Gereformeerde Gemeenten

Martijn

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Martijn »

refo schreef: 28 nov 2025, 11:34 Bij zulke reacties moet ik altijd denken aan een schrijfsel van C.S.L. Janse uit 2014.
[...]Hoewel de meeste slachtoffers van het aanhoudende geweld moslims zijn, hebben de christenen het het zwaarst. Het gaat hier om gemeenschappen die, hoewel ze eeuwenlang een minderheidspositie innamen, zich toch steeds wisten te handhaven. Nu lijkt dat onder het aanhoudende geweld van extremistische moslims niet meer te kunnen.
Hun toestand is dramatisch, maar veel perspectief is hun niet te bieden. Velen zouden wel naar Europa of Amerika willen emigreren. Dat kan men begrijpen. Anderen willen echter per se blijven in de gebieden waar hun voorouders eeuwenlang hebben gewoond.
Overigens moeten we ons wel realiseren dat het hier zeer overwegend gaat om christenen die ver afstaan van de gereformeerde leer. Dat moeten we niet camoufleren en lichtvaardig spreken over broeders en zusters in het geloof. Niettemin is het goed om aandacht te vragen voor hun benarde situatie.[...]
De enige christenen zijn de refo's in Nederland. Dat wordt dan wel een schare die gemakkelijk te tellen is.
Maar die mensen in het Midden Oosten ervaren wel: In de wereld zult gij verdrukking hebben. Onze verdrukking bestaat vooral in artikel 23 van de grondwet, die men wil afschaffen.
Dit is dat vreselijke stuk naar aanleiding van de onthoofding van de Koptische christenen toch?
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Edelweiss schreef: 28 nov 2025, 11:23
helma schreef: 26 nov 2025, 16:04
Ad Anker schreef: 26 nov 2025, 12:03 We plukken vandaag de wrange vruchten van de verzuiling. Ooit hadden we alles van onszelf: onze eigen scholen, kranten en politieke partijen. Binnen die veilige muren hoefden we het nergens écht oneens te zijn. Maar juist daardoor hebben we verleerd om breed te kijken en ruim te denken. Dat is het dodelijke venijn dat onze gezindte van binnenuit aantast.

De gevolgen zijn zichtbaar: verstarring, het aanscherpen van regels omdat we onze veiligheid bedreigd achten, het uiteenvallen van gemeenten. Het Woord verliest aan kracht wanneer hart en gedachten worden gevuld met bijzaken, en dat leidt onvermijdelijk tot verdere individualisering. Zo belanden we in een vicieuze cirkel waaruit alleen de krachtige werking van de Heilige Geest ons kan verlossen.

Ik vind het moeilijk om hierover na te denken. Keert de vermeende zegen van onze reformatorische zuil zich als een vloekende boemerang tegen ons?
Met al het waardevolle (!) van de zuil ben ik bang dat de zuil zo 'groot' is geworden dat het kruis van Christus er beetje bij beetje door in de schaduw is komen te staan.
We zijn geen Christenen meer maar Refo's.
Na twee weken offline geweest te zijn was er heel wat bij te lezen in dit topic. Deze twee postings springen er voor mij uit omdat ze precies omschrijven wat ik zo scherp voel, en waar ik vaak mee geconfronteerd word.

Ik heb eigenlijk geen doel met mijn post, behalve dat ik het graag wil delen omdat het me zo hoog zit. Jullie postings, Ad en helma, kwamen hard bij me binnen.

