Gereformeerde Gemeenten

MGG

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

GG links schreef: Vandaag, 13:43
MGG schreef: Vandaag, 13:39
GG links schreef: Vandaag, 13:31
johantje schreef: Vandaag, 13:27

In opdracht van de classis afgezet. Maar ze moeten dus blijkbaar nog wel even de lopende zaken uitvoeren. Beetje raar, in bedrijfsleven wordt je toch ook niet gevraagd je lopende werkzaamheden voort te zetten terwijl je ontslagen bent?
De kerkenraad is geslachtofferd maar mag nog wel lopende zaken afhandelen. Heel erg vreend.
Hoe weet jij dat? Slachtoffer van dat zij al jaren onderling niet op 1 lijn zitten?
De gemeente heeft ze zelf verkozen en zijn mitsdien van God zelf geroepen. Een kerkenraad spreekt wel met 1 mond maar intern hoeven ze het echt niet met elkaar eens te zijn.
Soms is de realiteit dat het niet gaat. Helaas wordt dit soms op een dominee geprojecteerd, maar soms is de beste oplossing als geheel aftreden en met een schone lei beginnen. Een zwaktebod, maar dat is een langdurig conflict ook.
GG links

Bericht door GG links »

johantje schreef: Vandaag, 13:41
GG links schreef: Vandaag, 13:36
Maanenschijn schreef: Vandaag, 13:34
GG links schreef: De kerkenraad is geslachtofferd maar mag nog wel lopende zaken afhandelen. Heel erg vreend.
Waarom is de kerkenraad geslachtofferd?
Omdat ze afgezet zijn. Lijkt me toch duidelijk.
Je zit nog geen eens in de gemeente van geldermalsen, dus wat weet jij ervan? Helderziend?
Doe is ff rustig joh, ik reageer alleen op wat ik hier lees. O.a. van jou en daar reageer ik op. En ja beter helderziend dan ziende blind.
MGG

Bericht door MGG »

johantje schreef: Vandaag, 13:45
De kerkenraad is geslachtofferd maar mag nog wel lopende zaken afhandelen. Heel erg vreend.
Hoe weet jij dat? Slachtoffer van dat zij al jaren onderling niet op 1 lijn zitten?
De gemeente heeft ze zelf verkozen en zijn mitsdien van God zelf geroepen. Een kerkenraad spreekt wel met 1 mond maar intern hoeven ze het echt niet met elkaar eens te zijn.
Zo zou het inderdaad moeten zijn. Maar wat als je elkaar het licht in de ogen niet gunt? Hoe kan je dan nog met 1 mond spreken?
Als je de besluiten niet kan dragen hoor je het ambt neer te leggen.
GG links

Bericht door GG links »

MGG schreef: Vandaag, 13:46
Soms is de realiteit dat het niet gaat. Helaas wordt dit soms op een dominee geprojecteerd, maar soms is de beste oplossing als geheel aftreden en met een schone lei beginnen. Een zwaktebod, maar dat is een langdurig conflict ook.
Eens, ik heb er alleen voor gepleit om ook de rol van de dominee in het onderzoek te betrekken zonder op de uitkomst vooruit te lopen. Alleen de kerkenraad of een paar vervelende mensen de schuld geven lijkt me te makkelijk.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

GGotK schreef: Vandaag, 12:21
Job schreef: Vandaag, 12:12 Aangezien de classis de leiding nu overneemt en een kerkdienst pas een kerkdienst is in aanwezigheid van ambtsdragers: hoe wordt zoiets praktisch ingevuld? Een interim-kerkenraad met broeders uit de classis? Het toonbeeld van zo'n binnentredende raad gistermorgen moet aangrijpend zijn geweest voor de gemeente.

Voor elke betrokkene, zowel gemeente als dominee & gezin en kerkenraad en classis (zo kort na casus Waardenburg) moet dit alles een diep persoonlijk doorvoeld drama zijn. Het is te hopen dat de gemeente tot vrijdag de rust weet te bewaren.

