Veel Avondmaalgangers in de GerGem

Konijntje

Re: Veel Avondmaalgangers in de GerGem

Bericht door Konijntje »

Bert Mulder schreef: 16 dec 2025, 21:01
Konijntje schreef: 16 dec 2025, 20:30
Het is maar net hoeveel je er van drinkt. Daarnaast wordt de een sneller dronken dan de ander.

In ieder geval ligt het niet voor de hand dat in de tijd van de Oudheid er wijnen waren met een alcoholpercentage van 9 procent of hoger. Hoogstwaarschijnlijk zal dat (gezien de wijze van produceren) meer tussen de 1 en 5 procent hebben gelegen. En daar kun je natuurlijk ook dronken van worden.

Uiteindelijk is het met alcohol hetzelfde zoals met andere producten: overdaad schaadt.
Konijntje, ik weet niet waar je die wetenschap van hebt, maar ik maak geregeld wijn, meestal van vruchten zoals bessen, niet van druiven.
Je kunt heel best vruchtenwijn maken, maar druiven is ideal, omdat ze in wezen 'geschapen' zijn om wijn te maken.
Zo kun je ook heel best wijn maken met wilde gist, het is alleen maar dat je niet weet hoe het word, wat smaak betreft.
Normaal als je wijn maakt (met vruchten moet je normaal suiker toevoegen), heb je toch al gauw een alcohol percentage van 9%, of zelfs hoger. Alleen als de wijn in wezen 'mislukt' heb je lage percentages van 3%, die dan ook niet goed houdbaar zijn...

Hier een goed artikel over (wijn)gist (als je engels kunt lezen): https://winemakermag.com/article/758-wi ... cerevisiae.
Lees dit artikel eens:
www.digibron.nl/viewer/collectie/Digibr ... pr20206500

Hierin staat o.a. het volgende:
De Bijbelse wijn bevat niet veel alcohol. De sterkste alcoholische drank in de tijd van het Nieuwe Testament heeft zo’n 11 of 12 procent alcohol, maar drinkers verdunnen die (oude) wijn. Uit Joodse geschriften blijkt dat de drie delen water op één deel wijn normaal was. Dit betekent dat het alcoholgehalte van nieuwtestamentische wijn hooguit 3 procent is. In een tijd waarin water niet goed kan wor-den gezuiverd, is wijn dan ook een gezond alternatief. Niet voor niet geeft Paulus aan Timotheüs het advies nu en dan wat wijn te drinken (1 Timotheüs 5:23). Behalve als drank bij de maaltijd wordt wijn ook gebruikt als ontsmettingsmiddel, zo laat het verhaal van de barmhartige Samaritaan zien.

Overigens heb je een bijzondere hobby. Leuk!
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Konijntje schreef: 16 dec 2025, 21:49

Lees dit artikel eens:

De Bijbelse wijn bevat niet veel alcohol. De sterkste alcoholische drank in de tijd van het Nieuwe Testament heeft zo’n 11 of 12 procent alcohol, maar drinkers verdunnen die (oude) wijn. Uit Joodse geschriften blijkt dat de drie delen water op één deel wijn normaal was. Dit betekent dat het alcoholgehalte van nieuwtestamentische wijn hooguit 3 procent is. In een tijd waarin water niet goed kan wor-den gezuiverd, is wijn dan ook een gezond alternatief. Niet voor niet geeft Paulus aan Timotheüs het advies nu en dan wat wijn te drinken (1 Timotheüs 5:23). Behalve als drank bij de maaltijd wordt wijn ook gebruikt als ontsmettingsmiddel, zo laat het verhaal van de barmhartige Samaritaan zien.

Dat heb ik eerder al aangegeven, zie in deze draad » 13 dec 2025 20:07
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Bert Mulder schreef: 16 dec 2025, 21:59
Konijntje schreef: 16 dec 2025, 21:49

Lees dit artikel eens:

Dat heb ik eerder al aangegeven, zie in deze draad » 13 dec 2025 20:07
Oké, helder. Ik zie overigens dat ik in mijn eerdere post de alcoholpercentages inderdaad verkeerd heb benoemd.

Waar ik op doelde was dat in de Oudheid versterkte dranken niet haalbaar waren, zoals bijvoorbeeld Port.

Afijn, dat zal je ongetwijfeld al weten.
MGG

Bericht door MGG »

zomaar iemand schreef: 16 dec 2025, 18:57
MGG schreef: 12 dec 2025, 22:48
DDD schreef: 12 dec 2025, 22:31 In Pinkster- en baptistische kringen is men van oudsher heel kritisch op alcoholgebruik. Natuurlijk slaat ook daar de verwereldlijking toe. De kerk van de Nazarener: idem.

