Gereformeerde Gemeenten

Tiberius
Administrator

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Groepscirkel schreef: Vandaag, 08:32
Johnny65 schreef: Vandaag, 08:27
Groepscirkel schreef: Vandaag, 08:21Een classis heeft deze bevoegdheid niet en dit is ook niet gebeurd. Sorry, het is onzin wat je zegt.
Dan ben jij niet op de hoogte van de gang van zaken. Vrijwillig aftreden was het namelijk niet.
Dat laatste kan voor individuele kerkenraadsleden waar zijn, mijn punt is dat de classis geen besluit heeft genomen tot afzetting van de kerkenraad. De kerkenraad is opgestapt.
Zie de casuïstiek in de CGK, daaruit blijkt genoegzaam dat een classis in het gereformeerd kerkrecht deze bevoegdheid ook niet heeft.
Sorry Groepscirkel maar de classis kan dat wel.
Wel onder strikte voorwaarden, zoals instemming van de PS, maar het is mogelijk.
Daar heeft Johny gelijk in.
JanRap

Bericht door JanRap »

Tiberius schreef: Vandaag, 08:10
Konijntje schreef: Gisteren, 17:38
Tiberius schreef: Gisteren, 16:34 Tjonge, wat een chaos weer.
Ik denk dat ik mijn eerdere advies aan Huisman c.s. (om met de Rijnsburg-groep bij de GG aan te sluiten) toch maar ga heroverwegen. Want dan stapt die beste man van de regen in de drup.
Dat is sowieso geen verstandig advies. De GG wordt strak geleid en er is weinig ruimte voor andere zienswijzen. Denk bijvoorbeeld alleen al aan Bijbelvertaling en predikanten van een ander kerkverband op de kansel (wat binnen de CGK vaak gebeurt). Dat zou enkel tot frictie leiden. Een aansluiting bij de HHK zou dan logischer zijn.
Ik deel je waarneming, maar ben het niet eens met je conclusie.
Het enkele feit dat er een strakke leiding is en geen mogelijkheid voor een volwassen gesprek wil niet zeggen dat alle GG'ers het daar mee eens zijn. Integendeel.
Ik heb best veel contact met mensen die overgestapt zijn van een rigide GG naar een Rijnsburg-achtige CGK-gemeente. Zij vinden het een verademing: Bijbelse preken met veel meer diepgang in een volwassen gesprekscultuur.
En ook veel GG'ers hebben behoefte aan zo'n volwassen gesprekscultuur en zijn niet blij met bv. die Bijbelvertaling-censuur.

Ik denk dat de GG met uitbreiding Rijnsburg veel gedoe zoals nu (bijvoorbeeld in Geldermalsen maar dit broeit in veel gemeenten onder de radar) kan voorkomen. En de groep-Rijnsburg zou daarvoor een welkome aanvulling zijn, inclusief onderlinge kanselruil.
Bijvangst is dat de GG er dan in één keer een hele groep universitair opgeleide predikanten bij krijgt. Dat kan echt geen kwaad, als ik sommige berichten hier lees.
@ Tiberius, een goed verhaal maar.....u houdt totaal geen rekening met het feit dat er enorme verschillen zijn tussen de CGK en de GG. Beide kerkverbanden hebben een geschiedenis en die kun je zomaar niet wegpoetsen. Denk alleen al over de opvatting over genadeverbond. Hoe ziet men in de CGK het gedoopte kind en hoe ziet men dat in de GG? Daar is een wereld van verschil. De CGK hebben in mijn optiek 9 in het algemeen) het pand bewaard van de gereformeerde theologie, terwijl de GG een eigen theologie heeft ontwikkeld, sterk geöriënteerd op de Engelse theologie, waar ze ook dierbaar over spreken als het 'eigene' van de GG. Dit kan niet goedkomen.
Zondag

Bericht door Zondag »

Ik lees al wat langer mee, tot nu toe altijd mijn mond gehouden.
Dat wil een verhaal jou laten geloven. De classis heeft dit besluit niet genomen. Maar ik val in herhaling, dat heeft geen zin.
Helaas Groepscirkel, Johnny65 heeft echt gelijk.

Laten we stoppen met het welles-nietes-gedoe.

We winnen hier niets mee. Het is beter om af te wachten tot de officiële berichten meer duidelijkheid geven.
Laten we als gemeente van Christus deze last samen dragen, ervoor bidden en God vragen om wijsheid. Niemand van ons weet wie de waarheid spreekt; alleen degenen die vanuit hun ambt niets kunnen of mogen zeggen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Henk J schreef: Vandaag, 08:40
Onderling zal men het ook niet eens zijn over de oorzaken dus wat moet je dan communiceren? In de CGK zijn de oorzaken momenteel helderder aan te wijzen maar om nu te zeggen dat het voor zoveel meer rust zorgt, valt ook tegen. Iedereen kan daar live meekijken met de synode vergaderingen maar dan zie je ook dat die heel verschillend worden opgevat.
De classis kan het besluit publiek toelichten. En dat kan op hoofdlijnen. Het resultaat van deze handelswijze is dat er allerlei verhalen gaan rondzingen met als gevolg dat personen en relaties beschadigd worden.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Ik kan mij niet voorstellen dat de kerkenraad geheel vrijwillig afgetreden is, terwijl men een aantal weken eerder nog de oplossing van ds. Silfhout niet heeft willen aanvaarden.