Bertiel vroeg me of ik nu echt zo nodig de problemen van een andere gemeente moet bespreken. Dat moet niet, ik verheug me er ook beslist niet in maar hoor het aan met een steen op het gemoed, beseffend dat de eenheid binnen een gemeente een teer plantje is. Echt niet alleen daar; ook bij ieder van ons. Vandaag zij, morgen mogelijk wij.
Er was gisteravond 1 ouderling uit de GG van Opheusden, heb ik begrepen.
Dat lijkt mij het beste, ook voor de rust in de gemeente.
Voor een eredienst is 1 ouderling voldoende, dus niet groter maken dan het is door een hele interim-groep naar binnen te laten marcheren.
MGG

Bericht door MGG »

GG links schreef: Vandaag, 13:50
MGG schreef: Vandaag, 13:46

Eens, ik heb er alleen voor gepleit om ook de rol van de dominee in het onderzoek te betrekken zonder op de uitkomst vooruit te lopen. Alleen de kerkenraad of een paar vervelende mensen de schuld geven lijkt me te makkelijk.
Het lijkt mij verstandig om beide te bekijken. Telt ook bij losmakingen. Onderzoek standaard de rol van beide partijen.
GG links

Bericht door GG links »

johantje schreef: Vandaag, 13:38
GG links schreef: Vandaag, 13:35
johantje schreef: Vandaag, 13:33
GG links schreef: Vandaag, 13:29

En hopelijk kijkt men ook goed naar de rol die de predikant in het geheel gespeeld heeft en of er geen sprake is van een patroon na de affaire Doetinchem.
Dat is al meermaals meegedeeld met de gemeente, dat dit een kwestie binnen de kerkenraad was voordat de predikant er zelfs al was. Overigens was Doetinchem een kwestie over de leer, de kerkenraad en gemeente wilden een lichtere prediking horen met zo min mogelijke ellende kennis van de mens.
Daar geloof ik helemaal niets van. De prediking is geen a la carte menu.
Prima, dan geloof je het niet. Maar ga geen mensen zwart maken zonder je weet wat er precies heeft gespeeld. Ook niet indirect insinueren dat iemand de schuld heeft. ---knip--- Laster niet toegestaan.
Ik maak helemaal niemand zwart en ik insinueer helemaal niets. Dat doe jij met zeggen dat er al iemand gestraft is in Doetimchem. Neem is een lorazapam, dat doet wonderen kan ik uit eigen ervaring zeggen.
johantje

Bericht door johantje »

---knip--- Laster en insinuaties zijn hier NIET toegestaan. Daarom heb ik een aantal berichten (+ reacties) verwijderd en betrokkene stevig gewaarschuwd.
Laatst gewijzigd door Tiberius op 24 nov 2025, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Laster en insinuaties zijn hier NIET toegestaan. Daarom heb ik een aantal berichten (+ reacties) verwijderd en betrokkene stevig gewaarschuwd.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

GG links schreef: Eens, ik heb er alleen voor gepleit om ook de rol van de dominee in het onderzoek te betrekken zonder op de uitkomst vooruit te lopen. Alleen de kerkenraad of een paar vervelende mensen de schuld geven lijkt me te makkelijk.
Dat gebeurd ook.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Het rommelde al voordat de ds. kwam. Ik snap de links die gelegd worden, maar het zou best kunnen dat de ds. echt geen schuld treft. Daar zal de classis echt ook wel onderzoek naar doen.
johantje

Bericht door johantje »

Erskinees schreef: Vandaag, 14:01 Het rommelde al voordat de ds. kwam. Ik snap de links die gelegd worden, maar het zou best kunnen dat de ds. echt geen schuld treft. Daar zal de classis echt ook wel onderzoek naar doen.
Precies dat. En niet door een gekleurde bril er op kijken en het verleden erbij betrekken.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

johantje schreef: Vandaag, 14:03
Erskinees schreef: Vandaag, 14:01 Het rommelde al voordat de ds. kwam. Ik snap de links die gelegd worden, maar het zou best kunnen dat de ds. echt geen schuld treft. Daar zal de classis echt ook wel onderzoek naar doen.
Precies dat. En niet door een gekleurde bril er op kijken en het verleden erbij betrekken.
Het verleden erbij betrekkend doe jij dus wel en dat op een schandalige manier. Ik heb je bericht gemeld.
johantje

Bericht door johantje »

FlyingEagle schreef: Vandaag, 14:05
johantje schreef: Vandaag, 14:03
Het verleden erbij betrekkend doe jij dus wel en dat op een schandalige manier. Ik heb je bericht gemeld.
Prima. Dat was als antwoord op de persoon die ook het verleden erbij betrok.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Hier weer ingegrepen en e.e.a. verwijderd. Spannend of deze topic open kan blijven. We proberen het nog even.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Psalm 133 : 3

Waar liefde woont, gebiedt de HEER den zegen:
Daar woont Hij Zelf, daar wordt Zijn heil verkregen,
En 't leven tot in eeuwigheid.
Plaats reactie