Bijbels of niet?

Plaats reactie

Vinden jullie wat Ds. Smijtegelt hieronder geschreven heeft bijbels of niet?

Peiling loopt tot 15 dec 2025, 13:30

Helemaal volgens de Schriften
14
58%
Waarschuwing tegen klip 1 niet
1
4%
Waarschuwing tegen klip 2 niet
1
4%
Waarschuwing tegen klip 3 niet
4
17%
Waarschuwing tegen klip 4 niet
2
8%
Waarschuwing tegen klip 5 niet
2
8%
 
Totaal aantal stemmen: 24

KDD
Berichten: 2280
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Bijbels of niet?

Bericht door KDD »

ds. Smytegelt schreef:
U zult zeggen: hoe komt het, dat er zoveel aan verbonden is, om behouden en zalig te worden?

Dat is, omdat er zoveel tegenstand is; en omdat er zovele boze en boze vijanden zijn, en omdat er zoveel verleiding van buiten, Ja, zulk een verdorven hart van binnen is, Rom. 7: 21, zegt Paulus: ik vind deze wet in mij, dat, als ik het goede wil, dan ligt het kwaad mij bij; ja, zovele verbergingen van Gods aangezicht zijn er; en zoveel druk en tegenheden, wanneer iemand zijn voet maar zet op de weg naar de hemel, en bovenal door al de klippen die er zijn, waartegen gewaakt moet worden, opdat men daar niet tegen de een of andere klip aanstoot en schipbreuk komt te lijden. Daarom moet men de goede streek houden, en men dient voorzichtig te wandelen. Op dat laatste moeten wij nog een weinig staan.
Wat zijn er al voor klippen, die men mijden moet?
Eerst. De klip van wanhoop. Ach! als men hoort prediken en als men leest in het Woord, daar zien wij het Wezen Gods , dat zulke ontzaglijke eigenschappen heeft. Bezien wij daartegen eens onszelf met het gehele schepsel, hoe ellendig wij allen zijn; hoe lichtelijk zou men stoten en schipbreuk lijden op de klip van wanhoop. Als wij onze grote zonden en onze kleine genade bezien, en dat het in onszelf buiten hoop is, om ooit terecht te komen, daar geraakt een Káin aan verzeild, een Saul, een Judas en meer dergelijke lijden er schipbreuk op.
Ten tweede. De klip van zorgeloosheid. De mens valt doorgaans tot het een uiterste of tot het andere: tot wanhoop vallen er weinigen; maar tot zorgeloosheid zeer velen, die zeggen: beroer mij niet voor de tijd, gelijk die vermeende Samuel eens zei: Waarom hebt u mij onrustig gemaakt? Zei hij tegen Saul, 1 Sam. 28: 15. En gelijk die weduw te Zarfath, zei: Man Gods, zegt ze tegen de profeet: wat heb ik met u te doen? Zijt gij bij mij gekomen, om mijn ongerechtigheid in gedachtenis te brengen? 1 Kon. 17: 18. Daar geraakt er menigeen aan zorgeloosheid verzeild; en zij blijven er aan vast, en gaan er zo mede naar het eeuwige verderf.
Dan is er ten derde de klip van algemene genade. Die daarop verzeilen, gaan bezwangerd met de gedachten, dat God een God is van alle mensen, en dat God niet alleen is een God der Joden, maar ook der Heidenen, die de dood des zondaars niet begeert, gelijk zij zeggen, maar zijn leven.
Ik doe er een vierde klip bij, en dat is de klip van eigen kracht. O, zeggen dezulken, dat iemand niet zalig wordt, dat schort aan Gods genade niet, noch aan de verdiensten van Christus. Hij kan, en wil alle mensen volkomen zalig maken; maar het ligt aan 't gebruik van 's mensen vrije wil. O, als men maar wilde, wij zouden allemaal zalig worden. De Zaligmaker zegt het: Gij wilt niet tot Mij komen, zegt Hij, opdat gij het leven hebt in Mijn Naam, Joh 5: 40.
Ten vijfde. Is er de klip van een vals geloof. O, de zondaar krijgt een gestadig begrip, dat hij geloven moet, en daar gaat hij bouwen op een dood geloof in plaats van te bouwen op een levend geloof, zijn geloof is een geloof met hetwelk hij verloren kan gaan, Jak. 2: 26, Want gelijk het lichaam zonder geest dood is, zo is ook het geloof zonder de werken dood.

