Gereformeerde Gemeenten

Herman
Moderator

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

KDD schreef: Vandaag, 01:34 Wat gebeurt er met de geld en goederen van een kerk die er mee stopt?
Op gemeentelijk niveau ligt het eigendomsrecht bij de meerderheid van de kerkenraad.

Op landelijk niveau bij de juridische voortzetting. Hoogeveen heeft daarvoor al de betere papieren omdat de rechter dat als de meest aangewezen route zag tot ontbinding.
Henk J

Bericht door Henk J »

DDD schreef: Gisteren, 23:34 Het is spijtig dat de kerk in Oostvoorne moet sluiten, maar het is nog spijtiger dat er een in Kesteren bij komt.

Het lijkt me allebei niet vallen onder Gods beleid, maar ik zeg niet dat het buiten zijn toelating omgaat.
Ik snap dat je niet direct enthousiast wordt over de nieuwbouw in Kesteren maar hoe kun je die nieuwbouw nog spijtiger vinden dan de sluiting van de GG in Oostvoorne? Kun je dat toelichten?
Bobber

Bericht door Bobber »

Herman schreef: Vandaag, 08:43
KDD schreef: Vandaag, 01:34 Wat gebeurt er met de geld en goederen van een kerk die er mee stopt?
Op gemeentelijk niveau ligt het eigendomsrecht bij de meerderheid van de kerkenraad.

Op landelijk niveau bij de juridische voortzetting. Hoogeveen heeft daarvoor al de betere papieren omdat de rechter dat als de meest aangewezen route zag tot ontbinding.
Hoogeveen? We hadden het toch over Oostvoorne?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Bobber schreef: Vandaag, 09:09
Herman schreef: Vandaag, 08:43

Hoogeveen? We hadden het toch over Oostvoorne?
Ik haal even wat dingen door elkaar, excuus,
MGG

Bericht door MGG »

De kerkenraad beslist, maar vaak zal de gemeente geraadpleegd worden. Door regelgeving vanuit de overheid moet het geld naar een ANBI gaan. De kerkenraad kan niet besluiten het geld onderling te verdelen. In het verleden is het gebeurt dat een kerkgebouw werd weggeven, vermogen ingebracht werd bij de nieuwe kerk of aan goede doelen geschonken.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Het zou fijn zijn als de moderators juist in dit topic ontopic blijven
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
DDD

Bericht door DDD »

Henk J schreef: Vandaag, 09:01
DDD schreef: Gisteren, 23:34 Het is spijtig dat de kerk in Oostvoorne moet sluiten, maar het is nog spijtiger dat er een in Kesteren bij komt.

Het lijkt me allebei niet vallen onder Gods beleid, maar ik zeg niet dat het buiten zijn toelating omgaat.
Ik snap dat je niet direct enthousiast wordt over de nieuwbouw in Kesteren maar hoe kun je die nieuwbouw nog spijtiger vinden dan de sluiting van de GG in Oostvoorne? Kun je dat toelichten?
Dat deed ik al uitvoerig, in https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 4#p1211854

En volgens mij schreef ik hierboven al dat de omstanders er een hoge bloeddruk van krijgen in plaats van tot jaloersheid worden verwekt.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Het lijkt me zeer bijbels dat er in Kesteren een Gereformeerde Gemeente gebouwd wordt. Ik had zelfs graag dat er 10 GG's in Kesteren gebouwd zouden worden, als die mogelijkheden er zouden zijn. Ik denk dat kleinere gemeenten het beste voldoen aan het bijbelse ideaal.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gerardus2

Bericht door Gerardus2 »

Ik begrijp dat er meer kerkruimte nodig is, gelet op de groei van reformatorischen in de biblebelt. Je kan je overigens afvragen of dat persé een GG moet zijn, er zijn in Kesteren ook andere kerken HHK of PKN. Wat mij vooral tegenstaat is de samenklontering in de biblebelt en het vertrek uit het westen en de stedelijke omgevingen. Wat betekenen wij nog voor onze seculiere naasten als wij allemaal in onze eigen bubbel verblijven? Daarom heb ik zo mijn bedenkingen bij de bouw van deze megakerken.
GG links

Bericht door GG links »

Gerardus2 schreef: Vandaag, 10:37 Ik begrijp dat er meer kerkruimte nodig is, gelet op de groei van reformatorischen in de biblebelt. Je kan je overigens afvragen of dat persé een GG moet zijn, er zijn in Kesteren ook andere kerken HHK of PKN. Wat mij vooral tegenstaat is de samenklontering in de biblebelt en het vertrek uit het westen en de stedelijke omgevingen. Wat betekenen wij nog voor onze seculiere naasten als wij allemaal in onze eigen bubbel verblijven? Daarom heb ik zo mijn bedenkingen bij de bouw van deze megakerken.
Vanuit onze gemeente zijn er ook heel wat veryrokken naar het oosten van het land. De meesten zijn lid geworden van de HHK en de PKN. Daarbij voor jonge stellen is de randstad niet meer te betalen wat huizenprijs betreft.
DDD

Bericht door DDD »

Arnhem kan nog wel wat nieuwe leden gebruiken, en is meer naar het oosten. En trouwens ook dichtbij Kesteren.
Plaats reactie