Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Vrouwke

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Vrouwke »

Het probleem met het denken à la Geeske, is dat iemand die echt overtuigd is van zijn zonde en schuld, nooit van zichzelf zal durven zeggen dat hij wel genoeg daarvan heeft. En daarom nu (op grond van zijn ellende kennis) recht heeft om tot Christus en Zijn beloften de toevlucht te mogen nemen.

Het zou eerder getuigen van hoogmoed dan van vernedering.

Er is een betere grond nodig om te kunnen geloven.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Zoals één van de predikanten van de GG al eens zei: ware bekommerden kunnen niet buiten/zonder Christus.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
KDD

Bericht door KDD »

Wat ik bij velen mis, ook in de bijdragen van Geeske, is dat de uitverkiezing een troost is, een poort in de muur van onze zonden.
GG links

Bericht door GG links »

KDD schreef: 10 dec 2025, 13:55 Wat ik bij velen mis, ook in de bijdragen van Geeske, is dat de uitverkiezing een troost is, een poort in de muur van onze zonden.
Klopt! Op zichzelf is het feit dat je in een christelijk gezin geboren bent al een vorm van uitverkiezing.

Het grote gevaar is dat je de uitverkiezing en aanbod van genade tegen elkaar uitspeelt.
GG links

Bericht door GG links »

Johann Gottfried Walther schreef: 10 dec 2025, 13:49 Zoals één van de predikanten van de GG al eens zei: ware bekommerden kunnen niet buiten/zonder Christus.
Bestaan er ook onware bekommerden ?
KDD

Bericht door KDD »

GG links schreef: 10 dec 2025, 14:07
Johann Gottfried Walther schreef: 10 dec 2025, 13:49 Zoals één van de predikanten van de GG al eens zei: ware bekommerden kunnen niet buiten/zonder Christus.
Bestaan er ook onware bekommerden ?
Kain, Ezau
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Vrouwke schreef: 10 dec 2025, 12:56
Geeske stelt dat een gevoelige ervaring je zekerheid moet geven over je uitverkiezing. Als je dat stelt, heb je Schrift en belijdenis niet aan je kant.
Niet als je het zo stelt. Maar je kunt pas weten uitverkoren te zijn als je gerechtvaardigd bent. Dat is wel zo. En dat gaat niet buiten je om, dat is ook zo.
Johann Gottfried Walther

De uitverkiezing is een troost voor de gelovigen. Zie bijv. Efeze 1: 1Paulus, een apostel van Jezus Christus door de wil van God, aan de heiligen en gelovigen in Christus Jezus die in Efeze zijn: 2 genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van de Heere Jezus Christus.
3 Gezegend zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus, Die ons gezegend heeft met alle geestelijke zegen in de hemelse gewesten in Christus, omdat Hij ons vóór de grondlegging van de wereld in Hem uitverkoren heeft, opdat wij heilig en smetteloos voor Hem zouden zijn in de liefde.
5 Hij heeft ons voorbestemd om als Zijn kinderen aangenomen te worden, door Jezus Christus, in Zichzelf, overeenkomstig het welbehagen van Zijn wil.

De Bijbel eindigt in de uitverkiezing (die voor de grondlegging der wereld is geschiedt) maar Geeske wil ermee beginnen.

Gelovigen mogen zeker zijn van hun verkiezing, maar ongelovigen kunnen dat niet.

Maar Geeske wil alles kloppend maken, en krijgt haar visie, en uitverkiezing en aanbod van genade en Gods evangelie dat aan alle schepselen verkondigd moet worden niet bij elkaar.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

GG links schreef: 10 dec 2025, 13:45 Dat is geen antwoord op mijn vraag. Als je het met Geeske eens bent dan ben je, in mijn ogen, een hypercalvinist. Daar ben je overigens vrij in om dat te zijn.
In je bericht stel je het hypercalvisme en de opvattingen van Geeske aan elkaar gelijk. Daar geef ik antwoord op. Ik ben geen hypercalvinist en ik geef vervolgens aan hoe ik daarmee omga.
En ik vermoed dat ik helemaal niet vrij ben om een hypercalvinist ze zijn, want jij vind dat een godslasterlijk leer. Dat roept enige zelfreflectie bij mij op, om het zo maar uit te drukken.
Johann Gottfried Walther