Ik ben zelf trouwens ook jarenlang principieel geheelonthouder geweest en ook lid van de Christelijke beweging voor drankbestrijding, dan let je er misschien wat meer op.

Maar even voor je beeldvorming, er zijn alleen al meer dan 100.000 Pinkstergelovigen in Nederland. De Kerk van de Nazarener is vrij klein, een stuk of 3000 denk ik, maar Baptisten zijn er ook vrij veel.

Los daarvan zijn er natuurlijk veel kerken die gewoon de optie van alcoholvrij aanbieden, al was het maar om ex-verslaafden niet weer opnieuw de verslaving in te jagen. Wat mij ook niet meer dan normaal lijkt, persoonlijk, want avondmaal vieren kan ook prima met druivensap.
Ging jij toen niet aan het avondmaal of schenken ze bij jullie alcoholvrije wijn? Mijn beeldvorming over de omvang van de groepen hoeft niet bijgesteld te worden.

Zoveel kan, maar Jezus koos wijn. Ik zie het gevaar van een slokje wijn niet, maar misschien onderschat ik de ruggengraat van andere.
Allereerst: ex-verslaafden bestaan niet. Eens een verslaafde is altijd een verslaafde. Het gaat erom hoe lang je clean bent en hoe je dat blijft. Eén slokje wijn/alcohol kan funest zijn voor zo iemand en dat heeft niets met ruggengraat te maken, maar met wat verslaving met zo iemand heeft gedaan en daarom ook terecht wat DDD opmerkt. Dat het Heilig Avondmaal voor zulke mensen ingewikkeld ligt hierom, kan ik mij heel goed voorstellen.
Ik blijf mensen niet als ex-verslaafden zien. Van de oude mensen zijn vele ooit verslaafd geweest aan roken. Ik zie deze mensen niet als ex-verslaafden. Nu ik erover denk zie ik deze mensen als het bewijs dat veel mensen wel hun verslaving doorbreken.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Konijntje schreef: 16 dec 2025, 22:28
Oké, helder. Ik zie overigens dat ik in mijn eerdere post de alcoholpercentages inderdaad verkeerd heb benoemd.

Waar ik op doelde was dat in de Oudheid versterkte dranken niet haalbaar waren, zoals bijvoorbeeld Port.

Afijn, dat zal je ongetwijfeld al weten.
Prima, ik wil ondertussen wel even terugkomen op dat artikel uit digibron 'Van druif tot drank'.
In Jeremia 40:10 krijgen Joden de opdracht om ”wijn” en zomervruchten te verzamelen en in vaten mee te nemen: ”jajin”, het Hebreeuwse woordje voor wijn, heeft ook hier duidelijk de betekenis van druivensap
. zonder pasteuratie begint druivensap van zelf te gisten, en zonder een bepaald alcohol percentage is het niet houdbaar. Dus, Sandor van Leeuwen weet niet waar wij het over heeft.

in Jeremiah 40:10 lees ik 10
En zie, ik woon te Mizpa om te 23staan voor het aangezicht der Chaldeeën, die tot ons zullen komen; gijlieden dan, verzamelt wijn en zomervruchten en olie, en doet ze in uw vaten, en woont in uw steden, die gij hebt 24ingenomen.
dus wijn, niet druivensap.

In Jeremia 48:11
Moab is van zijn jeugd aan 27gerust geweest, en hij heeft op zijn e28heffe stilgelegen, en is van vat in vat niet 29geledigd, en heeft niet gewandeld in gevangenis; daarom is zijn smaak in hem 30gebleven en zijn reuk niet veranderd.
dat gaat natuurlijk over wijn, druivensap heeft geen heffe (gist, of in het Duits 'Heffe') - ook heeft druivensap geen droesem of drap, zoals hij het uitlegd...

Wat betreft het 'slechte', ongezuiverde water uit die tijd, in die tijd was het water veel beter dan nu. Zo zeggen ze ook altijd dat in vroegere eeuwen mensen bier dronken in plaats van water. Om over te lachen, want zonder goed water kun je geen goed bier maken...

Oh, en om te disinfecteren heb je toch veel meer alcohol percentage nodig dan wijn, AI zegt 60% minimaal...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
zomaar iemand

Bericht door zomaar iemand »

Forummer schreef: 16 dec 2025, 19:24
DDD schreef: 12 dec 2025, 22:31 In Pinkster- en baptistische kringen is men van oudsher heel kritisch op alcoholgebruik. Natuurlijk slaat ook daar de verwereldlijking toe. De kerk van de Nazarener: idem.

Ik ben zelf trouwens ook jarenlang principieel geheelonthouder geweest en ook lid van de Christelijke beweging voor drankbestrijding, dan let je er misschien wat meer op.

