Zie jij alle ex GG'ers die dominee zijn als geroepen predikanten die helaas in een ander kerkverband dienen?DDD schreef: ↑Gisteren, 18:55Natuurlijk. Het is mijns inziens ontzettend jammer dat hij geen predikant is binnen de GG. Maar goed, door een aantal geroepen predikanten te weigeren, kan de GG wel beter zichzelf blijven. Dat is ook de opzet van het hele systeem.huisman schreef: ↑Gisteren, 17:10Maar dit geldt niet voor ds. N.C. Smits? Die hopt van de GG naar de CGK. Echt jullie gebruiken zulke dubbele standaarden dat het gewoon lachwekkend is. De zij-instromers van Rijnsburg mogen niet meedoen en krijgen Huijgen over zich heen maar het artikel van een linkse zij-instromer is opeens geweldig. Gelukkig had ik vandaag geen tijd voor het RF. Heb net even bijgelezen maar zie maar één ding. De loopgraven zijn ingenomen en men schiet vandaar met scherp maar nog vaker met losse flodders.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 13:58Dat is niet triest, ik begrijp echt niet hoe je zoiets kunt zeggen. Voor mij is dat het post-modernisme, we hoppen van kerk naar kerk en als het ons niet bevalt dan gaan we weer ergens anders naar toe. Daartegenover staat dat je trouw bent aan de plek waar de Here je gesteld heeft, lokaal en landelijk.
Andere kerken kunnen wel uit hun evenwicht raken door zulke veranderingen van kerk.
Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
-
MGG
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
-
Refojongere
Je spreekt over vermaan, opvolgen, uiterste consequentie: uiteengaan. Maar wat is dan vermaan 'opvolgen' kerkordelijk gezien. En als dat in de nieuwe constellatie straks niet gebeurt? Oprechte vraag en ik vermoed zo maar dat jij daar ook mee in je maag zit. Ik leef met jullie allen mee en het is echt heel erg dat die scheuring er gaat komen.MidMid schreef: ↑Gisteren, 22:01Ik heb maar even voor jullie gezocht. Tip, kijk even bij de berichten van een persoon en gebruik het zoekvenster links bovenin...Refojongere schreef: ↑Gisteren, 20:53Ik ben ook wel benieuwd naar de mening van MidMid rond gemeenten die homoseksuale praxis toestaan, maar die staat niet in de posting die jij aanhaalt.
viewtopic.php?p=1195437&hilit=homoseksualiteit#p1195437
viewtopic.php?p=1195522#p1195522
Overigens vind ik je toonzetting bijna altijd prettig en in voel herkenning in de posting waar je naar verwijst ook al ben ik het niet eens met loskoppelen v&a en genderdiscussies qua Schriftvisie.
Dat weet ik niet. Ik kan individuele gevallen natuurlijk niet beoordelen, dat lijkt me maar het beste. Maar als uitgangspunt: ja.MGG schreef: ↑Gisteren, 22:24Zie jij alle ex GG'ers die dominee zijn als geroepen predikanten die helaas in een ander kerkverband dienen?DDD schreef: ↑Gisteren, 18:55Natuurlijk. Het is mijns inziens ontzettend jammer dat hij geen predikant is binnen de GG. Maar goed, door een aantal geroepen predikanten te weigeren, kan de GG wel beter zichzelf blijven. Dat is ook de opzet van het hele systeem.huisman schreef: ↑Gisteren, 17:10Maar dit geldt niet voor ds. N.C. Smits? Die hopt van de GG naar de CGK. Echt jullie gebruiken zulke dubbele standaarden dat het gewoon lachwekkend is. De zij-instromers van Rijnsburg mogen niet meedoen en krijgen Huijgen over zich heen maar het artikel van een linkse zij-instromer is opeens geweldig. Gelukkig had ik vandaag geen tijd voor het RF. Heb net even bijgelezen maar zie maar één ding. De loopgraven zijn ingenomen en men schiet vandaar met scherp maar nog vaker met losse flodders.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 13:58
Dat is niet triest, ik begrijp echt niet hoe je zoiets kunt zeggen. Voor mij is dat het post-modernisme, we hoppen van kerk naar kerk en als het ons niet bevalt dan gaan we weer ergens anders naar toe. Daartegenover staat dat je trouw bent aan de plek waar de Here je gesteld heeft, lokaal en landelijk.
Andere kerken kunnen wel uit hun evenwicht raken door zulke veranderingen van kerk.
