Wat doen we vandaag?

Mister
Administrator

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Mister »

MGG schreef: 17 dec 2025, 15:44 Is er de buurt geen grotere kerk beschikbaar? Het is nogal jammer als opa's, oma's broers en zussen niet mogen komen wegens ruimtegebrek.
E zijn rond Kerst zo ontzettend veel vieringen dat eentje minder soms niet erg is...
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Mister schreef: 17 dec 2025, 16:50
MGG schreef: 17 dec 2025, 15:44 Is er de buurt geen grotere kerk beschikbaar? Het is nogal jammer als opa's, oma's broers en zussen niet mogen komen wegens ruimtegebrek.
E zijn rond Kerst zo ontzettend veel vieringen dat eentje minder soms niet erg is...
Van de drie vieringen van mijn kinderen ga ik er naar eentje.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Nee helaas. Het wordt gehouden in de GG en die zit ook naast de school dus dat is wel praktisch. Ik denk dat het qua zitplaatsen incl. de zaal ook wel de grootste kerk is in het dorp.
MGG

Bericht door MGG »

Mister schreef: 17 dec 2025, 16:50
Helemaal mee eens, maar niet mogen is heel wat anders dan aan bijvoorbeeld 2 vieringen genoeg hebben.
aggieoudje

Bericht door aggieoudje »

aggieoudje schreef: 17 dec 2025, 15:09
Henk J schreef: 17 dec 2025, 14:53 En past dat? Bij ons was het vroeger altijd wel passen en meten om iedereen mee te krijgen. Volgens mij 1 persoon per kind op school m.u.v. de kinderen die geen broertje of zusje op school hebben, die mogen dan wel beide ouders meenemen.
Kerk heeft ongeveer 850 zitplaatsen als de galerij open is. Eventueel kan de zaal onder de galerij nog open voor meer zitplaatsen en ten slotte kunnen er ook nog stoelen in de hal. Maar is geen super grote school. Vorige keer waren mijn ouders er en de moeder van mijn schoonzus en ik. Dus 4 extra personen naast mijn broer en schoonzus.
Geen limiet , plek zat gelukkig!
Het ging er prima in. In eerste instantie was de galerij nog niet open maar toen de kerkzaal zo goed als vol was ging alsnog de galerij open en die liep ook nog vol. Heb een hoop opa's en oma's gezien. De kleuters zaten voorin op hun eigen stoeltjes die opgehaald waren op school, groep 3 t/m 8 zaten verdeeld over de 3 vakken in de voorste paar banken Gewoon heerlijk een goed gevulde kerk, kan ik van genieten! En die kinderstemmetjes uit volle borst mee zingen, prachtig! En mijn nichtje heeft netjes opgezegd: Laat ons samen met de wijzen zoeken naar het Koningskind; in het gebed eerbiedig vragen geef mij een hart dat U bemint.

Ze kon het al weken uit haar hoofd op zeggen. Nu stond ze gisteren in het fietsenrek na afloop haar tekst voor het kerstfeest van de zondagschool as woensdag ook weer zo op te zeggen, die kent ze dus ook al uit haar hoofd.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Maanenschijn

Wat doen we vandaag?

Bericht door Maanenschijn »

Vandaag een begrafenis gehad van een oude buurvrouw.

Een vrouw van wie de familie helemaal geseculariseerd is, maar zelf een gelovige vrouw was, haar leven sprak van haar geloof.

Ze ging naar de kerk in ons dorp, een kerkgemeenschap die inmiddels los is geraakt van de gereformeerde leer en allerlei wind van leer toestaat.

In navolging van de oude vrouw was er een dominee die ze kende van vroeger, een predikant die in het verleden in ons dorp heeft gestaan en er voor uit Rijssen is komen rijden.

Indrukwekkend was zijn preek, indrukwekkend zijn waarschuwingen en indrukwekkend zijn oproep tot het dorp en familie om de zonden te laten en (naar aanleiding van psalm 121) als pelgrim op reis te gaan naar Sion. Hoe lang zou het geleden zijn dat in ons dorp de twee wegen zo duidelijk verkondigd zijn? En ook beschamend voor mijzelf. Van de oude vrouw zei hij: ‘Ze was behoudend, rechtzinnig, vast houdend aan het gereformeerde belijden. Ze zocht haar kaars brandend te houden en haar kinderen en kleinkinderen daarin voor te gaan, wetend van een gekruisigde Christus voor haar en daarin gunnend voor de ander’.

Wat is het groot als dat op een begrafenis mag klinken.
Laatst gewijzigd door Maanenschijn op 18 dec 2025, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD

Bericht door DDD »

Dank! Als het via een persoonlijk bericht nog terug te kijken is, dan houd ik mij aanbevolen.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Helaas, er is geen uitzending van.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
merel

Bericht door merel »

Maanenschijn schreef: Gisteren, 21:20 Vandaag een begrafenis gehad van een oude buurvrouw.

Een vrouw van wie de familie helemaal geseculariseerd is, maar zelf een gelovige vrouw was, haar leven sprak van haar geloof.

Ze ging naar de kerk in ons dorp, een kerkgemeenschap die inmiddels los is geraakt van de gereformeerde leer en allerlei wind van leer toestaat.

In navolging van de oude vrouw was er een dominee die ze kende van vroeger, een predikant die in het verleden in ons dorp heeft gestaan en er voor uit Rijssen is komen rijden.

Indrukwekkend was zijn preek, indrukwekkend zijn waarschuwingen en indrukwekkend zijn oproep tot het dorp en familie om de zonden te laten en (naar aanleiding van psalm 121) als pelgrim op reis te gaan naar Sion. Hoe lang zou het gelden zijn dat in ons dorp de twee wegen zo duidelijk verkondigd zijn? En ook beschamend voor mijzelf. Van de oude vrouw zij hij: ‘Ze was behoudend, rechtzinnig, vast houdend aan het gereformeerde belijden. Ze zocht haar kaars brandend te houden en haar kinderen en kleinkinderen daarin voor te gaan, wetend van een gekruisigde Christus voor haar en daarin gunnend voor de ander’.

Ontroerend!
pierre27

Bericht door pierre27 »

merel schreef: Gisteren, 22:05
Maanenschijn schreef: Gisteren, 21:20 Vandaag een begrafenis gehad van een oude buurvrouw.

Indrukwekkend was zijn preek, indrukwekkend zijn waarschuwingen en indrukwekkend zijn oproep tot het dorp en familie om de zonden te laten en (naar aanleiding van psalm 121) als pelgrim op reis te gaan naar Sion. Hoe lang zou het gelden zijn dat in ons dorp de twee wegen zo duidelijk verkondigd zijn? En ook beschamend voor mijzelf. Van de oude vrouw zij hij: ‘Ze was behoudend, rechtzinnig, vast houdend aan het gereformeerde belijden. Ze zocht haar kaars brandend te houden en haar kinderen en kleinkinderen daarin voor te gaan, wetend van een gekruisigde Christus voor haar en daarin gunnend voor de ander’.

Ontroerend!
Absoluut, dit is om stil bij te worden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie