Dank voor de raad. Ik heb in dit geval ook beter niets kunnen zeggen, hoewel ik wel goed voelde dat er iets niet klopte (van mijn formulering).Curatorium schreef:Pas dan ook op met wat je zegt. Aan één losse flodder uit een lezing van ds. De Wit hebben we vrij weinig. Zowel twee- als drieverbonden hebben beiden gevaarlijke uitwerkingen, maar die zijn op dit forum al vele malen naar voren gekomen.-DIA- schreef: Zoals ik zei: Ik niet sterk in in dogmatisch onderbouwen en dogmatisch alle begrijpen ook niet meteen. Dan moet ik het zaken echt leren.
Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade
Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade
DIA, ik denk dat jij en ik nog geen 0,1% van Gods volk kennen. Je kunt hooguit zeggen dat het in jouw beleving niet veel meer voorkomt, of in een bepaalde omgeving. Maar niet algemeen. Ik denk dat Gods volk veel meer onderlinge banden hebben dan wij weten.-DIA- schreef:En ik weet dat dit niet zo veel meer voorkomt. Ook onder Gods volk niet.
Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade
In de eerste quote zeg je: Over het algemeen voel je snel genoeg of het leven zich openbaart. Daarna wordt er door CvdW en door mij gevraagd of je daar iets meer over kunt vertellen én hóe en wanneer je dat 'voelt'. Verder zeg ik daar ook nog bij (zie mijn bovenstaande quote) dat het geen gevoelsgeloof is. Ik zou graag nog je antwoord op bovenstaande horen.-DIA- schreef:Kun je de vraag duidelijk formuleren? Ik weer zo niet wat je bedoelt.DGG schreef:DIA, kun je nog antwoord geven op bovenstaande vragen, opmerkingen?DGG schreef:DIA: Ik ben ook wel benieuwd hóe je dat snel voelt.CvdW schreef:@Dia: Over het algemeen voel je snel genoeg of het leven zich openbaart.
Kunt u iets meer vertellen over dat voelen?
Naar mijn idee is het geen gevoelsgeloof (!), want het draait niet om wat ík voel, wat ík denk en wat ík (van een ander) vindt, maar het ware geloof is (zondag 7, antwoord 21): niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, dat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft, maar ook een vast vertrouwen, hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil.
(Op)recht(heid) moet zegevieren!
Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade
Hoe kun je dat overbrengen? Er zijn heel veel mensen die niets voelen, of op hun gevoel drijven.DGG schreef:
In de eerste quote zeg je: Over het algemeen voel je snel genoeg of het leven zich openbaart. Daarna wordt er door CvdW en door mij gevraagd of je daar iets meer over kunt vertellen én hóe en wanneer je dat 'voelt'. Verder zeg ik daar ook nog bij (zie mijn bovenstaande quote) dat het geen gevoelsgeloof is. Ik zou graag nog je antwoord op bovenstaande horen.
Gevoel (emotie) is in het algemeen gevaarlijk. Als we er iets van proberen te maken. Gevoel is bedrieglijk.
Maar iets anders is voelen of het leven is.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade
Wees ook daar maar voorzichtig mee, de discipelen vergisten zich ook wel eens. Ook Eli voelde niet dat het echt was bij Hanna. Gelukkig is het oordeel niet aan ons.
Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade
Dat bedoel ik nu ook weer niet. Misschien is gevoel in dit verband niet het juiste woord. Bij Eli kwam het voort uit onkunde enhelma schreef:Wees ook daar maar voorzichtig mee, de discipelen vergisten zich ook wel eens. Ook Eli voelde niet dat het echt was bij Hanna. Gelukkig is het oordeel niet aan ons.
wereldgelijkvormigheid.
Er kan ook en zeker weten zijn. Een zeker geloven dat het waar is. dat het, om zo te zeggen, God is die spreekt door Zijn
knecht.
Het kan wel eens zijn dat je na een preek tot jezelf komt, en als het ware ontwaakt en merkt dat je de wereld weer in moet.,
Alles is niet te omschrijven.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade
Bovendien is er nog een gevoel. Een gevoel dat niet goed voelt. Wat zeggen wat je eigenlijk niet wilt en je de woorden uit je mond laten trekken. Begrijpt u? Wat ik nu gezegd heb zou ik niet zo snel hardop zeggen. Maar ik kan moeilijk iets onbeantwoord laten.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade
Dat is ook lastig ja, Dan heb je A gezegd en vinden mensen dat je ook B moet zeggen. Terwijl je dat eigenlijk niet wil. En soms ook beter geen A had kunnen zeggen. Ik moet ook wel eens op mijn tong bijten, je zegt soms zomaar iets teveel. "Zet Heer' een wacht voor mijne lippen" is nodig
Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade
Het wordt wel vaak minder naarmate je ouder wordt.helma schreef:Dat is ook lastig ja, Dan heb je A gezegd en vinden mensen dat je ook B moet zeggen. Terwijl je dat eigenlijk niet wil. En soms ook beter geen A had kunnen zeggen. Ik moet ook wel eens op mijn tong bijten, je zegt soms zomaar iets teveel. "Zet Heer' een wacht voor mijne lippen" is nodig
Ken je het gezegde: Ik heb mijn kinderen leren praten, ze hebben mij geleerd om te zwijgen.