-
Refojongere
Het is echt heel bijzonder dat in elk topic de GG er weer bijgehaald wordt vroeg of laat.DDD schreef: ↑Gisteren, 22:47Dat weet ik niet. Ik kan individuele gevallen natuurlijk niet beoordelen, dat lijkt me maar het beste. Maar als uitgangspunt: ja.MGG schreef: ↑Gisteren, 22:24Zie jij alle ex GG'ers die dominee zijn als geroepen predikanten die helaas in een ander kerkverband dienen?DDD schreef: ↑Gisteren, 18:55Natuurlijk. Het is mijns inziens ontzettend jammer dat hij geen predikant is binnen de GG. Maar goed, door een aantal geroepen predikanten te weigeren, kan de GG wel beter zichzelf blijven. Dat is ook de opzet van het hele systeem.huisman schreef: ↑Gisteren, 17:10
Maar dit geldt niet voor ds. N.C. Smits? Die hopt van de GG naar de CGK. Echt jullie gebruiken zulke dubbele standaarden dat het gewoon lachwekkend is. De zij-instromers van Rijnsburg mogen niet meedoen en krijgen Huijgen over zich heen maar het artikel van een linkse zij-instromer is opeens geweldig. Gelukkig had ik vandaag geen tijd voor het RF. Heb net even bijgelezen maar zie maar één ding. De loopgraven zijn ingenomen en men schiet vandaar met scherp maar nog vaker met losse flodders.
Maar dan kom je, zij het iets later, op hetzelfde punt als huisman: gemeenten met afwijkende mening op het gebied van homoseksuele praxis die vinden dat ze CGK kunnen blijven, kan je er ook niet uitzetten.MidMid schreef: ↑Gisteren, 22:01Ik heb maar even voor jullie gezocht. Tip, kijk even bij de berichten van een persoon en gebruik het zoekvenster links bovenin...Refojongere schreef: ↑Gisteren, 20:53Ik ben ook wel benieuwd naar de mening van MidMid rond gemeenten die homoseksuale praxis toestaan, maar die staat niet in de posting die jij aanhaalt.
Dus dan kom toch ook jij bij het punt: zelf vertrekken of ook dat gedogen?
Dit heb ik @MidMid ook al eens voorgehouden. Ik ben bang dat het gedogen wordt bij de Hoogeveen groep.BSH schreef: ↑Vandaag, 07:54Maar dan kom je, zij het iets later, op hetzelfde punt als huisman: gemeenten met afwijkende mening op het gebied van homoseksuele praxis die vinden dat ze CGK kunnen blijven, kan je er ook niet uitzetten.MidMid schreef: ↑Gisteren, 22:01Ik heb maar even voor jullie gezocht. Tip, kijk even bij de berichten van een persoon en gebruik het zoekvenster links bovenin...Refojongere schreef: ↑Gisteren, 20:53Ik ben ook wel benieuwd naar de mening van MidMid rond gemeenten die homoseksuale praxis toestaan, maar die staat niet in de posting die jij aanhaalt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Inmiddels is het opiniestuk van KKV overgenomen door het RD:
https://www.rd.nl/artikel/1130353-hopen ... -kerk-zijn
Met hen hoop ik dat de plaatselijke gemeenten niet scheuren. Blij met deze focus.
Met hen hoop ik dat de plaatselijke gemeenten niet scheuren. Blij met deze focus.
Inderdaad, ik ben ook blij met dit perspectief!BSH schreef: ↑Vandaag, 10:02 Inmiddels is het opiniestuk van KKV overgenomen door het RD:
Ik ben benieuwd of @huisman nog één van de scribenten kan overtuigen van zijn mening over dit artikel. Misschien kan hij ons meenemen in zijn gedachtegang?
Nee, dat denk ik niet.BSH schreef: ↑Vandaag, 07:54Maar dan kom je, zij het iets later, op hetzelfde punt als huisman: gemeenten met afwijkende mening op het gebied van homoseksuele praxis die vinden dat ze CGK kunnen blijven, kan je er ook niet uitzetten.MidMid schreef: ↑Gisteren, 22:01Ik heb maar even voor jullie gezocht. Tip, kijk even bij de berichten van een persoon en gebruik het zoekvenster links bovenin...Refojongere schreef: ↑Gisteren, 20:53Ik ben ook wel benieuwd naar de mening van MidMid rond gemeenten die homoseksuale praxis toestaan, maar die staat niet in de posting die jij aanhaalt.
Want dit punt is op de GS nog helemaal niet opgepakt. Er is vooral in het groot gedacht. Hoe je de hele CGK kan herindelen etc.
Ik ben van mening dat als je ooit uiteen gaat dit enkel kan na het bespreken van de rapporten die nu zijn blijven liggen. En wie weet kunnen anderen mij nog overtuigen. Mijn lezen en denken is namelijk beperkt. Daarom zijn er toch juist meerdere vergaderingen? Om met alle heiligen de Schriften te verstaan.