Zwitserse theologen op de Synode van 1618-19
Want dewijl Christus die geleden en gestorven is, niet alleen een mens, Heilig, Rechtvaardig, en vrij van alle besmettingen der zonde, maar ook van God geprezen in der Eeuwigheid, met de Vader en met de Heilige Geest, van een en hetzelve onverderfelijk Godlijk Wezen, zo moet Zijn dood en lijden noodzakelijk geweest zijn„ van oneindige waardigheid, zodat alle mensen, indien zij maar met de waren geloof Christus aanhangen, door en om Zijn dood en lijden, in de gunst en genade Gods zouden aangenomen worden, vergeving der zon¬den, gerechtigheid, en het eeuwige leven verkrijgen. Daarom ook de uitverkorenen en verworpenen, het Woord des Evangeliums van de gekruiste Jezus Christus, wordt gepredikt, en allen mensen wordt geboden in Hem te geloven met deze beloftenis, dat alle in Hem gelovende, verzoening met God, vergeving der Zonden, en gerechtigheid verkrijgen en eeuwiglijk zalig worden. .Want uit de Heilige Schrift hebben de recht gevoelende Kerken tot nog toe gelooft en geleerd; al is 't wel zo dat de kracht en waardigheid des doods Christi zo groot is, dat zij genoegzaam is, om allen en iedere mens, al waren er meer dan duizend werelden, met God te verzoenen en hun zonden te boeten; welke ook de oorzaak is waarom het Evangelium allen zonder onderscheid verkoornen en verworpenen gepredikt wordt, en haar alle geboden wordt in Christus te geloven, en dat, de ongelovige om hun ongelovigheid rechtvaardig verdoemt worden, dat nochtans geenszins door dezelve allen mensen met er daad de verlossing, vergeving der zonden en het eeuwige leven verkregen of verworven is.

Engelse theologen op de synode van 1618-19
Bij het 2de Artikel.
In de offerande Christi aanmerken wij twee dingen, de manier van de mensen te roepen tot de dadelijke mededeling dezer offerande, en de vrucht uit de zelve offerande tot de mensen verscheiden toekomende. In deze ver¬dienste des doods Christi wordt gefundeerd de algemene belofte des Evangeliums, na 't welke allen in Christus gelovende de vergeving der zonden en het eeuwig leven met der daad verkrijgen. In de Kerk alwaar na de belofte des Evangeliums de zaligheid allen wordt aange¬boden; is de bediening der genade zodanig dat ze genoegzaam is om alle onboetvaardige en ongelovige te overtuigen, dat zij door hun moedwillige schulden, óf nalatigheid óf verachting des Evangeliums verloren zijn gegaan, en de aangeboden weldaad verloren hebben. Hebreen 2 vers 3. Hoe zullen wij ontvlieden indien wij zo grote zaligheid verzuimen? Om der verachting wil der Zaligheid in de Evangelie aangeboden, worden wij der rechtvaardige straf schuldig. Ergo: zo wordt Zaligheid in de Evangelie aangeboden.

Bij het 3de en 4de Art.
Uit de natuur der aangeboden weldaad, en uit Gods zeer klare woord, moet men oordelen, van die behulpselen der genade, die de mensen gegeven worden, maar niet uit het misbruik of de uitgang. Dewijl dan het Evangelie uit zijn natuur de mensen roept tot boetvaardigheid en zaligheid, dewijl de opwekselen der Goddelijke genade ook daartoe strekken, zo moeten wij niet menen dat God hier iets geveinsdelijk doet; dit bewijzen die ernstige en beweeglijke smekingen, 2 Cor. 5: 2. Vermaningen 2 Cor. 6: 1. Bestraffingen, Gal. 1; 6. Beloften, Openb. 3:3, 20 &c. Indien God niet alle de gene die Hij met deze gave Zijns Woords en Geestes waardig, ernstelijk zou nodigen, tot ernstige bekering, voorwaar zo zou God sommige, die Hij in de Naam Zijns Zoons roept, bedriegen, en de boden der Evangelie belofte, zouden van de geroepene beschuldigt mogen worden, van valse getuigenis gegeven te hebben, en die tot de bekering geroepen zijn, en verzuimen te gehoorzamen, zouden te verontschuldigen wezen. Want die roeping door het Woord en Geest kan men, niet zeggen, dat de mensen zonder onschuld maakt, indien dezelve maar tot den einde aangeboden. wordt, opdat zij de mens zonder onschuld zou maken.

Ds. Ralph Erskine uit zijn preek over 2 Samuël 7:25
Maar ach, is er enig woord voor iemand, die in een heel andere toestand is, die géén verlangen heeft, geen honger, geen dorst heeft; die wel net zoveel gebrek heeft als een verlangende ziel hier, maar geen geestelijk verlangen, zelfs geen begeerte heeft, net zoals de uitgedroogde aarde geen echte dorst kan hebben, maar wel veel wijde spleten heeft?
God zegt: "Ik zal water gieten op de dorstigen, en stromen op het droge; Ik zal Mijn Geest op uw zaad gieten, en Mijn zegen op uw nakomelingen. En zij zullen uitspruiten tussen in het gras, als de wilgen aan de waterbeken." Jesaja 44:3, 4. Hebt u dan geen andere dorst, dan die van de droge aarde en heeft God stromen beloofd? O, pleit dan op Zijn woord en zegt: Heere, doe gelijk Gij gesproken hebt!