Vorige week was ik in NL en ging met een familielid en dat gezin mee naar de GerGem. Na de dienst bespraken we de preek, tot zover niets raars.
Eén van de kinderen (puberleeftijd) vroeg mij hoe een en ander bij ons in de kerk gaat. Ik vertelde over de diensten die in de zomer in het bos worden gehouden, de verenigingen, het koor, de komende Adventsperiode, waarbij de kinderen sterren mogen uitknippen en versieren en dan in de boom voor in de kerk mogen hangen, en over dankdagdienst die we recent hadden, waar de lokale boeren een aantal manden met oogst voor in de kerk zetten. Dat was overigens nieuw voor ons, in onze vorige gemeente gebeurde dit niet.
Ook kwam het lokale jodelkoor zingen. Aanvullende informatie: dit zijn uitsluitend liederen gericht op God; niet alleen wordt de schoonheid van de schepping, de grootsheid van de bergen en de nietigheid van de mens bezongen, maar ook de dankbaarheid dat de Heere de families en het vee op de sennen tijdens de zomer beschermd en gespaard heeft, tijdens bv. hevig onweer, etc..

Zonder dat de bijbehorende preken ter sprake kon worden gebracht, werd er direct zo snoeihard afkeurend gereageerd door de ouders, dat een verder gesprek direct onmogelijk werd gemaakt. De diensten, nee, de gehele gemeente, werd in één zin afgedaan als wereldgelijkvormig, paaps zelfs, kan niet echt zijn, mag niet, oneerbiedig, fout, dwaalleer, leidt tot eeuwig verderf, klaar.
Geen woord over het Woord, geen woord over de Heere zelf, Zijn werk, Zijn middelen, Zijn kinderen, Zijn koninkrijk of Zijn wereldwijde Kerk! Het is niet in Nederland en dus kan het niet echt zijn.

Dit is niet de eerste keer dat ik vervelende opmerkingen vanuit Nederlandse refo's (ik zeg hier bewust 'refo's' en geen 'christenen') krijg over de kerk hier.
Het gemak en de arrogantie, want ik weet echt geen beter woord om het te beschrijven, waarmee zonder kennis van zaken, zonder rekening te houden met de lokale cultuur, zonder ooit maar één dienst gehoord te hebben, een gemeente van God elders op aarde wordt veroordeeld, vind ik elke keer weer schokkend.
Niet zozeer verbazend, maar wel schokkend. Alsof de Heere een Hollander is en enkel in Nederland werkt, en misschien nog in een handjevol gemeenten in Schotland. Maar verder niet.
Ik wéét dat dat niet waar is, maar ik lag er die nacht wakker van, en ik merk nog steeds dat het in mijn achterhoofd speelt.

Ik schreef dat ik eigenlijk geen doel had met mijn post, behalve delen. Het is in elk geval zéker niet mijn bedoeling te sneren. Maar nu ik bijna klaar ben met typen, denk ik: misschien mag dit dienen als zelfreflectie.
Dat is moeilijk om mee te maken denk ik, vooral als je dit niet gewend bent. Ik kom het jammergenoeg ook heel veel tegen. We hebben als refo’s alles zo sterk dichtgetimmerd dat echt alles fout is en niks meer deugt. Over zaken die in bijbel staan moet je duidelijk zijn, maar wat er nu gebeurt is dat eigen traditie tot norm wordt verheven.. Ik vraag me ook altijd af waar die zelfverzekerdheid en grootsheid vandaan komt; als je echt goed onderzoek doet en verdiept in bijbel en kerkgeschiedenis dan voel je toch ook je eigen onkunde om het allemaal goed te begrijpen? We zijn maar een kleine mensen met een beperkte kijkt op zaken. Daar lijken heel veel mensen geen last van te hebben. Die weten het allemaal, tot in de puntjes. Het enige wat ze vaak niet weten (het belangrijkste) is of het goed is tussen hun ziel en God..