De Onderwijzer als een groot Schriftgeleerde zulks ziende, geeft een verstandig bericht aan degenen, die graag naar de hemel zou gaan, en graag zouden zalig worden, ziet gij die klip van wanhoop wel? Zegt hij. U moet niet wanhopen met een kwade, maar met een goede wanhoop. Verslagen mens, o hier is uitkomst tegen de dood.
Dan, zegt hij, ziet gij de klip van zorgeloosheid wel? Daar is niemand ten hemel binnengekomen, of hij kende kommer, zodat hij moest uitschreeuwen, dat het zo bitter was, dat het hem aan het hart raakte.
Dan waarschuwt hij hen tegen de klip van algemene genade. Dan tegen de krachten van de vrije wil. Wij zijn krachteloos; wij kunnen niets doen, wij moeten 't opgeven voor onszelf, en voor alle schepselen; en hij waarschuwt tegen de algemene genade. In Adam zijn wij allemaal verdoemd; maar allen die in Adam verdoemd zijn, zullen niet allen in Christus levend gemaakt worden.
Dan gaat hij onderzoeken naar het waarachtig oprecht geloof. Daar nu staat wat tegenover, en dat gaat hij als een verstandig man ook ontdekken. Daar staat tegenover het vals geloof.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 10697
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Bijbels of niet?

Bericht door J.C. Philpot »

Volledig bijbels.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geeske_1991
Berichten: 293
Lid geworden op: 11 apr 2018, 11:00

Re: Bijbels of niet?

Bericht door Geeske_1991 »

Zeker bijbels.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Geeske_1991
Berichten: 293
Lid geworden op: 11 apr 2018, 11:00

Re: Bijbels of niet?

Bericht door Geeske_1991 »

Vergelijk het stuk met Matthew Maede, de bijna christen ontdekt.

Gezien de meesten tegenwoorsig terugvallen op de ruime prediking van de puriteiners

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

DDD
Berichten: 33858
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bijbels of niet?

Bericht door DDD »

Dit lijkt me echt een onzin-stelling.

Ik heb dat boek nog niet zo lang geleden gelezen, en ik kon mij er (vrijwel?) helemaal in vinden. Dat is in de verste verten niet zoiets als wat jij hier op het forum zegt.
-DIA-
Berichten: 34176
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bijbels of niet?

Bericht door -DIA- »

KDD schreef: 01 dec 2025, 13:30
ds. Smytegelt schreef:
U zult zeggen: hoe komt het, dat er zoveel aan verbonden is, om behouden en zalig te worden?

Dat is, omdat er zoveel tegenstand is; en omdat er zovele boze en boze vijanden zijn, en omdat er zoveel verleiding van buiten, Ja, zulk een verdorven hart van binnen is, Rom. 7: 21, zegt Paulus: ik vind deze wet in mij, dat, als ik het goede wil, dan ligt het kwaad mij bij; ja, zovele verbergingen van Gods aangezicht zijn er; en zoveel druk en tegenheden, wanneer iemand zijn voet maar zet op de weg naar de hemel, en bovenal door al de klippen die er zijn, waartegen gewaakt moet worden, opdat men daar niet tegen de een of andere klip aanstoot en schipbreuk komt te lijden. Daarom moet men de goede streek houden, en men dient voorzichtig te wandelen. Op dat laatste moeten wij nog een weinig staan.
Wat zijn er al voor klippen, die men mijden moet?
Eerst. De klip van wanhoop. Ach! als men hoort prediken en als men leest in het Woord, daar zien wij het Wezen Gods , dat zulke ontzaglijke eigenschappen heeft. Bezien wij daartegen eens onszelf met het gehele schepsel, hoe ellendig wij allen zijn; hoe lichtelijk zou men stoten en schipbreuk lijden op de klip van wanhoop. Als wij onze grote zonden en onze kleine genade bezien, en dat het in onszelf buiten hoop is, om ooit terecht te komen, daar geraakt een Káin aan verzeild, een Saul, een Judas en meer dergelijke lijden er schipbreuk op.
Ten tweede. De klip van zorgeloosheid. De mens valt doorgaans tot het een uiterste of tot het andere: tot wanhoop vallen er weinigen; maar tot zorgeloosheid zeer velen, die zeggen: beroer mij niet voor de tijd, gelijk die vermeende Samuel eens zei: Waarom hebt u mij onrustig gemaakt? Zei hij tegen Saul, 1 Sam. 28: 15. En gelijk die weduw te Zarfath, zei: Man Gods, zegt ze tegen de profeet: wat heb ik met u te doen? Zijt gij bij mij gekomen, om mijn ongerechtigheid in gedachtenis te brengen? 1 Kon. 17: 18. Daar geraakt er menigeen aan zorgeloosheid verzeild; en zij blijven er aan vast, en gaan er zo mede naar het eeuwige verderf.
Dan is er ten derde de klip van algemene genade. Die daarop verzeilen, gaan bezwangerd met de gedachten, dat God een God is van alle mensen, en dat God niet alleen is een God der Joden, maar ook der Heidenen, die de dood des zondaars niet begeert, gelijk zij zeggen, maar zijn leven.
Ik doe er een vierde klip bij, en dat is de klip van eigen kracht. O, zeggen dezulken, dat iemand niet zalig wordt, dat schort aan Gods genade niet, noch aan de verdiensten van Christus. Hij kan, en wil alle mensen volkomen zalig maken; maar het ligt aan 't gebruik van 's mensen vrije wil. O, als men maar wilde, wij zouden allemaal zalig worden. De Zaligmaker zegt het: Gij wilt niet tot Mij komen, zegt Hij, opdat gij het leven hebt in Mijn Naam, Joh 5: 40.
Ten vijfde. Is er de klip van een vals geloof. O, de zondaar krijgt een gestadig begrip, dat hij geloven moet, en daar gaat hij bouwen op een dood geloof in plaats van te bouwen op een levend geloof, zijn geloof is een geloof met hetwelk hij verloren kan gaan, Jak. 2: 26, Want gelijk het lichaam zonder geest dood is, zo is ook het geloof zonder de werken dood.

