Kinderdoop, 100% naar de Heilige Schrift!
Re: Kinderdoop, 100% naar de Heilige Schrift!
Toepasselijk stukje uit een doopdienst met Dr. R. van Kooten op Evangelie Herauten: https://youtu.be/T1W_nDTmYBk
-
De Rijssenaar
Ja, maar we moeten niet sleutel aan het verbond. Ze gaan verloren om hun ongeloof. Dus de schuld ligt volledig bij deze ongelovigen, en niet omdat het verbond gebrekkig is. God zegt dus dat ons de vergeving van de zonden toekomt en dus ook de wedergeboorte. Hij heeft dat zelf met teken van doop laten zien. Wat wijst op de wedergeboorte.. en als we dat verbond dus aannemen, vertrouwen en geloven dan zijn we in het verbond. En als je God niet vertrouwd, dan loop je int duister en zink je weg in de golven..FlyingEagle schreef: ↑Gisteren, 09:02Merkwaardig dat gesteld wordt dat gedoopte kinderen wedergeboren worden, dat is niet de betekenis van de doop en staat al helemaal niet in de Bijbel. Dus ik snap Job wel als hij zegt dat je van het ene uiterste in het andere valt als je dit zo stelt. In de doop komt God heel dichtbij, Hij zegt dat Hij de Vader van dit kind wil zijn, het is een verbondskind. Maar ook verbondskinderen kunnen verloren gaan, daar is de Bijbel heel duidelijk in. Dus wat geloof jij nu Rijssenaar, zijn het verbondskinderen en worden ze daarom gedoopt of zijn het wedergeboren kinderen?De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 07:57Dat klopt allemaal, maar nou ist evangelie juist dat God het verbond aangaat met de kinderen van de gelovigen.. Zo staat het er in catechismus en Schatboek. Dus dat is dan juist het evangelie, dat God ondanks wat jij allemaal schrijft ons genadig wil zijn!! PrachtigJob schreef: ↑Gisteren, 06:53De Rijssenaar, jouw zoekende en onderzoekende houding waardeer ik echt. Tegelijk lijk je, door de prediking in je eigen gemeente met argusogen te volgen, op een glijbaan terecht gekomen te zijn waarop je met hoge snelheid van de waarheid vandaan roetsjt. Gelovige kinderen tot het tegendeel bewezen is, dat is zo tegen Gods Woord in. We liggen dood in zonden en misdaden. Ook de schattige kindjes in hun mooie doopjurk in de armen van hun moeder. We hébben al gekozen en God pertinent geweigerd. Dat God naar dode vijanden vraagt, ze op wil rapen, daarin schittert de genade van de doop. Wanneer je op het spoor komt van: jij moet en kunt beantwoorden, dan komt het wonder van genade aanvaarden aan jouw kant te liggen en die eer geeft de Heere niet aan mensen.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 00:25
Nou, de belofte komt de kinderen toe en daarom geloven we dat. Dus als je dan een baby hebt ga je er vanuit dat hij een kind van God is. En als tie dan niet gelooft of weigert te geloven dan kun je zeggen: hij is geen kind van God.. Tis iemand die het verbond verbroken heeft
(...)
Voor mijn gevoel roetsj ik van een halve waarheid nu naar de hele waarheid…
Heel duidelijk
- FlyingEagle
Ja juist niet sleutelen aan het verbond maar ook niet zeggen dat gedoopte kinderen wedergeboren zijn. Dat zijn ze niet, maar dat kunnen ze wel worden en God zegt tegen hen dat Hij dat wil doen.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 09:37
Ja, maar we moeten niet sleutel aan het verbond. Ze gaan verloren om hun ongeloof. Dus de schuld ligt volledig bij deze ongelovigen, en niet omdat het verbond gebrekkig is. God zegt dus dat ons de vergeving van de zonden toekomt en dus ook de wedergeboorte. Hij heeft dat zelf met teken van doop laten zien. Wat wijst op de wedergeboorte.. en als we dat verbond dus aannemen, vertrouwen en geloven dan zijn we in het verbond. En als je God niet vertrouwd, dan loop je int duister en zink je weg in de golven..
Heel duidelijk
Je laatste zin klopt niet. We nemen geen verbond aan, baby's al helemaal niet. We kunnen wel het verbond verwerpen. Het verbond komt bij God vandaan. Hij verbindt zich aan ons en onze kinderen.
Je moet wel zorgvuldig formuleren anders ga je hele vreemde dingen zeggen.
