Het is een klassieker: https://www.youtube.com/watch?v=GsEjWyK ... rt_radio=1FlyingEagle schreef: ↑27 okt 2025, 11:04Is er een voorbeeld van ergens op YT ofzo?Herman schreef:Gisteren ben ik me voor het eerst te buiten gegaan aan Psalm 42:5 van Feike Asma tijdens de samenzang. Nooit eerder gedurfd.
Voor de organisten onder ons
Re: Voor de organisten onder ons
- Maanenschijn
Ik heb het met genoegen aangehoord.Herman schreef:Gisteren ben ik me voor het eerst te buiten gegaan aan Psalm 42:5 van Feike Asma tijdens de samenzang. Nooit eerder gedurfd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Mooi stuk hoor! Ik hoor bij ons wel gekkere dingen..
Ik speel regelmatig een kerkdienst. Ben een beetje verslaafd aan het kopen van bladmuziek. Maar ja, er komt ook zoveel moois op de markt. Pas de voorspelenbundel van René de Ruiter gekocht, erg bruikbaar!
Sinds kort KoraalBoek.nl ontdekt, hier kun je in pdf bladmuziek kopen.
Ze geven ook Worp opnieuw uit in verschillende toonsoorten. Erg handig!
Sinds kort KoraalBoek.nl ontdekt, hier kun je in pdf bladmuziek kopen.
Ze geven ook Worp opnieuw uit in verschillende toonsoorten. Erg handig!
Heeft de kerk geen bibliotheek met bewerkingen?
- Johann Gottfried Walther
Vanmorgen kocht ik een oude koraalbundel:
van Leonardus Doortmont (1856 - 1915)
"De Melodieën der Psalmen
met Akkoorden in Letters, voor Orgel bewerkt."
In dit koraalboek staan de akkoorden weergegeven met letters, ik kan dit natuurlijk gewoon spelen, dat is het probleem niet, maar ik had dit nog nooit eerder gezien.
Is dat iemand bekend koraalboeken in letter(akkoorden) ( d' a' / d fis, d' b'/ G g)
In dit koraalboek staan de akkoorden weergegeven met letters, ik kan dit natuurlijk gewoon spelen, dat is het probleem niet, maar ik had dit nog nooit eerder gezien.
Is dat iemand bekend koraalboeken in letter(akkoorden) ( d' a' / d fis, d' b'/ G g)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Van Doortmond is ook een "normaal" koraalboek bekend. Toen de VOGG in 1985 een koraalboek (in twee delen) uitbracht met een bloemlezing uit diverse 19e-eeuwse koraalboeken, werd daarbij ook geput uit dat koraalboek van Doortmond.Johann Gottfried Walther schreef: ↑Vandaag, 11:23 Vanmorgen kocht ik een oude koraalbundel:
Het boek dat jij nu hebt bemachtigd, lijkt een soort kruising tussen cijferakkoorden en gewone noten. Niet erg gangbaar.
Het idee van psalmen met akkoorden wordt nog steeds toegepast. Bij uitgeverij Kok Boekencentrum is bijvoorbeeld een boekje uitgegeven met psalmen met akkoorden (waar iemand met kennis van de harmonieleer overigens nog heel wat fouten uit zou kunnen halen, maar dat terzijde.)
~~Soli Deo Gloria~~
- Maanenschijn
Ik heb inderdaad de bundel van de VOGG, daar staat Doortmont in als vierstemmig. Ik heb een koraalboek met akkoordnotatie nog nooit gezien.Hendrikus schreef:Van Doortmond is ook een "normaal" koraalboek bekend. Toen de VOGG in 1985 een koraalboek (in twee delen) uitbracht met een bloemlezing uit diverse 19e-eeuwse koraalboeken, werd daarbij ook geput uit dat koraalboek van Doortmond.Johann Gottfried Walther schreef: ↑Vandaag, 11:23 Vanmorgen kocht ik een oude koraalbundel:
Het boek dat jij nu hebt bemachtigd, lijkt een soort kruising tussen cijferakkoorden en gewone noten. Niet erg gangbaar.
Het idee van psalmen met akkoorden wordt nog steeds toegepast. Bij uitgeverij Kok Boekencentrum is bijvoorbeeld een boekje uitgegeven met psalmen met akkoorden (waar iemand met kennis van de harmonieleer overigens nog heel wat fouten uit zou kunnen halen, maar dat terzijde.)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
- Johann Gottfried Walther

Zo ziet het eruit.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"