En ja? Wat is rooms? Misschien zijn veel reformatorische mensen juist heel rooms. Werken en werken, weten alles precies hoe God een mens bekeerd, wat wel en niet mag etc.. maar als het allemaal zonder Jezus is, dan ist allemaal niks waard.
JanRap

Bericht door JanRap »

SpijkerWiet schreef: 28 nov 2025, 11:59
merel schreef: 28 nov 2025, 11:33 Wat erg Edelweiss. Jammer dat het zo moet.
Ik sluit me aan bij Edelweiss. Het respect voor door God aangestelde kerkenraad is weg.
@Spijker Wiet, De boze pakt het groots aan in de gemeente van Tr-G. Hij schiet giftige pijlen af op een gemeente van ( naar ik las ergens) meer dan 1700 zielen. Als de satan zo'n gemeente ( met kerkenraad en predikant) nu eens uiteen kon drijven heeft hij een overwinning behaald die precies in zijn eindtijd - strategie past. Grieks voor de satan is diabolos: die verstrooit, of uit elkaar gooit.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Even voor de duidelijkheid: Edelweiss had het helemaal niet over de gemeente Tr.G.
De Rijssenaar

Probleem is ook dat mensen in gergem heel snel de handen worden opgelegd. Je mag belijdenis doen van de leer alleen. Een waar geloof wordt niet meer vereist en je wordt dus als volwaardig lid gezien als je als ongelovige een belijdenis doet. Belangrijk criterium is dan uiteraard wel dat iemand daar “eerlijk” over is. Dat heet: “eerlijk onbekeerd zijn”… Eigenlijk wordt daarmee en zondige levenswandel gedoogd en zelfs kerkelijk toegestaan

Dus wat je dan krijgt is dat ongelovigen kerkelijke rechten krijgen, als volwaardige leden worden gezien, terwijl ze dat niet zijn. Ze komen in de kerkenraad in besturen etc.. mogen mee praten, terwijl ze dat recht helemaal niet hebben. In zo’n cultuur gaat het ook gewoon fout en krijg je een godsdienst zonder Christus. Vrome religieuze mensen die ernstig zijn, maar nog geen genade hebben gevonden. Veel rijke jongelingen dus

Dat is denk de wortel van alles. De wortel deugt niet.. Dus dan kunnen ze wel groot spreken dat ze o zo separerend zijn en het o zo ernstig nemen en het zo op hebben met de heiligheid van Gods instellingen.. Maar als je zelf de handen oplegt aan mensen die ongelovig zijn, dan heeft dat helemaal niets van doen met separatie natuurlijk.
MGG

Bericht door MGG »

De Rijssenaar schreef: 28 nov 2025, 13:09 Probleem is ook dat mensen in gergem heel snel de handen worden opgelegd. Je mag belijdenis doen van de leer alleen. Een waar geloof wordt niet meer vereist en je wordt dus als volwaardig lid gezien als je als ongelovige een belijdenis doet. Belangrijk criterium is dan uiteraard wel dat iemand daar “eerlijk” over is. Dat heet: “eerlijk onbekeerd zijn”… Eigenlijk wordt daarmee en zondige levenswandel gedoogd en zelfs kerkelijk toegestaan

Dus wat je dan krijgt is dat ongelovigen kerkelijke rechten krijgen, als volwaardige leden worden gezien, terwijl ze dat niet zijn. Ze komen in de kerkenraad in besturen etc.. mogen mee praten, terwijl ze dat recht helemaal niet hebben. In zo’n cultuur gaat het ook gewoon fout en krijg je een godsdienst zonder Christus. Vrome religieuze mensen die ernstig zijn, maar nog geen genade hebben gevonden. Veel rijke jongelingen dus

Dat is denk de wortel van alles. De wortel deugt niet.. Dus dan kunnen ze wel groot spreken dat ze o zo separerend zijn en het o zo ernstig nemen en het zo op hebben met de heiligheid van Gods instellingen.. Maar als je zelf de handen oplegt aan mensen die ongelovig zijn, dan heeft dat helemaal niets van doen met separatie natuurlijk.
Tijd voor een gemeente van alleen ware gelovigen? Of zijn (jonge) kinderen en zoekende zielen wel welkom als niet volwaardig lid?
De Rijssenaar