Maar is er ook een woord voor mij, die als dorre en onvruchtbare aarde ben, die niets dan doornen en distelen voortbreng en zo ondervind dat deze aarde verwerpelijk is, en nabij de vervloeking en dat mijn einde de verbranding zal zijn? Is dit uw vrees en grote zorg?
Hoort dan dit Woord: "Voor een doorn zal een dennenboom opgaan; voor een distel zal een mirtenboom opgaan; en het zal de Heere wezen tot een Naam, tot een eeuwig teken, dat niet afgesneden zal worden." Jesaja 55:13. "Ik zal hem zijn als een groenende dennenboom; uw vrucht is uit Mij gevonden." Hos. 14:9. Heeft de Heere dit gezegd? Pleit dan op Zijn Woord en zegt: Heere, doe gelijk Gij gesproken hebt!

Maar is er een woord van God dat mij aangaat, die een dwaas en spotter geweest ben; die met alle godsdienst en godzaligheid de spot gedreven heb? Is er voor mij een woord van genade, dat ik mag aangrijpen?
Ja, God zegt: "Gij spotters, die voor u de spotternij begeert, en zotten die de wetenschap haat, keert u tot Mijn bestraffing; ziet, Ik zal Mijn Geest ulieden overvloedig uitstorten; Ik zal Mijn woorden u bekend maken." Spr. 1:22,23. Zegt Hij dit? Pleit dan op Zijn Woord en zegt: O Heere, doe gelijk Gij gesproken hebt!

Maar wat zegt God tot iemand, die een besmet, een verhard, en slecht hart heeft, vol van allerlei kwade en helse gruwelen?
Hij zegt: "Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven. En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen." Ezech. 36:26,27. Wat ook uw kwaal is, Hij heeft gezegd: "Ik ben de Heere, uw Heelmeester." Ex. 15:26. Heeft Hij dit gezegd? Pleit dan op Zijn woord en zegt: Heere, doe gelijk Gij gesproken hebt!

Maar zegt God ook iets tot een ongevoelig schepsel, dat het woord wel hoort, maar zo weinig bewogen wordt als de stenen in de muur? Dat geheel dood is en zich niet meer bewegen kan dan een rotssteen, en net zo weinig leven heeft als een lijk?
God zegt, en o, of Hij het krachtig wilde spreken: "Gij Geest, kom aan van de vier winden, en blaas in deze gedoden, opdat zij levend worden! Ziet, Ik zal uw graven openen, en zal ulieden uit uw graven doen opkomen, o Mijn volk! en Ik zal u brengen in het land Israëls. En gij zult weten, dat Ik de HEERE ben, als Ik uw graven zal hebben geopend, en als Ik u uit uw graven zal hebben doen opkomen, o Mijn volk! En Ik zal Mijn Geest in u geven, en gij zult leven." Ezech. 37:9,12-14. Heeft Hij dit gezegd? Pleit dan op Zijn woord en zegt: Heere, doe gelijk Gij gesproken hebt!

Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

GG links schreef: 10 dec 2025, 13:27

Het gaat voornamelijk om hoe Geeske met de uitverkiezing om gaat en haar visie op of er iets aangeboden wordt of niet.

Ongemak is niet het goede woord. Ik vind het een verderfelijke en God onterende leer.

Het is typisch hypercalvinisme. Wordt denk ik alleen in de GGiN zo gepredikt en in de rechterflank van de GG.

Deel jij haar mening ?
Heb je eigenlijk wel een idee wat er in de GGiN gepreekt wordt? Luister je weleens een dienst in de GGiN?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Bertiel schreef: 10 dec 2025, 13:45 Ik wil het "hoe de Heere normaliter werkt" geen voorwaarde maken. Brakel geeft er helder en bijbels onderwijs over. Daarnaast ben ik vuurbang voor het benadrukken / systematiseren van de ellendekennis. Iemand die "in zijn/haar gemis loopt" kan dat van zichzelf niet inzien. Die hebben we niet aan te zetten om in zichzelf te zoeken, maar om naar Christus te vluchten. Zoals we dat ook te doen hebben bij mensen die zich er helemaal niet mee bezighouden.
Het zou het waard zijn om Brakel nog eens door te lezen. Als ik grasduin door het hoofdstuk 'kentenen van het ware zaligmakende geloof' dan is hij bepaald heel duidelijk in het onderscheiden van wat echte droefheid naar God is en wat niet. Pas in een volgende paragraaf behandelt hij wat het echte aannemen van Jezus is en wat niet.