-
De Rijssenaar
Heb jij zondag 7 of 23 nooit gelezen? We nemen het genadeverbond dus wel aan.. Er is geen andere weg tot zaligheid, dan door het geloof..FlyingEagle schreef: ↑Gisteren, 09:48Ja juist niet sleutelen aan het verbond maar ook niet zeggen dat gedoopte kinderen wedergeboren zijn. Dat zijn ze niet, maar dat kunnen ze wel worden en God zegt tegen hen dat Hij dat wil doen.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 09:37
Ja, maar we moeten niet sleutel aan het verbond. Ze gaan verloren om hun ongeloof. Dus de schuld ligt volledig bij deze ongelovigen, en niet omdat het verbond gebrekkig is. God zegt dus dat ons de vergeving van de zonden toekomt en dus ook de wedergeboorte. Hij heeft dat zelf met teken van doop laten zien. Wat wijst op de wedergeboorte.. en als we dat verbond dus aannemen, vertrouwen en geloven dan zijn we in het verbond. En als je God niet vertrouwd, dan loop je int duister en zink je weg in de golven..
Heel duidelijk
Je laatste zin klopt niet. We nemen geen verbond aan, baby's al helemaal niet. We kunnen wel het verbond verwerpen. Het verbond komt bij God vandaan. Hij verbindt zich aan ons en onze kinderen.
Worden dan alle mensen wederom door Christus zalig, gelijk zij door Adam zijn verdoemd geworden?
Neen zij, maar alleen degenen, die Hem door een waar geloof worden ingelijfd en al Zijn weldaden aannemen.
Wat is een waar geloof?
Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, dat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft, a
maar ook een vast vertrouwen, hetwelk de Heilige Geest c door het Evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid e
van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil.
In het nieuwe verbond is God niet meer 'afhankelijk' van ons geloof. Want in het nieuwe verbond gééft Hij dat geloof. Daarom kun je pas zeggen in het (nieuwe) verbond te zijn als je Christus door het geloof aangenomen hebt. Dat geldt uiteraard ook voor een pasgeboren kind. Het zal toch bij het opgroeien zélf tot geloof moeten komen. Wat er gebeurt met een jong kind als het sterft, weten we niet. Dat moeten we aan God overlaten, want de Schrift zwijgt daarover.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 09:37 Ja, maar we moeten niet sleutel aan het verbond. Ze gaan verloren om hun ongeloof. Dus de schuld ligt volledig bij deze ongelovigen, en niet omdat het verbond gebrekkig is. God zegt dus dat ons de vergeving van de zonden toekomt en dus ook de wedergeboorte. Hij heeft dat zelf met teken van doop laten zien. Wat wijst op de wedergeboorte.. en als we dat verbond dus aannemen, vertrouwen en geloven dan zijn we in het verbond. En als je God niet vertrouwd, dan loop je int duister en zink je weg in de golven..
Heel duidelijk
-
De Rijssenaar
Je kunt dit alleen in het geloof zeggen. Dus niet zonder geloof, dan ist niet krachtig. Staat ook heel duidelijk in het Schatboek.. Het ware geloof eigent zich die weldaden toe, staat heel duidelijk in catechismus. En nogmaals, eens dat je niet kunt zeggen gedoopt = wedergeboren.. Maar denk ook niet dat dit bedoeld wordt in Schatboek. Je moet het in zn geheel lezen.FlyingEagle schreef: ↑Gisteren, 09:48Ja juist niet sleutelen aan het verbond maar ook niet zeggen dat gedoopte kinderen wedergeboren zijn. Dat zijn ze niet, maar dat kunnen ze wel worden en God zegt tegen hen dat Hij dat wil doen.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 09:37
Heel duidelijk
-
De Rijssenaar
Ja, klopt allemaal. Maar je kunt niet alles altijd benoemen. Catechismus heeft het heel duidelijk over geloof, en dat geeft God uiteraard. Maar hij roept daar wel toe op en wil wel via het geloof dat je tot Hem komt. Dus als je dan hoort over de weldaden, dan geloof je dat...Posthoorn schreef: ↑Gisteren, 10:04In het nieuwe verbond is God niet meer 'afhankelijk' van ons geloof. Want in het nieuwe verbond gééft Hij dat geloof. Daarom kun je pas zeggen in het (nieuwe) verbond te zijn als je Christus door het geloof aangenomen hebt. Dat geldt uiteraard ook voor een pasgeboren kind. Het zal toch bij het opgroeien zélf tot geloof moeten komen. Wat er gebeurt met een jong kind als het sterft, weten we niet. Dat moeten we aan God overlaten, want de Schrift zwijgt daarover.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 09:37 Ja, maar we moeten niet sleutel aan het verbond. Ze gaan verloren om hun ongeloof. Dus de schuld ligt volledig bij deze ongelovigen, en niet omdat het verbond gebrekkig is. God zegt dus dat ons de vergeving van de zonden toekomt en dus ook de wedergeboorte. Hij heeft dat zelf met teken van doop laten zien. Wat wijst op de wedergeboorte.. en als we dat verbond dus aannemen, vertrouwen en geloven dan zijn we in het verbond. En als je God niet vertrouwd, dan loop je int duister en zink je weg in de golven..
