Maanenschijn schreef: ↑Gisteren, 11:33
De prediking is een belangrijk onderdeel en middel tot bekering en geloof. Bij Uitstek de zondag is daar geschikt voor. Of het aantal diensten bijdraagt aan de kwaliteit is natuurlijk beste een legitieme vraag. Er zijn delen in de wereld waar er één dienst per zondag is, vaak een lange dienst met meerdere preken, afgewisseld met andere liturgische elementen.
Veelal is de invulling van de kerkdiensten ook ontstaand oor praktische overwegingen: de aftand tot de kerk, een stukje omzien naar elkaar (samen eten), de (on)mogelijkheden om elkaar door de week ook te zien. Dat maakt dat de zondag voor een groot deel in het teken staat van prediking, zingen en ontmoeting in de vorm van één lange dienst.
In de Rooms-katholieke traditie zijn er meerdere, vaak korte diensten per week. Kortom: het aantal diensten is vaak ontstaan vanuit een traditie. En dat lijkt mij prima. In Geneve, in de tijd van Calvijn, waren er veel diensten, veelal ook leerdiensten en onderwijs gedurende de week. In de Gereformeerde traditie is dit ontwikkeld naar doorgaans twee diensten per zondag, waarbij de tweede dienst een leerdienst is.
Waar we in deze tijd niet aan ontkomen is een bezinning op de hoeveelheid informatie die tot ons komt. Ik denk dat de docenten hier kunnen beamen dat concentratie en informatieopname door leerlingen negatief beïnvloed worden door het gebruik van social media en een drukke agenda. Dat is voor de oudere generatie niet veel minder. Een herbezinning op deze media, maar ook op het aanbod van informatie (wat een preek in zeker zin ook is) mag daarom best plaats vinden. Naast de herbezinning op ons drukke bestaan. Hoewel ik zelf ervaar hoe lastig het is daarin verandering aan te brengen.
Ik vind het net te makkelijk om te verwijzen naar de tijd van de reformatie en nadere reformatie als bloeitijd van de kerk en dat op te hangen aan het aantal kerkdiensten. Voor gelovigen en zoekende zielen was er niet veel meer dan de wekelijkse diensten. Veel mensen konden niet lezen of hadden de beschikbaarheid over goede onderwijzende boeken. Soms stond De Redelijke Godsdienst van vader Brakel in de kast, maar daar bleef het vaak bij. Als ik nu hoor van een toenemende belangstelling van jeugd voor het geloof is dat niet zelden ingegeven door wat online beschikbaar is of door het meenemen van anderen naar een gebeds- of bijbelstudiegroep.
Ik persoonlijk zou het niet erg vinden om om één dienst te hebben, meerdere preken te horen, afgewisseld met zang en ontmoeting een aantal uren door te brengen en daarna de rust van de zondag te ervaren en tijd te hebben in het gezin en met een goed boek.