Kinderdoop, 100% naar de Heilige Schrift!

Herman
Moderator

Re: Kinderdoop, 100% naar de Heilige Schrift!

Bericht door Herman »

DDD schreef: Vandaag, 10:29 Aangezien zelfs de blinden tasten kunnen, dat de uitleg van ds. Verschuure onzin is.
De wens is de vader van de gedachte. Dominees kleden hun verhaal ongeveer zo in: er staat dit, maar het betekent dat. Omdat ze vanzelf veel gezag hebben vanwege hun uitleg van de bijbel, kunnen ze dit vrij lang volhouden.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Herman schreef: Vandaag, 11:59
DDD schreef: Vandaag, 10:29 Aangezien zelfs de blinden tasten kunnen, dat de uitleg van ds. Verschuure onzin is.
De wens is de vader van de gedachte. Dominees kleden hun verhaal ongeveer zo in: er staat dit, maar het betekent dat. Omdat ze vanzelf veel gezag hebben vanwege hun uitleg van de bijbel, kunnen ze dit vrij lang volhouden.
Zelfs ik heb het door en ik ben geen grote ziener. Ik kom net kijken.. Ik kan wel begrijpend lezen en zie ook dat de GerGem afwijkt van het doopformulier.. Is niet heel moeilijk…

Ze wijken van wel meer dingen af. Catechismus wordt soms ook volledig uit z’n verband gerukt..

Wat me vaak opvalt is dat ze alles vanuit hun eigen bril bekijken en dan de tekst, oft nu uit de bijbel is of belijdenissen, helemaal naar hun hand zetten. Daarna pak je dan de tekst er bij en context en denk je; hoe is het mogelijk dat ze dit gebakken hebben?!
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

De Rijssenaar schreef: Vandaag, 12:12
Zelfs ik heb het door en ik ben geen grote ziener. Ik kom net kijken.. Ik kan wel begrijpend lezen en zie ook dat de GerGem afwijkt van het doopformulier.. Is niet heel moeilijk…

Ze wijken van wel meer dingen af. Catechismus wordt soms ook volledig uit z’n verband gerukt..

Wat me vaak opvalt is dat ze alles vanuit hun eigen bril bekijken en dan de tekst, oft nu uit de bijbel is of belijdenissen, helemaal naar hun hand zetten. Daarna pak je dan de tekst er bij en context en denk je; hoe is het mogelijk dat ze dit gebakken hebben?!
Jij zit in een kritische omgeving, zoals hier, en gebruikt andere bronnen. Maar het gemiddelde gemeentelid van jouw leeftijd neemt vooral de boodschap van de dominee op zondag voor waar aan en dat is op zich een heel mooi principe. Als de wil om door te vragen er niet is, dan kan kan je deze theologische afwijkingen heel lang volhouden.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Ja, daar heb je wel beetje gelijk in. Ik ken weinig mensen van mijn leeftijd die hier op een forum zitten.. Zou wel verstandig zijn, want dan leer je ook kritisch denken. Kritisch naar jezelf en naar anderen.

Ik denk dat er heel veel mensen van mijn leeftijd er niet echt mee bezig zijn. Ze zijn gewoon druk met andere dingen. Dat is de grootste groep.. Die hebben het op zich wel prima in gergem, hebben soms alleen wat kritiek waarom bepaalde dingen niet mogen. Over telefoongebruik, kijkgedrag, kleding etc.. Maar deze mensen zijn verder niet echt met het geloof bezig.

Dan heb je nog een kleine groep die gewoon heel trouw is aan de dominee. De dominee is heel belangrijk. Ze willen geen negatief woord horen. Tis meer onze kerk, onze dominee, onze regels versus hun kerk, hun dominee en hun regels. Daar zijn ze dan druk mee. Als gesprek wat meer inhoudelijk wordt haken ze af.