Maar even voor je beeldvorming, er zijn alleen al meer dan 100.000 Pinkstergelovigen in Nederland. De Kerk van de Nazarener is vrij klein, een stuk of 3000 denk ik, maar Baptisten zijn er ook vrij veel.

Los daarvan zijn er natuurlijk veel kerken die gewoon de optie van alcoholvrij aanbieden, al was het maar om ex-verslaafden niet weer opnieuw de verslaving in te jagen. Wat mij ook niet meer dan normaal lijkt, persoonlijk, want avondmaal vieren kan ook prima met druivensap.
Ging jij toen niet aan het avondmaal of schenken ze bij jullie alcoholvrije wijn? Mijn beeldvorming over de omvang van de groepen hoeft niet bijgesteld te worden.

Zoveel kan, maar Jezus koos wijn. Ik zie het gevaar van een slokje wijn niet, maar misschien onderschat ik de ruggengraat van andere.
Allereerst: ex-verslaafden bestaan niet. Eens een verslaafde is altijd een verslaafde. Het gaat erom hoe lang je clean bent en hoe je dat blijft. Eén slokje wijn/alcohol kan funest zijn voor zo iemand en dat heeft niets met ruggengraat te maken, maar met wat verslaving met zo iemand heeft gedaan en daarom ook terecht wat DDD opmerkt. Dat het Heilig Avondmaal voor zulke mensen ingewikkeld ligt hierom, kan ik mij heel goed voorstellen.
Dan reken je buiten God. Hij kan én wil verslavingen breken, daar kan ik van getuigen en recent hoorde ik ook nog van een verslaving die God verbroken had.
Nee, dat doe ik niet. Dat Hij dat kan en wil is waar, maar de wijze waarop Hij dat doet ligt verschillend. Voor veel verslaafden blijven er de triggers. Daarom moet zo iemand daar wel alert op blijven, want voor terugval is echt heel weinig nodig. Misschien mag je het zo zien, dat net als iemand door God verlost is uit de macht van de zonde, maar toch weer gemakkelijk tot zonde verleid kan worden. Overigens geldt voor alles, hoe dichter we bij/met God leven, hoe minder vat de zonde en de verleidingen op ons hebben.
zomaar iemand

Bericht door zomaar iemand »

MGG schreef: 16 dec 2025, 22:51

Ik blijf mensen niet als ex-verslaafden zien. Van de oude mensen zijn vele ooit verslaafd geweest aan roken. Ik zie deze mensen niet als ex-verslaafden. Nu ik erover denk zie ik deze mensen als het bewijs dat veel mensen wel hun verslaving doorbreken.
Dat snap ik, zo kijk ik er ook naar. Ze zijn gewoon mens, net als ieder ander en zo moet je ze ook benaderen. Dat is wat anders dan het feit dat de meeste 'levenslang' hebben en het bij tijden nog steeds lastig kan zijn. De verslaving mag doorbroken zijn, ze blijven er gevoelig voor. Dat is wat ik tenminste van ervaringsdeskundigen hoor en ook van heel dichtbij heb meegemaakt. Het is wonderlijk te zien hoe God iemand losbreekt van zijn verslaving (o.a. alcohol en met name harddrugs), maar ook welke (levenslange) gevolgen dat voor die persoon heeft. Het is enerzijds confronterend en pijnlijk dan uit zijn mond te horen dat hij voor altijd verslaafd zal zijn, maar anderzijds een wonder te horen en te zien dat God het geeft dat hij inmiddels al bijna 2 jaar clean is.

Maar goed, daar gaat dit topic eigenlijk niet over :)
DDD

Bericht door DDD »

Nou, ik vind dit op een gereformeerd forum toch wel een ding. Wat Forummer zegt, daar heb ik een tijdje over na willen denken, omdat ik het niet zo herken, en dat kan ook aan mij liggen.

Maar de catechismus zegt: dat ook de meest geoefende gelovigen in dit leven maar een klein beginsel van de nieuwe gehoorzaamheid hebben.

En dat waren geen pessimistische mensen. Ze verwachtten veel van God, maar weinig van mensen.

Ik ben natuurlijk bekend met gedachten vooral in bepaalde evangelische kringen dat christenen zondeloos en de zonden overwinnend door het leven gaan, en misschien is dat perspectief soms in de GG wel wat te weinig belicht. Want natuurlijk is het geen normaal uitgangspunt om eindeloos zonden te doen. En mogelijk zullen er mensen zijn die dagen geen zonden doen. Maar wat Forummer zegt, is wel een ander uitgangspunt dan dat van de Catechismus.

Ik denk aan de bijbeltekst: Nu dan, wie meent dat hij staat, moet opletten dat hij niet valt. Dat lijkt me in dit kader een wijzer advies.
Plaats reactie