Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Evangelist

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door Evangelist »

Middenrefo schreef: Vandaag, 12:09
Evangelist schreef: Vandaag, 11:16 Om je te begrijpen…
Zie jij de impasse werkelijk als een bestuurlijk probleem? En niet als een theologisch, zo je wilt Schriftuurlijk probleem?
Bedoel je dat met andere management de CGK bijeen kan blijven?
Het onderliggende probleem is voor mij theologisch. Maar de oplossing kan alleen bestuurlijk zijn.
Dank voor je antwoord. Dan verschillen wij daarin fundamenteel van mening.
Hartelijke groet,
Evangelist
MidMid

Bericht door MidMid »

Evangelist schreef: Vandaag, 12:43
Zie jij de impasse werkelijk als een bestuurlijk probleem? En niet als een theologisch, zo je wilt Schriftuurlijk probleem?
Het onderliggende probleem is voor mij theologisch. Maar de oplossing kan alleen bestuurlijk zijn.
Even scherp neergezet, de oplossing die Rijnsburg kiest is ook een bestuurlijke. Ze spreken over het opnieuw opbouwen van een structuur, hoe bestuurlijk wil je het hebben? Wil je een echte inhoudelijk theologische oplossing dan zul je samen de Bijbel in moeten, je daarover buigen, daarbij knielen en je daardoor laten gezeggen. Die toon mis ik node in de stukken uit Rijnsburg. Die staan vol bestuurlijke en organisatorische taal. Juist dit is een van de grotere moeiten met Rijnsburg, het is té georganiseerd, teveel in de lijn van Kuyper.
Evangelist

MidMid schreef: Vandaag, 13:29
Even scherp neergezet, de oplossing die Rijnsburg kiest is ook een bestuurlijke. Ze spreken over het opnieuw opbouwen van een structuur, hoe bestuurlijk wil je het hebben? Wil je een echte inhoudelijk theologische oplossing dan zul je samen de Bijbel in moeten, je daarover buigen, daarbij knielen en je daardoor laten gezeggen. Die toon mis ik node in de stukken uit Rijnsburg. Die staan vol bestuurlijke en organisatorische taal. Juist dit is een van de grotere moeiten met Rijnsburg, het is té georganiseerd, teveel in de lijn van Kuyper.
Het ging even over de laatste GS in eerste instantie. Maar ook als het gaat om Rijnsburg deel ik je opinie niet.
Het theologische gesprek is jaren en jaren gevoerd over vrouw en ambt, over homoseksuele relaties, over kerk-zijn (rapport kerk-zijn - hoe theologisch wil je het hebben). Het heeft niet mogen baten. Ik ga niet herhalen wat ik daarover eerder heb geschreven, maar de samenvatting is dat we elkaar niet meer vinden rond de Schrift en de belijdenis. Dat is triest, maar tekent het hart van de impasse.
Vervolgens is het dan in lijn met de Schrift dat je als plaatselijke gemeente niet op jezelf blijft staan, maar zoekt naar verbinding met andere plaatselijke gemeenten die wel op hetzelfde fundament willen blijven staan. Dat heeft vrij weinig met Kuyper te maken. Kuyperiaans zou zijn dat Rijnsburg op 27 juni een nieuw kerkverband zou zijn gestart.

Ondertussen is het wel dringend nodig dat we elkaar vasthouden rond Schrift en belijdenis na de breuk die in de praktijk geslagen is. Dat lees ik ook terug in de brieven van Rijnsburg. Voor mij is dat voluit theologisch. Enige coördinatie is daarvoor uiteraard nodig, maar dat is niet de focus. Zonder dit initiatief zouden er al plaatselijke gemeenten uitgetreden zijn. Ik heb steeds de indruk dat je dat niet beseft, of misschien (ik hoop het niet) denkt: laat ze maar mooi gaan, de lastpakken en altijd-maar-moeilijk-doeners. Zelf zou ik er alles aan willen doen om alle gemeenten bijeen te houden die voluit CGK willen zijn, op grond van Schrift en belijdenis, zoals dat sinds 1834/1892 de grondslag is en was, binnen de bandbreedte van kerkorde en synodebesluiten. Ik lees in de brieven van Rijnsburg hetzelfde verlangen, als wat de gemeenten in 1892 hadden, namelijk om te blijven wie men was en niet mee te gaan in het neo-calvinisme van Kuyper.
Hartelijke groet,
Evangelist
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Middenrefo schreef: Vandaag, 12:19 . Dat mag waar zijn, maar we lijken soms meer op een overheidsinstelling met ingewikkelde processen, procedures, dikke rapporten, ingewikkelde ambtelijke taal, lange vergaderingen, etc.
Je bedoelt zoiets als de Dordtse Synode 1618?
huisman

Bericht door huisman »

MidMid schreef: Vandaag, 13:29
Echt @MidMid is dit nu de werkelijkheid? We hebben sinds 1995 ons gezamenlijk gebogen om helder te krijgen wat de Schrift zegt over de ambten, wat de Schrift zegt over het huwelijk en over seksualiteit. We hebben ons als kerkverband over de Bijbel gebogen maar helaas hebben we als geheel niet eerbiedig gebogen onder wat de Schrift ons zegt.