De Onderwijzer als een groot Schriftgeleerde zulks ziende, geeft een verstandig bericht aan degenen, die graag naar de hemel zou gaan, en graag zouden zalig worden, ziet gij die klip van wanhoop wel? Zegt hij. U moet niet wanhopen met een kwade, maar met een goede wanhoop. Verslagen mens, o hier is uitkomst tegen de dood.
Dan, zegt hij, ziet gij de klip van zorgeloosheid wel? Daar is niemand ten hemel binnengekomen, of hij kende kommer, zodat hij moest uitschreeuwen, dat het zo bitter was, dat het hem aan het hart raakte.
Dan waarschuwt hij hen tegen de klip van algemene genade. Dan tegen de krachten van de vrije wil. Wij zijn krachteloos; wij kunnen niets doen, wij moeten 't opgeven voor onszelf, en voor alle schepselen; en hij waarschuwt tegen de algemene genade. In Adam zijn wij allemaal verdoemd; maar allen die in Adam verdoemd zijn, zullen niet allen in Christus levend gemaakt worden.
Dan gaat hij onderzoeken naar het waarachtig oprecht geloof. Daar nu staat wat tegenover, en dat gaat hij als een verstandig man ook ontdekken. Daar staat tegenover het vals geloof.
Ik geloof dat dergelijke ontdekkende preken tegenwoordig heel zeldzaam zijn geworden. Toch geloof ik dat er tegen alle nabijkomend werk niet genoeg kan worden gewaarschuwd. Indien we ons eigen hart wat kennen weten we immers wel dat we werkelijk geneigd zijn om onszelf voor eeuwig te bedriegen.
Ik geloof ook dat er nogal wat ergernis zal komen tegen zulk een preek. Maar ik denk wel dat die ergernis voortkomt door de ontdekking die men in feite, al zegt men ook van niet, die hierin toch beluistert.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Geeske_1991
Berichten: 293
Lid geworden op: 11 apr 2018, 11:00

Re: Bijbels of niet?

Bericht door Geeske_1991 »

-DIA- schreef:
KDD schreef: 01 dec 2025, 13:30
ds. Smytegelt schreef:
U zult zeggen: hoe komt het, dat er zoveel aan verbonden is, om behouden en zalig te worden?