Dan heb je nog een kleine groep die wel kritisch is. Deze weten meer, lezen meer, kijken meer, zoals bijvoorbeeld van Geloofstoerusting. Maar dat is dan ook vaak de groep die vragen heeft over hoe je tot geloof komt? Hoe je bekeerd wordt? Enz. Meer ook het persoonlijke
Geeske_1991

Bericht door Geeske_1991 »

De Rijssenaar schreef:

Dat is de euvel.
Ware, door God geroepen knechten, zullen geen eigen interpretatie maken maar spreken door Gods Geest.
Anders gaat het falikant mis

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Refojongere

Bericht door Refojongere »

Posthoorn schreef: Vandaag, 08:36 Klopt ja. Je moet heel veel moeite doen om uit te leggen dat dat níét zo is. Daarom zou er een ander en duidelijker formulier moeten komen.
Nee, dat komt omdat jij stelt dat alleen uitverkorenen en wedergeborenen tot het verbond ziet behoren.
Met die bril op lees je het formulier en loop je vast. Dat ligt aan je bril die wezensvreemd is aan het formulier.
De gedoopte kinderen behoren echter tot het verbond en hebben deel aan de zegeningen tenzij ze niet in Christus blijven (Joh. 15).
Michaels

Bericht door Michaels »

Refojongere schreef: Vandaag, 18:23
Posthoorn schreef: Vandaag, 08:36 Klopt ja. Je moet heel veel moeite doen om uit te leggen dat dat níét zo is. Daarom zou er een ander en duidelijker formulier moeten komen.
Nee, dat komt omdat jij stelt dat alleen uitverkorenen en wedergeborenen tot het verbond ziet behoren.
Met die bril op lees je het formulier en loop je vast. Dat ligt aan je bril die wezensvreemd is aan het formulier.
De gedoopte kinderen behoren echter tot het verbond en hebben deel aan de zegeningen tenzij ze niet in Christus blijven (Joh. 15).
Zou dit formulier duidelijker zijn:

Geliefde gemeente van onze Heere Jezus Christus,

Wij zijn hier samengekomen rondom de heilige doop van een kind. De doop is door de kerk ingesteld als teken en zegel van het genadeverbond. In dit sacrament wordt ons niet iets magisch of automatisch geschonken, maar betuigt en verzegelt God Zijn belofte aan mensen die onder Zijn verbond leven.

De Heilige Schrift leert ons dat wij allen in zonde ontvangen en geboren zijn en daarom aan het oordeel van God onderworpen zijn. Toch heeft God in Zijn genade een verbond opgericht, waarin Hij belooft een God te zijn voor ons en voor onze kinderen. Dit oude verbond door de besnijdenis is vervuld in Jezus Christus, die met Zijn bloed verzoening heeft aangebracht voor de zonden van allen die in Hem geloven.

De doop wijst ons heen naar deze Christus. Het water wast het lichaam, maar het is alleen het bloed van Jezus Christus en het werk van de Heilige Geest dat het hart kan reinigen. Daarom betekent deze doop niet dat dit kind reeds vernieuwd of behouden is, maar dat het wordt geplaatst onder Gods belofte en onder de ernstige roeping om in geloof en gehoorzaamheid voor Hem te leven.

In de doop wordt dit kind ingelijfd in de zichtbare gemeente van Christus. Het wordt afgezonderd van de wereld en krijgt een plaats binnen het verbond dat God met Zijn volk heeft opgericht. Daarmee wordt het geroepen om later persoonlijk te antwoorden op Gods belofte, door geloof in Jezus Christus en een leven tot Zijn eer.

Ouders en gemeente worden er in deze doop aan herinnerd dat dit kind hen niet slechts is toevertrouwd voor dit leven, maar ook met het oog op de eeuwigheid. Daarom zijn zij geroepen om dit kind te onderwijzen in de Heilige Schrift, het evangelie van Jezus Christus voor te leven en het aan te moedigen om zelf de Heere te zoeken.

