Gereformeerde Gemeenten

GG links

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GG links »

J.C. Philpot schreef: 46 minuten geleden
Groepscirkel schreef: Vandaag, 13:36Ja, alleen dat merk ik ook in bijvoorbeeld de HHK. Is de aanwezigheid van dit soort 'krachten' niet inherent aan het samen kerk-zijn?
Sommige denominaties zijn homogener, en sommige minder. In de HHK is dat ook het geval, maar daar laat men elkaar meer vrij binnen bepaalde bandbreedte. In de GG is er meer centrale druk tot conformering en homogeniteit, en dat geeft meer spanning.
Die spanning wordt in een aantal gemeenten niet meer gevoeld. Men gaat zijn eigen gang.
DDD

Bericht door DDD »

Dat geloof ik niet. Er zijn bij mijn weten zelfs geen gemeenten waar men op zondag tijdens de dienst uit de HSV voorleest. Men past zich juist erg aan.
MGG

Bericht door MGG »

Zijn er gemeente die de GG verlaten hebben en naar een ander kerkverband gingen dan de GGiN?
GGotK

Bericht door GGotK »

DDD schreef: Vandaag, 14:26 Dat laatste betwijfel ik. Ik denk dat hij vooral goed past in de GGiN. Want -maar ik ben geen deskundige- hij is niet zo gemoedelijk en ik vraag mij ook af of hij allerlei feestdagenbelevingen leert. Maar hij stelt Christus wel centraal.
Op die punten past hij naar mijn idee wat minder bij rechts GG.

Voor links GG is het ontbreken van een gereformeerde gemeentebeschouwing wellicht een punt, en daarnaast het vrijwel ontbreken van een welgemeend aanbod van genade. De lengte van de preken is daarentegen in rechts GG wellicht een probleem.
In GG's zoals Waardenburg worden nog wel degelijk soms preken gelezen van ds GH Kersten. Maar in grote lijnen heb je denk ik volkomen gelijk: preken van ds G van Reenen ('minder dogmatisch, meer bevindelijk') worden veel vaker gelezen in rechtse GG' s dan die van ds GH Kersten. In de wat linksere GG's werden trouwens vaak preken gelezen van ds JW Kersten, maar dat is helaas ook verleden tijd is mijn indruk.
Plaats reactie