MGG schreef: 28 nov 2025, 13:30
De Rijssenaar schreef: 28 nov 2025, 13:09 Probleem is ook dat mensen in gergem heel snel de handen worden opgelegd. Je mag belijdenis doen van de leer alleen. Een waar geloof wordt niet meer vereist en je wordt dus als volwaardig lid gezien als je als ongelovige een belijdenis doet. Belangrijk criterium is dan uiteraard wel dat iemand daar “eerlijk” over is. Dat heet: “eerlijk onbekeerd zijn”… Eigenlijk wordt daarmee en zondige levenswandel gedoogd en zelfs kerkelijk toegestaan

Tijd voor een gemeente van alleen ware gelovigen? Of zijn (jonge) kinderen en zoekende zielen wel welkom als niet volwaardig lid?
Ja, dat zijn dan doopleden..

En uiteraard zitten er tussen de belijdende leden en doopleden onware gelovigen, maar dat kunnen we als mens niet zien...

Deze info las ik laatst ergens in artikel of bespreking, als ik het terug gevonden heb zal ik het wel hier delen op forum.. Het klonk iig heel refomatorisch. Hoe het bedoeld was
Tanakh

Bericht door Tanakh »

SpijkerWiet schreef: 28 nov 2025, 12:04
Groepscirkel schreef: 28 nov 2025, 10:06 Ik zou terughoudend zijn met zulke teksten in crisissituaties. Het kan al snel als geestelijke druk worden ervaren of zelfs (on)bewust manipulatief worden. Dat kan dan afhankelijk, voorzichtig, ordelijk en richtinggevend leiderschap bemoeilijken.
En wat dacht u van de andere kant, dat er in die "anonieme appgroep" die sinds begin dit jaar, net zo goed allerlei teksten worden geplaatst, om de wil des mensen te voldoen, en mensen weg te pesten? Ze gebruiken teksten en liederen ook als dekmantel.
Blijkbaar bent u met het één en ander 'goed' bekend maar praat u of uit emotie of weet u net niet voldoende de "appgroep'' is op de allereerste gemeenteavond besproken toen werd al heel snel duidelijk dat er enkel gedeeld kan worden door de beheerders van deze groep en er dus niet in gereageerd kan worden door de deelnemers van deze groep, daarnaast is er van anoniem al helemaal geen sprake.
Gergemlid

Bericht door Gergemlid »

Tanakh schreef: 28 nov 2025, 13:42
Groepscirkel schreef: 28 nov 2025, 10:06 Ik zou terughoudend zijn met zulke teksten in crisissituaties. Het kan al snel als geestelijke druk worden ervaren of zelfs (on)bewust manipulatief worden. Dat kan dan afhankelijk, voorzichtig, ordelijk en richtinggevend leiderschap bemoeilijken.
En wat dacht u van de andere kant, dat er in die "anonieme appgroep" die sinds begin dit jaar, net zo goed allerlei teksten worden geplaatst, om de wil des mensen te voldoen, en mensen weg te pesten? Ze gebruiken teksten en liederen ook als dekmantel.
Blijkbaar bent u met het één en ander 'goed' bekend maar praat u of uit emotie of weet u net niet voldoende de "appgroep'' is op de allereerste gemeenteavond besproken toen werd al heel snel duidelijk dat er enkel gedeeld kan worden door de beheerders van deze groep en er dus niet in gereageerd kan worden door de deelnemers van deze groep, daarnaast is er van anoniem al helemaal geen sprake.

Er zijn 2 app groepen en niet 1
R+ck

Bericht door R+ck »

Ik herken dit wel moet ik zeggen. Het 'geloofsleven' is een lifestyle geworden waarin je zolang je de weg bewandeld die er van je verwacht wordt Doop - belijdenis - collecte - degelijke taal (dooddoeners) in de mond nemen op huisbezoek - actief meedoen met acties, verkopingen, fietsroutes e.d in een veilige onschendbare bubbel zit.