Nu wil ik u, ouders, enkele vragen voorhouden:

1. Belijdt u dat uw kind, hoewel het geschapen is naar Gods beeld, in zonde ontvangen en geboren is, en daarom vernieuwd moet worden door de Heilige Geest?
2. Belijdt u dat de leer van de Bijbel, zoals die in deze gemeente wordt verkondigd, de ware en volkomen leer van de zaligheid is?
3. Belooft u dit kind naar uw vermogen in deze leer te onderwijzen en voor te leven, en het te begeleiden op de weg van geloof en bekering?

Wat is daarop uw antwoord?

De gemeente wordt eveneens herinnerd aan haar verantwoordelijkheid. Dit kind is niet alleen een kind van deze ouders, maar ook toevertrouwd aan de gemeenschap van Christus. Wanneer de ouders dat niet alleen kunnen, wordt de gemeente geroepen om mee te dragen, mee te bidden en mee te onderwijzen.

Gemeente, wilt u dit kind in uw midden ontvangen, voor het meebidden, meeleven en ondersteunen op de weg die naar Christus leidt?

Zo komt nu dit kind onder het teken van het verbond.

[NAAM], ik doop u in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest.

Amen.

Laten wij samen bidden:

Getrouwe God en Vader,
Wij danken U dat U Uw verbond opricht met mensen en hun kinderen. Wij danken U voor Uw belofte, die vast ligt in Jezus Christus. Wij bidden U: wil dit kind door Uw Heilige Geest leiden, bewaren en vernieuwen. Geef dat het in het oproeien komt in de kennis en liefde van Uw Naam en dat het eens zelf, met een levend geloof, Christus mag belijden.

Zegen de ouders in hun taak, geef hun wijsheid, liefde en volharding. En zegen ook deze gemeente, opdat zij een veilige en geestelijk rijke plaats mag zijn voor allen die U toebehoren.

Dat vragen wij U, niet omdat wij het verdienen, maar alleen uit genade, om Jezus’ wil.

Amen.

..
DDD

Bericht door DDD »

Geeske_1991 schreef: Vandaag, 14:24
De Rijssenaar schreef:

Dat is de euvel.
Ware, door God geroepen knechten, zullen geen eigen interpretatie maken maar spreken door Gods Geest.
Anders gaat het falikant mis

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Onjuist. Juist echt door God geroepen dienaren weten heel goed dat ze er voortdurend zelf tussen zitten. Zo niet, dan ontbreekt in ieder geval zelfkennis. Maar ik vrees dat het nog verder gaat. Want over echte Godskennis zonder echte zelfkennis lees ik niet in de bijbel.
Valcke

Bericht door Valcke »

Michaels schreef: Vandaag, 20:01 Zou dit formulier duidelijker zijn:
Dat gaat in de tweede regel helemaal fout: 'De doop is door de kerk ingesteld'.
Heel droevig.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Valcke schreef: Vandaag, 20:13
Heel droevig.
aan mensen die onder Zijn verbond leven.
Dat moet zijn 'die tot Zijn verbond behoren'... 'die onder Zijn verbond leven is zo vaag...

Verder:
1. mis de noodzaak van wedergeboorte - "zodat wij in het rijk Gods niet kunnen komen, tenzij wij van nieuws geboren worden. Dit leert ons de ondergang en besprenging met het water, waardoor ons de onreinigheid onzer zielen wordt aangewezen; opdat wij vermaand worden, een mishagen aan onszelf te hebben, ons voor God te verootmoedigen, en onze reinigmaking en zaligheid buiten onszelf te zoeken"
2. mis de Drie-Eenheid, en de verzegeling door Vader, Zoon en Heilige Geest
3. mis de vermaning en verplichtigng van nieuwe gehoorzaamheid
4. het gebed tot hun bekering: "wij bidden U, bij uw grondeloze barmhartigheid, dat Gij deze kinderen genadiglijk wilt aanzien, en door uw Heiligen Geest uw Zoon Jezus Christus inlijven; opdat zij met Hem in zijn dood begraven worden, en met Hem mogen opstaan in een nieuw leven; opdat zij hun kruis, Hem dagelijks navolgende, vrolijk dragen mogen, Hem aanhangende met waarachtig geloof, vaste hoop en vurige liefde; opdat zij dit leven (hetwelk toch niet anders is dan een gestadige dood) om uwentwil, getroost, verlaten, en ten laatsten dage voor den rechterstoel van Christus, uw Zoon, zonder verschrikken mogen verschijnen, door Hem, onzen Heere Jezus Christus, uw Zoon, die met U en de Heiligen Geest, één enig God, leeft en regeert in eeuwigheid."