Dat aftreden moet toch echt een besluit zijn geweest van de classis of onder een bepaalde vorm van dwang gebeurd zijn.
Johnny65

Bericht door Johnny65 »

Groepscirkel schreef: Vandaag, 08:44
Johnny65 schreef: Vandaag, 08:36
Groepscirkel schreef: Vandaag, 08:32
Johnny65 schreef: Vandaag, 08:27 Dan ben jij niet op de hoogte van de gang van zaken. Vrijwillig aftreden was het namelijk niet.
Dat laatste kan voor individuele kerkenraadsleden waar zijn, mijn punt is dat de classis geen besluit heeft genomen tot afzetting van de kerkenraad. De kerkenraad is opgestapt.
Zie de casuïstiek in de CGK, daaruit blijkt genoegzaam dat een classis in het gereformeerd kerkrecht deze bevoegdheid ook niet heeft.
De classis of CvV heeft ervoor gekozen om de broeders af te zetten. Ze zijn niet vrijwillig opgestapt. Alleen wil men dat wel zo laten geloven omdat er anders te veel onrust komt.
Dat wil een verhaal jou laten geloven. De classis heeft dit besluit niet genomen. Maar ik val in herhaling, dat heeft geen zin.
De Dordtse Kerkorde geeft wél bevoegdheid aan de classis om een kerkenraad te corrigeren, ambtsdragers te schorsen of — in uitzonderlijke situaties van wanorde of weigering van tucht — zelfs volledig te vervangen.

Deze bevoegdheid volgt rechtstreeks uit:

Artikel 36 – classis heeft corrigerend gezag over de kerkenraad

Artikel 30 – classis handelt wanneer de kerkenraad zijn taak niet (meer) afdoet

Artikel 44 – visitatie verplicht ingrijpen bij wanbestuur

Daarmee staat kerkrechtelijk vast dat ingrijpen door de classis — tot en met afzetting — binnen de bevoegdheid van de Dordtse Kerkorde valt, zij het alleen in uitzonderlijke situaties.
Henk J

Bericht door Henk J »

Ambtenaar schreef: Vandaag, 08:57
Henk J schreef: Vandaag, 08:40
Onderling zal men het ook niet eens zijn over de oorzaken dus wat moet je dan communiceren? In de CGK zijn de oorzaken momenteel helderder aan te wijzen maar om nu te zeggen dat het voor zoveel meer rust zorgt, valt ook tegen. Iedereen kan daar live meekijken met de synode vergaderingen maar dan zie je ook dat die heel verschillend worden opgevat.
De classis kan het besluit publiek toelichten. En dat kan op hoofdlijnen. Het resultaat van deze handelswijze is dat er allerlei verhalen gaan rondzingen met als gevolg dat personen en relaties beschadigd worden.
Zou kunnen inderdaad maar tegelijkertijd zul je dan ook ervaren dat het niet gauw goed is.
GGotK

Bericht door GGotK »

1 van de problemen wordt hier mooi verwoord door ds CJ Meeuse:
https://www.youtube.com/watch?v=6XyF4Fu2jmc
GG links

Bericht door GG links »

Ik dacht gezien te hebben op GerGeminfo.nl dat Brugge op 2-tal stond in 's Gravenzande. Dat 2-tal staat er nu niet meer op.. gaat de stemming daar niet door ?
Gergemlid

Bericht door Gergemlid »

Zondag schreef: Vandaag, 08:49 Ik lees al wat langer mee, tot nu toe altijd mijn mond gehouden.
Helaas Groepscirkel, Johnny65 heeft echt gelijk.

Laten we stoppen met het welles-nietes-gedoe.

We winnen hier niets mee. Het is beter om af te wachten tot de officiële berichten meer duidelijkheid geven.
Laten we als gemeente van Christus deze last samen dragen, ervoor bidden en God vragen om wijsheid. Niemand van ons weet wie de waarheid spreekt; alleen degenen die vanuit hun ambt niets kunnen of mogen zeggen.
Alleen jammer dat het ambtsgeheim soms wel een hele makkelijke jas is om gauw aan te trekken.
Lobo

Bericht door Lobo »

Ik ben lid van de GG Tricht-Geldermalsen. Ik ga me inhoudelijk hier niet in de discussie mengen, maar heb wel meegelezen. Besef heel goed de volgende dingen en denk erover na:
1. Deze Johnny die steeds actief reageert zegt maar de halve waarheid. En wat is de halve waarheid? En waarom heeft hij er zoveel belang bij dat jullie zijn standpunt geloven?
2. Deze Johnny lijkt heel veel te weten van de situatie. Dat kan alleen als hij ingewijd is in het probleem, informatie ontvangt vanuit ambtsgeheim (daar gaat al iets niet goed als dat wordt gelekt), of hij is zelf een ambtsdrager betrokken in het probleem en in dit geval misbruikt hij hier zijn ambtsgeheim.
3. Het is opvallend dat deze Johnny zelf met de nep website aankwam. Het zou kunnen dat hij zelf de maker van deze website is of de tekst aangeleverd heeft. In dat geval is hij aan het lasteren. En het feit alleen al dat hij de website hier plaatst is al een vorm van laster.