Dat is, omdat er zoveel tegenstand is; en omdat er zovele boze en boze vijanden zijn, en omdat er zoveel verleiding van buiten, Ja, zulk een verdorven hart van binnen is, Rom. 7: 21, zegt Paulus: ik vind deze wet in mij, dat, als ik het goede wil, dan ligt het kwaad mij bij; ja, zovele verbergingen van Gods aangezicht zijn er; en zoveel druk en tegenheden, wanneer iemand zijn voet maar zet op de weg naar de hemel, en bovenal door al de klippen die er zijn, waartegen gewaakt moet worden, opdat men daar niet tegen de een of andere klip aanstoot en schipbreuk komt te lijden. Daarom moet men de goede streek houden, en men dient voorzichtig te wandelen. Op dat laatste moeten wij nog een weinig staan.
Wat zijn er al voor klippen, die men mijden moet?
Eerst. De klip van wanhoop. Ach! als men hoort prediken en als men leest in het Woord, daar zien wij het Wezen Gods , dat zulke ontzaglijke eigenschappen heeft. Bezien wij daartegen eens onszelf met het gehele schepsel, hoe ellendig wij allen zijn; hoe lichtelijk zou men stoten en schipbreuk lijden op de klip van wanhoop. Als wij onze grote zonden en onze kleine genade bezien, en dat het in onszelf buiten hoop is, om ooit terecht te komen, daar geraakt een Káin aan verzeild, een Saul, een Judas en meer dergelijke lijden er schipbreuk op.
Ten tweede. De klip van zorgeloosheid. De mens valt doorgaans tot het een uiterste of tot het andere: tot wanhoop vallen er weinigen; maar tot zorgeloosheid zeer velen, die zeggen: beroer mij niet voor de tijd, gelijk die vermeende Samuel eens zei: Waarom hebt u mij onrustig gemaakt? Zei hij tegen Saul, 1 Sam. 28: 15. En gelijk die weduw te Zarfath, zei: Man Gods, zegt ze tegen de profeet: wat heb ik met u te doen? Zijt gij bij mij gekomen, om mijn ongerechtigheid in gedachtenis te brengen? 1 Kon. 17: 18. Daar geraakt er menigeen aan zorgeloosheid verzeild; en zij blijven er aan vast, en gaan er zo mede naar het eeuwige verderf.
Dan is er ten derde de klip van algemene genade. Die daarop verzeilen, gaan bezwangerd met de gedachten, dat God een God is van alle mensen, en dat God niet alleen is een God der Joden, maar ook der Heidenen, die de dood des zondaars niet begeert, gelijk zij zeggen, maar zijn leven.
Ik doe er een vierde klip bij, en dat is de klip van eigen kracht. O, zeggen dezulken, dat iemand niet zalig wordt, dat schort aan Gods genade niet, noch aan de verdiensten van Christus. Hij kan, en wil alle mensen volkomen zalig maken; maar het ligt aan 't gebruik van 's mensen vrije wil. O, als men maar wilde, wij zouden allemaal zalig worden. De Zaligmaker zegt het: Gij wilt niet tot Mij komen, zegt Hij, opdat gij het leven hebt in Mijn Naam, Joh 5: 40.
Ten vijfde. Is er de klip van een vals geloof. O, de zondaar krijgt een gestadig begrip, dat hij geloven moet, en daar gaat hij bouwen op een dood geloof in plaats van te bouwen op een levend geloof, zijn geloof is een geloof met hetwelk hij verloren kan gaan, Jak. 2: 26, Want gelijk het lichaam zonder geest dood is, zo is ook het geloof zonder de werken dood.

De Onderwijzer als een groot Schriftgeleerde zulks ziende, geeft een verstandig bericht aan degenen, die graag naar de hemel zou gaan, en graag zouden zalig worden, ziet gij die klip van wanhoop wel? Zegt hij. U moet niet wanhopen met een kwade, maar met een goede wanhoop. Verslagen mens, o hier is uitkomst tegen de dood.
Dan, zegt hij, ziet gij de klip van zorgeloosheid wel? Daar is niemand ten hemel binnengekomen, of hij kende kommer, zodat hij moest uitschreeuwen, dat het zo bitter was, dat het hem aan het hart raakte.
Dan waarschuwt hij hen tegen de klip van algemene genade. Dan tegen de krachten van de vrije wil. Wij zijn krachteloos; wij kunnen niets doen, wij moeten 't opgeven voor onszelf, en voor alle schepselen; en hij waarschuwt tegen de algemene genade. In Adam zijn wij allemaal verdoemd; maar allen die in Adam verdoemd zijn, zullen niet allen in Christus levend gemaakt worden.
Dan gaat hij onderzoeken naar het waarachtig oprecht geloof. Daar nu staat wat tegenover, en dat gaat hij als een verstandig man ook ontdekken. Daar staat tegenover het vals geloof.
Ik geloof dat dergelijke ontdekkende preken tegenwoordig heel zeldzaam zijn geworden. Toch geloof ik dat er tegen alle nabijkomend werk niet genoeg kan worden gewaarschuwd. Indien we ons eigen hart wat kennen weten we immers wel dat we werkelijk geneigd zijn om onszelf voor eeuwig te bedriegen.
Ik geloof ook dat er nogal wat ergernis zal komen tegen zulk een preek. Maar ik denk wel dat die ergernis voortkomt door de ontdekking die men in feite, al zegt men ook van niet, die hierin toch beluistert.
Die ergernis is op het hele forum te zien.
Zoveel nabijkomend werk, niemand wil meer ondekt worden aan het wel of niet zalig zijn.
Terwijl God in Zijn woord er vaak voor waarschuwt en daarnaast ook oproept tot zelf onderzoek.
Zoals ik regelmatig citeer: onderzoekt uzelven zeer nauw.