Wat anderen zeggen, ontslaat je niet van een persoonlijke verantwoordelijkheid voor deze dingen. Een verantwoordelijkheid waar iedereen een keer verantwoording voor moet afleggen. En zeggen dat ik niet verantwoordelijk ben omdat anderen ook deze weg zijn ingeslagen is niet te verdedigen. Al deze zaken komen een keer terug. Het is niet even wat we doen - vooral als ambstdrager.MidMid schreef: ↑Vandaag, 13:08
Nee, dat denk ik niet.
Want dit punt is op de GS nog helemaal niet opgepakt. Er is vooral in het groot gedacht. Hoe je de hele CGK kan herindelen etc.
Ik ben van mening dat als je ooit uiteen gaat dit enkel kan na het bespreken van de rapporten die nu zijn blijven liggen. En wie weet kunnen anderen mij nog overtuigen. Mijn lezen en denken is namelijk beperkt. Daarom zijn er toch juist meerdere vergaderingen? Om met alle heiligen de Schriften te verstaan.
Het is een mooie en open houding.MidMid schreef: ↑Vandaag, 13:08 Nee, dat denk ik niet.
Maar tegelijkertijd ietwat onbegrijpelijk.
Sommige zaken hebben zo'n volkomen zekerheid onder ons, dat bij het bevragen ervan toch ergens een kritische geest in je wakker zou moeten maken. Verschuivingen hangen namelijk niet alleen samen met een andere houding ten opzichte van de ethiek, maar ook de Godsleer (meer Barth, minder Calvijn), de positie van het Oude Testament (meer Wellhausen, minder Mozes), de historiciteit van de heilsfeiten (meer vandaag, minder Paulus) enz. Om het nog actueler te maken. Het winnende theologische boek van Sonnevelt over de hel en de verzoening rammelt aan alle kanten, maar blijkbaar is daar een meerderheid van geleerden voor te vinden die dat een prijs waard vind. Als dat een kerkelijk issue wordt, dan ga je toch niet met een meerderheid mee, maar met de opinie die je vandaag al hebt?
Dat hebben we toch gedaan op het thema homoseksualiteit en afgerond in 2016.?MidMid schreef: ↑Vandaag, 13:08Nee, dat denk ik niet.BSH schreef: ↑Vandaag, 07:54Maar dan kom je, zij het iets later, op hetzelfde punt als huisman: gemeenten met afwijkende mening op het gebied van homoseksuele praxis die vinden dat ze CGK kunnen blijven, kan je er ook niet uitzetten.MidMid schreef: ↑Gisteren, 22:01Ik heb maar even voor jullie gezocht. Tip, kijk even bij de berichten van een persoon en gebruik het zoekvenster links bovenin...Refojongere schreef: ↑Gisteren, 20:53
Ik ben ook wel benieuwd naar de mening van MidMid rond gemeenten die homoseksuale praxis toestaan, maar die staat niet in de posting die jij aanhaalt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ja en nee. Het thema is inhoudelijk inderdaad afgerond. Maar wat is blijven liggen en dat weet jij ook, is de vervolgvraag naar wat dit nu concreet betekent in bijv. een classis tegenover een kerkenraad die hiervan afwijkt. Welke instrumenten zijn er dan? Hoe ziet die weg er uit? Dat is een lastig gesprek. Maar de kerk is wel tot dat gesprek geroepen. En dit concrete gesprek is zo niet gevoerd. Er lag wel input van dep. KOKR over de omgang met gemeenten met divergerende besluiten. Daar mijn eigen weg doorzetten of als enige waarheid zien, strijdt voor mij met het principe van het PS-stelsel. Juist om daar helderheid in te krijgen, heb je elkaar nodig.huisman schreef: ↑Vandaag, 14:27Dat hebben we toch gedaan op het thema homoseksualiteit en afgerond in 2016.?MidMid schreef: ↑Vandaag, 13:08Nee, dat denk ik niet.BSH schreef: ↑Vandaag, 07:54Maar dan kom je, zij het iets later, op hetzelfde punt als huisman: gemeenten met afwijkende mening op het gebied van homoseksuele praxis die vinden dat ze CGK kunnen blijven, kan je er ook niet uitzetten.MidMid schreef: ↑Gisteren, 22:01
Ik heb maar even voor jullie gezocht. Tip, kijk even bij de berichten van een persoon en gebruik het zoekvenster links bovenin...
@de rest, Zoals al veel vaker hier door mij gesteld, voel ik mij erg verbonden met de houding van de Christian Reformed Church (CRC) in Noord-Amerika. Daar worden beide thema's niet op één hoop gegooid en onder de - nietszeggende - noemer 'nieuwe hermeneutiek gebracht. Mijn opvatting is dat hermeneutiek in iedere tijd nieuw is. Omdat een veranderde wereld je nu eenmaal nieuwe vragen aan de theologie doet stellen. God werkt ook nog in 2025. Zijn Woord is geen gestolde 'theorie' maar Levende theologie.