Heel duidelijk
- FlyingEagle
Doe eens niet zo onaardig. Ik kan een heel eind met je mee maar je moet wel zorgvuldig blijven. God richt Zijn verbond op, daarom worden onze kinderen gedoopt als teken hiervan. Door het geloof nemen we Christus en al zijn weldaden aan. Ik vind het wat ingewikkeld als je zegt dat we het verbond aannemen, dat lijkt me niet de juiste formulering, in ieder geval niet de juiste volgorde. Wanneer iemand Christus door een waar geloof aanneemt zijn alle weldaden van Christus ook voor hem/haar.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 10:01Heb jij zondag 7 of 23 nooit gelezen? We nemen het genadeverbond dus wel aan.. Er is geen andere weg tot zaligheid, dan door het geloof..FlyingEagle schreef: ↑Gisteren, 09:48Ja juist niet sleutelen aan het verbond maar ook niet zeggen dat gedoopte kinderen wedergeboren zijn. Dat zijn ze niet, maar dat kunnen ze wel worden en God zegt tegen hen dat Hij dat wil doen.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 09:37
Heel duidelijk
Worden dan alle mensen wederom door Christus zalig, gelijk zij door Adam zijn verdoemd geworden?
Neen zij, maar alleen degenen, die Hem door een waar geloof worden ingelijfd en al Zijn weldaden aannemen.
Wat is een waar geloof?
Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, dat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft, a
maar ook een vast vertrouwen, hetwelk de Heilige Geest c door het Evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid e
van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil.
In onderstaande link legt ds. W.C. Meeuse het kort uit zoals ik het bedoel https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/23 ... deverbond/
-
De Rijssenaar
Ja, maar in Schatboek hebben ze het over het verbond en daarmee bedoelen ze het genade verbond… Die komt ook de kinderen toe en daarom dopen we de kinderen omdat hen de genade en vergeving van zonden dus ook toegezegd wordt… Dus het is heel bijbels om te zeggen dat wij dit verbond aannemen, geloven en vertrouwen. Gewoon letterlijk hoe het staat in catechismus, zondag 7 en 23. Helemaal eens dat het genadeverbond dus ook zegt dat wij dit allemaal krijgen, dus dat God hierin de eerste is.. Dus dat zeg ik ook heel de tijd volgens mij.. Dat dat juist het mooie er aan is..FlyingEagle schreef: ↑Gisteren, 10:28Doe eens niet zo onaardig. Ik kan een heel eind met je mee maar je moet wel zorgvuldig blijven. God richt Zijn verbond op, daarom worden onze kinderen gedoopt als teken hiervan. Door het geloof nemen we Christus en al zijn weldaden aan. Ik vind het wat ingewikkeld als je zegt dat we het verbond aannemen, dat lijkt me niet de juiste formulering, in ieder geval niet de juiste volgorde. Wanneer iemand Christus door een waar geloof aanneemt zijn alle weldaden van Christus ook voor hem/haar.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 10:01Heb jij zondag 7 of 23 nooit gelezen? We nemen het genadeverbond dus wel aan.. Er is geen andere weg tot zaligheid, dan door het geloof..FlyingEagle schreef: ↑Gisteren, 09:48Ja juist niet sleutelen aan het verbond maar ook niet zeggen dat gedoopte kinderen wedergeboren zijn. Dat zijn ze niet, maar dat kunnen ze wel worden en God zegt tegen hen dat Hij dat wil doen.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 09:37
Heel duidelijk
Wat is een waar geloof?
In onderstaande link legt ds. W.C. Meeuse het kort uit zoals ik het bedoel https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/23 ... deverbond/
Vroeger zeiden ze vaak dat het erop aankomt dat we Gods genadedeverbond inwilligen en niet verwerpen.
Misschien is vandaag de dag het woord accepteren wel het meest passend om in dit verband te gebruiken.
Als ik ff google op inwilligen en aannemen krijg ik via AI dit voorgeschoteld:
Synoniemen voor "inwilligen" en "aannemen" hangen af van de context, maar veelgebruikte woorden zijn goedkeuren, toestaan, accepteren, aanvaarden en instemmen, met nuanceverschillen zoals bewilligen (vrijwilliger), honoreren (erkennen) of toelaten (geen belemmering opwerpen). Beide werkwoorden draaien om het positief reageren op een verzoek, voorstel of situatie.