Alleen zegt men dan dat ik iemands bekering afpak, alsof dat mogelijk zou zijn als men door God bekeerd is.
Heb er zelfs al een waarschuwing voor gekregen.
Lijkt me zeer reformatorisch om elkaar te wijzen op het verschil tussen sibboleth en shibboleth.





Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Online
Bertiel
Berichten: 6526
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49

Re: Bijbels of niet?

Bericht door Bertiel »

de term onderzoekt u zeer nauw staat voor zorgelozen in de schrift (Zefanja 2)
en waar hebben we na te zoeken? Ervaringen vooraf, of vruchten uit het geloof?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
De Rijssenaar
Berichten: 536
Lid geworden op: 11 apr 2025, 19:30

Re: Bijbels of niet?

Bericht door De Rijssenaar »

Geeske_1991 schreef: Gisteren, 11:58
-DIA- schreef:
KDD schreef: 01 dec 2025, 13:30
ds. Smytegelt schreef:
U zult zeggen: hoe komt het, dat er zoveel aan verbonden is, om behouden en zalig te worden?

Dat is, omdat er zoveel tegenstand is; en omdat er zovele boze en boze vijanden zijn, en omdat er zoveel verleiding van buiten, Ja, zulk een verdorven hart van binnen is, Rom. 7: 21, zegt Paulus: ik vind deze wet in mij, dat, als ik het goede wil, dan ligt het kwaad mij bij; ja, zovele verbergingen van Gods aangezicht zijn er; en zoveel druk en tegenheden, wanneer iemand zijn voet maar zet op de weg naar de hemel, en bovenal door al de klippen die er zijn, waartegen gewaakt moet worden, opdat men daar niet tegen de een of andere klip aanstoot en schipbreuk komt te lijden. Daarom moet men de goede streek houden, en men dient voorzichtig te wandelen. Op dat laatste moeten wij nog een weinig staan.
Wat zijn er al voor klippen, die men mijden moet?
Eerst. De klip van wanhoop. Ach! als men hoort prediken en als men leest in het Woord, daar zien wij het Wezen Gods , dat zulke ontzaglijke eigenschappen heeft. Bezien wij daartegen eens onszelf met het gehele schepsel, hoe ellendig wij allen zijn; hoe lichtelijk zou men stoten en schipbreuk lijden op de klip van wanhoop. Als wij onze grote zonden en onze kleine genade bezien, en dat het in onszelf buiten hoop is, om ooit terecht te komen, daar geraakt een Káin aan verzeild, een Saul, een Judas en meer dergelijke lijden er schipbreuk op.
Ten tweede. De klip van zorgeloosheid. De mens valt doorgaans tot het een uiterste of tot het andere: tot wanhoop vallen er weinigen; maar tot zorgeloosheid zeer velen, die zeggen: beroer mij niet voor de tijd, gelijk die vermeende Samuel eens zei: Waarom hebt u mij onrustig gemaakt? Zei hij tegen Saul, 1 Sam. 28: 15. En gelijk die weduw te Zarfath, zei: Man Gods, zegt ze tegen de profeet: wat heb ik met u te doen? Zijt gij bij mij gekomen, om mijn ongerechtigheid in gedachtenis te brengen? 1 Kon. 17: 18. Daar geraakt er menigeen aan zorgeloosheid verzeild; en zij blijven er aan vast, en gaan er zo mede naar het eeuwige verderf.
Dan is er ten derde de klip van algemene genade. Die daarop verzeilen, gaan bezwangerd met de gedachten, dat God een God is van alle mensen, en dat God niet alleen is een God der Joden, maar ook der Heidenen, die de dood des zondaars niet begeert, gelijk zij zeggen, maar zijn leven.
Ik doe er een vierde klip bij, en dat is de klip van eigen kracht. O, zeggen dezulken, dat iemand niet zalig wordt, dat schort aan Gods genade niet, noch aan de verdiensten van Christus. Hij kan, en wil alle mensen volkomen zalig maken; maar het ligt aan 't gebruik van 's mensen vrije wil. O, als men maar wilde, wij zouden allemaal zalig worden. De Zaligmaker zegt het: Gij wilt niet tot Mij komen, zegt Hij, opdat gij het leven hebt in Mijn Naam, Joh 5: 40.
Ten vijfde. Is er de klip van een vals geloof. O, de zondaar krijgt een gestadig begrip, dat hij geloven moet, en daar gaat hij bouwen op een dood geloof in plaats van te bouwen op een levend geloof, zijn geloof is een geloof met hetwelk hij verloren kan gaan, Jak. 2: 26, Want gelijk het lichaam zonder geest dood is, zo is ook het geloof zonder de werken dood.