Om maar een paar dingen te noemen.
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 04 dec 2025, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Michaels

Bericht door Michaels »

Valcke schreef: Vandaag, 20:13
Heel droevig.
Dan heb ik voor u / jou ook doopformulier:

Formulier voor de bediening van de Heilige Doop aan kinderen

Geliefde gemeente van onze Heere Jezus Christus,

Wij zijn hier samengekomen tot de bediening van de Heilige Doop aan het kind(eren) van leden van de christelijke gemeente. Opdat deze heilige handeling naar het Woord van God recht verstaan moge worden, zal eerst kort onderwezen worden wat de Heilige Doop is en wat zij voor ons en onze kinderen betekent.

De Heilige Doop is een door God ingesteld teken en zegel van Zijn verbond en belofte. Zij wijst heen naar de afwassing van de zonden door het bloed van Jezus Christus en naar de vernieuwing van het leven door de Heilige Geest. Niet het water zelf reinigt van de zonde, maar alleen het bloed en de Geest van Christus maken rein. De doop is daarom geen oorzaak of bewijs van wedergeboorte, maar een zichtbaar teken en een goddelijke betuiging van Gods beloften aan ons in Christus.

De Heilige Schrift leert ons dat wij allen in zonde ontvangen en geboren zijn en daarom onder het oordeel en de dood liggen. Ook onze kinderen zijn aan deze werkelijkheid onderworpen en dragen de verdorven natuur in zich mee. Daarom hebben ook zij, evenals volwassenen, vergeving van zonden en vernieuwing van het hart nodig. Deze vergeving en deze vernieuwing worden echter niet door de doop verondersteld of automatisch geschonken, maar uitsluitend door het soevereine en genadige werk van God, naar Zijn welbehagen en op Zijn tijd.

Toch heeft God in Zijn goedheid besloten om Zijn verbond niet alleen met gelovigen, maar ook met hun kinderen te bevestigen. Zoals Hij in het Oude Testament Zijn verbond bezegelde door de besnijdenis, zo heeft Hij in het Nieuwe Testament de Heilige Doop in de plaats daarvan ingesteld als teken en zegel van datzelfde verbond.

Daarom worden onze kinderen, hoewel zij het geloof nog niet bewust kunnen belijden, in het midden van de gemeente opgenomen als leden van het verbond. Niet omdat verondersteld wordt dat zij reeds wedergeboren zijn, maar omdat God Zijn beloften uitstrekt tot de gelovigen en hun nageslacht, en hen daarmee oproept om in de weg van geloof en bekering deze beloften persoonlijk te omhelzen.

De doop is dan ook geen bevestiging van een reeds aanwezige wedergeboorte, maar een plechtige verzekering dat God bereid is te werken wat Hij belooft, namelijk vergeving van zonden en vernieuwing van het leven, aan allen die zich in waar geloof tot Christus wenden.

De doop legt daarom ook een ernstige roeping op, zowel aan de ouders als aan het gedoopte kind: om te leven in een nieuw gehoorzaam leven, om de Heere te zoeken, en om Zijn verbond niet te verachten, maar het in geloof te aanvaarden.

Aangezien dan de Heilige Doop een teken en zegel is van Gods verbond en belofte, moeten wij deze niet losmaken van het leven van geloof en bekering, maar haar verstaan als een voortdurende oproep tot wandel in nieuwheid van leven.