Besef, deze Johnny brengt hier een gekleurd beeld. Ik ga me zelf niet inhoudelijk hierin mengen, maar het is absoluut niet de hele waarheid die hij vertelt. Er is een heel andere kant van het verhaal. Deze kant wordt op het forum niet vertolkt, of minder vertolkt. Blijf je er wel van bewust dat het opvallend is dat Johnny bijna dag en nacht op dit forum actief is om zijn kant van het verhaal de wereld in te brengen. Neem dit mee.
Vraag je ook af waarom de andere kant van het verhaal minder vertolkt wordt... Denk aan overgave, christelijke liefde, geen lasteraars willen zijn, het stil willen laten liggen in de handen van de classis... dat kunnen redenen zijn...
Gerardus2

Bericht door Gerardus2 »

GGotK schreef: Vandaag, 09:10 1 van de problemen wordt hier mooi verwoord door ds CJ Meeuse:
https://www.youtube.com/watch?v=6XyF4Fu2jmc
De kanttekening bij dit fragment is dat het beoordelen van je staat door je predikant of ouderling een diepe impact kunnen hebben, wat een belemmering kan hebben voor een gezegende kerkgang.
MGG

Bericht door MGG »

Boeiend dat sommige het steeds over een volwassen gesprekscultuur hebben. Van welk kerkverband zou de GG dit kunnen leren?

Op basis van berichtgeving denk ik zelf aan de CGK. Ondanks de grote verschillen lijken de heren onderling heel vriendelijk.
GGotK

Bericht door GGotK »

Je ziet toch vaak de problemen in middengemeentes waar de flanken steeds meer uit elkaar groeien en er geen herkenning meer is tussen beide groepen. Daar valt menselijk gezien weinig meer aan te sturen.
Johnny65

Bericht door Johnny65 »

Lobo schreef: Vandaag, 09:37 Ik ben lid van de GG Tricht-Geldermalsen. Ik ga me inhoudelijk hier niet in de discussie mengen, maar heb wel meegelezen. Besef heel goed de volgende dingen en denk erover na:
1. Deze Johnny die steeds actief reageert zegt maar de halve waarheid. En wat is de halve waarheid? En waarom heeft hij er zoveel belang bij dat jullie zijn standpunt geloven?
2. Deze Johnny lijkt heel veel te weten van de situatie. Dat kan alleen als hij ingewijd is in het probleem, informatie ontvangt vanuit ambtsgeheim (daar gaat al iets niet goed als dat wordt gelekt), of hij is zelf een ambtsdrager betrokken in het probleem en in dit geval misbruikt hij hier zijn ambtsgeheim.
3. Het is opvallend dat deze Johnny zelf met de nep website aankwam. Het zou kunnen dat hij zelf de maker van deze website is of de tekst aangeleverd heeft. In dat geval is hij aan het lasteren. En het feit alleen al dat hij de website hier plaatst is al een vorm van laster.

Besef, deze Johnny brengt hier een gekleurd beeld. Ik ga me zelf niet inhoudelijk hierin mengen, maar het is absoluut niet de hele waarheid die hij vertelt. Er is een heel andere kant van het verhaal. Deze kant wordt op het forum niet vertolkt, of minder vertolkt. Blijf je er wel van bewust dat het opvallend is dat Johnny bijna dag en nacht op dit forum actief is om zijn kant van het verhaal de wereld in te brengen. Neem dit mee.
Vraag je ook af waarom de andere kant van het verhaal minder vertolkt wordt... Denk aan overgave, christelijke liefde, geen lasteraars willen zijn, het stil willen laten liggen in de handen van de classis... dat kunnen redenen zijn...
Beste Lobo,

Ik begrijp je punt, maar ik wil graag een paar zaken toelichten. Het feit dat iemand actief op een forum aanwezig is, betekent niet automatisch dat hij de waarheid niet verkondigt. De informatie die ik deel is inmiddels grotendeels bekend binnen de gemeente.

Ik ben benieuwd waarom je mijn berichten als “halve waarheden” ziet. Er speelt gerommel binnen de kerkenraad, en het duurt nu al langere tijd zonder dat duidelijk is hoe en waarom bepaalde besluiten zijn genomen. Momenteel zijn we zelfs onze kerkenraad kwijt, zonder dat de gemeente precies weet wat er speelt.

Daarom ben ik van mening dat het belangrijk is dat de gemeente op de hoogte wordt gebracht van de lopende zaken, zodat er transparantie en duidelijkheid is voor iedereen.

Wat betreft de website, ik heb hem net als vele anderen ontvangen en is hier gedeeld om mensen een inzicht te geven op de situatie. Zover ik zie zijn er geen feitelijke onwaarheden op de website.
Plaats reactie