De Onderwijzer als een groot Schriftgeleerde zulks ziende, geeft een verstandig bericht aan degenen, die graag naar de hemel zou gaan, en graag zouden zalig worden, ziet gij die klip van wanhoop wel? Zegt hij. U moet niet wanhopen met een kwade, maar met een goede wanhoop. Verslagen mens, o hier is uitkomst tegen de dood.
Dan, zegt hij, ziet gij de klip van zorgeloosheid wel? Daar is niemand ten hemel binnengekomen, of hij kende kommer, zodat hij moest uitschreeuwen, dat het zo bitter was, dat het hem aan het hart raakte.
Dan waarschuwt hij hen tegen de klip van algemene genade. Dan tegen de krachten van de vrije wil. Wij zijn krachteloos; wij kunnen niets doen, wij moeten 't opgeven voor onszelf, en voor alle schepselen; en hij waarschuwt tegen de algemene genade. In Adam zijn wij allemaal verdoemd; maar allen die in Adam verdoemd zijn, zullen niet allen in Christus levend gemaakt worden.
Dan gaat hij onderzoeken naar het waarachtig oprecht geloof. Daar nu staat wat tegenover, en dat gaat hij als een verstandig man ook ontdekken. Daar staat tegenover het vals geloof.
Ik geloof dat dergelijke ontdekkende preken tegenwoordig heel zeldzaam zijn geworden. Toch geloof ik dat er tegen alle nabijkomend werk niet genoeg kan worden gewaarschuwd. Indien we ons eigen hart wat kennen weten we immers wel dat we werkelijk geneigd zijn om onszelf voor eeuwig te bedriegen.
Ik geloof ook dat er nogal wat ergernis zal komen tegen zulk een preek. Maar ik denk wel dat die ergernis voortkomt door de ontdekking die men in feite, al zegt men ook van niet, die hierin toch beluistert.
Die ergernis is op het hele forum te zien.
Zoveel nabijkomend werk, niemand wil meer ondekt worden aan het wel of niet zalig zijn.
Terwijl God in Zijn woord er vaak voor waarschuwt en daarnaast ook oproept tot zelf onderzoek.
Zoals ik regelmatig citeer: onderzoekt uzelven zeer nauw.

Alleen zegt men dan dat ik iemands bekering afpak, alsof dat mogelijk zou zijn als men door God bekeerd is.
Heb er zelfs al een waarschuwing voor gekregen.
Lijkt me zeer reformatorisch om elkaar te wijzen op het verschil tussen sibboleth en shibboleth.





Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Dat gehamer op zelfonderzoek bereik je niks mee als het zonder Christus is. Ook al doorzoek je alle hoeken en gaten en stop je er uren per dag in.. Tis allemaal nutteloos

Dan heb ik toch liever Christus met wat onvolmaakt zelfonderzoek, dan uitmuntend zelfonderzoek zonder Christus
KDD
Berichten: 2280
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Bijbels of niet?