Wat ik bedoel te zeggen is dat ik er ernstig mee reken dat mijn verstaan en begrijpen veel tekort schiet. Daarom heb ik mijn broeders en zusters om mij heen blijvend nodig. Om samen te leren. Om mijn stem te laten horen, maar ook om mij te laten corrigeren. Het vrouw en ambt standpunt laat voor mij zien dat zaken die jaar en dag volkomen zekerheid hebben, soms toch erg door de traditie heen gevormd zijn en minder zwart-wit in het Woord gegeven zijn. Hetzelfde geldt rond heel de discussie aangaande geloofsdoop en verbondsdoop. Natuurlijk ontslaat bovenstaande mij niet van mijn persoonlijke verantwoordelijkheid. Maar mijn stem verheffen en absoluut verklaren, daarvoor huiver ik. Het is veel te simpel om te stellen dat ik daarmee zeg dat ik 'niet verantwoordelijk ben omdat anderen ook deze weg zijn ingeslagen'. Hiermee leg je de norm in mijn denken en mijn vinden, maar dat is allemaal secundair. Het gaat erom wat het Woord zegt. Hoe we dat 'samen met al de heiligen verstaan'. Dat is norm en dat alleen. Volgens mij is dat een zeer groot punt van de reformatie.
En dat geldt dan niet enkel de inhoud van een thema, maar ook de omgang met broeders en zusters die hiervan afwijken.
Nieuwe hermeneutiek...MidMid schreef: ↑Vandaag, 14:43Ja en nee. Het thema is inhoudelijk inderdaad afgerond. Maar wat is blijven liggen en dat weet jij ook, is de vervolgvraag naar wat dit nu concreet betekent in bijv. een classis tegenover een kerkenraad die hiervan afwijkt. Welke instrumenten zijn er dan? Hoe ziet die weg er uit? Dat is een lastig gesprek. Maar de kerk is wel tot dat gesprek geroepen. En dit concrete gesprek is zo niet gevoerd. Er lag wel input van dep. KOKR over de omgang met gemeenten met divergerende besluiten. Daar mijn eigen weg doorzetten of als enige waarheid zien, strijdt voor mij met het principe van het PS-stelsel. Juist om daar helderheid in te krijgen, heb je elkaar nodig.huisman schreef: ↑Vandaag, 14:27Dat hebben we toch gedaan op het thema homoseksualiteit en afgerond in 2016.?MidMid schreef: ↑Vandaag, 13:08Nee, dat denk ik niet.BSH schreef: ↑Vandaag, 07:54
Maar dan kom je, zij het iets later, op hetzelfde punt als huisman: gemeenten met afwijkende mening op het gebied van homoseksuele praxis die vinden dat ze CGK kunnen blijven, kan je er ook niet uitzetten.
@de rest, Zoals al veel vaker hier door mij gesteld, voel ik mij erg verbonden met de houding van de Christian Reformed Church (CRC) in Noord-Amerika. Daar worden beide thema's niet op één hoop gegooid en onder de - nietszeggende - noemer 'nieuwe hermeneutiek gebracht. Mijn opvatting is dat hermeneutiek in iedere tijd nieuw is. Omdat een veranderde wereld je nu eenmaal nieuwe vragen aan de theologie doet stellen. God werkt ook nog in 2025. Zijn Woord is geen gestolde 'theorie' maar Levende theologie.
Wat ik bedoel te zeggen is dat ik er ernstig mee reken dat mijn verstaan en begrijpen veel tekort schiet. Daarom heb ik mijn broeders en zusters om mij heen blijvend nodig. Om samen te leren. Om mijn stem te laten horen, maar ook om mij te laten corrigeren. Het vrouw en ambt standpunt laat voor mij zien dat zaken die jaar en dag volkomen zekerheid hebben, soms toch erg door de traditie heen gevormd zijn en minder zwart-wit in het Woord gegeven zijn. Hetzelfde geldt rond heel de discussie aangaande geloofsdoop en verbondsdoop. Natuurlijk ontslaat bovenstaande mij niet van mijn persoonlijke verantwoordelijkheid. Maar mijn stem verheffen en absoluut verklaren, daarvoor huiver ik. Het is veel te simpel om te stellen dat ik daarmee zeg dat ik 'niet verantwoordelijk ben omdat anderen ook deze weg zijn ingeslagen'. Hiermee leg je de norm in mijn denken en mijn vinden, maar dat is allemaal secundair. Het gaat erom wat het Woord zegt. Hoe we dat 'samen met al de heiligen verstaan'. Dat is norm en dat alleen. Volgens mij is dat een zeer groot punt van de reformatie.
En dat geldt dan niet enkel de inhoud van een thema, maar ook de omgang met broeders en zusters die hiervan afwijken.
Blijven praten tot er geen waarheid meer overblijft.