Als je volwassen kinderen hebt, krijg je daar wel eens een corrigerend tikje van.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade
Ik herken dat zeker wel @Mara 

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade
Ik denk dat je het scherper moet formuleren. God kan een knecht gebruiken om Zijn Woord te spreken, zodat Gods volk dat ook zo ervaart. En toch kan blijken dat die knecht geen kind is. Daar moeten we verder ook vanaf blijven, het is evengoed Gods Woord.-DIA- schreef:Dat bedoel ik nu ook weer niet. Misschien is gevoel in dit verband niet het juiste woord. Bij Eli kwam het voort uit onkunde enhelma schreef:Wees ook daar maar voorzichtig mee, de discipelen vergisten zich ook wel eens. Ook Eli voelde niet dat het echt was bij Hanna. Gelukkig is het oordeel niet aan ons.
wereldgelijkvormigheid.
Er kan ook en zeker weten zijn. Een zeker geloven dat het waar is. dat het, om zo te zeggen, God is die spreekt door Zijn
knecht.
Het kan wel eens zijn dat je na een preek tot jezelf komt, en als het ware ontwaakt en merkt dat je de wereld weer in moet.,
Alles is niet te omschrijven.
Een Bijbels voorbeeld is Bileam, maar er zijn ook voorbeelden uit onze tijd.
Niemand heeft echter het recht om te oordelen en niemand mag ook zeggen: het is of was Gods Woord niet.
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 5343
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade
Onze Kanttekenaren over het "aanbod van genade"
https://aanbodvangenade.nl/boek/inleiding/Het aanbod van genade in de Bijbel
De woorden ‘aanbod’ en ‘aangeboden’ komen in de Bijbel niet voor, al zijn er veel Bijbelteksten die niet over het aanbod praten, maar de genade daadwerkelijk aanbieden. Denk bijvoorbeeld aan de bekende tekst uit Jesaja 45:22: ‘Wendt u naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde; want Ik ben God en niemand meer.’ In de kanttekeningen van de Statenvertaling komt het woord ‘aangeboden’ wel regelmatig terug. Bij de volgende teksten spreken de genoemde kanttekeningen over de genade die God aanbiedt:
Jes. 8:14-15: kanttekening 58 bij ‘vallen’ zegt: ‘Te weten aanlopende en zich stotende aan dien Steen. Want dewijl zij de aangeboden genade des Heeren door ongeloof zouden verwerpen, zo zou hun dezelve tot grotere verdoemenis strekken.’
Luk. 19:44: kanttekening 41 bij ‘den tijd uwer bezoeking’ zegt: ‘Namelijk in welke u door de predicatie des Evangelies de genade Gods nu wordt aangeboden.’
Hand. 14:3: kanttekening 8 bij ‘het woord Zijner genade’ zegt: ‘Dat is, het Evangelie, in hetwelk de genade Gods wordt verkondigd en aangeboden.’
2 Kor. 6:1: kanttekening 4 bij ‘de genade Gods’ zegt: ‘Namelijk die u door het Evangelie en onzen dienst is aangeboden en van u ontvangen.’
2 Kor. 13:5: kanttekening 19 bij ‘verwerpelijk’ zegt: ‘Of: verworpen zijt, dat is, zodanige lieden zijt die de proef niet zoudt kunnen uitstaan. Het woord enigszins verzacht dit dreigement van den apostel, alsof hij zeide: Zo gij zulks niet bevindt, zo zijt gij in gevaar van verwerpelijk of verworpen te zijn. Want wie in Christus oprechtelijk gelooft, die is wel verzekerd dat hij uitverkoren is, Joh. 6:37; 8:47. Rom. 8:30, enz., maar die de predicatie van het Evangelie door een waar geloof niet aanneemt, en de aangeboden genade verzuimt of veracht, is wel in gevaar van een verworpen mens te zijn, doch men moet van hem niet wanhopen zolang hij leeft; omdat de Heere de mensen ook somwijlen te elfder ure roept, Matth. 20:6, 9, en ook in het laatste ogenblik van hun leven, gelijk den moordenaar aan het kruis, Luk. 23:40, enz. Hebr. 3:7, 13. En daarom kan dit alhier zo niet genomen worden. Anderen nemen dit woord verwerpelijk voor onbekwaam tot het geloof; doch alle mensen zijn daartoe van nature onbekwaam, totdat zij door Gods Geest bekwaam gemaakt worden, 2 Kor. 3:5.’
1 Petr. 1:13: kanttekening 47 bij ’toegebracht’ zegt: ‘Gr. die u gebracht, dat is, toegebracht, of: aangeboden wordt.’ Kanttekening 48 bij ‘in de openbaring van Jezus Christus’ wijst ook op het aanbod van de genade in het Evangelie: ‘Namelijk ten uitersten dage, gelijk hiervoor vers 7. Anderen verstaan het van de genade die ons door het Evangelie nu geopenbaard en aangeboden wordt.’
1 Petr. 4:6: kanttekening 20 bij ‘naar God’ zegt: ‘Dat is, voor God, of naar Gods genade, die hun werd aangeboden.’
Openb. 16:9: kanttekening 13 bij ‘om Hem heerlijkheid te geven’ zegt: ‘Namelijk in het bekennen van Zijn rechtvaardigheid, en aannemen van Zijn barmhartigheid en genade, die hun wordt aangeboden.’
We zien dus dat de vertalers van de Statenvertaling de term ‘aanbod van genade’ volledig onderschrijven. We zien echter ook meteen hoe ernstig het is als we dit aanbod niet door het geloof aannemen. De helft van de keren dat de Statenvertalers over de aangeboden genade spreken, is dat als een aanklacht omdat mensen zich niet bekeren en door ongeloof dat aanbod verwerpen of negeren (Jes. 8:15, Luk. 19:44, 2 Kor. 13:5, Openb. 16:9).
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"