Het is een bekend pastoraal probleem. Daar ben ik het mee eens. Maar het is wel een probleem dat ik overigens in de verste verte onder de huidige deelnemers aan de discussie niet terugzie.
GG links

Bericht door GG links »

Herman schreef: 10 dec 2025, 14:14
GG links schreef: 10 dec 2025, 13:45 Dat is geen antwoord op mijn vraag. Als je het met Geeske eens bent dan ben je, in mijn ogen, een hypercalvinist. Daar ben je overigens vrij in om dat te zijn.
In je bericht stel je het hypercalvisme en de opvattingen van Geeske aan elkaar gelijk. Daar geef ik antwoord op. Ik ben geen hypercalvinist en ik geef vervolgens aan hoe ik daarmee omga.
En ik vermoed dat ik helemaal niet vrij ben om een hypercalvinist ze zijn, want jij vind dat een godslasterlijk leer. Dat roept enige zelfreflectie bij mij op, om het zo maar uit te drukken.
Ik vind de uitspraken van Geeske het schoolvoorbeeld van hypercalvinsme.
Daarbij moet ik ook eerlijk bekennen dat de standpunten die zij heeft ook bij mij op de achtergrond wel is meespelen. Maar het kan gewoon niet waar zijn. Ik houd onverkort vast aan de welmenendheid (Hij meent het echt !!!) van het evangelie. Daarom vind ik het idd godslasterlijk als je zegt: U zegt het wel maar U meent het niet want U heeft alles besloten bij de uitverkiezing. Ik kan er echt niets anders van maken.

Jouw zin: En ik vermoed dat ik helemaal niet vrij ben om een hypercalvinist ze zijn, want jij vind dat een godslasterlijk leer, begrijp ik even niet.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Herman schreef: 10 dec 2025, 14:25
Bertiel schreef: 10 dec 2025, 13:45 Ik wil het "hoe de Heere normaliter werkt" geen voorwaarde maken. Brakel geeft er helder en bijbels onderwijs over. Daarnaast ben ik vuurbang voor het benadrukken / systematiseren van de ellendekennis. Iemand die "in zijn/haar gemis loopt" kan dat van zichzelf niet inzien. Die hebben we niet aan te zetten om in zichzelf te zoeken, maar om naar Christus te vluchten. Zoals we dat ook te doen hebben bij mensen die zich er helemaal niet mee bezighouden.
Het zou het waard zijn om Brakel nog eens door te lezen. Als ik grasduin door het hoofdstuk 'kentenen van het ware zaligmakende geloof' dan is hij bepaald heel duidelijk in het onderscheiden van wat echte droefheid naar God is en wat niet. Pas in een volgende paragraaf behandelt hij wat het echte aannemen van Jezus is en wat niet.

Het is een bekend pastoraal probleem. Daar ben ik het mee eens. Maar het is wel een probleem dat ik overigens in de verste verte onder de huidige deelnemers aan de discussie niet terugzie.
die laatste zin zou ik maar met uitkijken, zeker vanaf papier, je oordeelt hier al dan niet indirect wel mee!
En bij Brakel verwijs ik me name naar zijn hoofdstuk over de wedergeboort en zijn magistrale brief aan een koopman...
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
GG links

Bericht door GG links »

Hoopvol schreef: 10 dec 2025, 14:22
GG links schreef: 10 dec 2025, 13:27

Het gaat voornamelijk om hoe Geeske met de uitverkiezing om gaat en haar visie op of er iets aangeboden wordt of niet.

Ongemak is niet het goede woord. Ik vind het een verderfelijke en God onterende leer.

Het is typisch hypercalvinisme. Wordt denk ik alleen in de GGiN zo gepredikt en in de rechterflank van de GG.

Deel jij haar mening ?
Heb je eigenlijk wel een idee wat er in de GGiN gepreekt wordt? Luister je weleens een dienst in de GGiN?
Nee ik heb nog nooit een preek van een GGiN dominee gehoord. Ik weet wel wat de theologie is die achter elke preek zit. Daar kan ik mij niet in vinden.
Verder komt Geeske uit de GGiN. Ben jij het niet met haar eens ? Ik probeer even na te gaan of zij voor zichzelf spreekt of dat zij een groep vertegenwoordigd.
Als ik JanRab lees gaan de uitspraken van Geeske ook de de GGiN veel te ver.

Heb jij wel is een preek van ds. Vreugdenhil of ds. Baan gehoord ? Dan kun je toch niet ontkennen dat die anders zijn ?
Plaats reactie