Hertaling Justus Vermeer

Herman
Moderator

Re: Hertaling Justus Vermeer

Bericht door Herman »

newton schreef: 50 minuten geleden
Herman schreef: Vandaag, 14:48 Dat is dan (mogelijk) wel jammer. Want preken van Hellenbroek - om een andere tijdgenoot te noemen - zijn een helder voorbeeld van een gereformeerde prediking met veel uitleg en exegese die als tegenvoorbeeld kunnen dienen voor een door preek die door een teveel aan bevindelijkheden wordt vormgeven.
Lastige keuzes. Dhr. Vermeulen geeft al aan dat voorlezers eerder ook al hele bladzijdes oversloegen omdat Vermeers preken niet aansluiten bij de huidige vorm van leesdiensten. Laat je dan dingen weg (met verwijzing in voetnoten, maar die hebben je luisteraars niet ter beschikking), ga je preken opsplitsen over meerdere diensten? Is het dan uberhaupt verstandig om deze preken in een kerkdienst te lezen of zijn ze meer geschikt persoonlijk gebruik? (mijn voorkeur)
Ik ga erin mee dat het lastig is. Maar hij bedient een publiek (leesdiensten OGG) die hier wel mee kunnen dealen, denk ik. Tegelijkertijd is het inderdaad nodig om de preken af te toppen op 4 a 5 duizend woorden, dus het was altijd al lastig om de juiste informatie mee te geven. In het licht van zijn achtergrond vind ik het wel goed doordacht. Wil je vasthouden aan een gereformeerde catechismusverklaring, dan is zo'n oudvader niet verkeerd. De grondslagen van de gereformeerde theologie zullen namelijk wel goed functioneren in Vermeer. Ik kan dus alleen niet goed inschatten of zijn keuze voor bevindelijke dan wel pastorale gedeelten ten koste van theologische en exegetische uitweidingen wel recht doet aan wat ik verstandig vind.
Marck

Bericht door Marck »

Als je enigszins bekend ben met de HC verklaring van Vermeer hoef je niet te snel bang te zijn dat door het inkorten het beperkt wordt tot enkel bevinding. Het is een voortdurend aan het Woord laten komen van de Schrift Zelf.
newton

Bericht door newton »

Op de site van dhr. Vermeulen (waar je de boeken ook kunt bestellen, sinterklaas tip?) staat een preview met daarin Zondag 1 en Zondag 34-4. Het hele notenapparaat is ook toegevoegd.
https://tekstservicevermeulen.nl/wp-con ... review.pdf
Marck

Bericht door Marck »

Eerder was de schrijver al met Vermeers oefeningen bezig geweest:
Bron: Reformatorisch Dagblad https://share.google/I4RhYwNKV8HOOPkei
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Marck schreef: 40 minuten geleden Als je enigszins bekend ben met de HC verklaring van Vermeer hoef je niet te snel bang te zijn dat door het inkorten het beperkt wordt tot enkel bevinding. Het is een voortdurend aan het Woord laten komen van de Schrift Zelf.
Duidelijk. Dat neemt mij vraag voor een groot gedeelte weg.
Plaats reactie