Ik begrijp comrie wel, en ik ben het ook wel ten dele met hem eens.Matthijs schreef:En, zijn we er al over uit als de Heilige Geest onrust werkt ja of nee?
Vanmorgen las ik nog even in het abc des geloofs van Comrie.
a. Dat voor en aleer Jezus Christus van nabij tot een arme verloren zondaar nadert om Zich aan hem in Zijn gunst te ontdekken, en hem tot een gemeenzame oefening des geloofs in een verbondsonderhandeling toe te laten; dat God, door Zijn alwijze regering, bestiering en toelating, beschikt enige zaken of omstandigheden omtrent dat onderwerp, welke hem kwellen, zonder enige rust of vrede toe te laten, een knagende worm gevende, die het sap van alle genoegen en vertroosting wegneemt. Zo was het met de bekeerden op het Pinksterfeest, Hand. 2: 87, hun harten waren doorpriemd. Zo is het met deze vrouw: haar dochter was deerlijk van de duivel bezeten; dit was het, wat deze vrouw dreef en aanzette om naar Christus te gaan; dit maakte haar aanhoudende. Zo is ook Gods weg nog heden ten dage met velen. Hij doet hen onder de roede der verdrukking doorgaan, eer Hij hen onder de liefelijke band van zijn verbond brengt, Ezech. 20: 11, 12.
Hij zendt plagen, oordelen en vele engten, waardoor de consciëntie ontwaakt wordt, en de mens rusteloos en radeloos en hulpeloos gemaakt wordt; zijn gelaat verandert, hij kan niet leven zoals voorheen; daar is inwendig benauwdheid, die de fleur van zijn leven wegneemt, schoon hij dikwijls niet weet, waar het aan schort. Ik geloof, dat velen tot God door deze weg gebracht worden. Leest met een nauwkeurige aandacht, Psalm 107, daar zijn voorbeelden van alle soorten van mensen, uit benauwdheid tot God roepende, die God helpt. Konden kleinen, in wie een beginsel van Gods werk is, ofschoon zij het niet weten, dit opmerken, het zou voor moedeloosheid bewaren; immers het eerste wat de Heilige Geest werkt, is dit; en waar het in waarheid is, zal het ook de Geest verder brengen.
Als ik 'm goed begrijp, dan zegt hij eigenlijk: ken je niets van die kwellende onrust in je, heb je nog nooit de hitte van Gods gramschap voelen branden op je ziel, werp dan vandaag nog maar weg wat je voor bekering hield.
Maar iedereen voelt zich weleens eenzaam. Iedereen voelt zich weleens ellendig. Iedereen is op zoek naar God. Maar niet naar een Zaligmaker. DAt is het grote probleem. Ik ben geen voorstander om bij je zelf de kenmerken te gaan zoeken. Wie weet ben je gewoon gewoon geestelijk niet in orde. Heb je de verschijning van Jezus Christus lief gekregen? zou je zonder Hem niet kunnen leven? Het antwoord daarop maakt het verschil. Bij je zelf is het nooit genoeg. NOOIT!
met je laatste conclusie ben ik het dus niet eens. En naar mijn bescheiden mening zou Comrie dat ook niet zijn. Geloof en bekering is geen vrucht van onze ellende, maar een verdienste van een barmhartige Jezus aan het kruis.