijn (met alcohol). Dus een deel van de symboliek verdwijnt. Wil niet zeggen dat dit per se een probleem is. 'Besprenkeling' (in plaats van onderdompeling) is net zo goed een 'uitkleding' van het oorspronkelijke symbool.
De betekenis van Alcohol is natuurlijk dat je er dronken van kunt worden. Maar Paulus licht later toe dat dat niet de essentie is, en dat het zelfs helemaal niet goed is als je dronken wordt tijdens het avondmaal. Dus ik begrijp dat bezwaar ook niet zo. De alcohol is echt het punt niet.
En ik altijd maar denken dat Jezus de beker (volgens het formulier 'der dankzegging') aanwijst als verbonden met Zijn bloed.
Er is vanuit het 'vasten motief', nu de Bruidegom er niet bij is, van alles te zeggen voor een onthouding van wijn totdat eens de belegen wijnen tevoorschijn komen.
Er is vanuit het 'vasten motief', nu de Bruidegom er niet bij is, van alles te zeggen voor een onthouding van wijn totdat eens de belegen wijnen tevoorschijn komen.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Ik denk zo, dat het meer belangrijk is dat het 1 brood (dus niet gedeelte gf en gedeelte gewoon brood) en 1 wijn (dus niet gedeelte gewone wijn en gedeelte sap).
Doe dan allen gluten vrij brood, en allen alcohol vrije wijn...
Daarbenevens, dat wij ook door denzelfden Geest onder elkander, als lidmaten van één lichaam, in waarachtige broederlijke liefde verbonden worden; gelijk de heilige apostel spreekt: Eén brood is het, zo zijn wij velen één lichaam; dewijl wij allen ééns broods deelachtig zijn. Want gelijk uit vele graankorrels één meel gemalen en één brood gebakken wordt, en uit vele beziën, samengeperst zijnde, één wijn en drank vliet en zich ondereenvermengt; alzo zullen wij allen, die door het waarachtig geloof Christus ingelijfd zijn, door broederlijke liefde, om Christus onzes lieven Zaligmakers wil, Die ons tevoren zo uitnemend heeft liefgehad, altezamen één lichaam zijn, en zulks niet alleen met woorden, maar ook met de daad jegens elkander bewijzen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Die gedachte wordt ook gesteund door kanttekening 42 bij 1 Korinthe 12:13. 'Dat is, ook het Avondmaal des Heeren, in hetwelk wij allen één drank uit één drinkbeker drinken, vermaant en verbindt ons dat wij alle verdeeldheden vermijdende, naar enigheid staan om een geestelijk lichaam en eensgezind te zijn.' Het is in Nederland overigens vaak de praktijk dat minstens twee bekers worden gebruikt.Bert Mulder schreef: ↑Vandaag, 19:52Ik denk zo, dat het meer belangrijk is dat het 1 brood (dus niet gedeelte gf en gedeelte gewoon brood) en 1 wijn (dus niet gedeelte gewone wijn en gedeelte sap).