MidMid schreef: ↑11 dec 2025, 22:22
BSH schreef: ↑11 dec 2025, 21:57
MidMid schreef: ↑11 dec 2025, 20:16
Er zal straks in de reguliere weg via classes en particuliere synode een vertegenwoordiging naar de synode van Hoogeveen gekozen moeten worden. Wij hopen daar later op terug te komen. Wij dringen er nu reeds op aan dat daartoe, ook in classes waar het normale kerkelijk samenleven geheel is vastgelopen, geen blokkades worden opgeworpen waardoor de kerkelijke weg richting Hoogeveen gefrustreerd raakt. Als roepende kerken zichzelf om welke reden dan ook niet in staat achten een classis bijeen te roepen, laten zij hun opdracht dan zo spoedig mogelijk terugleggen bij het moderamen van de laatstgehouden classisvergadering, zodat dat een andere kerk kan verzoeken de dienst van roepende kerk te verrichten.
Kijk, ik mag dat nieuwe dep. vertegenwoordiging wel...
Ook hun toonzetting?
Ook hun visie op participatie van Rijnsburgers in classicale en synodale vergaderingen?
Yep... ik onderschrijf onderstaande stuk-voor-stuk.
- Er is feitelijk sprake van een scheur in het kerkverband, ondanks dat dit door de regiegroep Rijnsburg c.s. niet zo wordt uitgesproken.
- Deputaten verzetten zich innerlijk tegen een ‘echtscheiding’ van het kerkverband en verlangen naar een gesprek in het licht van Schrift en belijdenis.
- Beide ‘flanken’ dragen schuld aan de huidige situatie.
- Deputaten zetten hun arbeid voort richting de generale synode van Hoogeveen, in de overtuiging dat dáár de CGK kerkordelijk legitiem samenkomen.
- Deputaten roepen de kerken op geen juridische stappen te zetten.
- Kerken moeten de reguliere kerkelijke weg richting Hoogeveen openhouden en als daar bezwaar tegen is hun 'roepende-beurt' laten.
- Ook kerken die het convent bezochten kunnen afgevaardigden leveren, zolang zij deel uitmaken van het kerkverband.
- Kerken kunnen via instructies invloed uitoefenen op de agenda van de synode van Hoogeveen.
- Het hart van het kerkelijk leven ligt in de plaatselijke gemeente; ervaren zegen daar mag bewaren voor interne spanningen.
Je vergeet een belangrijk punt uit de brief:
Ook kerken die het convent bezochten kunnen afgevaardigden leveren, zolang zij deel uitmaken van het kerkverband,
maar zij moeten dan wel de synode van Hoogeveen erkennen als meerdere vergadering.
(Pagina 3, eerste alinea, laatste zin). Dat is precies het punt waar het nu om draait en wat ik in onze classis ook aan de orde zal stellen. Als er vergaderd wordt met volledige of beperkte lastbrieven, erkennen alle afgevaardigden de synode van Hoogeveen als meerdere vergadering? Als dat niet zo is, dan kunnen die betreffende kerken niet meedoen. Deputaten vertegenwoordiging zeggen 'dan wordt het ingewikkeld', dat vertaal ik maar als het is onmogelijk.