Daarom zullen wij nu eerst de ouders ondervragen:

Geliefde ouders, gij hebt verzocht dat uw kind de Heilige Doop zal ontvangen. Zo verneem ik van u, in tegenwoordigheid van God en Zijn gemeente:

1. Belijdt gij dat uw kind, hoewel in zonde ontvangen en geboren, evenzeer onder de belofte van Gods verbond begrepen is, en daarom behoort gedoopt te worden?

2. Belijdt gij dat niet de doop zelf wedergeboorte of zaligheid bewerkt, maar dat uw kind het werk van Christus en de vernieuwing door de Heilige Geest persoonlijk nodig heeft?

3. Belooft gij uw kind, naar uw vermogen, te onderwijzen in de leer van de Heilige Schrift en het op te voeden in de vreze des Heeren, opdat het later zelf deze beloften in waar geloof zal leren kennen en aannemen?

Wat is hierop uw antwoord?

Na bevestigend antwoord:

Zo zal ik u dan dopen in de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.

(Na de doop)

Gemeente, ontvangt dit kind als lid van het verbond, en bidt dat het, op Gods tijd, door het werk van de Heilige Geest tot een levend geloof in Christus moge komen, opdat de beloften die in de doop zijn verzegeld, ook in het leven mogen worden vervuld.

Laat ons bidden.

Eeuwige en barmhartige God en Vader,
Wij danken U dat Gij Uw verbond van genade opricht met gelovigen en hun kinderen. Wij danken U dat Gij in de Heilige Doop Uw belofte hebt verzegeld, niet omdat wij daartoe waardig zijn, maar uit louter genade in Jezus Christus.

Wij bidden U voor dit kind: wil het op Uw tijd wederbaren door Uw Heilige Geest, het ware geloof in het hart werken, het bewaren voor de macht van de zonde, en het leiden in een leven tot Uw eer.

Sterk ook de ouders in hun roeping, opdat zij hun kind mogen onderwijzen in de waarheid en het mogen voorleven wat het betekent om U te volgen.

Dit alles vragen wij niet op grond van een uiterlijke handeling, maar uitsluitend om de verdiensten van onze Heere Jezus Christus.

Amen.
..
DDD

Bericht door DDD »

Dat lijkt me een gereformeerd formulier. Zelf ontworpen, ChatGPT oid of is het een bestaand formulier uit een dienstboek? Dat laatste zou een beetje gek zijn, omdat je dan niet spreekt over 'u dopen'.
Michaels

Bericht door Michaels »

DDD schreef: Vandaag, 20:23 Dat lijkt me een gereformeerd formulier. Zelf ontworpen, ChatGPT oid of is het een bestaand formulier uit een dienstboek? Dat laatste zou een beetje gek zijn, omdat je dan niet spreekt over 'u dopen'.
Sinds enige tijd ben ik bezig met het ontwerpen van een alternatief doopformulier, aangezien het klassieke formulier naar mijn inzicht uiteenlopende theologische vragen oproept, waaronder die welke door Abraham Kuyper naar voren zijn gebracht met betrekking tot de veronderstelde wedergeboorte. De diverse ontwerpen die in dit proces zijn ontstaan, heb ik met behulp van artificiële intelligentie laten synthetiseren tot het ontwerp.
..
Valcke

Bericht door Valcke »

--
Laatst gewijzigd door Valcke op 04 dec 2025, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

Het onderwerp te heilig voor herformulering vanwege de zaken die erin besproken worden? Dat vind ik toch wel al te dol.

Ik vind het een heel goede werkvorm. Ik had eerst het idee dat Michaels uberhaupt niet begreep wat de gereformeerde doopleer is, maar dit lijkt er wel prima op (al zou ik afraden om zoiets met AI te doen, dan is nog onduidelijk of er geen misverstand is).
Plaats reactie