Het wordt pas lastig als je er openlijk voor uit komt dat je gelooft dat Jezus Christus je Zaligmaker is.
Dit klinkt misschien generaliserend maar als je even uitzoomt vallen je dit soort dingen pas echt op.
Veel mensen zien het niet omdat ze zo groot gebracht zijn maar het is wel zorgelijk.
Tanakh

Bericht door Tanakh »

Gergemlid schreef: 28 nov 2025, 13:54

Ik zou verwachten dat er nog veel meer dan 2 zijn in zo een soort situatie dat neem niet weg dat ''De appgroep" is besproken en een anonieme WhatsApp groep niet bestaat.
Gergemlid

Bericht door Gergemlid »

Tanakh schreef: 28 nov 2025, 14:01

Ik zou verwachten dat er nog veel meer dan 2 zijn in zo een soort situatie dat neem niet weg dat ''De appgroep" is besproken en een anonieme WhatsApp groep niet bestaat.
Er is een appgroep die is inderdaad besproken op de eerste avond.

Er is ook een app groep tegen de predikant. Met mannen aan het hoofd met functies binnen school en lokale overheid
De Rijssenaar

R+ck schreef: 28 nov 2025, 13:56

Ik herken dit wel moet ik zeggen. Het 'geloofsleven' is een lifestyle geworden waarin je zolang je de weg bewandeld die er van je verwacht wordt Doop - belijdenis - collecte - degelijke taal (dooddoeners) in de mond nemen op huisbezoek - actief meedoen met acties, verkopingen, fietsroutes e.d in een veilige onschendbare bubbel zit.

Het wordt pas lastig als je er openlijk voor uit komt dat je gelooft dat Jezus Christus je Zaligmaker is.
Dit klinkt misschien generaliserend maar als je even uitzoomt vallen je dit soort dingen pas echt op.
Veel mensen zien het niet omdat ze zo groot gebracht zijn maar het is wel zorgelijk.
Ja, klopt.. Als je zegt dat je er iets van kent, of misschien niet eens zegt, maar van je zelf mag geloven dat je er iets van kent wordt het ineens veel moeilijker. Eerst dacht ik ook zo, zat ik zeg maar als een vis int water. Maar als er in kern iets veranderd, wordt het gewoon heel moeilijk. En ik weet ook echt niet alles, maar als je er goed over nadenkt en echt bronnen gaat lezen. Dan merk je hoe scheef het allemaal is...
MrNuwenspete

Bericht door MrNuwenspete »

Normaal reageer ik niet of nauwelijks, af en toe over een boek wat ik gekocht heb. Maak me alles lezende en overziende toch wel zorgen. Volwassenen gaan op deze manier met elkaar om, waar vervolgens door volwassenen over gesproken wordt.
Zowel daar in de gemeente als hier op RF gaat het in mijn beleving niet op een manier die de Zaak van Gods Koninkrijk dient in de eerste plaats. Daarna vraag ik mij ook ernstig welk voorbeeld dit geeft aan ons opkomend geslacht. Als docent en ouder zie ik niet hoe jongeren hier leren op een volwassen manier om te gaan met deze zaken. Laat staan dat ze zicht hebben of krijgen op wat het is onderdeel te zijn van een gemeente, het gemeente-zijn. Maar misschien meer nog, dat het dus de gewoonste zaak van de wereld is dat binnen Zijn Koninkrijk mensen zo over elkaar spreken, dat doen via WhatsApp-groepen, etc. 'Goed voorbeeld doet goed volgen' zegt het spreekwoord...
Tanakh

Bericht door Tanakh »

Gergemlid schreef: 28 nov 2025, 14:05
Tanakh schreef: 28 nov 2025, 14:01

Er is een appgroep die is inderdaad besproken op de eerste avond.

Er is ook een app groep tegen de predikant. Met mannen aan het hoofd met functies binnen school en lokale overheid
Ik zou deze 2 zinnen samenvoegen, dat betreft dezelfde appgroep!
Plaats reactie