Synoniemen voor 'Inwilligen' (een verzoek goedkeuren)
Goedkeuren, toestaan, laten: de meest algemene,.
Bewilligen: vrijwillig instemmen.
Toestemmen: uitdrukkelijk akkoord gaan.
Honoreren: erkennen (vaak financiële verzoeken).
Permitteren, vergunnen: toestemmen dat iets mag.
Synoniemen voor 'Aannemen' (iets accepteren)
Accepteren, aanvaarden: de meest directe synoniemen.
Goedkeuren, instemmen: het positief beoordelen.
Erkennen: bevestigen dat iets zo is.
Omarmen: figuurlijk accepteren.
Misschien is vandaag de dag het woord accepteren wel het meest passend om in dit verband te gebruiken.
Synoniemen voor "inwilligen" en "aannemen" hangen af van de context, maar veelgebruikte woorden zijn goedkeuren, toestaan, accepteren, aanvaarden en instemmen, met nuanceverschillen zoals bewilligen (vrijwilliger), honoreren (erkennen) of toelaten (geen belemmering opwerpen). Beide werkwoorden draaien om het positief reageren op een verzoek, voorstel of situatie.
Laatst gewijzigd door Vrouwke op 17 dec 2025, 11:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Dat laatste snap ik niet helemaal. Horen leidt - helaas - niet altijd tot geloven...De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 10:09 Ja, klopt allemaal. Maar je kunt niet alles altijd benoemen. Catechismus heeft het heel duidelijk over geloof, en dat geeft God uiteraard. Maar hij roept daar wel toe op en wil wel via het geloof dat je tot Hem komt. Dus als je dan hoort over de weldaden, dan geloof je dat...
-
De Rijssenaar
Klopt, en dat ongeloof ligt aan de mens. Dat ligt niet in God. Een onwillig mens kunnen we geen goed woord over spreken.Posthoorn schreef: ↑Gisteren, 10:53Dat laatste snap ik niet helemaal. Horen leidt - helaas - niet altijd tot geloven...De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 10:09 Ja, klopt allemaal. Maar je kunt niet alles altijd benoemen. Catechismus heeft het heel duidelijk over geloof, en dat geeft God uiteraard. Maar hij roept daar wel toe op en wil wel via het geloof dat je tot Hem komt. Dus als je dan hoort over de weldaden, dan geloof je dat...
Blijf maar veel (biddend) lezen in 'het oude goud' Rijssenaar 
Als de Heilige Geest je leidt leer je veel af en leer je veel bij.

Als de Heilige Geest je leidt leer je veel af en leer je veel bij.
-
Geeske_1991
God schenkt het je, of Hij schenkt het je niet. Of je wil accepteren ligt niet aan jou. God maakt de mens gewillig in de weg der bekering.Vrouwke schreef:Vroeger zeiden ze vaak dat het erop aankomt dat we Gods genadedeverbond inwilligen en niet verwerpen.
Kijk Paulus, als hij had kunnen kiezen, had hij tot zijn dood de christenen vervolgd.
Maar God wou dit niet. Hij is het die het willen en het werken in de mens legt.
Daar komt nog geen 1 procent van de mens bijkijken.
Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Vergeet niet dat Christus ons reeds geschonken is in het Woord..!Vrouwke schreef: ↑16 dec 2025, 10:36
Het komt aan op het toeëigenen wat we in Christus hebben.
En daar ligt het werk van Gods Geest in ons achter.
Laatst las ik dit oude boekje waarin dat echt heel helder uitgelegd werd: https://www.hertog.nl/artikel/978949127 ... cht-nemen/
Ik vond het een heel mooi en leerzaam boekje. Dat bij mij maakte dat juist die ene zin uit het doopsformulier ineens op z’n plek viel. Ik bedoel: “ons toeëigenende hetgeen wij in Christus hebben”.
Het is een boekje dat je vrij snel uit hebt want het bevat slechts rond de 80 bladzijden tekst. Maar naar mijn idee is het ieder cent van de € 12,90 meer dan waard.
In zijn schrijven laat Van Emdre tal van andere leraren aan het woord. Ursinus, Olevianus, Avinck, Van der Groe, Á Brakel, Hellenbroek, Wittius, Van Irhoven, Van de Kemp, Van Leeuwarden, Ziegenmeyer, Van Eenhoorn, Themmen, Francken, Vermeer, Elsnerus, Verschuir, Immens, De Leeuw, Appelius, Owen, Hinlopen, Schrader, Clarisse, Koelman.
Laatst gewijzigd door Vrouwke op 17 dec 2025, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.