Ik zie in Rijnsburg heel duidelijk de lijn van 1892. Die 3 gemeenten werden ook niet zo gewaardeerd in hun alleen gaan. Het deel van Hoogeveen is/gaat theologisch de kant van de NGK op en m.i. op termijn ook helemaal fuseren. Dat lijkt dus meer op de fusiekerk van Kuyper.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Middenrefo

Bericht door Middenrefo »

Refojongere schreef: Vandaag, 14:50
Middenrefo schreef: Vandaag, 12:19 . Dat mag waar zijn, maar we lijken soms meer op een overheidsinstelling met ingewikkelde processen, procedures, dikke rapporten, ingewikkelde ambtelijke taal, lange vergaderingen, etc.
Je bedoelt zoiets als de Dordtse Synode 1618?
Daarna is er honderden jaren geen synode meer geweest, dat lijkt me wel wat.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Even voor mijn informatie: Hoe gaat het nu verder in de CGK? En is er een tijdspad?
huisman

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef: Vandaag, 15:20 Even voor mijn informatie: 1. Hoe gaat het nu verder in de CGK? 2. En is er een tijdspad?
1. Geen idee
2. Nee

Beetje flauw antwoord misschien maar het enige wat duidelijk lijkt is dat de CGK voor het eerst in haar bestaan een scheuring gaat meemaken. Grofweg van 1/3 en 2/3.
Plaatselijk veranderd er voorlopig niet veel. Ik heb weinig zicht of er door deze crisis leden vertrekken naar andere kerkverbanden. Door het initiatief van Rijnsburg is het op de rechterflank vrij rustig . Onze eigen gemeente groeit zelfs behoorlijk.
Hoe het links zit met het weggaan van leden hebben @MidMid en @Middenrefo misschien beter zich op. Ik weet wel van de contacten die ik heb met ambtsdragers uit een paar samenwerkingsgemeenten dat zij regelmatig het verzoek van hun CGK leden krijgen om zich in te laten schrijven als NGK lid. Dit omdat deze leden zich niet kunnen vinden in de CGK besluiten. Ik vind dat een eerlijke keuze van deze leden,
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Evangelist

Posthoorn schreef: Vandaag, 15:20 Even voor mijn informatie: Hoe gaat het nu verder in de CGK? En is er een tijdspad?
1. Dat weet niemand.
2. Het lijkt nu wel vrij zeker dat er zaterdag een vervolgdag is van het convent. Daarna ligt zo'n beetje alles nog open. En ooit komt er een gemankeerde GS van Hoogeveen, waar niet iedere huidige CGK zich door vertegenwoordigd weet of iedere ambtsdrager zich naar laat afvaardigen. Daarna komen er hopelijk geen rechtszaken. Complete versplintering ligt op de loer, vanwege het ontbreken van de wil om op een nette wijze te ontvlechten en afscheid van elkaar te nemen. Bij het Rijnsburg-deel is er onwil om dat via kerkelijke vergaderingen te doen, omdat men stelt dat dit al is geprobeerd en deze vergaderingen geen vaste en bondige besluiten meer kunnen nemen. Bij de rest van het kerkverband (route Hoogeveen) is die onwil er, omdat men vindt dat dit of sowieso niet mag, of op een volgende GS geregeld moet worden. Bij elkaar heet dit een patstelling, en daar zitten we nu zo'n beetje al een jaar in.
Hartelijke groet,
Evangelist
Middenrefo

huisman schreef: Vandaag, 15:50
Posthoorn schreef: Vandaag, 15:20 Even voor mijn informatie: 1. Hoe gaat het nu verder in de CGK? 2. En is er een tijdspad?
1. Geen idee
2. Nee