Bericht door KDD »

De Rijssenaar schreef: Gisteren, 12:27
Geeske_1991 schreef: Gisteren, 11:58
-DIA- schreef:
KDD schreef: 01 dec 2025, 13:30
Ik geloof dat dergelijke ontdekkende preken tegenwoordig heel zeldzaam zijn geworden. Toch geloof ik dat er tegen alle nabijkomend werk niet genoeg kan worden gewaarschuwd. Indien we ons eigen hart wat kennen weten we immers wel dat we werkelijk geneigd zijn om onszelf voor eeuwig te bedriegen.
Ik geloof ook dat er nogal wat ergernis zal komen tegen zulk een preek. Maar ik denk wel dat die ergernis voortkomt door de ontdekking die men in feite, al zegt men ook van niet, die hierin toch beluistert.
Die ergernis is op het hele forum te zien.
Zoveel nabijkomend werk, niemand wil meer ondekt worden aan het wel of niet zalig zijn.
Terwijl God in Zijn woord er vaak voor waarschuwt en daarnaast ook oproept tot zelf onderzoek.
Zoals ik regelmatig citeer: onderzoekt uzelven zeer nauw.

Alleen zegt men dan dat ik iemands bekering afpak, alsof dat mogelijk zou zijn als men door God bekeerd is.
Heb er zelfs al een waarschuwing voor gekregen.
Lijkt me zeer reformatorisch om elkaar te wijzen op het verschil tussen sibboleth en shibboleth.





Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Dat gehamer op zelfonderzoek bereik je niks mee als het zonder Christus is. Ook al doorzoek je alle hoeken en gaten en stop je er uren per dag in.. Tis allemaal nutteloos

Dan heb ik toch liever Christus met wat onvolmaakt zelfonderzoek, dan uitmuntend zelfonderzoek zonder Christus
Een beetje onderwijs van ds. P. Immens is wel op zijn plaats hier denk ik:

Maar hoe oefent de ziel dat geloof? Het is op deze wijze. De Heilige Geest haar twee ogen gegeven hebbende, één oog om zichzelf te zien in haar ellendige en walgelijke toestand, en één oog om Jezus te zien als de algenoegzame Zaligmaker, wordt zij ook een dubbele daad gewaar: een afzien en vlieden uit zichzelf en een lopen en komen tot Christus en Zijn volheid op Zijn aanbieding.
KDD
Berichten: 2280
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Bijbels of niet?

Bericht door KDD »

Geeske_1991 schreef: Gisteren, 11:58
-DIA- schreef:
KDD schreef: 01 dec 2025, 13:30
ds. Smytegelt schreef:
U zult zeggen: hoe komt het, dat er zoveel aan verbonden is, om behouden en zalig te worden?

Dat is, omdat er zoveel tegenstand is; en omdat er zovele boze en boze vijanden zijn, en omdat er zoveel verleiding van buiten, Ja, zulk een verdorven hart van binnen is, Rom. 7: 21, zegt Paulus: ik vind deze wet in mij, dat, als ik het goede wil, dan ligt het kwaad mij bij; ja, zovele verbergingen van Gods aangezicht zijn er; en zoveel druk en tegenheden, wanneer iemand zijn voet maar zet op de weg naar de hemel, en bovenal door al de klippen die er zijn, waartegen gewaakt moet worden, opdat men daar niet tegen de een of andere klip aanstoot en schipbreuk komt te lijden. Daarom moet men de goede streek houden, en men dient voorzichtig te wandelen. Op dat laatste moeten wij nog een weinig staan.
Wat zijn er al voor klippen, die men mijden moet?
Eerst. De klip van wanhoop. Ach! als men hoort prediken en als men leest in het Woord, daar zien wij het Wezen Gods , dat zulke ontzaglijke eigenschappen heeft. Bezien wij daartegen eens onszelf met het gehele schepsel, hoe ellendig wij allen zijn; hoe lichtelijk zou men stoten en schipbreuk lijden op de klip van wanhoop. Als wij onze grote zonden en onze kleine genade bezien, en dat het in onszelf buiten hoop is, om ooit terecht te komen, daar geraakt een Káin aan verzeild, een Saul, een Judas en meer dergelijke lijden er schipbreuk op.
Ten tweede. De klip van zorgeloosheid. De mens valt doorgaans tot het een uiterste of tot het andere: tot wanhoop vallen er weinigen; maar tot zorgeloosheid zeer velen, die zeggen: beroer mij niet voor de tijd, gelijk die vermeende Samuel eens zei: Waarom hebt u mij onrustig gemaakt? Zei hij tegen Saul, 1 Sam. 28: 15. En gelijk die weduw te Zarfath, zei: Man Gods, zegt ze tegen de profeet: wat heb ik met u te doen? Zijt gij bij mij gekomen, om mijn ongerechtigheid in gedachtenis te brengen? 1 Kon. 17: 18. Daar geraakt er menigeen aan zorgeloosheid verzeild; en zij blijven er aan vast, en gaan er zo mede naar het eeuwige verderf.
Dan is er ten derde de klip van algemene genade. Die daarop verzeilen, gaan bezwangerd met de gedachten, dat God een God is van alle mensen, en dat God niet alleen is een God der Joden, maar ook der Heidenen, die de dood des zondaars niet begeert, gelijk zij zeggen, maar zijn leven.
Ik doe er een vierde klip bij, en dat is de klip van eigen kracht. O, zeggen dezulken, dat iemand niet zalig wordt, dat schort aan Gods genade niet, noch aan de verdiensten van Christus. Hij kan, en wil alle mensen volkomen zalig maken; maar het ligt aan 't gebruik van 's mensen vrije wil. O, als men maar wilde, wij zouden allemaal zalig worden. De Zaligmaker zegt het: Gij wilt niet tot Mij komen, zegt Hij, opdat gij het leven hebt in Mijn Naam, Joh 5: 40.
Ten vijfde. Is er de klip van een vals geloof. O, de zondaar krijgt een gestadig begrip, dat hij geloven moet, en daar gaat hij bouwen op een dood geloof in plaats van te bouwen op een levend geloof, zijn geloof is een geloof met hetwelk hij verloren kan gaan, Jak. 2: 26, Want gelijk het lichaam zonder geest dood is, zo is ook het geloof zonder de werken dood.

