Gebedskring
Re: Gebedskring
https://www.rd.nl/artikel/1130525
„Verwonderd vraag ik mezelf steeds meer af hoe het komt dat onder ons kerkelijke gebedssamenkomsten zo weinig voorkomen”
„Verwonderd vraag ik mezelf steeds meer af hoe het komt dat onder ons kerkelijke gebedssamenkomsten zo weinig voorkomen”
Mooi stukje van ds Pieters eerder in dit topic.rivers schreef: ↑17 mar 2008, 15:41
Dit zegt ds.Pieters er van:
Gebedskringen
In onze tijd ontstaan er ook in ons soort gemeenten gebedskringen. Een jonge lezer vroeg mij hoe ik daar tegenaan kijk. Het is onder ons een vreemd verschijnsel. Maar in de dagen van onze oudvaders was het niet zo vreemd. Ten diepste was het mede de invulling van de gezelschappen, dat men bijeen kwam, niet alleen om samen te spreken over de dingen van God, maar ook en misschien wel vooral: om samen te bidden om de zegen van God.
U denkt misschien dat het vreemde van de hedendaagse gebedskringen is dat niet alleen een voorganger bidt, maar dat ook andere aanwezigen bidden. Dit is toch niet zo vreemd als u denkt, want in oude tijden gebeurde dat ook op de gezelschappen.
Gebedsbijeenkomsten worden in Engeland en Schotland nog regelmatig gehouden, in de kerk van de Mbuma-zending en in de Philpot-gemeenten. En ik mag eerlijk zeggen dat ik het een- en andermaal erg goed heb gehad.
Als de evangelischen dit onder ons niet hadden opgepakt, zouden we er niet zo argwanend tegenover staan. Maar helaas staan wij er nu wel argwanend tegenover, omdat gebedssamenkomsten meestal worden gehouden in evangelische kringen. Maar dit is geen reden om het goede van deze samenkomsten af te keuren. Als er maar een goede invulling aan wordt gegeven, kan het een gezegend middel zijn voor de doorwerking van Gods Koninkrijk.
Zou het zo verkeerd zijn dat jongeren of ouderen of jongeren met ouderen bijeenkomen om Gods Aangezicht te zoeken in het gebed? Om de Heere te smeken om Zijn krachtige genade? Ik dacht het niet. En zijn er een paar vrouwen die bijeenkomen, niet om gezellig koffie te drinken en nog veel minder om over allerlei onbenulligheden te kletsen, maar om de nood van kerk en volk te dragen tot voor de Troon der genade ..., zou dat niet goed zijn? Denk aan de geschiedenis van Handelingen 16: Lydia en enige vrouwen waren in de plaats waar het gebed gewoonlijk geschiedde ...
Daarom, laten we niet om wille van een eventueel misbruik het gebruik verdacht maken, maar laten we om de Geest der genade en der gebeden smeken dat Hij ons leert bidden en in ons de eerbiedige begeerte verwekt om worstelaar te zijn aan de voeten des Heeren!
Ds. W. Pieters
Heel mooi stukje. Waar heb je dat uit?
http://www.omsionswil.nl/index.php?opti ... &Itemid=27
Daar heb ik wel een idee bij. Ik vrees dat dat is omdat sommige ambtsdragers zichzelf als heilsbemiddelaars zien, en niet willen dat er rechtstreeks groepsgewijs de bijbel bestudeerd, laat staan gebeden wordt. Dat bouwt mensen maar op in hun gestalten, en dat mag alleen de dominee zelf.helma schreef: ↑05 dec 2025, 19:44 https://www.rd.nl/artikel/1130525
Maar ik denk niet dat rechtzinnige dominees bezwaren zullen hebben tegen een gebedskring. Hooguit als die heel eenzijdig is in de leer.
Dan zijn ze terug bij af op het reformatorische speelbord.DDD schreef: ↑06 dec 2025, 23:44 Daar heb ik wel een idee bij. Ik vrees dat dat is omdat sommige ambtsdragers zichzelf als heilsbemiddelaars zien, en niet willen dat er rechtstreeks groepsgewijs de bijbel bestudeerd, laat staan gebeden wordt. Dat bouwt mensen maar op in hun gestalten, en dat mag alleen de dominee zelf.
Misschien doordat hardop bidden in gezelschap al bijna verdacht is? Bidden doe je in de stille binnenkamer.helma schreef: ↑05 dec 2025, 19:44 https://www.rd.nl/artikel/1130525
-
Henk J
Dat gebedskringen soms als 'verdacht' worden gezien is me bekend maar hardop bidden wordt meestal wel aangemoedigd toch?
Zelf vind ik het ook een wat lastig punt soms, met jongerenweekenden wel eens meegedaan met een kringgebed. Dan zit je zo met ongeveer 8 mensen bij elkaar en we spraken van tevoren af wie zou beginnen en wie zou eindigen, als je je 'eigen' stukje afrondde gaf je dat aan door amen te zeggen. Mijn ervaring was dat het na twee of drie mensen vooral een herhaling van zeggen werd, zag er persoonlijk niet echt de meerwaarde van in en doordat er nogal veel herhaling optrad vond ik de eerbied wat in het gedrang komen. Maar dat zijn maar wat gedachten van mijn kant, misschien hebben anderen er wel positievere ervaringen mee?
Ds. Mulder wel in ieder geval, gisteren even gelezen in het kerkblad. En inderdaad, Bijbels is er niets tegenin te brengen.
wij hebben maandelijks gebedsgroep met deel van de gemeente. Er zijn drie bidders, die van te voren ook afstemmen wat er gebeden wordt. Het is wel goed dat er wat structuur aan zit.
Het is op zaterdagochtend 7.30, vreselijke tijd, maar je komt er altijd gezegend vandaan.
Het is op zaterdagochtend 7.30, vreselijke tijd, maar je komt er altijd gezegend vandaan.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-
Henk J
Er zijn dus meer mensen dan bidders? En de bidders zijn dan volgens een rooster aan de beurt ofzo?
zeker, er zijn meebidders, en bidders worden vrijwillig gevraagd voor de volgende bijeenkomst. Zit ook een stukje bezinning en zingen bij, als ook een stuk stil gebed en gezamelijk afsluiten met het onze Vader
-
Henk J
Dank voor de verheldering, klinkt als een mooi initiatief. Een goede opzet is denk ik wel belangrijk. Een kringgebed zal met een aantal goede vrienden vast vanzelf en spontaan goed verlopen maar met een wat grotere groep gemeenteleden of andere relatief onbekenden is wat structuur wel noodzakelijk.
Is herhaling verkeerd? Vaak is er sprake van een gezamenlijk verlangen (herleving/bekering) gezamenlijke nood (schuldbelijden, kerkelijke situatie, land en volk)
aanhoudend gebed
-
Henk J
Persoonlijk vond ik het gebed wat aan waarde inboeten als voor de vierde of vijfde keer achter elkaar bepaalde zaken herhaald werden die je zo ongeveer kon voorspellen. Hoewel mijn persoonlijke gebed ook vol herhalingen kan zitten.