Beetje flauw antwoord misschien maar het enige wat duidelijk lijkt is dat de CGK voor het eerst in haar bestaan een scheuring gaat meemaken. Grofweg van 1/3 en 2/3.
Plaatselijk veranderd er voorlopig niet veel. Ik heb weinig zicht of er door deze crisis leden vertrekken naar andere kerkverbanden. Door het initiatief van Rijnsburg is het op de rechterflank vrij rustig . Onze eigen gemeente groeit zelfs behoorlijk.
Hoe het links zit met het weggaan van leden hebben @MidMid en @Middenrefo misschien beter zich op. Ik weet wel van de contacten die ik heb met ambtsdragers uit een paar samenwerkingsgemeenten dat zij regelmatig het verzoek van hun CGK leden krijgen om zich in te laten schrijven als NGK lid. Dit omdat deze leden zich niet kunnen vinden in de CGK besluiten. Ik vind dat een eerlijke keuze van deze leden,
Ik heb nog niet gehoord van leden die vertrekken vanwege de situatie in de landelijke CGK. Het is misschien wat onrustig is in gemeentes die verdeeld zijn over de vraag wel of niet meegaan met Rijnsburg. Mijn inschatting is dat het dan om 10-15 gemeentes gaat. Daar zullen mogelijk leden gaan vertrekken. Verder is het volgens mij rustig. Er is één bijzondere categorie, dat zijn CGK leden die de afgelopen jaren zijn overgekomen vanuit de GKV vanwege v&a. Daar ken ik er een aantal van. Interessant aan die groep is dat ze in veel opzichten nogal 'modern' zijn (liturgie, kleding, prediking, etc.), maar wel tegen vrouwelijke ambtsdragers zijn. Die zitten vaak in een CGK gemeente die niet meegaat met Rijnsburg en nu hebben ze een soort déjà vu.

Als er een gastpredikant is dan vragen wij ze ook hoe het bij hun gaat en die bevestigen het beeld dat het rustig is.
helma

Bericht door helma »

Groep-Rijnsburg in Christelijke Gereformeerde Kerken moet tijd geven voor bezinning en gebed

Ds W Kok in bijdrage RD

https://www.rd.nl/artikel/1129237-groep ... g-en-gebed
huisman

Bericht door huisman »

helma schreef: Vandaag, 17:04 Groep-Rijnsburg in Christelijke Gereformeerde Kerken moet tijd geven voor bezinning en gebed

Ds W Kok in bijdrage RD

Hij had een dag moeten wachten met zijn column maar wordt op zijn wenken bediend. Rijnsburg geeft vandaag in zijn begeleidende brief bij de agenda van zaterdag nadrukkelijk ruimte voor een eigen tempo. Verder een heel aangename brief die oog heeft voor gemeenten die sneller of langzamer willen. Is vaak afhankelijk van o.a. de classis waar zo’n gemeente toe behoort.
Functioneert die al lange tijd niet meer of juist nog wel? Heeft zo’n gemeente steun van meerdere in de classis of staan ze (bijna) alleen? Zulke factoren spelen een rol bij de plaatselijke gemeenten en hun tempo. Ondanks dat verschil is het doel voor al deze gemeenten duidelijk. Het doel is dat alle gemeenten zich houden aan Schrift, belijdenis, kerkorde en synodale besluiten.
Dat wat de Schrift zonde noemt geen legitieme plaatst kan krijgen in het kerkelijke leven.
Middenrefo

huisman schreef: Vandaag, 17:38
helma schreef: Vandaag, 17:04 Groep-Rijnsburg in Christelijke Gereformeerde Kerken moet tijd geven voor bezinning en gebed

Ds W Kok in bijdrage RD

Hij had een dag moeten wachten met zijn column maar wordt op zijn wenken bediend. Rijnsburg geeft vandaag in zijn begeleidende brief bij de agenda van zaterdag nadrukkelijk ruimte voor een eigen tempo. Verder een heel aangename brief die oog heeft voor gemeenten die sneller of langzamer willen. Is vaak afhankelijk van o.a. de classis waar zo’n gemeente toe behoort.
Functioneert die al lange tijd niet meer of juist nog wel? Heeft zo’n gemeente steun van meerdere in de classis of staan ze (bijna) alleen? Zulke factoren spelen een rol bij de plaatselijke gemeenten en hun tempo. Ondanks dat verschil is het doel voor al deze gemeenten duidelijk. Het doel is dat alle gemeenten zich houden aan Schrift, belijdenis, kerkorde en synodale besluiten.
Dat wat de Schrift zonde noemt geen legitieme plaatst kan krijgen in het kerkelijke leven.
Je bedoelt deze passage uit de column?
Is de ‘Rijnsburgse’ weg dan wel begaanbaar? Evenmin.

Overigens bevestigt zijn oproep wel mijn gevoel dat het onrustig is in de gemeenten die intern verdeeld zijn en twijfelen.
Zou graag de brief van Rijnsburg willen lezen.
huisman

Bericht door huisman »

Middenrefo schreef: 51 minuten geleden
huisman schreef: Vandaag, 17:38

Ds W Kok in bijdrage RD

Je bedoelt deze passage uit de column?
Is de ‘Rijnsburgse’ weg dan wel begaanbaar? Evenmin.

Overigens bevestigt zijn oproep wel mijn gevoel dat het onrustig is in de gemeenten die intern verdeeld zijn en twijfelen.
Zou graag de brief van Rijnsburg willen lezen.
Meld je aan. :)
Plaats reactie