De Onderwijzer als een groot Schriftgeleerde zulks ziende, geeft een verstandig bericht aan degenen, die graag naar de hemel zou gaan, en graag zouden zalig worden, ziet gij die klip van wanhoop wel? Zegt hij. U moet niet wanhopen met een kwade, maar met een goede wanhoop. Verslagen mens, o hier is uitkomst tegen de dood.
Dan, zegt hij, ziet gij de klip van zorgeloosheid wel? Daar is niemand ten hemel binnengekomen, of hij kende kommer, zodat hij moest uitschreeuwen, dat het zo bitter was, dat het hem aan het hart raakte.
Dan waarschuwt hij hen tegen de klip van algemene genade. Dan tegen de krachten van de vrije wil. Wij zijn krachteloos; wij kunnen niets doen, wij moeten 't opgeven voor onszelf, en voor alle schepselen; en hij waarschuwt tegen de algemene genade. In Adam zijn wij allemaal verdoemd; maar allen die in Adam verdoemd zijn, zullen niet allen in Christus levend gemaakt worden.
Dan gaat hij onderzoeken naar het waarachtig oprecht geloof. Daar nu staat wat tegenover, en dat gaat hij als een verstandig man ook ontdekken. Daar staat tegenover het vals geloof.
Ik geloof dat dergelijke ontdekkende preken tegenwoordig heel zeldzaam zijn geworden. Toch geloof ik dat er tegen alle nabijkomend werk niet genoeg kan worden gewaarschuwd. Indien we ons eigen hart wat kennen weten we immers wel dat we werkelijk geneigd zijn om onszelf voor eeuwig te bedriegen.
Ik geloof ook dat er nogal wat ergernis zal komen tegen zulk een preek. Maar ik denk wel dat die ergernis voortkomt door de ontdekking die men in feite, al zegt men ook van niet, die hierin toch beluistert.
Die ergernis is op het hele forum te zien.
Zoveel nabijkomend werk, niemand wil meer ondekt worden aan het wel of niet zalig zijn.
Terwijl God in Zijn woord er vaak voor waarschuwt en daarnaast ook oproept tot zelf onderzoek.
Zoals ik regelmatig citeer: onderzoekt uzelven zeer nauw.

Alleen zegt men dan dat ik iemands bekering afpak, alsof dat mogelijk zou zijn als men door God bekeerd is.
Heb er zelfs al een waarschuwing voor gekregen.
Lijkt me zeer reformatorisch om elkaar te wijzen op het verschil tussen sibboleth en shibboleth.





Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Als ik je postings leest dan vraag ik mij oprecht af of je niet heel dicht bij de eerste klip terecht gekomen bent.
Plaats reactie